Rost..

• Trådstartare Trådstartare Gtx
  • Start datum Start datum

Gtx

Ny medlem
Rost..
När jag var ute i förådet igår så såg jag att min kedja och kasset har rostat lite. Vad kan man göra åt det? När jag varit ute och cyklat brukar jag ta slangen och spola av cykeln. Sedan brukar jag ta några trasor och torka av så gott det går och sedan brukar jag även olja in kedjan lite. Gör jag något fel eller varför rostar den så mycket?

Rost..
Är det fuktigt i förrådet?
Använd i så fall Torrbollen! (en avfuktare)
Jag brukar köra 5-56 på känsliga delar om cykeln står länge.

Senast redigerad av en moderator:
Rost..
Jag brukar ta på speciell kedjesprey. Sen brukar jag veva runt lite och torka av. Vill få bort rosten helt så kedja blänker igen ;-)

Rost..
Köp lite dyrare kedja och drev, de är förnicklade eller hur det nu var och står emot rosten lite bättre.

Men allvarligt, se till att varmbona förrådet eller ta in cykeln! :)

Rost..
Är inte fuktigt i förrådet.. min morsa och farsa vill knappast att jag tar in cykeln i hallen. Har för mig att det fanns ett bra medel för att ta bort rost med. Kanske hjälper att ta loss den och bada den i disel eller t-grön också?

Rost..
Ta loss kedja/kasett och testa att bada i lite 5-56 (spraya in dem och lägg dem i en påse) i några dagar. :)

Rost..
Jacob.Thoren Skrev:
-------------------------------------------------------
> Är inte fuktigt i förrådet.. min morsa och farsa
> vill knappast att jag tar in cykeln i hallen. Har
> för mig att det fanns ett bra medel för att ta
> bort rost med. Kanske hjälper att ta loss den och
> bada den i disel eller t-grön också?

Gör du det blir den bara ren, ingenting annat.
Som sagt varmt och skönt åt cykeln

Senast redigerad av en moderator:
Rost..
Du kan ju annars spruta på 5-56 när sakerna sitter på plats.
Du måste inte köpa verktyg för att kunna ta isär prylarna. ;)

Annars är det nog en rostfri kedja från Connex eller en förnicklad
(SRAMs dyrare tex) som gäller, precis som Tobbe skrev.

Rost..
skumroffe Skrev:
> Jacob, prova en Torrboll i förrådet och se om det
> blir någon skillnad. De är inte så dyra.
>
> It´s nice to be important, but it´s more important
> to be nice!

Vart köper man det då? =)

Rost..
Precis. Men man behöver ju inte direkt ösa på 5-56 i mängder så att det rinner om prylarna.
Går ju även att skydda baknavets "tätning" med en trasa eller liknande...

> jag vet dock inte hur bra det är för livslängden. the_tnt??

Citronsyra kan göra delarna ganska svarta och fula. Är de förzinkade så tunnar man nog ut
zinkskiktet lite på sikt dessutom. :)

Rost..
Skit i att det blir lite fult. Det är ju knappast så att rosten får fäste så grejerna riskerar att rosta sönder. Det är fukt som är kvar från när du tvättar som är "problemet", om det nu är ett problem. Vill du vara noggrann så får du ta fram hårtorken varje gång kedjan blivit blöt, annars är det bara att köra på. Nästa gång du cyklar kommer det skavas bort.

Rost..
Kör bara lite olja på grejjerna och ut och cykla någon mil så är rosten borta, skippa 5-56 de kan med lite otur tränga in i navet/bodyn. Om du använder 5-56 så gör som Cal skrev, använd en trasa att skydda navet med

Rost..
oxr Skrev:
> 5-56 har inte på en kedja att göra. Kedjetvätt gör inte att kedjan rostar mindre.

I rostborttagande syfte funkar det ju. Men man skall komma ihåg att kedjan måste
rengöras ordentligt efteråt och smörjas med riktig kedjeolja.

Kedjetvätt gör bara att kedjan rostar mer. Bättre att låta den vara oljegeggig i så fall
om rostprickarna innebär 2 dagars rostsanering. ;)

Rost..
cal Skrev:
> oxr Skrev:
> --------------------------------------------------
> > 5-56 har inte på en kedja att göra.
> I rostborttagande syfte funkar det ju.

5-56 tar väl inte bort rost? Den döljer den väl som all annan olja?

Rost..
> oxr Skrev:
>
> 5-56 tar väl inte bort rost? Den döljer den väl som all annan olja?

Jag har för mig att både 5-56 och MoS2 tränger igenom oxider och
löser upp rost ganska effektivt. I praktiken funkar det bra i alla fall.

