[RR] Frostavallen, Höör
Är just nu mellan jobb i några dagar. Vad passar då bättre är att lufta cykeln en sväng när det är ljust och dessutom hitta lite nya ställe att cykla på?
Jag har ganska nyligen flyttat och därför är inte lokalkännedomen tip-top ännu. Jag fick lite tips av en annan MTB-cyklist att Frostavallen utanför Höör skulle passa bra till skogscykling. Sagt och gjort, kollade på lite kartor hemmavid och kasta in cykeln i bilen. Åkte ner till själva Frostavallen, ett hotell och konferensanläggning och ställde bilen där.
Planen var (och följdes) att först följa den gröna slingan, växla över till den svarta och sedan tillbaka till den gröna igen.
Den gröna slingan var väldigt trevlig att cykla på. Den svarta däremot var dåligt markerad och med en massa lyft över staket och liknande.
Skid-och pulkabacke precis intill Frostavallen.
Alla skidbackar med stolthet ska ha en lift... denna har dock sett sina glansdagar...
Fin cykling på barmark!
En paddel? 2km från närmsta vattendrag?
En del is men inte mer än att jag klarade mig bra utan dubbdäck.
Beundrade utsikten över Dagsstorpsjön från ett vindskydd.
Hmmm....var är stigen? Eller markeringarna?
Många stängsel skulle passeras. Detta var nog det jävligaste.
Inne på den gröna slingan igen. En mäktig brant backe upp gav mig denna utsikten.
Kan trösta er norrifrån att det inte är barmark överallt.
Frostavallen är en ganska kul ställe att cykla på. Småkuperat med trevliga singletracks varvat med lite vägåkning. Lederna verkar mestadels vara ordentligt utmärkta (undantaget den svarta)
Här finns karta:
http://www.hoor.se/Global/Fritid och Kultur/KartaA3web.pdf
Jag har ganska nyligen flyttat och därför är inte lokalkännedomen tip-top ännu. Jag fick lite tips av en annan MTB-cyklist att Frostavallen utanför Höör skulle passa bra till skogscykling. Sagt och gjort, kollade på lite kartor hemmavid och kasta in cykeln i bilen. Åkte ner till själva Frostavallen, ett hotell och konferensanläggning och ställde bilen där.
Planen var (och följdes) att först följa den gröna slingan, växla över till den svarta och sedan tillbaka till den gröna igen.
Den gröna slingan var väldigt trevlig att cykla på. Den svarta däremot var dåligt markerad och med en massa lyft över staket och liknande.
Skid-och pulkabacke precis intill Frostavallen.
Alla skidbackar med stolthet ska ha en lift... denna har dock sett sina glansdagar...
Fin cykling på barmark!
En paddel? 2km från närmsta vattendrag?
En del is men inte mer än att jag klarade mig bra utan dubbdäck.
Beundrade utsikten över Dagsstorpsjön från ett vindskydd.
Hmmm....var är stigen? Eller markeringarna?
Många stängsel skulle passeras. Detta var nog det jävligaste.
Inne på den gröna slingan igen. En mäktig brant backe upp gav mig denna utsikten.
Kan trösta er norrifrån att det inte är barmark överallt.
Frostavallen är en ganska kul ställe att cykla på. Småkuperat med trevliga singletracks varvat med lite vägåkning. Lederna verkar mestadels vara ordentligt utmärkta (undantaget den svarta)
Här finns karta:
http://www.hoor.se/Global/Fritid och Kultur/KartaA3web.pdf