[RR] En backig julkalender [Alla luckor öppnade]
I lucka 15 bjuds på ytterligare en lång backe, lämnas Italien och skådas saffranssläktingar.
För dagens tur hade jag haft en hel del funderingar på hur ambitiöst upplägg jag skulle satsa på. I sin längsta variant var turen drygt 18 mil och kanske runt 4300 höjdmeter fördelat på fyra stigningar. Med tanke på hur turen dagen innan varit och känts insåg jag att det nog skulle vara att ta mig vatten över huvudet. Skulle jag upp i tre backar skulle det fortfarande bli över 14 mil och kanske 3700 höjdmeter, så jag beslutade mig för att nöja mig med två backar, delvis i vetskapen om att det skulle bli en del klättrande även kommande dagar.
Strassade inte på morgonen så jag kom iväg först strax efter nio. Rullade genom byn och kom till kyrkan som står mitt i en rondell.
Tog där vägen åt nordväst och passerade ganska snart gränsen till Schweiz. Under första delen av klättringen avverkas drygt 500 höjdmeter på ca 7,5 km. I dalgången uppåt går en järnväg.
Första delen av stigningen slutar i och med att man kommer upp till Lago di Poschiavo.
Man följer sedan dess västra strand upp till Le Prese. När jag kom dit så gav sig precis ett tåg iväg och jag passade på att få lite slipstreaming. Var några passagerare på tåget som tyckte detta var lite fascinerande och en man passade t.o.m. på att fota mig. Blev naturligtvis tvungen att öppna “moteld”!
Apropå tåget så korsar järnvägen på några ställen bilvägen eller har spåren nedsänkta i vägen. Där får man se upp lite så att man har en bra infallsvinkel när man ska korsa spåren så att man inte fastnar med ett hjul.
Efter åtta väsentligen platta kilometer börjar det åter stiga när man kommer till Poschiavo.
De första kilometerna är lite lättare, men i San Carlo börjar det stiga lite mer ordentligt.
Under nio kilometer klättrar man med runt 8% snittlutning och tar sig upp till knappt 1900 möh. Passerade på detta avsnitt ett par vägarbeten där de stängt av ena körfältet. Några bilder från detta avsnitt som gick i en blandning av skog och ängsmark, möjligen med lite övervikt för det förstnämnda.
Bergstoppen på mittenbilden är Piz Cancian, drygt 3100 möh. På runt 1900 möh passerar man ett lite flackare område med ett par hotell.
Därifrån är det en halvmil upp till passet och på denna bit klarar man av drygt 400 höjdmeter. Det är egentligen aldrig riktigt brant vare sig här eller längre ner. Dock gör det faktum att stigningen totalt är på 1900 höjdmeter, vilket t.ex. är lite mer än Passo dello Stelvio från Prato allo Stelvio, att den ändå får anses som en skapligt tufft. Några bilder från den sista delen upp.
Totalt sett får jag säga att Passo del Bernina var lite bättre än jag väntat mig. Genom att det är en lite större väg man cyklar och denna utgör förbindelsen mellan Engadindalen, där bl.a. St Moritz ligger, och Valtellina så hade jag oroat mig lite över att det kanske skulle vara så mycket trafik att det helt skulle förta upplevelsen. Detta tycker jag dock inte var fallet. Inledningsvis var det kanske lite mer trafik än vad som var riktigt kul, men det glesade ut rätt fort och även om det passerade bilar, bussar och någon lastbil så var det absolut inte ett konstant flöde av fordon som passerade. Dessutom tycker jag att en del vyer var riktigt sevärda.
Slutligen en liten notering angående järnvägslinjen som figurerade i början av luckan. Den går upp hela vägen över bergen och fortsätter ner i Engadindalen. Den går strax bredvid Berninapasset och har som högsta punkt 2253 möh.
För dagens tur hade jag haft en hel del funderingar på hur ambitiöst upplägg jag skulle satsa på. I sin längsta variant var turen drygt 18 mil och kanske runt 4300 höjdmeter fördelat på fyra stigningar. Med tanke på hur turen dagen innan varit och känts insåg jag att det nog skulle vara att ta mig vatten över huvudet. Skulle jag upp i tre backar skulle det fortfarande bli över 14 mil och kanske 3700 höjdmeter, så jag beslutade mig för att nöja mig med två backar, delvis i vetskapen om att det skulle bli en del klättrande även kommande dagar.
Strassade inte på morgonen så jag kom iväg först strax efter nio. Rullade genom byn och kom till kyrkan som står mitt i en rondell.
Tog där vägen åt nordväst och passerade ganska snart gränsen till Schweiz. Under första delen av klättringen avverkas drygt 500 höjdmeter på ca 7,5 km. I dalgången uppåt går en järnväg.
Första delen av stigningen slutar i och med att man kommer upp till Lago di Poschiavo.
Man följer sedan dess västra strand upp till Le Prese. När jag kom dit så gav sig precis ett tåg iväg och jag passade på att få lite slipstreaming. Var några passagerare på tåget som tyckte detta var lite fascinerande och en man passade t.o.m. på att fota mig. Blev naturligtvis tvungen att öppna “moteld”!
Apropå tåget så korsar järnvägen på några ställen bilvägen eller har spåren nedsänkta i vägen. Där får man se upp lite så att man har en bra infallsvinkel när man ska korsa spåren så att man inte fastnar med ett hjul.
Efter åtta väsentligen platta kilometer börjar det åter stiga när man kommer till Poschiavo.
De första kilometerna är lite lättare, men i San Carlo börjar det stiga lite mer ordentligt.
Under nio kilometer klättrar man med runt 8% snittlutning och tar sig upp till knappt 1900 möh. Passerade på detta avsnitt ett par vägarbeten där de stängt av ena körfältet. Några bilder från detta avsnitt som gick i en blandning av skog och ängsmark, möjligen med lite övervikt för det förstnämnda.
Bergstoppen på mittenbilden är Piz Cancian, drygt 3100 möh. På runt 1900 möh passerar man ett lite flackare område med ett par hotell.
Därifrån är det en halvmil upp till passet och på denna bit klarar man av drygt 400 höjdmeter. Det är egentligen aldrig riktigt brant vare sig här eller längre ner. Dock gör det faktum att stigningen totalt är på 1900 höjdmeter, vilket t.ex. är lite mer än Passo dello Stelvio från Prato allo Stelvio, att den ändå får anses som en skapligt tufft. Några bilder från den sista delen upp.
Totalt sett får jag säga att Passo del Bernina var lite bättre än jag väntat mig. Genom att det är en lite större väg man cyklar och denna utgör förbindelsen mellan Engadindalen, där bl.a. St Moritz ligger, och Valtellina så hade jag oroat mig lite över att det kanske skulle vara så mycket trafik att det helt skulle förta upplevelsen. Detta tycker jag dock inte var fallet. Inledningsvis var det kanske lite mer trafik än vad som var riktigt kul, men det glesade ut rätt fort och även om det passerade bilar, bussar och någon lastbil så var det absolut inte ett konstant flöde av fordon som passerade. Dessutom tycker jag att en del vyer var riktigt sevärda.
Slutligen en liten notering angående järnvägslinjen som figurerade i början av luckan. Den går upp hela vägen över bergen och fortsätter ner i Engadindalen. Den går strax bredvid Berninapasset och har som högsta punkt 2253 möh.