(RR) KULTUREN 2012 med bilder

MTBonden

Ny medlem
Vi har skapat en liten tradition att köra en dagstur på våren när bokarna är som vackrast och gjorde så även i år.Vi blev 12 st MTB-entusiaster som dessutom tycker det är trevligt att cykla i grupp och även kan tänka sig att stanna för att ta en fika och tjöta lite.Målet är som vanligt stigarna i Stättared men det är ju resan som är mödan värd.Vi börjar med lite stigar på min egen hemmaplan som är... sen kör vi så mycket vi kan i Stättared och tar en sväng på en del av Hallandsleden vid Idala på hemvägen.Turen tog 6 timmar var ungefär 5 mil och ca 600 höjdmeter så det var inget tävlingstempo men det blev en riktigt KUL TUR.

Bilagor

• DSCN1492.JPG
    DSCN1492.JPG
    174 KB · Besök: 21
  • DSCN1494.JPG
    DSCN1494.JPG
    197.3 KB · Besök: 12
  • DSCN1497.JPG
    DSCN1497.JPG
    199.8 KB · Besök: 26
  • DSCN1511.JPG
    DSCN1511.JPG
    220.9 KB · Besök: 13
  • DSCN1495.JPG
    DSCN1495.JPG
    190.1 KB · Besök: 15
  • DSCN1505.JPG
    DSCN1505.JPG
    137.9 KB · Besök: 9
  • DSCN1502.JPG
    DSCN1502.JPG
    197.2 KB · Besök: 18
  • DSCN1513.JPG
    DSCN1513.JPG
    215 KB · Besök: 12
  • DSCN1514.JPG
    DSCN1514.JPG
    196.4 KB · Besök: 17
  • DSCN1526.JPG
    DSCN1526.JPG
    216.4 KB · Besök: 16
  • DSCN1528.JPG
    DSCN1528.JPG
    143.4 KB · Besök: 17
  • DSCN1534.JPG
    DSCN1534.JPG
    217.8 KB · Besök: 16
  • DSCN1535.JPG
    DSCN1535.JPG
    213.4 KB · Besök: 24
  • DSCN1536.JPG
    DSCN1536.JPG
    212.2 KB · Besök: 15
  • DSCN1542.JPG
    DSCN1542.JPG
    145.4 KB · Besök: 13
  • DSCN1544.JPG
    DSCN1544.JPG
    201.6 KB · Besök: 10
  • DSCN1557.JPG
    DSCN1557.JPG
    192 KB · Besök: 14
  • DSCN1559.JPG
    DSCN1559.JPG
    205.7 KB · Besök: 21
Angående frågan om stigprocenten på rundan och jag skulle tro att vi körde ca 6 km asfalt 2 mil grusväg och gärdesväg och resten stig så nästan hälften stig.Kanske är det mindre också men jag kan nog påstå att 90 % av tiden lägger vi på stig iallafall,all övrig tid är nödvändigt ont kan ju vara bra att hinna dricka ibland också.

MTBonden skrev:
-------------------------------------------------------
> Angående frågan om stigprocenten på rundan och
> jag skulle tro att vi körde ca 6 km asfalt 2 mil
> grusväg och gärdesväg och resten stig så
> nästan hälften stig.Kanske är det mindre också
> men jag kan nog påstå att 90 % av tiden lägger
> vi på stig iallafall,all övrig tid är
> nödvändigt ont kan ju vara bra att hinna dricka
> ibland också.

Tänkte mest hur mycket sån härligt stig det fanns! =)

Finns säkert bokskogsstig för 1-2 timmars cykling i Stättared. Bitvis några tekniska partier men mestadels fin singeltrack. Dessutom går Hallandsleden förbi, om man tar den norrut så har man ca. en timmas fin stigcykling till Äskhult där det finns ytterligare bokskogsstigar av samma dignitet som i Stättared! Äskhult är ganska kuperat med en gammal medeltidsby. Perfekt för en fika och lite rundvandring om man har tid till det. Alltså inga problem att få till 4-5 timmars stigcykling varav 2-3 timmar i bokskog!!

