Tredje dagen på resan började loppet, Giro delle Dolomiti
http://www.girodolomiti.com/index.aspx?l=2. Årets upplaga var den 35:e i ordningen, så arrangörerna har en viss rutin på det hela.
Loppets upplägg är ungefär enligt följande:
Loppet består av sex etapper som körs söndag - tisdag + torsdag - lördag, d.v.s. onsdagen är vilodag. Start- och målplats är densamma för var och en av etapperna. Oftast är den platsen nere vid en mässhall i södra Bolzano, men varje år är det en eller två etapper som startar och slutar på någon annan ort, typiskt mellan 5 och 10 mil från Bolzano.
Etappernas längd varierar från 5-6 mil upp till 15-16 mil. Det som är lite speciellt är att tidtagningen inte sker på hela etappen utan bara på en eller möjligen två uppförsbackar varje dag. Resten av etapperna körs med masterbil som ingen får passera. Det är lite olika hur fort denna kör, men vill man är det nog inga problem att hålla sig i närheten av den. Å andra sidan är det heller inga problem om man vill ta det lite lugnare av en eller annan anledning. Klungan samlas dessutom ihop vid depåerna där masterbilen stannar till en bra stund. Förutom masterbilen finns ett par bilar med mekaniker, ett par "Scopa-bilar"=kvastbilar och en ambulans. Dessutom finns MC-poliser och loppets egna motorcykelåkare som ser till att mötande trafik i de flesta fall stoppas.
Antalet åkare på etapperna varierar lite då det är möjligt att åka enskilda etapper och man dessutom kan välja att stå över vissa etapper även om man är anmäld till alla etapperna (man kommer dock förstås inte med i resultatlistan för hela loppet då utan bara för de etapper man kört). Typiskt kan det dock vara 500-800 på etapperna. Är en ganska mäktig känsla att ligga i en så stor klunga.
Åter till årets först etapp. Vi samlade ihop oss och rullade i gemensam tropp från hotellet
ner till starten, en knapp halvmil.
Starten på etappen var halv åtta och vi trampade ut ur staden och ganska snart började det gå lite lätt uppåt mot Appiano.
Inte långt efter Appiano så var det dags för dagens tidtagningsbacke, upp till Passo Mendola, en stigning på knappt 15 km med ca 6,5% snittlutning och relativt jämn lutning hela vägen upp,
http://www.salite.ch/mendola.asp?Ma...b8dp&dx=485&dy=330&empriseW=970&empriseH=661.
Det är lite olika vilken strategi människor använder sig av på loppet. Själv ligger jag ofta långt bak och går därmed normalt in i backarna i den senare delen av fältet. Detta gör att jag typiskt kan plocka långsammare åkare varefter vilket är mentalt stärkande.
Då jag upplevde att jag var lite sämre tränad i år än i fjol var jag lite osäker på hur hårt jag skulle våga starta. Som den försiktiga typ jag är tog jag det därför lite försiktigt initialt, men rätt snart hittade jag ett tempo som kändes som det borde gå att hålla en timme, vilket var min gissning på ungefär hur lång tid det skulle ta upp. Visade sig i slutänden att det gick lite fortare. Kom in på plats 240 av 563 startande med en tid på 56.37, slagen av segraren med drygt 17.31. Vissa har bråttom och är duktiga!
Väl uppe vid passet var det fikadepå nummer ett för dagen. Jag hade dock i mina studier på hemmaplan insett att man kunde komma upp lite längre, till Monte Penegal, så jag skippade fikat och körde istället uppför den ca 4 km långa backen dit,
http://www.salite.ch/penegal.asp?Ma...srbp&dx=485&dy=330&empriseW=970&empriseH=661. Var en rätt brant bit efter kanske 2,5 km. Uppe vid hotellet/restaurangen däruppe var det dock en mycket fin utsikt ner över dalen.
Jag kom tillbaka ner till passet bara någon minut innan klungan gav sig iväg neråt, mot Fondo, där dagens andra stigning började. Denna gick upp till Passo Palade,
http://www.salite.ch/palade1.asp?Ma...rrbp&dx=357&dy=200&empriseW=715&empriseH=400. Det var dock ingen tidtagningsbacke, så det var bara att cykla och njuta. Dessutom är den väldigt lättåkt. I ärlighetens namn är också sydsidan rätt ospektakulär med en hel del skog.
Strax före passet var det en liten avstickare ner till en by där dagens andra depå var belägen.
På bilden syns Erik från Hisingen som var med på loppet (dock ej med Cykeltours) för tredje året i rad och som för andra året i rad hade med sin fader, Jan-Olof. Framför allt den senare åkte jag och språkade med en del på transportsträckorna.
Efter fikat och passage av passet så bar det utför. Just utförskörningarna på loppet är ett lite speciellt kapitel. Genom att ledarbilen typiskt kör rätt långsamt utför får man ligga och bromsa väldigt mycket om man ligger i närheten av denna. Taktiken om man vill få en rolig utförsåkning är därför att släppa iväg ledarbilen och vänta ett tag innan man ger sig utför. Dock måste man ta i beaktande att om man hamnar efter scopa- och mekanikerbilarna och ambulansen finns risken att man hamnar bland massa vanlig trafik. Ibland ligger det en ganska lång karavan efter klungan i uppförskörningarna och den vill man helst undvika att hamna i när det sen går utför. Detta var vad jag gjorde inledningsvis, men sen stoppades bilarna vid ett vägarbete och jag fick ett antal kilometers riktigt fin utförskörning, väsentligen utan bilar.
Stannade till en bit ner där Fredrik stod och fotade och han var snäll och knäppte en bild på mig med dalgången mellan Merano och Bolzano i bakgrunden.
Enligt planen som fanns i etappbeskrivningen skulle vi sen åka tillbaka till Bolzano via Nálles, men tydligen hade arrangörerna ändrat sig i sista stund, för färden gick istället genom några rätt obehagliga oupplysta tunnlar som när man dundrade in i dem i rätt hög fart visade sig inte vara asfalterade utan gatstensbelagda. Lyckligtvis gick det dock bra, men där tycker jag faktiskt att arrangörerna gjort en miss i att inte ha någon varning, t.ex. i form av en MC-kille med visselpipa, något som förekommer vid andra farliga passager. I slutändan visade det sig att vi fick en närmare två mil längre etapp än planerat då de ledde oss upp till Merano innan vi vände tillbaka till Bolzano, nu på östra sidan dalen.
Väl tillbaka i mässan i Bolzano var det dags för lunch, vilket ingår i loppet varje dag. Bilden nedan visar lunchkön.
Ibland intas lunchen under etappen och ibland, som denna dag, efter etappen. Lunchen består typiskt av en kötträtt och en pastarätt samt bröd, vatten och någon frukt. Normalt finns dock lite alternativ till huvudrätten, t.ex. i form av minst sagt rejäla ostbitar, något jag ofta utnyttjar då hotellets middagar ändå brukar bjuda på en del kött.
Efter lunchen var klockan inte ens tre, så jag beslutade mig för att då vi kom tillbaka till Pineta, fortsätta till grannbyn, Leifers, och prova på en annan backe jag spanat in på hemmaplan innan resan, nämligen att åka in i dalgången österut. Visade sig att det efter en lite lättare var en rätt jämnbrant backe, huvudsakligen med mellan 8 och 13% lutning.
Efter ca 4 km, strax efter ett hus, så övergick dock asfaltsvägen i en smal väg med grovt grus och stenar. Var inte aktuellt att försöka ta sig upp där med racer, så det fick bli att rulla ner och ta sig tillbaka till hotellet.