Route Du Syd 12 januari

kitzblitz

Aktiv medlem
Route Du Syd 12 januari
PRÄMIÄR!

ROUTE DU SYD
RouteDuSyd.jpg ht=350

Det blev kallt och blåsigt på December Oetzi’n, så nu blir det en runda på mycket varmare bredgrader!!!

Den 12 januari cyklas det ca 17 mil söder om Stockholm. Jag förväntar mig varm, ljuvlig solskens cykling, men ta gärna med något varmare för säkerhetens skull. Tempot blir lagom - som alltid kan den varieras beroende på gruppen/väglag/vädret. Vilken typ cykel/tillbehör avgörs när väderprognosen blir säkrare. Vi tar några fika- och en lunchpaus.

Det tänkte upplägg:

Träff: Kl 8 Skogås Station. Om ni vill ta med väskor kan ni lämna dem hemma hos mig.
Cykling: Från Skogås – Huddinge – Tumba – Södertälje – Nykvarn - Järna – Mörkö – Sörunda – Tungelsta – Skogås. Ca såhär: http://www.gmap-pedometer.com/?r=1501344
Aprés Bike: Dusch, bastu, öl och mat hos mig
Hemresa: Det är bara några 100m till pendeltåget

Wiheee - vilken skrattfest det blir!

Vem är med?

kitzblitz
snackjanne
superape
Pesch
nypan
Vic
bigmollo
transwave

Senast redigerad av en moderator:
Route Du Syd 12 januari
Är du galen? Vet du hur många gånger man kan ramla av cykeln på en 100 m:s sträcka efter ölbastu? 18 ggr faktiskt. Minst.

Bestämmer mig för hänka med när jag fått väderprognosen.

Route Du Syd 12 januari
Ok, jag kommer.

Men ärligt talat så gör jag det om inte vädret är överjävligt uselt. Dessutom så finns ju flera alternativa genvägar för oss/dem som kanske inte ids hela vägen. Suveränt sträckning!

2008 ska rivstarta! (visserligen med en seg långrunda på dubbdäck i snöstorm, men ändå)

Route Du Syd 12 januari
Det har sagts förr men tål att upprepas: äntligen!

Jag är på oavsett väder. En stor termos och Jäger ska vi självklart också ta med oss. Öl blir gott också.

Jag börjar kit:a Nishikin med packväskor och stödhjul.

Route Du Syd 12 januari
SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, jag kommer.

Underbart!

evosmos skrev:
--------------------------------------------------------

> Jag är på oavsett väder. En stor termos och Jäger ska vi självklart också ta med oss. Öl blir gott också.

Yes!

Route Du Syd 12 januari
Det kan ju funka säger min kalender preliminärt! Jag påbörjar förhandlingarna under kvällen.
Är verkligen sugen på en långtur nu.
Men allvarligt: efter er förra tur måste ni skaffa stänkskärmar med rejäla kompislappar. Det är ju inte för sin egen skull man har det, utan för sina cykelkompisars skull.

Route Du Syd 12 januari
nypan skrev:
> > Men allvarligt: efter er förra tur måste ni
> skaffa stänkskärmar med rejäla kompislappar.
> Det är ju inte för sin egen skull man har det,
> utan för sina cykelkompisars skull.

Det är inte alltför nyttigt det där vattnet som ligger på vägbanan med arsenik och andra gifter

Route Du Syd 12 januari
Kitz: Jag är på om det går bra. Jag har stooora kompislappar, som Evosmos påpekade, ja, nästan gjorde en grej av. Jag är på!

Route Du Syd 12 januari
Efter förra turen är vi medvetna om stänkskärmars betydelse. Har också tänkt på hur hälsosam smeten var som vi hade i ansiktet... Dem behövs dock ej om det är minusgrader och torr (som imorse t.ex) eller?

Härligt nypan och Pesch! Jag börjar fundera på att göra bastun större:-)

Route Du Syd 12 januari
kitzblitz skrev:
> Efter förra turen är vi medvetna om
> stänkskärmars betydelse. Har också tänkt på
> hur hälsosam smeten var som vi hade i ansiktet...
> Dem behövs dock ej om det är minusgrader och
> torr (som imorse t.ex) eller?

I beg to differ. Jag tror att man får en del snöavskrap, vägsalt och annat skit i ansiktet annars. Jag ska definitivt skaffa en längre (BT racebladeklonen fungerade för min ända men inte för cykelkompisarna). Pesch har satt standarden:-)

Route Du Syd 12 januari
evosmos: den du hade skulle ha fungerat med en stor kompislapp, tycker jag. Funderade själv på den varianten.

Pesch: vad hade du för skärm? Namn, var köpte du den osv...

Route Du Syd 12 januari
Nja, jag prövade faktiskt att förlänga den men det blev för ostabilt. Det ska nog vara en riktig skärm. Jag tror Pesch hade en ordinär skärm med en kompislapp men eftersom han var den enda som hade det såg både skärmen och lappen enorma ut:)

Hur som helst, jag tar stålisen, den har längre skärm. Ska nog tejpa dit en förlängning också för säkerhets skull...

Route Du Syd 12 januari
Ja, fixa skärmar för 17 gubbar! Annars får ni ligga bakom mig, och då kommer det ta 2 dygn.

Fan vad jag frös om tårna i morse i mina nya vinterskor. :-(

Route Du Syd 12 januari
SuperApe skrev:
> Fan vad jag frös om tårna i morse i mina nya
> vinterskor. :-(

Det gjorde inte jag. Å andra sidan har jag bara 3 km till jobbet:)

Tänkte faktiskt ge mig ut på en provtur snart nu när det är minus. Yllesockor, vinterskort och BT neoprenöverdrag borde hjälpa lite i alla fall. Eller kanske inte. Jag är lite skeptiskt inför långturen, hoppas det finns många ställen öppna längs vägen så man kan stanna till och tina fötterna.

En sak kommer jag garanterat att ha: balaclava (nej, inte efterrätten baklava som man iofs med fördel kan ha med sig).

Route Du Syd 12 januari
evosmos skrev:

> Det gjorde inte jag. Å andra sidan har jag bara 3
> km till jobbet:)

Började inte frysa förrän efter en halvtimme, då hade du väl nyss kommit fram. ;-)

> En sak kommer jag garanterat att ha: balaclava

Hoppas det är 10 plusgrader!

Ska fixa några bautamegajumboskoöverdrag och ha utanpå. Fifan, det är ju ett smärre träningspass bara att klä på sig på mornarna.

Route Du Syd 12 januari
Helvete! Jag kan ju inte vara med! Och jag har god anledning, vi åker iväg till Teneriffa den 8:e i en vecka. Ni vet att något liknande måste organiseras igen längre fram va? Ha en skön runda, jag kanske tar en runda själv på sydligare breddgrader (om jag får för familjen:)

Route Du Syd 12 januari
kitzblitz skrev:
> Får man 45mm in i en racergaffel?

Tror faktiskt inte det. Får du in 35 mm ska du vara glad. Men du ska väl ta MTB:n?

Route Du Syd 12 januari
Pesch är vår kompislappsguru! Hur funkade min lilla kompislapp jag hade under Oetzi? Det här låter kul, men jag får träna för kung och fosterland om jag ska hänga med utan att sänka allas tempo..

Route Du Syd 12 januari
...och detta var första gången jag tillverkade en kompislapp. Den ska eventuellt modifieras så att den blir ännu bättre, och framförallt ännu snyggare!
(Bortser helt ifrån att ni driver med mig:-)

Route Du Syd 12 januari
Gott-Nytt-År bump!

Mindre än 2 veckor kvar! Får se vad vädret håller på med… Jag uppdaterar listan i första inlägget med dem som har visat intresse. Kolla gärna om det stämmer.

Om ni kommer på tåget som är i Skogås 8.12 träffar jag er vid stationen. Dem som vill vara med på afterbike kan lämna väskorna hos mig. Vi rullar från mitt hem ca 8.30.

Ta gärna med handduk till dusch/bastu. Det kommer finnas mat och fulöl så det räcker och någon dunk hyfsat vin. Om ni har högre krav får ni ta med själv :-)

Välkomna!

Route Du Syd 12 januari
evosmos skrev:
> Bara för att jag inte kan hänga på lägger jag
> in en bild där jag kommer att cykla vid nämnda
> datum:-)

Söder om Södertälje?

Route Du Syd 12 januari
Vad då smal vägren? Det är som att cykla Södertälje-Vårsta, same thing:)

Hoppas ni får slaskfritt i alla fall, jag var ute och sprang igår och inte ens det var helt lätt med all halvsmält slasksnö överallt.

Edit: Ljuset ja, det blir en knepig landning efter hemresan...

Route Du Syd 12 januari
kitzblitz
snackjanne
superape
Pesch
nypan
Vic
bigmollo
transwave

Hur ser det ut för er? Är ni med på lördag? Själv väntar jag på skärmar i posten... Det luter väl mot mtbcykling (har ingen "mellancykel"). Eller, vad tycker ni?

/Toni

Route Du Syd 12 januari
Mitt vevlager har rasat på min racehybrid. Måste ta i som hulken för att få vevarna att rotera. Ska dra förbi butiken under veckan och se om jag kan få det bytt på garantin. Jag låvar absolut ingenting i nuläget.

Route Du Syd 12 januari
Min pendlare lider av samma åkomma som Transwaves hoj. Var ute och kollade på den igår. Stackarn har stått still för länge så nu var vevlagret helt dött. Det är osäkert om jag hänger med.
/J

Route Du Syd 12 januari
Frexten, jag har ju annars min vanliga pendlarhoj, men det är en simpel cityhybrid med vanliga pedaler, minimalt med växlar, stänkor (med kompislappar) & pakethållare. Med lite vilja så går det att ta sig runt på den, men jag kommer inte ha en chans att hänga med folk med racer eller CX (om inte alla håller vanligt åka-till-jobbet tempo)

Tillbaka
Topp