[RR] Frostavallen, Höör

jekyll

Aktiv medlem
[RR] Frostavallen, Höör
Är just nu mellan jobb i några dagar. Vad passar då bättre är att lufta cykeln en sväng när det är ljust och dessutom hitta lite nya ställe att cykla på?
Jag har ganska nyligen flyttat och därför är inte lokalkännedomen tip-top ännu. Jag fick lite tips av en annan MTB-cyklist att Frostavallen utanför Höör skulle passa bra till skogscykling. Sagt och gjort, kollade på lite kartor hemmavid och kasta in cykeln i bilen. Åkte ner till själva Frostavallen, ett hotell och konferensanläggning och ställde bilen där.

Planen var (och följdes) att först följa den gröna slingan, växla över till den svarta och sedan tillbaka till den gröna igen.
Den gröna slingan var väldigt trevlig att cykla på. Den svarta däremot var dåligt markerad och med en massa lyft över staket och liknande.

Karta.jpg ht=617

Skid-och pulkabacke precis intill Frostavallen.
IMGP0055.jpg ht=544

Alla skidbackar med stolthet ska ha en lift... denna har dock sett sina glansdagar...
IMGP0054.jpg ht=725

IMGP0057.jpg ht=544

Fin cykling på barmark!
IMGP0036.jpg ht=544

En paddel? 2km från närmsta vattendrag?
IMGP0037.jpg ht=725

En del is men inte mer än att jag klarade mig bra utan dubbdäck.
IMGP0038.jpg ht=544

Beundrade utsikten över Dagsstorpsjön från ett vindskydd.
IMGP0040.jpg ht=544

IMGP0041.jpg ht=544

IMGP0042.jpg ht=544

Hmmm....var är stigen? Eller markeringarna?
IMGP0043.jpg ht=544

Många stängsel skulle passeras. Detta var nog det jävligaste.
IMGP0045.jpg ht=544

IMGP0048.jpg ht=544

Inne på den gröna slingan igen. En mäktig brant backe upp gav mig denna utsikten.
IMGP0049.jpg ht=544

IMGP0050.jpg ht=725

Kan trösta er norrifrån att det inte är barmark överallt.
IMGP0051.jpg ht=725

Frostavallen är en ganska kul ställe att cykla på. Småkuperat med trevliga singletracks varvat med lite vägåkning. Lederna verkar mestadels vara ordentligt utmärkta (undantaget den svarta)
Här finns karta:
http://www.hoor.se/Global/Fritid och Kultur/KartaA3web.pdf

[RR] Frostavallen, Höör
I den backen med liften gjorde jag min alpindebut för sisådär 32 år sen...fassan mutade liftgubben så jag fick åka med mina längdåkningsskidor.

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Frostavallen, Höör
Även jag har åkt lift i Frostavallen, men det var väl en 30 år sedan.
Är det heldämpat som gäller, funkar det med cross, eller skall man ha något mittemellan?

[RR] Frostavallen, Höör
Lundatok, om det var med mig så var vi i Fulltofta.

Jekyll, vad var det jag sa. Ta den gröna med ett varv på den vita. Grönt är skönt.

Jerker, anytime.

[RR] Frostavallen, Höör
Tack för feedback!
Många nostalgiska minnen från trakterna.

42Hz: Japp - årets flångnya modell.

Robban: Japp, det var precis som du sa, inget vidare på den svarta! Gröna kommer däremot få besök igen!

[RR] Frostavallen, Höör
Härligt med att RR från ens hemmaplan! frostavallen har en uppsjö med fina stigar för o kombinera ihop härliga turer på, tar alltid en koppa kaffe på vandrahemmet efter!! ses kanske i skogen

[RR] Frostavallen, Höör
Väcker liv i denna urgamla tråd. Besök i Frostavallen inplanerat inom kort. Är det fortfarande gröna slinga med påväxling på vit och gul som rekommenderas? Var parkerar man säkrast?

[RR] Frostavallen, Höör
Ser i TS att det i alla fall finns padel så de var före sin tid.

Har inte banor i både Höör och Hörby tillkommit efter den här tråden så möjligen finns mer aktuell info?

[RR] Frostavallen, Höör
Väcker liv i denna urgamla tråd. Besök i Frostavallen inplanerat inom kort. Är det fortfarande gröna slinga med påväxling på vit och gul som rekommenderas? Var parkerar man säkrast?
Har inte banor i både Höör och Hörby tillkommit efter den här tråden så möjligen finns mer aktuell info?

Slingorna kring Frostavallen finns kvar, möjligen något oklar skyltning. (Vi har fritidshus i närheten, jag cyklar där på gps eller känsla..)

Men om du är i trakterna så ska du absolut testa XC-banorna i Höör/Orup och i Hörby. Båda är väl värda besök.

Höör/Orup finns redan som turtips. Jag rekommenderar nog röda slingan till att börja med: https://happyride.se/turtips/634/

Hörby MTB Arena hittar du här: https://www.trailforks.com/region/horby-mtb-arena/

[RR] Frostavallen, Höör
Slingorna kring Frostavallen finns kvar, möjligen något oklar skyltning. (Vi har fritidshus i närheten, jag cyklar där på gps eller känsla..)

Men om du är i trakterna så ska du absolut testa XC-banorna i Höör/Orup och i Hörby. Båda är väl värda besök.

Höör/Orup finns redan som turtips. Jag rekommenderar nog röda slingan till att börja med: https://happyride.se/turtips/634/

Hörby MTB Arena hittar du här: https://www.trailforks.com/region/horby-mtb-arena/
Tackar men båda dessa har vi redan provat.

[RR] Frostavallen, Höör
Senast ändrad:
[RR] Frostavallen, Höör
Denna runda du syftar på? Och är det inte detta område de har infört en del restriktioner för mtb-cykling?

Visa bilaga 509102

Ja precis. Jag hittar inte bra nog där själv för att bedöma om restriktionerna egentligen påverkar de roliga bitarna.

Tillbaka
Topp