Roslagshösten 2009 20/9

zapiens

Ny medlem
Roslagshösten 2009 20/9
Gick av stapeln idag i strålande sommarväder, det är bara att tacka och ta emot.

Tiderna går isär, några hade optimisttider, andra pessimist dito. Det verkar dock som om banrekordet hyfsades idag vi får väl se när resultaten kommer upp.

Någonstans runt 3:23 verkar det vara med drygt 38 km/h i snitt över den 135km långa banan. Och då ska man veta att vi snällt stannade vid ett rödljus en jätteLÅNG tid.

Ett par cykelglasögon upphittades på Happybänken, jag har dem hemma hos mig om någon känns vid dem.

Roslagshösten 2009 20/9
zapiens skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen kvalade in till Sub7 :-) Klungan var samlad
> in i mål, utom jag som kom in några meter efter
> :-( benen slut.

Jag menar killarna från Hofvet, som är anmälda till sub 7, om de körde, och hur snabbt i sådana fall? För jag gissar att de körde idag. Lite nyfiken på vad de presterade.

Roslagshösten 2009 20/9
De är starka, riktigt starka, de var dock för få idag. Får de ihop ett gäng med jämnstarka cyklister så är det helt klart görbart.

Roslagshösten 2009 20/9
Ja, jäklar vilken dag. Endorfinerna sprutar efter ett härligt lopp. Själv vågade jag mig in i startgrupp två. Bra tempo första halvan och lite trögare i motvinden på tillbakavägen. Körde in på ca 3:40 - Helt slut efter ett ryck sista milen.

Roslagshösten 2009 20/9
Ja finare väder får man ju leta efter så här på höstkanten när roslagshösten gick av stapeln.

Fegade ur i starten när dom sa +40 så då tog jag klunga nr 2 som skulle köra +38, gjorde no fel i det för det var så himla ryckigt när vi försökte oss på o köra en belgisk kedja men när dom ökar hela tiden när dom går om så är det ingen som hänger på när dom är uppe i 47-48 i en ökande kedja så blev det djävligt ryckigt samt att man var där framme o drog dom första 7 milen o då snittade vi 39.
Så hade man kört i första gruppen så hade man nog orkat med e deras tempo men på rulle helatiden, och så till det tråkiga vid 97km kom krampkänninger i vänster insida av låret o det får man ju sota för bara för man har varit skyst o hjälpt till med dragningen redan från start.
Det var då Valhall killar kom fram o började med dragningen och dom måste ju ha legat längst bak på rulle innan och vilat sig för dom hade jag inte sett därframme i dragningen.

Så de var bara o släppa klungan nu o ta sig in i mål med ett leende, det dröjde bara en mil innan jag började o komma ifatt andra killar som nu hade kramp i benen som hände på mig i 2 km sen släppte dom så jag fick rullade vidare i blåsten o så blev det in i mål nu för alla jag kom ifatt hade sämre ben en mig nu men fan va sekt de var dom sista 35km i motvinden när benen inte är med en riktigt.

Kom nu in på 3,49 och 35 i snitt får vara nöjd men lite surt känns det i alla fall, tänk om man hade startat i 1 gruppen o benen orkat hela vägen bara för att man hade legat på rulle!!! men man får se detta som en bra träningsrunda i dag.
Mvh Frille66
.
Får nog vara nöjd ändå för förra året körde jag i en 30 grupp så jag har ökat snittet med 5km på ett år så nästa år ska man då komma in på 40 i snitt haha.

Bra kört Magnus du kom ju 7a och jag 99a.

Frille66

Senast redigerad av en moderator:
Roslagshösten 2009 20/9
Grattis, starkt kört!

Sub 7-grabbarna körde nog Anundsloppet idag.

smiley skrev:
> zapiens skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ingen kvalade in till Sub7 :-) Klungan var
> samlad
> > in i mål, utom jag som kom in några meter
> efter
> > :-( benen slut.
>
> Jag menar killarna från Hofvet, som är anmälda
> till sub 7, om de körde, och hur snabbt i sådana
> fall? För jag gissar att de körde idag. Lite
> nyfiken på vad de presterade.