Tyvärr inte på just dessa stigar men om man inte bor i närheten så man kan cykla dit så är det väl lämpligt att parkera bilen vid Stättareds 4 H gård och utgå därifrån.Det finns stigar på båda sidor om grusvägen vid Stättared och även nedanför Lillesjön där det även är löparslinga och även runt Glamsjön.Flera stigar är färgmarkerade men det finns även en del tekniska småstigar som inte är markerade.När det gäller Hallandsleden är det väldigt skiftande kvalitet alltifrån kanon till kalkon.Håller även med Janne_L om att H-leden från Äskhult mot Gällinge är fin,rejält kuperad dessutom.

Lillesjö-kartan är en av mina gamla hemmakartor (OK Löftan) men orienteringsskadad som man är så har jag ingen koll på vad ställen heter eller hur stigar/vandringsleder är utmärkta i verkligheten. Snurrade runt i Stättared för något år sedan.

Stigen från Stättared upp på kullen som är utmärkt som Hästås rekommenderar jag inte. Jag fick även ta några vägar rakt genom skogen när stigarna försvann. Se det som inspiration snarare än turtips.
http://maps.innersource.com/GProject.aspx?pid=8747
Clipboard01.png

Kul att höra från lite folk som har varit i trakten och cyklat och MRobson vill du haka på så kan jag dra iväg ett sms (om ditt nr stämmer i Min profil).Vi kör nästan varje helg så är du intresserad av lite nya stigar så häng på.Angående stigstatus på H-leden så var det extremblött i höstas(fick 900 mm på ett halvår)mer än normal årsnederbörd men tyvärr körs mycket sönder av skogsmaskiner också.

Hej !

De här blir mitt första inlägg på detta forum ser otroligt fint ut och fina bilder.
Jag är ren nybörjare innom MTB och köper min första cykel i veckan va tror ni som kan
blir det för teknist svår mer 29 tm eller ska man satsa på 26 kommer att cykla i Stättareds
området och Hallandsleden mot Fjärås blir förmodligen någon tur upp till Funäsdalen också
hänger gärna på om de är någon som ska upp och köra runt Stättared.

Tack så mycket det var vad jag behövde ska prova både 26 och 29 i veckan
och sen är det bara att köra på ser verkligen fram emot de.
Hoppas det blir någon Happy Ride i Stättared med omnejd kollar Forumet varje dag.
Ha de gött

Angående cykelval så håller jag med MRobson att storleken inte har jättestor betydelse själv kör jag heldämpad 26" för lite bättre komfort,hat testat 29" och var helt ok.Av de som är med i vårt gäng finns allt från enklaste till lite dyrare men det är trots allt den som sitter på cykeln som spelar mest roll.Blir garanterat kul vilket du än väljer.Sen är ju egentligen inte Stättared vår riktiga hemmaplan utan det brukar väl bli max en gång i månaden annars håller vi till i området kring Frillesås och Åsa.Vore kul om ni hänger på,jag lägger nog inte ut det som en Happyride utan ska försöka meddela mig ändå.Stuvtjompen ,du kan ju höra av dig på den här tråden när du har köpt cykel.För de som har tänkt att köra i Stättared vill jag tipsa om att ta det lugnt för på helgerna kan det vara en del folk på en del slingor,vi måste gemensamt se till att det inte blir ansträngt mellan cyklister och vandrare.

Jag vill tacka MRobson och MTBonden för bra tips och råd köpet är klart och cykeln är
hemma det blev Giant Tailon 29" 0 känns jättebra första turen på fredag kör nog lite på grusvägarna
och provar på lite stigar här hemma.
Självklart tar man det lugnt när man kör på vandringsleder det får ju inte bli osämja mellan
MTB åkare och fotfolket.
Hänger gärna på om ni kör runt Frilesås och Åsa någon helg framöver.
Ha de gött

Blir ofta på ganska kort varsel så det vore bra om jag kan lämna besked via sms eller liknande,du kan ju lägga in det på min profil annars får jag höra av mig på forumet,vet inte hur ofta du kollar av det.
Vi hörs
P O

Tillbaka
Topp