adammonten
Ny medlem
Roslagsleden mountain bike
Startade fredag kväll från Norrtälje och cyklade de första ca 24 km där man hittar en obemannad stuga i skogen där man kan övernatta med tak över huvudet. Finns eldstad och ved med. Det finns inga sängar så liggunderlag behövs. Det finns gott om vindskydd utmed vägen och vid domarudden finns det restaurang, vet inte om det finns boende men trevlig badplats. Det ligger ca halvvägs så om man planerar en helgtur är det ett bra mål. Annars så jag inga fler bemannade faciliteter utmed vägen. I mitt fall så ville jag starta på fredagen redan efter jobbet så därför blev det en ojämnt fördelad 2 dagars tur (24 +95 km). Till leden, den är bitvis mycket teknisk alltifrån S2 till S5 med längre inslag av grus- och en och annan kortare landsvägsträcka. Det tog 11h att cykla de "sista" 95km och det var ungefär den hastigheten jag cyklade hela leden. Det finns några mycket roliga sträckor ( slipade bergshällar med glesa(re) rötter och mer öppen skog men som helhet är det ingen led jag har lust att cykla igen. Stora delar är ganska tråkiga ur stigcyklingsperspektiv eller rakt ut bara besvärliga (vattenladdade traktorspår, spångar, lera, väldiga rotmattor, klippor). Dessutom cyklar man ofta bredvid eller igenom stora kalhuggen och jag fick intrycket av att leden i långa sträckor följer gamla (ibland nya) spår av skogsmaskiner. Delar av stigen är också förvandlade till endurospår. De enda fina (inte nödvändigtvis roliga) sträckorna är de som går igenom naturreservaten. Men vill man ha en utmaning så går leden absolut att cykla över en helg, eller som i mitt fall ännu kortare tid. Fördelen att ha en vilodag på söndag tror jag är ganska självklar om man ska iväg till jobbet tidigt på måndag morgon....
Mycket nöje/
Adam
Mycket nöje/
Adam