Roslagshösten 2009 20/9
det var nog några 7or med i gruppen idag.......
var själv en bussåkare idag....har lite känningar i hölår....men gick iallafall fram lite på slutet.......
trevlig runda i finfint höstväder.....ska försöka köra denna ivår...då ska jag vara lite mer solidarisk i dragjobbet...

otäckt med skenande hästen.....

Roslagshösten 2009 20/9
Kul lopp som tusan! Fegade inte ur när det va +40 som gällde i första grupp. Vi hade nästan 42 ett tag i snitt. Tyvärr krampade mina ben vid 10mil och jag släppte en lucka i en backe, helt omöjligt att täppa till! Fick köra själv i motvinden sista 3,5milen, inget vidare kul och det gick långsamt bitvis. Jag höll iaf undan från de som kom bakifrån.

Riktigt gött väder!

Roslagshösten 2009 20/9
Japp då kom man ju bland dom 100 första i år då 99a. ska då vara bland dom 50 första nästa år, nu är det bara o köra hårt med vinterträningen.

Frille66

Roslagshösten 2009 20/9
Suveränt väder värdelösa ben. Men ett riktigt roligt lopp som inte innehöll några vurpor o en Mc killen som stoppade typ alla bilar kul kul nu är det dags o leta upp en spinning lokal inför vintern :-)
Fram till nionde milen så hade dom som dragit så föredömligt (ej jag) hållit ett snitt över 40km/h

rh09.jpg ht=562

Roslagshösten 2009 20/9
Jahaja, det var inte många meter man drog på det här loppet. Var dessutom extremt nära att släppa ett par ggr efter att ha ryckt ifatt luckor. Och speciellt glad är jag över att det inte blev några vurpor, även om kallegunnar och jag hade lite styre-mot-styre kontakt mot slutet:)

Snart åker trainern fram, här ska byggas. Och svinotterundorna får återuppstå, dags att lämna komfortzonen.

Apropå sub7-killarna så var de överdjävulskt (för att inte säga läskigt) starka men de var som sagt för få. Ett par starka Valhall-killar tog hand om en hel del dragjobb också.

Roslagshösten 2009 20/9
94:a av 280. Tid 3:48:12, 24:10 efter.
Gjorde två nybörjarmisstag, 1: bara en vattenflaska. 2: hade anmält mig till
mellanvarvet, men inte kollat kartan innan för var jag skulle lämna
långa banan. Så jag körde på och hängde med samma klunga hela långa
13,5 mila banan.
Vädret var perfekt, lite tuff motvind i slutet dock. Vid 9,3 mil,
kom en brant uppförsbacke, jag såg att täten tog chansen att spräcka
klungan, så jag flög förbi ca 15 pers uppför, jagade själv i ca 4
minuter, (maxpuls) innan jag kom ikapp de därframme. Skönt.
Kände lite kramp i benen vid 11 mil, fick lite vatten av en annan cyklist.
Riktigt roligt!

Roslagshösten 2009 20/9
evo skrev:
------------------------------------------------------
> Apropå sub7-killarna så var de överdjävulskt
> (för att inte säga läskigt) starka men de var
> som sagt för få. Ett par starka Valhall-killar
> tog hand om en hel del dragjobb också.

Även om de var för få så var ju snittet inte ens i närheten av de 43km/h som de måste ha på VR. Och då snackar vi snittfart. PÅ Mjörn Runt bestod klungan av tre man som snittade närmare fyrtio. Gissar att de knappast var färre i dagens klunga på RH.

Nästan läge för lite vadslagning om nästa års sub 7-klunga. :o)

Roslagshösten 2009 20/9
Grattis till alla strålande resultat, särskilt till mr Cruise Control och till den smygrökande greken :O

Har inte farten gått upp på de här så kallade "motionsloppen"?!
Vad är det för fel med komfortzon?
Startade i 3e gruppen som skulle hålla 36. Jag siktade på 34 och det blev... 38 (!)

Jag var tvungen att gå in i Finsta-depån för vätskepåfyllning (kan ju inte lasta ner fincykeln med mer än en flaska!)
och då försvann givetvis den fina 38-klungan i fjärran så det blev solokörning på den trista sträckan ner mot depå nr 3 och en bit till.

Men helnöjd efter en fin dag på cykeln som fungerade perfekt som vanligt.

