rostiga komponenter

Lisa

Aktiv medlem
rostiga komponenter
Är det bara billiga komponenter som rostar (typ skruvar och bromsdelar) eller får man dras med rost även på "märkesdelar"?

rostiga komponenter
Jag skulle vilja påstå att även de dyraste komponenterna rostar om man inte sköter om de. Oftast så innebär dyrare bättre material, och bättre material rostar mindre. Men billiga grejer ska inte heller rosta om man sköter dem på rätt sätt.

rostiga komponenter
Hur ska man sköta skruvar o.d. för att det inte ska rosta då? Jag ska köpa nya v-bromsar (till en cykel som förvaras utomhus) och det är ju inte så snyggt om de börjar rosta efter nån månad.

rostiga komponenter
Byt inte ut dem mot rostfria dito om du ska ha hojjen ute i saltslasket
om vintrarna bara. Det kan bli lite galvanisk korrosion mellan alu och
rostfritt om man har otur.

Fram med fett-tuben. :)

rostiga komponenter
Patina är ju snyggt! Jag minns att när jag hade en sån där lätt, helstel mtb med fälgbromsar och komponenter i bjärta kulörer och drömde om tajjta braller så brukade jag ta en topz med lite olja på och lirka i insexskruvarna så dom skulle var snygga.

rostiga komponenter
Ta klarlack på sprayburk och lägg på ett tunt lager på det som är lämpligt att göra så med (Inte t ex bromsklossarna :D ) så håller sig grejerna rätt OK.

:)

rostiga komponenter
Problemet är inte större än att man köper nya insexskruvar när de är dåliga. Biltema har dem för ca*: 0 kr!
* priset kan variera och kostar varnligvis 10-30 kr för en mindre näve. =)

rostiga komponenter
ErikPe Skrev:
-------------------------------------------------------
> Problemet är inte större än att man köper nya
> insexskruvar när de är dåliga. Biltema har dem för
> ca*: 0 kr!
> * priset kan variera och kostar varnligvis 10-30
> kr för en mindre näve. =)

Jag föredrag nog "riktiga" skruv från t ex järnhandeln. Dom brukar bl a ha bättre finish och sliter mindre på gängorna plus att dom garanterat (Nästan alltid...) håller som dom ska. Biltema kanske har samma leverantör som järnhandlarna iofs och då är det nog inga problem.

Däremot är det en bra idé att kolla gängorna på de skruvar man ska använda. Jag skulle fixa en grej igår och hittade i påsen jag plockadt ihop på järnhandeln en M5-skruv som gängorna saknades helt på och flera M6-brickor med mycket grader på. Värt att hålla lite uppsikt på.

rostiga komponenter
Detta att biltemas produkter håller lägre kvalite är vad jag anser en myt. I många situationer är det så att de köper upp stora partier till bra pris och sen säljer under eget märke. Tex, Biltemas finaste helsyntetolja är mycket billigare än på tappen.... Men den oljan är från Preem. och tappas ur samma kran. Biltema bara får inte säga att det är deras olja utan det står på förpackningen: Tillverkad för Biltema.....

rostiga komponenter
Ja som den här:

img_3440__scaled_800.jpg

Fast den var ju iofs helt fleppo redan som Azonic, Cyclepro, Roox, Muddy Fox etc..

Tillbaka
Topp