[RR] AM, Abisko + ANNAT. Komplett, äntligen!

Hepp, då var det äntligen dags. Sista dagen, sista turen. Vi rullade samma väg som dagen före, mot Norge. Istället för att stanna fortsatte vi till Narvik, och där körde vi söderut. Bra vägskyltar

P8050019.jpg

Vi närmar oss målet, det rundade berget som går in som en ås längst in i fjorden, och heter Reinnesfjellet. Till höger i bild syns det mäktiga Durmålsfjellet, den högsta spetsen är 1408möh dvs ungefär som Låkta eller Ben Nevis om man så vill.

P8050023.jpg

Son synes ska det bjudas hällsurfing av episka mått. Högsta punkten är runt 800möh, och sen dundrar man nästan ända ner till fjorden, och nästan allt är slickrocks. Om någon annan vet någonstans i Europa där man får köra slickrocks i >700hm så vill jag gärna veta var det är.

Vi börjar bestigningen, första biten är blandat med hällar och stig i väldigt gles skog

P1030126.jpg

Därnere väntar Lennart tålmodigt på oss

IMG_1099.jpg

Martinpetter kämpar på uppför, jag undrar om 1*9 med 36t framklinga verkligen är optimalt här

IMG_1101.jpg

Man kan inte riktigt se sig mätt på utsikten

IMG_1103.jpg

pust pust

IMG_1105.jpg

Det här ska man väl stå ut med på vägen ner

P8050037.jpg

Vi gör som vi brukar och fikar lite

P8050041.jpg

P8050043.jpg

Jag passar på att visa upp 2012 års pendlarsvettomode, Icebreakerkalsonger och tafflig solbränna

_MG_6337.jpg

s är föga imponerad

_MG_6339.jpg

Bättre att klä på sig och ligga lågt tydligen, och just en sån här dag funkar ju det också

[attachment 164359 _MG_6347.jpg

Efter fikat kommer vi upp till en liten platå, och vi ser toppen däruppe. I fallinjen är det brant, brett och greppigt.

IMG_1106.jpg

Vi fortsätter upp mot toppen, nu är det definitivt pushbike som gäller, och 5.10-skorna är värda sin vikt i kolfiber. En liten kik neråt, då ser det ut såhär.

IMG_4425.jpg

Äntligen uppe vid toppen, utsikten duger fortfarande

IMG_1107.jpg

Vissa har redan intagit fikaplatsen

IMG_1109.jpg

och snart fick man sällskap. Alla anstränger sig såklart för att se så begåvade ut som möjligt

IMG_1576.jpg

Fotograf eller jättestor lämmel?

_MG_6355.jpg

Men det blev en gruppbild av det i alla fall

P8050052.jpg

Nu är det snart dags för lite cykelbilder också, kommer upp på en stund

Bilagor

• _MG_6347.jpg
    _MG_6347.jpg
    41.8 KB · Besök: 71
sjodell skrev:
-------------------------------------------------------
> Där kom då slutligen sista dagens bilder, vilken
> fantastiskt cykelresa!
>
> /Sebastian

Något måste de väll ha fotat på nervägen åxå ? ;)

Been there, done that.
En litet tips bara till den som åka dit:
Hällarna blir snorhala om det är fuktigt ute så vädret bör vara som på bilderna.
Planera för flera dagar i området för regn är vanligt i trakterna.

svpe skrev:
> Been there, done that.
> En litet tips bara till den som åka dit:
> Hällarna blir snorhala om det är fuktigt ute så
> vädret bör vara som på bilderna.
> Planera för flera dagar i området för regn är
> vanligt i trakterna.

Bättre på Slick rock i Utah. =)

Som vanligt tack för alla kommentarer, jag ber om ursäkt att jag är lite seg med att posta, men till mitt försvar upprepar jag att det var >2500 bilder att välja på.

Här kommer i alla fall lite nerfart också. Här var det som man kan gissa bara leksstuga, skratt och flow

IMG_1580.jpg

IMG_1584.jpg

Här var det så fint att vi var tvungna att ha en liten photosession

IMG_1112.jpg

_MG_6364.jpg

_MG_6416.jpg

IMG_1130.jpg

IMG_1585.jpg

P1030178.jpg

Dags att rulla vidare, vi är på väg ner på andra sidan toppen och ner på den här ryggen

IMG_1124.jpg

Flow flow

P1030195.jpg

Cyklingen är fortfarande helt ok, ytorna är som synes enorma och det tar säkert en hel sommar att beta av alla linjer

IMG_1117.jpg

Från andra sidan. I röd tröja skymtas s som nog knäppte den förra bilden. McFjodor och den lilla grisen avnjuter hällar, solsken, utsikt och kanske en gnutta adrenalin

IMG_1598.jpg

Lyfter man blicken lite syns det fler som avnjuter samma magiska blandning.