Roslagshösten 2009 20/9
kallegunnar skrev:
> körde de hela mjörn på 3man???
> var ju knappast ideala vindar idag....
> jag lovar de är jäkligt
> starka......jäkligt!!!!!

I princip, ja. De var fler vid start men klungan reducerades illa kvickt till tre man. Om de var sååå starka som alla säger så, tycker åtminstone jag att de borde ha snittat högre. Men det är ju jag, det. ;o)

Förlåt, förlåt, men jag tror att de kommer att bli gruvligt besvikna nästa år. Däremot är jag helt säker på att de kommer att cykla ruggigt fort då de spänt bågen så hårt.

Roslagshösten 2009 20/9
Underbar avslutning på cykelsäsongen, kalas väder och behaglig klunga. Låg mest också och sög hjul, plus några lucktäckningar :-) Med tanke på hur genrepet gick förra helgen så är självförtroendet på väg upp igen. Näst helg väntar Lidingöloppet så hoppas vädret stannar.

/Patrik

RH09.jpg ht=484

Roslagshösten 2009 20/9
smiley skrev:
> kallegunnar skrev:
> -----
> > körde de hela mjörn på 3man???
> > var ju knappast ideala vindar idag....
> > jag lovar de är jäkligt
> > starka......jäkligt!!!!!
>
> I princip, ja. De var fler vid start men klungan
> reducerades illa kvickt till tre man. Om de var
> sååå starka som alla säger så, tycker
> åtminstone jag att de borde ha snittat högre.
> Men det är ju jag, det. ;o)
>
> Förlåt, förlåt, men jag tror att de kommer att
> bli gruvligt besvikna nästa år. Däremot är jag
> helt säker på att de kommer att cykla ruggigt
> fort då de spänt bågen så hårt.

idag var det även "riktig" tävling i västerås också som säkert en del var på. Dessutom är denna bana hårdare än vättern, så det går inte att säga på samma sätt. Jag skulle akta mig för att räkna bort Hovet. Som alla som verkligen körde loppet är de sjukt starka. jag vet att en del överjävligt starka Valhallåkare blivit tillfrågade också till Hovetklungan.... Efter en del träningsläger samt med fullt manskap som samarbetar ihop kommer det gå fort. Som sagt, jag skulle akta mig för att räkna bort dem redan nu. jag tror detta kan bli intressant att följa.

Roslagshösten 2009 20/9
Hur många sub7-gubbar var det där egentligen? Jag var där framme i början och hjälpte till i kanske 20 minuter, då hade vi haft 43 i snitt. Sen gick jag ner i klungan och höll mig där under större delen av loppet, det känns ju inte speciellt roligt att ligga där framme och trötta ut sig i "onödan". Jag vill ju att det ska bli en utbrytning så att man kan köra på ordentligt med bra samarbete. Efter 8-9 mil såg det ut som de flesta hade tröttnat, det verkade som att det i princip bara var två stycken Valhall-cyklister som höll tempot uppe i någon mil på den krokiga vägen.

När det var runt 15km kvar så var det fem personer som snabbt fick en lucka till klungan. Jag trodde den utbrytningen skulle hålla så jag jagade ikapp, men efter ett par minuter så blev vi inhämtade. Efter det blev det ett par nya attacker, jag försökte gå med på några men det blev aldrig någon lucka till klungan. Vid det laget hade jag fått ordentligt med kramp i benen, det gick inte att stå upp och trampa överhuvudtaget. Jag trodde då att det var kört att försöka spurta i slutet, men det gick ändå ganska bra att sitta ner och trampa. När folk väl började dra igång spurten så var det kanske 5-10 personer framför mig, men en efter en fick slut på krafterna. Jag var först ut ur den sista kurvan, men en kille kom upp bredvid mig och när vi passerade målmattan var han några centimetrar före.

Angående snitthastigheten så var det sällan något ordentligt flyt i klungan. Folk som var lite svagare kom ibland in i ledet och då blev det luckor osv. Vinden var inte heller speciellt optimal, om man kollar på Arlandas väderstation var det 3m/s medvind när vi startade och 7m/s motvind när vi kom i mål. http://www.wunderground.com/history...tml?req_city=NA&req_state=NA&req_statename=NA

Roslagshösten 2009 20/9
smiley skrev:
> Förlåt, förlåt, men jag tror att de kommer att
> bli gruvligt besvikna nästa år. Däremot är jag
> helt säker på att de kommer att cykla ruggigt
> fort då de spänt bågen så hårt.

Jag tror bara att dom mörkar för att invagga Team Finax i falsk trygghet.

Roslagshösten 2009 20/9
euskadi skrev:
> idag var det även "riktig" tävling i västerås
> också som säkert en del var på. Dessutom är
> denna bana hårdare än vättern, så det går
> inte att säga på samma sätt. Jag skulle akta
> mig för att räkna bort Hovet. Som alla som
> verkligen körde loppet är de sjukt starka. jag
> vet att en del överjävligt starka Valhallåkare
> blivit tillfrågade också till Hovetklungan....
> Efter en del träningsläger samt med fullt
> manskap som samarbetar ihop kommer det gå fort.
> Som sagt, jag skulle akta mig för att räkna bort
> dem redan nu. jag tror detta kan bli intressant
> att följa.

Loppet i Västerås var närmare åtta mil. Vättern är trettio. Jag lovar, det kommer att bli jag som säger: "Vad var det jag sa." Kollade resultatlistat och bäste man från Hofvet kom på 38:e plats.

Roslagshösten 2009 20/9
Smiley, jag tycker det är osmakligt att du i princip önskar att några ska misslyckas med sitt mål. Det verkar íaf så på det du skriver. Det retar säkert någon till att träna hårdare iaf...

Jag tycker det är kul att några sticker ut och försöker gå under 7 timmar. Visst blir det tufft, men inte alls orealistiskt. Beror främst på vilka vindar det blir under loppet. Starka cyklister finns det gott om i landet. Jag skulle tro att man kan ta 30 st slumpvis utvalda från t ex H30 eller H40 (de som tävlar regelbundet i veterancupen) så har man en klunga som har kapacitet att klara det målet. Finns förresten många i H50 och H55 som har kapacitet så det räcker och blir över.

På tal om Västerås. Kolla snittet istället för placeringar. Nästan 44 km/h i senior och nästan 46 km/h i elit. Utan att förringa någon så skulle jag nog tro att bara en minoritet i t ex årets Finax har kapacitet att ens sitta med där, hur mycket man än försöker suga hjul. Det är bara att inse att det är skillnad på cyklister och cyklister.

det ryktas om ännu en sub-7 klunga förresten. Kan bli intressant det här. :)

Roslagshösten 2009 20/9
bugge skrev:
> På tal om Västerås. Kolla snittet istället
> för placeringar. Nästan 44 km/h i senior och
> nästan 46 km/h i elit. Utan att förringa någon
> så skulle jag nog tro att bara en minoritet i t
> ex årets Finax har kapacitet att ens sitta med
> där, hur mycket man än försöker suga hjul. Det
> är bara att inse att det är skillnad på
> cyklister och cyklister.
>

Eller på motionärer och tävlingscyklister. Pilen har blivit citerad många gånger när han blev tillrättavisad av en tävlingscyklist i en klunga när han inte cyklade korrekt, då svarade han:

"Men jag är bara en glad cykelpendlare som gör så gott jag kan"

Om vi får en eller två grupper med tävlingscyklister till Vättern kommer denna skillnad mellan motionärer och tävlingscyklister visa sig igen. Det vi kanske kan ta kredit för är att vi varit med och lyckats locka andra cyklister till Vätternrundan.

Roslagshösten 2009 20/9
Jag ser det realistiskt och inget annat. Om de ska lyckas måste ALLT stämma. Jag har aldrig cyklat runt Vättern, men om jag tappade en man i klungan skulle jag inte tänka glatt: "Åh, vad bra, jag är starkare än vad han är." Jag skulle tänka: " Åh, nej, nu får vi andra i klungan dela på hans jobb." För varje man de tappar på vägen, för det kommer de att göra, blir klungan svagare och för att lyckas måste de dessutom snitta åtminstone 45km/h ner till Jönköping och jag tror det är lätt hänt att man bränner ut sig för tidigt.

Så det hela handlar inte om missunnsamhet. Jag ifrågasätter bara huruvida det är möjligt att genomföra, och om du kollar historiken så är det inte många klungor som lyckats genom åren. Och vad beror det på? Precis, det är svårare än vad det ser ut att vara på pappret.

Leo & co har som mål att cykla på 7.30, och jag är övertygad om att de satt upp det målet, fullt medvetna om sin kapacitet.

Roslagshösten 2009 20/9
Ja, ett gäng löst sammansatta motionärer har säkert bättre koll på sin kapacitet än ett gäng tävlingscyklister, det verkar fullt rimligt.

Roslagshösten 2009 20/9
Att inte så många lyckats genom åren beror på att de inte haft det målet, samt att tävlingscyklister normalt inte är intresserade av VR. Mas-klungan som normalt är den snabbaste klungan har oftast målet med 40 km/h snitt. Ibland går det snabbare ibland långsammare.

Nu med möjlighet till snabbgrupper på morgonen så tar flera tillfället att höja ribban. Och kanske det lockar fler starka cyklister, vi får se.

Självklart skulle väl ingen tänka att det är bra att tappa någon från klungan. Fanns det någon poäng i det resonemanget som jag missade?

/Jörgen

Roslagshösten 2009 20/9
bng skrev:
> ...(kan ju inte lasta ner
> fincykeln med mer än en flaska!)

Ah, kom igen. Den har upplevt värre, tom grusvägar (vägen hem till stuvsta från södertörnsrundor) :)

bugge skrev:

>... Nästan 44 km/h i senior och
> nästan 46 km/h i elit.

Jösses, man har en bit kvar...

Roslagshösten 2009 20/9
smiley skrev:
> Jag ser det realistiskt och inget annat. Om de ska
> lyckas måste ALLT stämma. Jag har aldrig cyklat
> runt Vättern, men om jag tappade en man i klungan
> skulle jag inte tänka glatt: "Åh, vad bra, jag
> är starkare än vad han är." Jag skulle tänka:
> " Åh, nej, nu får vi andra i klungan dela på
> hans jobb." För varje man de tappar på vägen,
> för det kommer de att göra, blir klungan svagare
> och för att lyckas måste de dessutom snitta
> åtminstone 45km/h ner till Jönköping och jag
> tror det är lätt hänt att man bränner ut sig
> för tidigt.
>
> Så det hela handlar inte om missunnsamhet. Jag
> ifrågasätter bara huruvida det är möjligt att
> genomföra, och om du kollar historiken så är
> det inte många klungor som lyckats genom åren.
> Och vad beror det på? Precis, det är svårare
> än vad det ser ut att vara på pappret.
>
> Leo & co har som mål att cykla på 7.30, och jag
> är övertygad om att de satt upp det målet,
> fullt medvetna om sin kapacitet.

Hur vore det om du cyklade vättern runt en gång själv så att du vet hur banan och loppet känns ;)? Tänkte att det kan vara enklare att göra uttalanden efter hur andra kan prestera på Vättern vs andra motionslopp då :). På de motionslopp jag kört så har jag haft hyfsat snitt men inte lika bra som på Vättern. Vättern är som de flesta känner till inte lika kuperat som många andra motionslopp kan vara och det kan rulla på ganska bra om man har en tight klunga, sen så är man kanske lite mer laddad då. Ner till Jönköping går det alltid för fort av någon anledning, det bara är så, sen om man har tur med vindarna på västsidan så är det bara till att rulla vidare :).
Jag räknar inte heller bort hovfet och tror att både dom och Finax kommer att fixa sina mål :)!

Roslagshösten 2009 20/9
Jag tror nog att Hovfetkillarna har gjort detsamma. Men jag gissar också att ju "subbigare" man vill vara, destå känsligare blir klungan för de yttre förutsättningarna. Precis som saltgurkan hoppas jag att alla subbisar lyckas med sina mål ;-)

smiley skrev:
> Leo & co har som mål att cykla på 7.30, och jag
> är övertygad om att de satt upp det målet,
> fullt medvetna om sin kapacitet.

