[RR] Midsommar i Hemavan, dag 1 + 2+ bounus

marran

Aktiv medlem
Midsommar ska firas med stil. Vi valde att låta bli, och istället knappt fira alls, dessutom helt utan stil. Jag och Jon_FB lämnade Umeå på fredag morgon, och var lagom inpackade i stugan vid lunchtid. Vädret såg skapligt ut

P1010595.jpg

men det här är ju ingen kaffe-och-bullar-semester. I bilen hade vi redan stirrat lite på kartan, och efter lite check med personalen i receptionen angående snöläget faställdes att Murtsertoppen, 1413möh skulle vara ett lagom eftermiddagsprojekt. Enligt uppgift skulle det vara ocyklingsbart, men man vet ju aldrig vad icke-cyklister menar med det. För säkerhets skull valde vi dock att ta samma väg upp som ner, så vi kunde reka.
Första biten upp på fjället är alltid samma, asfaltsvägen upp mot högfjällshotellet och starten på Kungsleden. Första biten av Kungsleden är lättcyklad doubletrack, i uppförsbacke

P1010598.jpg

Efter en stund tar man höger in på Drottningleden, och det blir singletrack

100_3111.jpg

En snabb kartkoll för att se vart vi ska. Vi planerade att ta vänster av Drottningleden upp för en liten namnlös stig som går rakt i fallinjen till toppen.

100_3113.jpg

Nu var det nerför några höjdmeter för att korsa en bäck. Hyfsat brant och längre ner även exponerat mot bäcken som forsar flera meter längre ner. Inga bilder på det dock, det gällde att köra direkt innan man hann tänka på vad som skulle kunna hända vid fall åt vänster :)

P1010603.jpg

Vidare uppåt, snart har vi passerat trädgränsen och vi börjar få lite utsikt

P1010612.jpg

Äntligen uppe på fjället, ibland får man passa på att insupa utsikten. Nu har vi svängt av Drottningleden som syns i fonden, den går horisontellt i bilden. Vi knatar mer eller mindre rakt upp i fallinjen, cykla har vi slutat med för ett tag sen, här är det pushbike som gäller.

P1010616.jpg

Lite snö ligger kvar, detta är helgens första, men definitivt inte sista snöfält

100_3120.jpg

För att runda ett brant och snöklätt parti fick vi faktiskt cykla någon meter, wohoo

P1010625.jpg

100_3125.jpg

Vidare uppåt och en snabb paus för att ladda upp kränkande bilder på FB

100_3135.jpg

Uppe på förtoppen var landskapet kargare och stenigare, dessutom befann vi oss i ett moln. Jon går över krönet

P1010632.jpg

Efter förtoppen var det en liten sänka som skulle passeras innan stigningen mot riktiga toppen börjar. Nerförsbacke = cykling, gött

100_3143.jpg

100_3145.jpg

Nu började sista stigningen, och den hade man nog kunnat vänta med ett par veckor till

100_3152.jpg

Äntligen uppe! 1446möh enligt min gps, och stugan låg enligt samma instrument på 460möh. 986 höjdmeter som ska inkasseras med andra ord, rätt gött att veta.

100_3168.jpg

Jag har varit på toaletter med sämre utsikt

100_3163.jpg

Äntligen bär det utför bland stenarna. Jon passerar förtoppen

P1010637.jpg

Freeride i ordets rätta bemärkelse, någon stig fanns inte utan det är bara att välja sin linje, köra och hoppas att man inte punkar.

100_3173.jpg

Ibland är stigen lite tydligare, dessutom brant och med fin utsikt

100_3175.jpg

Lite längre ner kan man börja ta av sig jackan, och här tog batteriet i min kamera slut.

P1010651.jpg

Jon hade lite batteriet kvar som tur var, så jag fastnade på ett par bilder till

100_3181.jpg

100_3185.jpg

Helt sinnessjukt rolig cykling, oklart om jag varit med om bättre. På vissa ställen helt stiglöst, bara att bomba dit näsan pekar. Ibland på stenig karg stig, och nedanför trädgränsen en av de bästa singletracks jag någonsin kört! Med en liten bonustur österut längs Drottningleden landade vi på 1060m klättning (och lika mycket utförskörning!) på knappt 5 timmar, en bra start på helgen och en grym Midsommarafton!

