RR - Gesunda is da shit!

PerJ

Aktiv medlem
RR - Gesunda is da shit!
I helgen besöktes Gesunda för första gången. Scand och jag tog Skodan upp från Stockholm i lördas morse, och stod färdiga och klara vid liften runt lunchdags. Stället infriade alla löften och motsvarade alla förväntningar. Lindvallen kommer ej besökas igen ;-)...

Lördagens långa halvdag cykling gav en god natts sömn och viss träningsvärk. I dag hojade vi till 3-rycket innan det var dags för hemfärd. En och annan Happyit stötte naturligtvis också på...

Stefan bröstar upp sig inför åkningen.
SSL24061.jpg ht=480

Dagens val när det gäller däck.
SSL24065.jpg ht=480

Vybild från toppstugan.
SSL24071.jpg ht=480

En del har coolare fordon än andra ;-)...
SSL24073.jpg ht=480

Sedvanligt happy-snack.
SSL24076.jpg ht=480

Något bekymrar Stefan.
SSL24078.jpg ht=480

Slutklämmen ner mot liften.
SSL24079.jpg ht=480

Blomma (OBS - konstnärlig bild).
SSL24084.jpg ht=480

Bakåtvy från liftkorgen.
SSL24092.jpg ht=480

Gubbarna psykar upp sig.
SSL24094.jpg ht=480

And away we go!
SSL24103.jpg ht=480

Tjohoo!
SSL24108.jpg ht=480

"Jag måste kissa".
SSL24109.jpg ht=480

Stilstudie.
SSL24110.jpg ht=480

Bromsarna tar lite stryk när man är feg :-)...
SSL24117.jpg ht=480

Utför är kul!
SSL24120.jpg ht=480

Just det ja! I morse hittade vi den här cykeln i en bod. Ägaren hojade visst någon svettotävling, så han hade säkert inget emot att vi lånade hojen hela söndagen. Man vill ju inte slita på egna grejor i onödan ;-)...
SSL24086.jpg ht=480

Senast redigerad av en moderator:
RR - Gesunda is da shit!
Trevligt! Vi är ett par Uppsalabor som funderar på att dra dit i sommar.
Hur lång tid tog det att bila från Stockholm?
Var det mycket trängsel i lift/backar?

RR - Gesunda is da shit!
Jag och kompisen Janne var där tre dagar förra veckan - Någon trängsel är det inte tal om.
Vi var nästan helt ensamma alla tre dagar. Några lokala stekare tog nån tur, och killarna
som bygger trailsen tog nån tur också. Vi fick en guidning på delar av den nya banan, fint skulpterade hopp och berms helt fritt från rötter o sten. Förra helgen var det visst fyrtio cyklister där samtidigt, men kan inte tänka mig att det blir trångt på berget ändå, den mesta av tiden får räknas med att spenderas i liften upp...

Tyvärr verkar värdshuset ha stängt ett tag, så det var till att fara tilll Mora eller leksand för att käka. Sollerön har en pizzeria vid campingen och en annan restaurang vid Museet, men de var ingen höjdare.

Gesunda erbjuder tre övernattningar på vandrar hemmet + liftkort för under sjuhundra spänn - Tokbra!

gesunda07.jpg ht=544

gesunda073.jpg ht=544

Janne provar NS:en

RR - Gesunda is da shit!
Shit va sugen jag är nu.. Man har lärt känna cykeln och börjar längta mot finare åkning.
Ingen som skall impuls-resa och åker förbi Göteborg? ;P

RR - Gesunda is da shit!
Jag åkte på Gesunda några timmar i lördags och söndags, på lördagen åkte jag ett sneakåk på övre delen av freeridespåret tillsammans med Per som är med och bygger. Jag kan bara säga att det är riktigt skönt flow, höga vallar, skojiga hopp och nästan helt slätt, det är lätt att åka (för) fort. Lite coolt är också att det blir en bro över Älgspyan. Skogsmys anluter numera också till freeridepåret.

Även stökspåret har fått några nya berms i nedre delen, så nu är det lite bättre flow där också.

Jag kan bara instäma i rubriken och det blir bara bättre...

RR - Gesunda is da shit!
andreaso skrev:
-------------------------------------------------------
> Trevligt! Vi är ett par Uppsalabor som funderar
> på att dra dit i sommar.
> Hur lång tid tog det att bila från Stockholm?
> Var det mycket trängsel i lift/backar?

Ca 3.5-4 timmar från Stockholm, från Uppsala är det snabbast/bekvämast att åka över Gävle-Falun-Rättvik. Det är ingen trängsel (snarare tvärtom) även om liften kan kännas lite långsam ibland, det är bara att åka, ni kommer inte ångra er. Årets byggen ska vara klara i början på augusti.

RR - Gesunda is da shit!
Ville skrev:
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=36244
>
>
> JAG SKALL TILL GESUNDA SNART!!!!!

Som sagt det var grymt flowigt de små partier jag testade av det nya freeridespåret. Kan vi inte skramla ihop till en folkabuss som går till mellan Tokholm - Gesunda varje helg?

/STEFAN

RR - Gesunda is da shit!
Ok, på allmän begäran, lite teaserbilder från freeridespåret.

DSC02213.JPG ht=725

DSC02214.JPG ht=725

DSC02223.JPG ht=725

DSC02229.JPG ht=725

Ny fet FR-helg bör inplaneras i augusti när spåret står klart. Själv är jag i alperna innan, annars skulle jag vara där mest hela tiden tror jag. Gött att man kan åka spåret medan det byggs, cred till Per!

RR - Gesunda is da shit!
gaaahhh!
dags att haffa spaden o dra till mud-wall o börja gräva...

/edit: vore gött om man bara fick till en sådan kurva o "hopp" alltså... /edit

RR - Gesunda is da shit!
nananana.... Torsdag... blir de en dag i Gesunda...

Hojta till om nå fler åker upp...

RR - Gesunda is da shit!
42Hz skrev:
> * B - O - I - O - I - N - G - ! - !*

Jag kan inte säga det bättre.

RR - Gesunda is da shit!
Ja ! Gesunda is the shit :)

Årets roligaste hojning hitills för min del och idag var även vädret tiptop..

Åkt ungefär övre halvan av den är freeride/4x/bmx banan och fyfan vad dom har fått till det bra så här långt, fläckade ner kalsongerna flera ggr om i dom där bermsen och smådubblarna:O
Bara det spåret är värt att åka 45 mil enkel för en gång till när det är klart .
Scand var och tumma på den vita fulbritten :)Härligt,ni skulle kört skiten ur den igår..

RR - Gesunda is da shit!
Ville skrev:
> Finns det inga bilder på 4X banan??

Dom började bygga 4X-banan igår, kanske lite tidigt med bilder:=D

RR - Gesunda is da shit!
cruxet skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns det inga bilder på 4X banan??
>
>
> Dom började bygga 4X-banan igår, kanske lite
> tidigt med bilder:=D

Ahhh, men är den klar till v.31 då??...=D

RR - Gesunda is da shit!
Känns som det blir en sväng förbi Gesunda på vägen ned från Åre, känns som att det blir svårt att försvara att man inte var där och körde!

Ser så sjukt flowigt ut!

RR - Gesunda is da shit!
De som är klart av nya "red-line" (freeride spåret) öppnade idag, och de är nog de roligaste jag kört någonsin...

Okej de slår inte Åre i fallhöjd och kommer troligen aldrig att göra heller... Men berget Gesunda är helt klart perfekt för cykling... Även de utländska killarna sa samma sak...

Är du riktigt duktig, skulle jag kunna tänka mig att ingen broms eller minimalt med broms behövs för nya freeride spåret...

Som sjukt rädd för att hoppa så saktar jag in inför hoppen, så att jag kan svälja största hoppen och landa uppe på "tabeln"... i kurvorna är de bara att ösa... de har verkligen lyckats med denna bana...
Ett par berms är så runda att man tror man ska köra om sig själv...
Typ denna berm och bermen nedanför... tänker man... "tar de allllllldrig sluuuut..."
file=36264

De flesta hopp är tabeljumps, finns ett par "pucklar" som duktigare hoppare än jag lätt dubblar...
ett "corner jump" och en rejäll "träbro" över älgspyan...

Jag skulle dock vilja ha någon typ av avspärning på långsvängen för stället där freeride spåret korsar långsvängen... Jag tror säkert dom har tänkt på de, men de fans inget nu...

Just nu startar spåret strax nedanför toppen, men de finns redan planerat att bygga banan från toppen, vet dock ej hur den kommer att gå ner... Men de går utmärkt att starta med älgspyan eller skogsmys och sedan vika av på första korsningen av långsvängen för att åka den ca 200m, därefter ta in på nya freeride spåret...
Spåret från toppen skulle påbörjas inom kort...

Risk finns dock för en del rejäls breik bumps... hoppas att de kommer att underhållas regelbundet...
De var någon på ett annat forum som uttalade sig om att "de ser ut som HT heaven nu, breikbump hell nästa år"....

Pratade med killerna som bygger, de tror att 4-cross banan kan vara klar om 2-3 veckor...
De skulle försöka bygga ytterligare 2-3 liknande spår som freeride banan... nästa år...
Denna bana är inte extremt snabb, för mkt sväng och mycket hopp, de skulle försöka få lite mer variation i kommande banor...

När grävande satt fart hade de blivit glatt överraskade, de är bara sandjord under mossan... så de går fort för dem att bygga... inget behov att frakta grus/sand... dock en hel del sten, som kräver maskiner...

Jag kommer troligen försöka avlägga ngn dag i veckan hädanefter uppe i Gesunda... Så roligt var de...

Senast ändrad:
RR - Gesunda is da shit!
Gnargh.. F*ck!
Får nog bli tidig uppgång på lördag så man hinner till liften öppnar. Hmm, undras om man skulle kunna lura med någon mer..?

RR - Gesunda is da shit!
42Hz skrev:
> Gnargh.. F*ck!
> Får nog bli tidig uppgång på lördag så man
> hinner till liften öppnar. Hmm, undras om man
> skulle kunna lura med någon mer..?

Det behöver nog inte luras så värst mycket... Om fönstrena blir färdigmålade imorgon så...

//Per

RR - Gesunda is da shit!
Fan ParkaPre, du gör inte livet lätt för en handikappad. Nu måste jag ju dopa mig med smärtstillande och bege mig ut till Källviken imorgon och prova armen igen. Håller tummarna!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp