[RR] En pandemisk retrojulkalender (kalendern komplett)
Uppstigning klockan sex även denna dag. Då hotellets restaurang inte var så stor hade vi blivit indelade i tre grupper som skulle äta frukost 6-6.30, 6.30-7 och 7-7.30. Jag var i sista gruppen så det var bara att se till att göra iordning allt innan frukost då starten var klockan 8.
Var en gråmulen morgon med regn i luften då vi stod och väntade på att få starta.
Etappen inleddes med en klättring på strax över 1000 höjdmeter på knappt 16 km. Detta var dock bara en liten uppmjukning inför vad som komma skulle. Jag tog det därför väldigt försiktigt inledningsvis och var bland de allra sista de första kilometerna. Såg till att ligga i ett tempo som kändes relativt lätt. Tog också några kilometer innan benen helt vaknade till liv.
Efter ca en mil kom jag ikapp Södertälje-Örebro-trion. Beslutade mig för att försöka slå följe med dem i det lättåkta partiet som väntade efter backen.
Strax före toppen stannade jag till och drog på mig min väst samt tog en bild.
Tappade i samband med mitt stopp trion. När de sedan, för att sätta på sig regnjackor/västar, stannade vid hotellet där vägen upp till Dalsnibba tar av så passerade jag och passade på att stanna till och ta några bilder, inklusive en när de kom cyklandes.
Som synes var vägbanan blöt men det var egentligen inget regn i detta skede. Kom en liten utförskörning ner till vägen mot Stryn. Vi tog dock istället vänster mot Lom Blev sen en bit med bara mycket svagt utför längs väg 15 i riktning mot Lom. Efter ett tag stötte vid på första depån för dagen och vi stannade till och försåg oss.
En av Södertäljecyklisterna passade också på att norpa ett par vinterhandskar från deras följebil (de hade en man som åkte med och servade dem lite; helt tillåtet). Själv klarade jag konstigt nog fingrarna trots att jag hade kortfingerhandskar; långfingerhandskarna var fortfarande blöta sedan förgående dag. Däremot var jag lite sur på mig själv att jag inte dragit på mig skoöverdragen för fötterna blev rejält kalla av det konstanta vattensprutet.
Vi trampade sedan vidare och samarbetet funkade bra. Vid en rastplast med toalett med 3-4 mil kvar till Lom blev det ett kortare stopp då vissa ville nyttja faciliteterna. Då vädret bättrats märkbart hade vinterhandskarna också blivit för varma för Södertäljecyklisten så de byttes mot tunnare saker.
Vi blev sedan upphunna av ett gäng norrmän och tog rulle på dem. De var inte intresserade av att vi skulle vara med och dra så vi låg där bak. Tyvärr körde de rätt ryckigt och med en mil kvar till Lom var jag nästan på väg att släppa för att åtminstone kunna hålla ett jämnare tempo. Har aldrig varit bra på att tåla ryckig körning och med tanke på vad som väntade villa jag inte offra benen på platten.
Precis när jag var på väg att släppa sänkte dock norrmännen farten betänkligt och även om det fortsatt gick ryckigt slet det inte på så jag hängde med gänget in till depån vid Lom.
Det hade blivit ganska varmt och vädret såg hyggligt ut. Beslutade därför att lämna väst samt arm- och benvärmare i Södertäljeduons följebil. Denna skulle köra upp till toppen på backen som ganska snart väntade och då skulle jag kunna få dem där igen.
Vi rullade i behaglig fart ut från depån i Lom och följde den s.k. Solsidevägen i riktning mot Sognefjell. Inkluderade några km grusväg men den var i gott skick och vi tokkörde inte så det var helt problemfritt. Vi kom sen ut på stora vägen och fortsatte den uppåt i dalen. Lutningen är inledningsvis mycket måttlig och man kan hålla rätt skaplig fart.
Ungefär 1,5 mil efter depån kom vi fram till Galdesanden och där började backen på riktigt då vi svängde av vänster från stora vägen och började klättra. Första dryga kilometern var inte så farlig och jag kunde sitta ner. Sen försvann asfalten och det blev grusväg. Det brantade även till efter hand. Lutningen var dock lite varierande så min strategi var att stå där det var brant och underlaget så tillät (gruset var på de flesta ställena rätt bra tillpackat) och sitta ner på resten.
Efter drygt 4 km flackade vägen ut nästan helt i några hundra meter då den passerade Raubergstulen och en vägbom. För att åka bil upp är man tvungen att betala en “bompeng”. För cyklister är det dock gratis.