Fortsättning följer...

Senast ändrad:

pean

Aktiv medlem
Wow. Imponerande och inspirerande. Det vore fantastiskt att få cykla i fjällen på riktigt någon gång. Helst snart.

ErikH

Medlem
Hemavan är som vanligt helt fantastiskt!! Det borde gå att hitta schysst cykling i Jofjället??

Är det någon som cyklat Kungleden hela sträckan mellan Hemavan o Ammarnäs förresten?

marran

Aktiv medlem
Tack för alla props, det gör det värt att skriva RR när man vet att så många läser det och har glädje av det!

ErikH: Visst är det. Jofjället, jag antar att man kör mot Joesjö då? Det ska kollas upp.
Ang Kungsleden vet jag att det finns folk som har gjort det, men enligt vad jag har hört är det mycket spång och blötmarker efter Tärnasjön, så jag vet inte hur värt det är.

JonasD:
Ulysse Gizmo heter appen, den visar en massa grejer:
kompass
"vattenpass" med lutning i grader
Jordmagnetfältets storlek och inklination
latitud och longitud
höjd
hastighet
vilka satelliter som är aktiva och deras position

Vissa är mer nödvändiga än andra :)

Något jag skulle vilja ha är att när man tar en bild med mobilen och laddar upp på FB så ska den automatiskt göra en bildtext med longitud och latitud, någon som vet om man kan göra det?

marran

Aktiv medlem
Hmm, en snabb koll på kartan ger att det ser lite dåligt ut med stigar på Jofjället, och det ser även lite sankt ut, men sånt är svårt att bedöma. Dessutom verkar det bara bjudas 4-500m fallhöjd.
Ett projekt som jag däremot tror kan vara riktigt värt är Gävnatjohe via Vaellientjohe, då kommer man upp på 1369möh och borde kunna rulla längs ryggen om det inte är för mycket stenskravel, för att få 8-900m fallhöjd.

Hmm, det finns många toppar som behöver bestigas, får nog bli återbesök snart!

Kvarts

Ny medlem
Riktigt najs! Jag var i där under Valborg, med då var det skidor och skumdisko som gällde. Bodde förövrigt i stuga 1 som ses i första bilden :-) Man blir lite sugen på att åka dit igen fast med cykeln.

marran

Aktiv medlem
Efter gårdagens experiment med topptur och småstigar kände vi oss starka och optimistiska, det är alltid ett dåligt tecken. Vi studerade kartan på väggen i stugan (från 1984) och konstaterade att den hade ett par små stigar som min nyare fjällkarta saknar. Personligen kände jag mig rätt kränkt, att lantmäteriet sparar på bläcket på det viset. Raskt ritades de saknade stigarna in på kartan, och dagens rutt planerades. Första etappen är något jag sugit på sen förra året, att knata upp på Storkittelhobben, dvs toppen dit Kungsliften går. Väl däruppe tänkte vi sen köra ner till Kungsleden i Syterskalet via en av stigarna som inte fanns med på min karta.

Mackor breddes, kamelbakarna fylldes och vi trampade iväg. Första biten är alltid samma, asfaltsvägen upp till högfjällshotellet

P1010652.jpg

Pust pust

P1010657.jpg

Istället för att vika av på Drottningleden som dagen före fortsatte vi längs Kungsleden, som är något av en motorväg.

P1010658.jpg

En stenig motorväg

P1010661.jpg

När man nått toppen av Norrliften fortsätter Kungsleden genom passet till Syterskalet, men vi skulle ju till topps så vi vek av på en mindre stig. Ibland gick det faktiskt att cykla

P1010672.jpg

P1010678.jpg

Uppe på den lilla platån (stugan brevid mig syns som en liten fyrkant på bilden ovan) tar vi en paus och begrundar vår situation

100_3188.jpg

Inget att be för, det är brant men det är bara att kvista på

100_3189.jpg

uppåt ser det ut såhär

P1010681.jpg

Jon kvistar också

P1010682.jpg

Storkittelhobben, 1135möh och ett luftigt fikarum...

100_3194.jpg

...kartläsningssal...

P1010687.jpg

och toalett.

100_3198.jpg

Dags att dra upp gylfen, nu blir det nerförbacke! Återigen är det bara att bomba utför fjällhedarna och välja sin linje helt fritt. Det börjar kännas väldigt likt skidåkning

P1010692.jpg

P1010702.jpg

P1010709.jpg

100_3200.jpg

Stundtals gräsigt som ovan, och ibland lite stenigare

100_3201.jpg

Gruppfotopaus

100_3213.jpg

och sen vidare utför

P1010716.jpg

P1010725.jpg

P1010736.jpg

Ibland brantar det på lite

100_3220.jpg

och plötsligt efter unt 400 höjdmeters utförsåka har vi anslutit till Kungsleden, ungefär halvvägs mellan Norrliften och Viterskalsstugan. En lite gnagande oro börjar dock uppstå, den lilla stigen vi tänkt ansluta till som sen gick ner på Kungsleden har vi inte sett till, kan det vara så att de reviderade fjällkartan av en anledning? Vi har en sån stig till på schemat och här kanske den planen skulle reviderats, men vi väljer glatt att ignorera oron. Kungsleden är en bra distraktion, ibland kan stig vara sjukt kul!

P1010748.jpg

Fikapaus med utsikt avslutar den här etappen efter ungefär 3 timmars "cykling".

100_3222.jpg

Det vart så mycket bilder från den här dan att nästa etapp får följa senare

oJsan

Aktiv medlem
marran: När jag var där själv (året innan vi var där) cyklade jag (ok, pushade rätt mycket) upp till det där skjulet och vek sedan ner mot mot passet och kungsleden igen... tror jag kom ner ungefär där syterbäcksstigen börjar. Jag vill minnas att jag på min karta såg en stig från Storkittelhoben och ner mot passet... minns inte vad jag hade för karta, men den var inte så gammal.

marran

Aktiv medlem
Ok, dags för etapp 2 dag 2. Jag fortsätter där vi släppte sist, mitt i mackätandet. Som sagt, efter tre timmars cykling satt lite fika fint.

P1010753.jpg

Det var även här jag började bli lite orolig, när jag plockat ut en macka ur ryggan såg jag att det bara var två kvar. En gnagande känsla av att det kunde bli mycket cykling kvar i slutet på mackorna uppstod, men jag valde att strunta i den. Att döma av bilden passade jag istället på att rapa högt, Jon verkar inte uppskatta mitt bordsskick.

100_3223.jpg

Dags att cykla vidare längs Kungsleden, mot Viterskalsstugan. Stigen är verkligen sjukt bra, teknisk och utmanande. Fast det är bud på att man håller sig på stigen, halkar man ner på skoterleden kan det bli trist

P1010754.jpg

Förutom blöta fötter är dock belöningen att man får se sin kamrat njuta av hur bra den del av stigen man missade är

100_3224.jpg

100_3225.jpg

Back on track och högklassig cykling. Ibland avbryts stöket av stök under strömmande vatten

P1010758.jpg

men för det mesta är stöket rimligt flowigt och torrt

P1010762.jpg

Varför står jag stilla?

100_3227.jpg

tydligen kände sig mackan ensam i magen, ett plommon får göra den sällskap

100_3228.jpg

Bara att rulla på, sämre har jag haft det

100_3229.jpg

100_3231.jpg

och till slut är vi framme vid Viterskalsstugan där vi bestämmer oss för att äta lite till, dricka lite kaffe och hämta andan. Kungsleden slet lite på oss, den må vara cykelbar men kräver koncentration och styrka. Sjukt roligt, men även jobbigt om man vill hålla lite fart.