P8050058.jpg

IMG_1599.jpg

Monglo verkar också tycka det var värt promenaden

IMG_4448.jpg

IMG_4453.jpg

Som vanligt punkade McFjodor, så jag, Adden och s fick lite tid att glida runt på ryggen

P1030201.jpg

Är det högt här?

IMG_1123.jpg

Istället för att pumpa står de tydligen och fotograferar

P8050063.jpg

När McFjodor och company äntligen fått luft i ostarna igen sammanstrålade vi nere på ryggen. Tyvärr började klockan bli mycket, så istället för att fortsätta bort mot nästa topp bestämde vi oss för att vända. Enligt Singletracknarviks gps-plot (som inte är en plot utan antagligen ritad i paint) skulle vi gå runt toppen på norrsluttningen runt 6-700m höjd, och därmed spara några höjdmeter. Första bien ner på andra sidan var ändå rätt brant så vi tyckte det kändes vettigt. Det visade sig vara en sisådär ide. Här är ett av få tillfällen man kunde cykla. Till höger om mig är det runt 500hm sluttning i perfekt slät 40-45 graders lutning av knottrig slickrock, vurpa var inte ett alternativ.

IMG_1614.jpg

Ibland var det brant

IMG_1618.jpg

P1030224.jpg

Ibland var det ganska rubbad skråkörning, det här kittlade i magen vågar jag lova, det gjorde det iaf på mig

P1030208.jpg

IMG_1134.jpg

Ibland gick det helt enkelt varken att cykla eller gå

IMG_4470.jpg

Hade inte Martinpetter fått låna mina 5-10 här hade han nog fortfarande varit kvar däruppe.

Till slut hade vi tagit oss till andra sidan, jag rekommenderar starkt att man går över toppen istället, vi hamnade där ändå för det fanns ingen annan väg runt. I vilket fall är det nu bara att flowa ner mot Lennart. Sa jag att det fanns ytor att köra på? Åkningen häruppe påminner mer om högalpin skidåkning än cykling.

IMG_4472.jpg

Ner mot fjorden!

IMG_4479.jpg

IMG_1140.jpg

En stigsnutt mellan hällarna, ovant vid det här laget.

IMG_1563.jpg

Några nära-döden upplevelser senare var vi nere vid Lennart och denna resas slut. Tack alla som var med för att ni gjorde det till sommarens bästa cykelvecka, och tack alla som orkat läsa allt mitt struntprat.

Tack!
Det kan du, men då får du nog vänta till nästa höst, inga fler dagar på den här resan

Senast ändrad:
Fantastiskt RR marran!

Blir en soffa till nästa säsong, ska bara hitta en skattkista någonstans så löser det sig!

leffo skrev:
> Har ni gps-filer från turen?

Sorry, såg inte denna tidigare. Själv har jag inga, men visst hade s en gps?

Grym sammanfattning marran. Jag köpte mig lite ventricina piccante ur den manuella charkdisken och tänkte på Abisko idag.

Den veckan kan man leva länge på.

/M

Fantastiskt! Den där hällporren från sista dagen har varit min dröm sedan jag lärde mig cykla. Ge mig en pil på kartan, jag ska dit så fort snön smält!

Tack alla!

Beo: Här har du en norsk karta http://www.singletracknarvik.com/reinnesfjellet.html
Enkel beskrivning är att du tar E4 norrut, svänger vänster i Töre (obs viktigt, annars hamnar man i Happis och det vill man inte!). Vänster igen i Narvik ner till Skjomen, där tar man vänster igen mot Elvegård, ta sikte på berget och parkera vid dess fot.

Enkelt alltså, kör bara norrut från Stockholm och sväng vänster ett par gånger, så är du framme. Google maps får det till 1449km enkel resa, och det är värt varje meter, jag lovar!

Senast ändrad:
Joo, jag har varit kass på att ge beröm.... Dina RR är alltid, alltid grymma. Respekt. Vi vill se mer!

-( Privat till marran )- men... Björklöven... Det var ett tag sedan... Midswede rekomenderar: Skellefteå Hockey :)

Senast ändrad:
Midswede skrev:
> Joo, jag har varit kass på att ge beröm.... Dina
> RR är alltid, alltid grymma. Respekt. Vi vill se
> mer!
>
>
>
>
>
> -( Privat till marran )- men... Björklöven...
> Det var ett tag sedan... Midswede rekomenderar:
> Skellefteå Hockey :)

Tack! Sånt är alltid sjukt kul att höra!

Säg det inte högt, för jag vill ju inte att det ska bli allmänt känt, men dels är jag skåning och dels har jag ingen förståelse alls för fenomenet hockey :)

42Hz skrev:
> Gah!!!
>
filename=IMG_1140.jpg

Typiskt, photoshoppa bilderna sådär;) Ser helt grymt ut.

Senast ändrad:
Jag som hade trott att semestern skulle gå söder ut, skit fel!

Fantastisk review, otroliga bilder. Tack för det. Jag blev helt enkelt skitsugen på en tur norrut.

Någon som är sugen?????

/Mats

Tillbaka
Topp