Uppe vid Raubergstulen kom asfalten tillbaka men det blev inte lättare för det för därefter blev det bitvis riktigt brant. Minns att jag när jag såg första branta rampen efter bommen funderade på om jag alls skulle komma upp där utan att behöva gå. Mitt mål för dagen var nämligen precis att kunna cykla hela vägen utan att stanna eller behöva gå. Precis i detta skede kom en av arrangörsbilarna med nervevade rutor och åkte förbi och hejade på. Var då förstås inte läge att vika ner sig!
Tyckte jag hittade en bra belastning och rytm. Efter ett par serpentiner på de första knappa två kilometerna efter bommen. Därefter följde knappt tre kilometer där vägen möjligen böjde av lite på några ställen men serpentinkurvorna lyste med sin frånvaro. Och man såg i stort sett hela vägen om man tittade uppåt. Detta i kombination med att lutningen i stora delar låg på 10% eller mer gjorde detta parti ganska tufft menalt. Kändes som man inte kom någon vart emellanåt. Det som hjälpte mig lite var att jag tog in på några cyklister framför mig. Alltid bra för moralen.
Efter det tuffa partier flackade vägen ut igen. Det blev t.o.m. en kort bit utför innan det åter bar av uppför. Tog det väldigt lugnt här för att återhämta mig lite. När det åter gick uppför var det fortfarande allt som oftast skapligt brant, om än inte lika farligt som längre ner.
Kom med ett par kilometer kvar till toppen ikapp en gående JLarsson som måste ha fått slut på energin. Med ca en kilometer kom sista rampen. Där var också enda gången jag i realiteten var nära att behöva stanna. Blev lite övermodig och la in en liten fartökning för att försöka komma ikapp en cyklist framför mig. Visade sig dock att rampen var längre än jag trott och sista 50 meterna upp blev en syrafest i ca 5 km/h. Kom dock över kanten och kunde sedan trampa den sista lättare biten till mållinjen utan några problem.
Uppe vid mållinjen regnade det och var enligt uppgift 5-6 grader varmt. Blev glad över att se Södertäljeduons följebil. Fick mina förstärkningsplagg som jag drog på mig innan jag taog en bild och därefter gav mig iväg tillbaka neråt.
Om uppförskörningen var jobbig är utförskörningen obehaglig. Regnet gjorde att sikten genom glasögonen blev så dålig att jag inte kunde se genom dem utan jag fick titta utan dem. Såg tillräckligt för att hålla mig på vägen utan dem men det var inte idealiskt då vissa håligheter inte var helt enkla att hinna se. Dessutom var beläggningen ganska grov så det skakade en del i cykeln. Detta förstärktes också av att jag frös så jag skakade i kroppen. Med den dåliga sikten och den dåliga beläggningen vågade jag inte heller hålla mycket mer än 30 km/h vilket innebar att det blir mycket bromsande. Vattenkylningen gjorde dock att det inte är någon risk för överhettade fälgar i alla fall. Släppte sista lilla biten ner mot det övre av de två flacka partierna bromsarna en kort bit och trots att det inte var många sekunder jag lät bli att bromsa kom jag ändå upp i 66 km/h vilket egentligen var mer än jag var bekväm med.
Blev tvungen att stanna tre gånger på vägen ner för att försöka få liv i fingrarna som jag mer eller mindre tappade känseln i. Det är verkligen ingen trevlig känsla att gripa tag i bromsarna och trycka till rätt ordentligt men att knappt känna i fingrarna att man trycker åt bromsarna. Att jag verkligen bromsade märktes mest på att farten minskade, eller i alla fall hölls från att öka.
Gruspartiet var ingen höjdare då vätan på några ställen börjat göra det lite mjukare. Var ganska less när jag till slut bromsat mig ner till stora vägen och hade de sista 15 km ner till Lom kvar. Första delen regnade det på rätt bra. Dock var det inte lika kallt som uppe på berget och sista kilometerna upphörde t.o.m. regnet.
Jag var en av de sista som kom till målet som cyklat hela sträckan. Inte så långt efter att jag gav mig av ner från toppen började de köra ner cyklisterna från tidtagningsmålet.
När jag så kom ner till målet för etappen i Lom letade jag på min väska vid lastbilen. Efter en oerhört skön, och varm, dusch var det dags för middag. Bestod av soppa och bröd som intogs tillsammans med JLarsson och två norrmän.
Efter att ha ätit gick jag ut och sköljde av cykeln samt mötte upp med föräldrarna. Bodde med dem någon mil öster om Lom. Vi åkte dock in och tittade på prisceremonin klockan åtta.