100_3232.jpg

Efter att ha ätit upp våra sista två mackor kliver vi ut från Viterskalsstugan, klockan visar på 4 timmar cyklat. Nu gäller det att bestämma sig, antingen cyklar vi hem igen längs kungsleden och överger vår ursprungliga plan, eller så kör vi vidare med sikte på Klovnjebaektie och Daalåejvie. Vi valde det senare alternativet. Som en extra bonus bjuds vi förmånen att vada över Syterbäcken. Bara att dra på sig skaljacka för att försöka hålla värmen

100_3234.jpg

Jon är sjukt taggad, visst ska det bli skönt med ett varmt avslappnande fotbad?

P1010765.jpg

I början är det ganska grunt och inte så strömt...

100_3235.jpg

...men det gick över

100_3236.jpg

Med facit i hand skulle man tagit av sig knäskydden också, så de slapp bli dränka i iskallt vatten. Bromsskivan blev renspolad i alla fall

P1010769.jpg

P1010772.jpg

P1010780.jpg

Som tur var bjöds det för stunden solsken, så våra fötter kunde få torka och vi fick upp kroppsvärmen igen.

100_3238.jpg

Dags att blicka vidare uppåt, givetvis fotograferar jag fel topp, men det är för att den rätta inte syns. Vi ska snett upp åt vänster längs den smala omarkerade stigen, ser ni den? Nä precis, det gjorde inte vi heller. Att korsa Syterbäcken igen och ge upp var dock inte ett alternativ.

P1010781.jpg

Senast ändrad:

marran

Aktiv medlem
Jon ser lite bister ut. Den lilla toppen mitt i bild ska vi runda är det tänkt, medan vi går snett uppåt över ryggen.

P1010782.jpg

Pushbike verkar bra för humöret

P1010785.jpg

Sjysst utsikt, Jon lyckades mecka ihop en bra panoramabild över Syterbäcken.

100_3240.jpg

Vägen uppåt komplicerades av att vi var tvungna att passera den här jokken. Problemet är som synes att det ligger slushig vårsnö på den, som har bildat en bro över det forsande vattnet. En bro med sprickor i.

100_3242.jpg

Lite längre upp gick vattnet i dagen

P1010796.jpg

100_3244.jpg

Helst skulle vi vilja stå här och vänta på att snön rasar, men det hade vi inte riktigt tid med. Vi letade upp ett ställe lite längre upp där vi kunde hoppa på stenar över, och klarade oss med nöd och näppe torrskodda.

Ibland fick vi till och med cykla någon meter när vi letade efter smalaste stället att korsa ett snöfält

100_3245.jpg

P1010802.jpg

Jon verkar kastas mellan hopp och förtvivlan.

P1010803.jpg

P1010805.jpg

Viterskalsstugan syns ovan, ungefär mitt i bilden. Anledningen till de bistra minerna är att nu verkar pushbiken övergå till bärande igen

P1010808.jpg

100_3246.jpg

Det här var ett av de största snöfälten, dessutom på skrå och lätt uppför. 5-10 har inte supergrepp på sorbet.

100_3247.jpg

Som sagt, vi skulle tagit med stegjärnen.

P1010811.jpg

P1010812.jpg

P1010813.jpg

P1010814.jpg

Vidare över en kam, och nu börjar vi ändå känna att vi tagit några höjdmeter.

P1010818.jpg

Mer snöfält, mer uppförsbacke. Inga fler snövurpor tyvärr

P1010819.jpg

Nu är vi uppe på den lilla toppen som vi först tänkt runda, lika bra att gå upp när man ändå är där tänkte vi. Höjd runt 1120möh. Terrängen har också blivit kargare och stenigare, och det blåser en del. Molnen täcker nu nästan hela himlen.

P1010820.jpg

Nu får vi till och med cykla några meter nerför till passet, det är stenigt men vi tar det försiktigt.

P1010824.jpg

Längst till höger tror jag är Klovnjebaektie, 1303möh. Sen är en liten förtopp och längst till vänster Daalåejvie, 1337möh, sjukt nördigt och dagens Cima Coppi. Planen är sen att vi ska rulla ner längs ryggen som går ut från Daalåejvie, som synes är det rejält brant på ett par ställen.

100_3256.jpg

Denna etapps sista bild, som vi tänkte sälja dyrt till Ritter Sport. Tagen precis innan vi går upp på Klovnjebaktie, vi lyckades hitta en stor sten att ta lä bakom. Det blåste på ordentligt från väst, och det var ingen varm vind.

100_3259.jpg

Senast ändrad:

marran

Aktiv medlem
Dags att fortsätta putta uppåt mot Klovnjebaktie.

P1010828.jpg

Ibland bär vi

100_3262.jpg

Fördelen med att det inte finns någon stig är att man får vila ibland och reka vart man ska gå

100_3264.jpg

Vi beslutar oss för att lämna cyklarna i stenhavet och gå de sista 10 höjdmetrarna till Klovniebaekties topp, eftersom det inte ser ut om att vi kommer kunna cykla ner ändå. Sen är planen att cykla på skrå ner i passet, köra igenom den smala glipan i snötäcket och sen följa ryggen. När det börjar gå uppför och bli snöigt igen tänkte vi vika ner vänster och köra nedanför den trekantiga snöfläcken till vänster i bild, för att sen gå upp på Daalåejvie i princip rakt i fallinjen. Jon blir så glad av att slipa släpa cyklen att han börjar springa upp.

P1010833.jpg

Ironiskt nog hade hela vägen efter att vi lämnar cyklarna varit cyklingsbar, och vi blir snuvade på 10 höjdmeter nerförslut. I Umeå hade det varit en katastrof, här tar vi det med ro.

Jag försöker känna efter hur det känns att vara en Jesusstaty på en klippa

100_3270.jpg

Jon skändar berget

P1010836.jpg

Commencalens bakbroms hade inte varit sig själv sen vi passerade Syterbäcken, så vi passar på att mecka lite innan det ska cyklas nerför. Bromsbeläggen visar sig vara helt utslitna, så det är bara att byta. Kolvarna är såklart upressade så långt att de nya beläggen inte går i, så de måste vi också bråka med. Givetvis väljer vi en av de blåsigaste platserna på berget, för att den rätta känslan av stelfrusna fingrar ska uppstå

P1010841.jpg

Tjohoo, nerförs bland stenarna!

100_3273.jpg

P1010846.jpg

100_3278.jpg

Nere på platån till vänster om Daalåtoppen har marken återigen fått lite grönt på sig.

P1010853.jpg

Här ska vi ner runt den trekantiga snöfläcken som såg så liten ut när vi rekade.

P1010855.jpg

När vi rundat går vi upp på kammen där snön är som smalast. Snökanten är säkert 70cm hög.

100_3283.jpg

kämpa kämpa

P1010863.jpg

Väl uppe på torr mark är det bara att spurta mot toppen, Cima Coppi!

100_3288.jpg

Glädjen vet inga gränser, trots att kransflickor och kindpussar lyser med sin frånvaro. Det spelar ingen roll, de hade blåst bort ändå.

100_3289.jpg

Jag tar skydd för vinden bakom toppröset och fotograferar när Jon defilerar in, tar ett ärevarv och njuter av utsikten under molnen. Avsaknaden av kransflickor verkar inte bekomma honom heller. Ha har ju i alla fall ett mediauppbåd som väntar honom med kameran i högsta hugg.

P1010865.jpg

P1010867.jpg

Sen parkerar han också bakom toppröset, vi lägger upp kränkande bilder på FB och njuter av livet. Eventuellt delar vi en snickers också, i så fall den näst sista av 4.

P1010872.jpg

100_3292.jpg

Nu bär det utför, 900 höjdmeter utförsåka är planen. I början är det rejält brant och stenigt, men efter en liten stund är det bara stenigt.

100_3301.jpg

Sen blir det brant igen, jag rekar linjer, marken försvinner mer eller mindre framför mina fötter

100_3302.jpg

Jon har hittat ett annat ställe lite till vänster om mig, där marken också försvinner framför fötterna men inte riktigt lika våldsamt, så jag cyklar dit

100_3305.jpg

marran

Aktiv medlem
Sa jag att det var brant? Jag står helt rakt på den här bilden, och ändå har jag ett knä i backen. Har man någonsin stått i en 45-50 gradig sluttning ngn gång på vintern så känner man ingen känslan av lodräthet. När vi tagit oss ner för det här partiet ska vi följa ryggen där stigen ska dyka upp någonstans.

100_3307.jpg

Jag ska erkänna att vi faktiskt inte cyklade det allra brantaste, det var helt enkelt för brant för swichbacks, och för stökigt för att köra rakt i fallinjen, speciellt med Am-hoj och utan kroppsskydd. Men efter bara några höjdmeter gick det över till att bara vara brant och stökigt igen, här tror jag faktiskt att jag cyklade från det övre gräsområdet i bilden.

100_3312.jpg

Här ligger verkligen skiffret huller om buller

P1010878.jpg

man får passa på att svänga när tillfälle ges

P1010888.jpg

annars är det bara att sätta sig i baksätet och åka med

P1010890.jpg

P1010892.jpg

P1010896.jpg

Nämnde jag att det var stenigt? Här passade även min kamera på att fylla upp minneskortet, så det blev inga fler bilder från den. Tur Jon hade sin, synd bara att han inte fick vara med på fler bilder.

P1010908.jpg

När det värsta var över var det bara att flowa på, och ta stora kurvor på fjällhedarna

100_3323.jpg

lite brant igen, bara att dyka ner i fallinjen och krama styret tills man fått runt hojen

100_3325.jpg

ytorna man har att leka på är verkligen enorma

100_3326.jpg

en blick bakåt där vi kom ifrån

100_3328.jpg

framåt igen, det var det där med ytorna, jag är en orange pixel mitt i bilden.

100_3329.jpg

Jag vill också vara lika tuff som Cruxet och Beo och köra på bakhjulet!

100_3330.jpg

nu kom vi till något som var en antydan till stig, skönt att se! Däremot lyckades vi följa den åt fel håll och besteg båda de små topparna till vänster i bild, enligt kartan tror vi de heter Daalemaadtege. Givetvis var vi tvungna att vända om och hitta tillbaka till rätt stig, som gå ner mot Klippen. Obanad terräng är förvisso kul uppe på kalfjället, men att behöva bana sig väg genom snårig och sank björkskog när det finns finfin singletrack slipper jag gärna.

100_3337.jpg

Tillbaka på rätt spår efter bonustoppen med tillhörande pushbike, och vi får runda lite snö. Här var jag så hungrig och trött att jag inte längre såg stigen, utan missade den och körde ovetandes rakt ut åt fel håll. När Jon ropat in mig och frågat vad jag sysslade med tog vi det säkra före det osäkra och delade den sista snickersen, klart värt!

100_3338.jpg

Nu börjar stigen utkristallisera sig ordentligt, och vilken stig!

100_3340.jpg

Efter några hundra höjdmeters oavbruten skrattfest trillar vi ner i björkskogen, och det är inte sämre där. Det här är ännu en singletrack som är så bra att jag har svårt att minnas när jag cyklade något så bra senast. Kanske dagen före nerför Mortsertoppen, men jag är osäker. Syterbäcksleden, som jag annars brukar ha som måttstock och ideal för hur en stig ska vara, står sig ganska slätt i alla fall.

100_3342.jpg

Nere på Blå Vägen, två tummar upp för medvind från Norge och lätt nerförbacke mot Hemavan.

100_3348.jpg

10,5 timmar, nästan 2000 klättrade höjdmeter, 4 mil, 4 namngivna toppar, 3 mackor, 2 snickers och 3 plommon senare anlöper vi Hemavan och vår stuga. En helt magisk tur har sitt slut, tack Jon för sällskapet, optimismen och idiotin. Nästa gång ska jag ha fler mackor.

Senast ändrad:
Topp