rost på min framdämpare

scott730plus

Aktiv medlem
rost på min framdämpare
Sköter om min cykel alldeles för lite och nu har det blivit rost på framdämparen :(
Vad gör man åt det?
20230417_144021.jpg
20230417_144025.jpg

rost på min framdämpare
provade skrubba med lite papper å dämparolja men det sitter som sten.
Är dämparen helt slut alltså i ett sånt här läge?
Får du det inte helt jämnt och fint så kommer du både slita ut packningarna snabbt (luftläckage som konsekvens) och dessutom förorena oljan då det kommer dras med smuts upp och ned (kass dämpning som konsekvens).
Ta våtslippapper och olja - testa. Får du det inte jämnt - kör till den är kass och köp ny gaffel. Får du det jämnt - grattis (men det är inte så troligt tyvärr).

rost på min framdämpare
Pursa av med lite fin smärgelduk o gör en service.https://www.google.com/search?q=suntour+xcr+32+service&client=tablet-android-samsung-nf-rev1&sxsrf=APwXEdf-fOgRZTAIcMzPxxFVIsnRBl5nfw%3A1681745088674&ei=wGQ9ZKHZKM6Uxc8PzIWD6Aw&oq=suntour+service&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQARgIMgYIABAHEB4yBggAEAcQHjIGCAAQBxAeMgYIABAHEB4yBggAEAcQHjIGCAAQBxAeMgYIABAHEB4yBggAEAcQHjIGCAAQBxAeMgYIABAHEB46CggAEEcQ1gQQsAM6BQgAEKIESgQIQRgAULMNWKQUYMJGaAFwAXgAgAFniAH1BpIBBDEwLjGYAQCgAQHIAQfAAQE&sclient=gws-wiz-serp#fpstate=ive&vld=cid:b48243d0,vid:R0M8F7PjjpE

rost på min framdämpare
Nu gjorde jag ett nytt försök...med smärgelduk och tamefan.. dämparen ser ut som ny. Tyckte det kändes som den var alldlees slut när jag kände med fingrarna.. men det ser riktigt bra ut nu för stunden iaf!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp