Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Cyklade leden längs Göta kanal mellan Vänern och Vättern och tänkte jag skulle göra lite reklam för cykelleden är verkligen värd att cykla - riktigt, riktigt trevlig!
Tjugo slussar mellan Sjötorp vid Vänern och Karlsborg vid Vättern, ett antal fina välskötta vindskydd och ännu fler tältplatser om man vill övernatta och vill man ta det lugnt kan man slå följe med kanalbåten Diana som tuffar på i fem knop eller nåt :)
Cyklade den två gånger, både på upp- och nedvägen under en något längre tur till norra Värmland och Norge denna och förra veckan, utgick från Smygehuk.
Ni som cyklat östra delen får gärna fylla på så leden blir komplett, har inte cyklat den biten själv :)
Några foton med start från Sjötorp:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Vi åkte södra sidan. Lite backar kring Beateberg men annars fina vägar med lite trafik. Sen en en lite omväg till Forsvik för den slussen + bruket är finaVilken väg tog du mellan Tåtorp och Karlsborg? Mellan Sjötorp och Tåtorp går grusvägen fint längs kanalen, men vid sjön Viken tar det liksom slut.
Cyklade leden längs Göta kanal mellan Vänern och Vättern och tänkte jag skulle göra lite reklam för cykelleden är verkligen värd att cykla - riktigt, riktigt trevlig!
![]()
Haha, härke har du redan kallat packningen i tidigare RROj vilket härke. Men verkar gå väldigt fort och långt ändå. Tack för bra RR's !! ?
Kanske cykelbåten i Asplången i Norrköping och Söderköping? Norr om Asplången är det ett avsnitt där leden tidigare gått på gårdsplanen till ett hus och den sträckningen är avstängd. Alternativen är väl genom skogen på stigar, eller en omväg. Det var dock något år sedan jag cyklade där.och en mindre sjö som jag inte minns namnet på just nu.
Tror jag provat den omvägen (genom skogen) för ett par år sen. Inte alls nån skön kanalkänsla. :) Mer "höjdmeter på grus i mörk skog". Sånt kan ju roa mig, men dåvarande var inte alls nöjd.Kanske cykelbåten i Asplången i Norrköping och Söderköping? Norr om Asplången är det ett avsnitt där leden tidigare gått på gårdsplanen till ett hus och den sträckningen är avstängd. Alternativen är väl genom skogen på stigar, eller en omväg. Det var dock något år sedan jag cyklade där.
Nyfiken på varför du inte använder ramväska?Haha, härke har du redan kallat packningen i tidigare RR
Slussvakten tyckte också det var mycket men cykeln skulle klara det dubbla (tror jag):)
De rymmer väl ganska lite?Nyfiken på varför du inte använder ramväska?
De rymmer väl ganska lite?
Det är flera skäl men det tyngsta är nog att de stör mig när jag cyklar.
Då kan du passa på att cykla den riktiga Göta Kanal-leden.En kul bild från senaste turen. Blev ganska häpen när jag såg att kanalen var torrlagd :)
![]()