[RR] Hallandsleden Stättared-Äskhults by

Ingemar G

Ny medlem
Jag och Tomas AKA Stuvtjompen utforskade idag Hallandsleden mellan Stättared och Äskults by. Enligt Tomas och andra som cyklat där ska det finnas misär-partier på denna sträckning.
I höstas rustade dock Kba kommun upp Hallandsleden och jag och Tomas bestämde oss därför att inspektera jobbet. Upprustningen innebär nya skyltar, markeringar och uppröjning.

Kommunen har röjt upp fint längs leden. Dock är sträckan mellan Idala och Ödetorpet sämre då skogsmaskiner kört här och sommartid blir det nog en del surhål som behöver passeras.

Tomas fick tyvärr bryta tidigare pga kedjebrott.

Total sträcka: 58,93 km
Tid: 5:53 h
Sträcka på Hallandsleden: 16 km

Det grönmarkerade området är mest intressant.
Karta.jpg

Sträckan mellan Helsjövägen och Idala var fin.
HelsjvgenIdala.jpg

Sträckan mellan Idala och Ödetorpet var sämre.
Idaladetorpet.jpg

Sträckan mellan Ödetorpet och Stockaredsvägen var fin.
detorpetStockaredsvgen.jpg

1Temp.JPG

Glada cyklister vid Stättaredsjön.
2Stttared.JPG

Jannes stubbe är nu uppmärkt.
3Jannesstubbe.JPG

4Misrpartiet.JPG

5detorpet.JPG

6Flow.JPG

7Ingenvaken.JPG

8Spaden.JPG

Äskults by (bara 22 km kvar)
9skultsby.JPG

Kul:-)
Jag och Ola körde leden från Fjärås till Helsjövägen för många år sedan. Då hade skogsmaskinerna sabbat rejält på sina ställen. Sedan dess har jag inte vågat mig på Hallandsleden igen.
/Peter

Skön RR, kul att ni delar med er! Får bli en tur där snart, kanske redan i Påsk?
PS. Skönt att se att stubben är i fin form...;-)

Hörde på omvägar att stubben skulle bli K-märkt kan detta stämma?Ingemar,gött att se att du inte ligger på latsidan när det gäller att reka stigar.Robson,hör av dig när ni vill hänga på vi tänkte köra en Ringrostrunda när isen har släppt sitt grepp om stigarna det är fortfarande bäst med dubbdäck.

Kan passa på att tipsa om att under sommarhalvåret är både Äskhults by och Stättared kanonbra fikaställen.
Märkte stor skillnad vad det gäller snömängd vid kusten och några mil inåt landet. Vid kusten är snön i stort sett borta.

PeterA: Läste din RR från 2006 och tror att leden är i mycket bättre skick än när du cyklade. Norr om Äskhult tycker jag sämsta sträckan förra året var en plantering mellan Hjälm och Fjärås.

MRobson: Har planerat att cykla från Ästad gård-Stättared när jag kommer loss nästa gång. Såg att du cyklat Åkulla-Stättared 2011. Vandrade leden från Gällarpesjön-Stättared under samma år. Ser fram emot en lång cykeltur med inslag av misär :)

Tillbaka
Topp