Roslagshösten 2009 20/9
VR och RH är väldigt olika banor. Nästan hela VR går på relativt raka vägar med relativt lite stigningar. RH-banan är många partier på krokiga, smala vägar med många små backar som drar ner snittet. Om man anlyserar de delar på RH med rak, bredare väg ser man att snittet var betydligt högre där. På de smala backiga partierna blir det ganska mycket inbromsningar när klungan klumpar ihop sig i början på uppförsbackarna. Även i gruppen som snittade 36 på RH var snittet på de rakare sträckorna uppemot 40.

Att klungan var helt oorganiserad gör ju inte att det går fortare heller. Många vill ligga långt fram för att inte missa om klungan skulla dras sönder samtidigt som ingen verkade sugen på att dra när motvinden satt i.

Roslagshösten 2009 20/9
Långa banan på RH har en stigning på 670 meter. Det är inte speciellt mycket på 13,3 mil. Jämför det med t.ex. Mjörn Runt som är tio mil och har en stigning på 810 meter (tror jag det var) eller Lygnern runt som är 7.7 mil och har en stigning på 742 meter.

Roslagshösten 2009 20/9
är det bara jag som inte förstå Smileys frenesi i detta ämne? är det en hjältegloria som riskerar att hamna på sned, eller vad är det frågan om?

Roslagshösten 2009 20/9
smiley skrev:
> Nästan läge för lite vadslagning om nästa års sub 7-klunga. :o)

Snabbast runt Vättern får en Finaxtröja och kalla dig "flickvän"?

Roslagshösten 2009 20/9
the_TnT skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > Nästan läge för lite vadslagning om nästa
> års sub 7-klunga. :o)
>
> Snabbast runt Vättern får en Finaxtröja och
> kalla dig "flickvän"?

*fniss*

Roslagshösten 2009 20/9
fredrikw skrev:
> är det bara jag som inte förstå Smileys frenesi
> i detta ämne? är det en hjältegloria som
> riskerar att hamna på sned, eller vad är det
> frågan om?

Hon vill väll antagligen att Happy-klungan med Leo i spetsen ska vara snabbast. Det är ju en ganska seriös satsning med träningshelger, sponsorer osv. Det kanske känns kränkande när några hux flux drar ihop ett par gubbar och säger att de ska köra sub7, nästan lite som ett hån. Happy-klungans prestation hamnar i skymundan och "tappar status", diskussionen bland folk kommer att handla om sub7 och inte Happy-sub7:30. Vad är roligast att säga: "mitt lag är bäst" eller "mitt lag är näst bäst"?
Fast vad vet jag, smiley kanske tänker på något helt annat sätt.

Roslagshösten 2009 20/9
Norrmännen i SK Rye som drog runt på 6.42 på tio man för några år sedan var väl inga elitcyklister utan duktiga veterancyklister, eller ...? Visserligen tror jag att de hade något annorlunda bana av säkerhetsskäl, men det visar väl ändå vad den typen av cyklister är kapabla till om de kör som en väl samtrimmad klunga. Dessutom hade väl norrmännen en vurpa under andra halvan och några cyklister som blev litet trötta på slutet så de inte körde riktigt max. Har för mig att de intervjuade en av cyklisterna och han sa att de innan vurpan hade legat på en fart som indikerade 6.30.

Roslagshösten 2009 20/9
Om det var Ryes expresslag som körde, och det låter det som, så är de inte att blanda ihop med några småfeta gubbar. Rye är en klubb för dårar, de tränar sannslöst intensivt. Alla grupper i klubben är indelade efter sluttid på lilla och stora Styreprøven. Trondheim-Oslo a 54 mil. Lagen heter "Express" , 15-timmar, 17 timmars, 18 och 21 timmars.

Roslagshösten 2009 20/9
Vem som hamnar i fokus är för min del ointressant och jag varken hoppas eller tror att happygänget kommer att vara snabbast runt Vättern. De har ju inte ens satt upp ett sådant mål.

Däremot kan jag inte hjälpa att jag tycker att det är lite kul att ifrågasätta och spekulera i huruvida det är möjligt att uppnå den magiska sjutimmarsgränsen eller inte. Mina argument och framförallt min skepsis som har satt igång en diskussion har ingenting med Leo & co att göra. Jag hade tyckt och tänkt precis likadant ändå. That's all.

Ni får helt enkelt komma med några riktigt bra argument för att få över mig till er sida. ;o)

Tillbaka
Topp