PCA3%20PenOil.jpg

Frigör och smörjer kärvande mekanismer. Tränger snabbt  igenom oxider och beläggningar. Angriper rost och  korrosion. Frigör kärvande och rostiga bultar, muttrar och  andra metallkomponenter. Lämnar ett smörjande skikt av MoS2.

http://www.crceurope.com/csp/web/Pr...ct=PENETRATING OIL + MOS2&business=AUTOMOTIVE

Senast ändrad:
Rost..
Den tränger nog igenom, vilket är praktiskt när man ska få loss saker som rostat, men jag tvivlar på att det löser upp ytrost i stil med rostätare eller något annat.

Rost..
Hemskt ledsen men den enda lösningen är att ha
cykeln inomhus. Ett förråd som inte är helt
uppvärmt funkar tyvärr inte. Fukt dödar!

Eller så gör du som armén i mob-förråden,
täcker hela cykeln i ett tunt lager vapenfett.
Lite bökigt med särskild tillsyn varje gång
du ska cykla kanske.

Enda gången man kan använda 5-56 är om man står
strandad med gnisselhoj på Statoil i Korpilombolo.
5-56 är annars början till slutet.

Rost..
Skaffa en mässingsborste och ta bort rosten med. Håll det sen oljat bara så ordnar det sig i fortsättningen. Jag har testat såna där avancerade, för mig nya, kedjeoljor men jag är inte helt övertygad på dom. Jag har använt motorolja till kedjan -88 tills i höstas och har haft väldigt bra livslängd på kedjorna. Enda nackdelen är att det måste hållas relativt rent från oljeöverflöd men det smörjar perfekt och lägger ett tunt skikt olja på delarna efter avtorkning så dom inte rostar.

:)

Rost..
Jacob.Thoren Skrev:
> Kanske ha bättre att låta den stå i garaget? Har
> haft cyklar där tidigare som inte rostat.

Värmt villagarage?

Rost..
Ja, försök förvara cykeln torrt inomhus i rumstemperatur helst, då är det inga problem att hålla kedjan ren och fin. Här en bild på min gamla vintercykel med över två år gammal SRAM PC59 kedja, som körts i alla väder lervälling/snö/is osv, klicka på bilderna för att se hur man håller kedjan ren. :-)

/Leo

Rost..
Ska bli spännande att se hur min hoj har överlevt vintern när det är dags att rota fram den för en riktig genomgång i vår... Har kört den ett par gånger sedan december månads inträde men utan att kolla den ordentligt. Tror nog att det mesta är rostigt. ;)

Men jag lever efter principen: När något är rostigt får man byta det!

Rost..
En liten uppdatering. Jag var ute idag och kollad över rosten och det var värre än jag trodde. Bakväxeln, vevpartiet, kasseten och kedjan var drabbade. Det är en del rost, så vad jag behöver göra är att plocka lost allt och rengöra det. Vilka medel och verktyg behöver jag för detta? Äger inga cykelverktyg. Flyttar ner cykeln till garaget idag där det är ~6-9 grader och 0 fukt.

Rost..
Jacob.Thoren Skrev:
> Det är en del rost, så vad jag behöver
> göra är att plocka lost allt och rengöra det.
> Vilka medel och verktyg behöver jag för detta?

Bra trasor och olja, förutom det som behövs för att skruva loss grejerna. Du lär inte få tillbaka finishen på prylarna helt men om först tvättar hojen ordentligt och sen tar lite motorolja (Ny sådan. Använd motorolja ska man sky som pesten.) på en trasa och börjar med att torka bort den rost som sitter löst och lämna en tunn, tunn oljehinna så kommer inte rosten tillbaka direkt. Lämnar du för mycket olja så drar det åt sig smuts. Svårt att säga vad som är för mycket dock. Du får prova dig fram.

Jag tycker inte du ska använda 5-56. Dels så sprider det sig gärna dit det inte ska vara och sen försvinner det väldigt snabbt där man vill ha kvar det. Lite olja i t ex ett fettsmort vevlager behöver inte ställa till det, men 5-56 och fett samsas inte så bra ibland.

Ta inte loss nåt i onödan. Ta en begagnad tandborste istället så du kommer åt att göra rent det du behöver. Se till att inte få lort eller olja på bromsarna också.

:)

Rost..
Rosten på kassett, bakväxel och vevparti är antagligen bara skönhetsfläckar, och har bara betydelse om cykeln ska på utställning eller säljas. Kedjan är lite kinkigare. Smörj kedjan ordentligt inför nästa tur och kolla att den snurrar tyst och fint efter att du kört en bit.

Tillbaka
Topp