Rutt och profil. Åter ställer konstigt höjddata till profilen i närheten av Geiranger.
Var en gråmulen morgon med regn i luften då vi stod och väntade på att få starta.
Etappen inleddes med en klättring på strax över 1000 höjdmeter på knappt 16 km. Detta var dock bara en liten uppmjukning inför vad som komma skulle. Jag tog det därför väldigt försiktigt inledningsvis och var bland de allra sista de första kilometerna. Såg till att ligga i ett tempo som kändes relativt lätt. Tog också några kilometer innan benen helt vaknade till liv.
Efter ca en mil kom jag ikapp Södertälje-Örebro-trion. Beslutade mig för att försöka slå följe med dem i det lättåkta partiet som väntade efter backen.
Strax före toppen stannade jag till och drog på mig min väst samt tog en bild.
Tappade i samband med mitt stopp trion. När de sedan, för att sätta på sig regnjackor/västar, stannade vid hotellet där vägen upp till Dalsnibba tar av så passerade jag och passade på att stanna till och ta några bilder, inklusive en när de kom cyklandes.
Som synes var vägbanan blöt men det var egentligen inget regn i detta skede. Kom en liten utförskörning ner till vägen mot Stryn. Vi tog dock istället vänster mot Lom Blev sen en bit med bara mycket svagt utför längs väg 15 i riktning mot Lom. Efter ett tag stötte vid på första depån för dagen och vi stannade till och försåg oss.
En av Södertäljecyklisterna passade också på att norpa ett par vinterhandskar från deras följebil (de hade en man som åkte med och servade dem lite; helt tillåtet). Själv klarade jag konstigt nog fingrarna trots att jag hade kortfingerhandskar; långfingerhandskarna var fortfarande blöta sedan förgående dag. Däremot var jag lite sur på mig själv att jag inte dragit på mig skoöverdragen för fötterna blev rejält kalla av det konstanta vattensprutet.
Vi trampade sedan vidare och samarbetet funkade bra. Vid en rastplast med toalett med 3-4 mil kvar till Lom blev det ett kortare stopp då vissa ville nyttja faciliteterna. Då vädret bättrats märkbart hade vinterhandskarna också blivit för varma för Södertäljecyklisten så de byttes mot tunnare saker.
Vi blev sedan upphunna av ett gäng norrmän och tog rulle på dem. De var inte intresserade av att vi skulle vara med och dra så vi låg där bak. Tyvärr körde de rätt ryckigt och med en mil kvar till Lom var jag nästan på väg att släppa för att åtminstone kunna hålla ett jämnare tempo. Har aldrig varit bra på att tåla ryckig körning och med tanke på vad som väntade villa jag inte offra benen på platten.
Precis när jag var på väg att släppa sänkte dock norrmännen farten betänkligt och även om det fortsatt gick ryckigt slet det inte på så jag hängde med gänget in till depån vid Lom.
Det hade blivit ganska varmt och vädret såg hyggligt ut. Beslutade därför att lämna väst samt arm- och benvärmare i Södertäljeduons följebil. Denna skulle köra upp till toppen på backen som ganska snart väntade och då skulle jag kunna få dem där igen.
Vi rullade i behaglig fart ut från depån i Lom och följde den s.k. Solsidevägen i riktning mot Sognefjell. Inkluderade några km grusväg men den var i gott skick och vi tokkörde inte så det var helt problemfritt. Vi kom sen ut på stora vägen och fortsatte den uppåt i dalen. Lutningen är inledningsvis mycket måttlig och man kan hålla rätt skaplig fart.
Ungefär 1,5 mil efter depån kom vi fram till Galdesanden och där började backen på riktigt då vi svängde av vänster från stora vägen och började klättra. Första dryga kilometern var inte så farlig och jag kunde sitta ner. Sen försvann asfalten och det blev grusväg. Det brantade även till efter hand. Lutningen var dock lite varierande så min strategi var att stå där det var brant och underlaget så tillät (gruset var på de flesta ställena rätt bra tillpackat) och sitta ner på resten.
Efter drygt 4 km flackade vägen ut nästan helt i några hundra meter då den passerade Raubergstulen och en vägbom. För att åka bil upp är man tvungen att betala en “bompeng”. För cyklister är det dock gratis.
Uppe vid Raubergstulen kom asfalten tillbaka men det blev inte lättare för det för därefter blev det bitvis riktigt brant. Minns att jag när jag såg första branta rampen efter bommen funderade på om jag alls skulle komma upp där utan att behöva gå. Mitt mål för dagen var nämligen precis att kunna cykla hela vägen utan att stanna eller behöva gå. Precis i detta skede kom en av arrangörsbilarna med nervevade rutor och åkte förbi och hejade på. Var då förstås inte läge att vika ner sig!
Tyckte jag hittade en bra belastning och rytm. Efter ett par serpentiner på de första knappa två kilometerna efter bommen. Därefter följde knappt tre kilometer där vägen möjligen böjde av lite på några ställen men serpentinkurvorna lyste med sin frånvaro. Och man såg i stort sett hela vägen om man tittade uppåt. Detta i kombination med att lutningen i stora delar låg på 10% eller mer gjorde detta parti ganska tufft menalt. Kändes som man inte kom någon vart emellanåt. Det som hjälpte mig lite var att jag tog in på några cyklister framför mig. Alltid bra för moralen.
Efter det tuffa partier flackade vägen ut igen. Det blev t.o.m. en kort bit utför innan det åter bar av uppför. Tog det väldigt lugnt här för att återhämta mig lite. När det åter gick uppför var det fortfarande allt som oftast skapligt brant, om än inte lika farligt som längre ner.
Kom med ett par kilometer kvar till toppen ikapp en gående JLarsson som måste ha fått slut på energin. Med ca en kilometer kom sista rampen. Där var också enda gången jag i realiteten var nära att behöva stanna. Blev lite övermodig och la in en liten fartökning för att försöka komma ikapp en cyklist framför mig. Visade sig dock att rampen var längre än jag trott och sista 50 meterna upp blev en syrafest i ca 5 km/h. Kom dock över kanten och kunde sedan trampa den sista lättare biten till mållinjen utan några problem.
Uppe vid mållinjen regnade det och var enligt uppgift 5-6 grader varmt. Blev glad över att se Södertäljeduons följebil. Fick mina förstärkningsplagg som jag drog på mig innan jag taog en bild och därefter gav mig iväg tillbaka neråt.
Om uppförskörningen var jobbig är utförskörningen obehaglig. Regnet gjorde att sikten genom glasögonen blev så dålig att jag inte kunde se genom dem utan jag fick titta utan dem. Såg tillräckligt för att hålla mig på vägen utan dem men det var inte idealiskt då vissa håligheter inte var helt enkla att hinna se. Dessutom var beläggningen ganska grov så det skakade en del i cykeln. Detta förstärktes också av att jag frös så jag skakade i kroppen. Med den dåliga sikten och den dåliga beläggningen vågade jag inte heller hålla mycket mer än 30 km/h vilket innebar att det blir mycket bromsande. Vattenkylningen gjorde dock att det inte är någon risk för överhettade fälgar i alla fall. Släppte sista lilla biten ner mot det övre av de två flacka partierna bromsarna en kort bit och trots att det inte var många sekunder jag lät bli att bromsa kom jag ändå upp i 66 km/h vilket egentligen var mer än jag var bekväm med.
Blev tvungen att stanna tre gånger på vägen ner för att försöka få liv i fingrarna som jag mer eller mindre tappade känseln i. Det är verkligen ingen trevlig känsla att gripa tag i bromsarna och trycka till rätt ordentligt men att knappt känna i fingrarna att man trycker åt bromsarna. Att jag verkligen bromsade märktes mest på att farten minskade, eller i alla fall hölls från att öka.
Gruspartiet var ingen höjdare då vätan på några ställen börjat göra det lite mjukare. Var ganska less när jag till slut bromsat mig ner till stora vägen och hade de sista 15 km ner till Lom kvar. Första delen regnade det på rätt bra. Dock var det inte lika kallt som uppe på berget och sista kilometerna upphörde t.o.m. regnet.
Jag var en av de sista som kom till målet som cyklat hela sträckan. Inte så långt efter att jag gav mig av ner från toppen började de köra ner cyklisterna från tidtagningsmålet.
När jag så kom ner till målet för etappen i Lom letade jag på min väska vid lastbilen. Efter en oerhört skön, och varm, dusch var det dags för middag. Bestod av soppa och bröd som intogs tillsammans med JLarsson och två norrmän.
Efter att ha ätit gick jag ut och sköljde av cykeln samt mötte upp med föräldrarna. Bodde med dem någon mil öster om Lom. Vi åkte dock in och tittade på prisceremonin klockan åtta.
Rutt och profil. Åter ställer konstigt höjddata till profilen i närheten av Geiranger.