Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Behövs inga listor, det dyker upp hur mycket intressant som helst längs vägarna när man är ute på cykeltur, platser och andra saker som man ibland kanske hört eller läst om för länge sedan och sen är de där helt plötsligt rakt framför en. Och saker man inte kände till innan också för den delen. Nästan helt knökfullt skulle jag vilja säga.Var hittar du alla dessa intressanta ställen du besöker? Är det någon lista från friluftsfrämjandet månne?
En känd långdistanscyklist, kommer inte ihåg namnet just nu men i vilket fall som helst blev hon tillfrågad om strategin inför cykeltävlingen Tour Divide, ett 400 mil långt lopp över Klippiga Bergen i USA, och hon svarade: - I will start slow and then lower my pace.Ännu en gedigen resa, med fantastiska bilder. Jag gillar ditt sätt att resa, verkar inte finnas många måsten. Sömnen behövs när kroppen säger det och inte alltid mer än just vad som krävs för att få upp cykellusten igen. Påminner lite lätt om Cliff Young, den australiensiska potatisbonden, som blev känd när han 61 år gammal slog världseliten inom ultradistanslöpning och vann Sydney till Melbourne loppet på ca 1000 km, med en marginal på två dagar! Även om tempot var betydligt lägre än eliten, så var sömnbehovet rejält överskattat, vilket gjorde att hela loppet fick en 'haren och sköldpaddan'-karaktär. ?
En bra tur är man piggare när man kommer hem än när man startade. Någon gång har jag pressat för mycket och det är inte alls lyckat, sliter alldeles för mycket. .Brukar en god nattsömn räcka för dig för att vara tillbaka i normaltillstånd efter en tur av den här kalibern?
För att själv kunna jämföra skulle det vara bra om du kunde räkna upp vilka andra långfärdscyklar det är du har suttit på.Cykeln är en Miyata 610 touring/randonneurcykel tillverkad 1988 i Japan. Ramen är närmast identiskt, bara några pålödningar lär skilja, med Miyatas toppmodell 1000 som av en del anses som den finaste cykel i sitt slag som serietillverkats. Jag själv lutar åt samma, det är utan tvekan den bästa långfärdscykel jag suttit på :)
Även geometrin är förstås viktig; vad är stack och reach på din ram?Det är en hög ram, sadelröret är 66 cm eller 26" C-T, men med relativt lågt vevparti
Samma sak här: Vilka landsvägscyklar är det du har jämfört med och i vilken strl (stack och reach) förstås?För en ren landsvägscykel föredrar jag en tum mindre ram 25" men för långfärdscykling där jag vill ha styret några cm högre är den klockren i storlek, passar som handen i handsken för mig.
För mig ligger skönheten hos en långfärdscykel helt i dess funktion och användning :)Coolt. Huvudsaken är att man gillar sin cykel & packning, och kommit på något som funkar bra !! Jag gillar att ha packning fram oxå, ca 15kg totalt för långa turer över många veckor. Sen måste det ju vara snyggt oxå --- ?![]()