[RR] Nickspåret norrort

[RR] Nickspåret norrort
Skall bara dubbelkolla med sambon men jag tror det är lurreburre. Lättast för mig är om vi ses utanför mig, det ligger ändå precis bredvid skogen och nära backen. Ulriksdals pendeltågstation är det som gäller i sånt fall. Finns parkering på gatan precis utanför om du tar bilen.

Jag skulle kunna försöka visa ursviks secret tracks om du har lust. Lite endurospår och så. NICK hade jag tröttnat på innan vi ens hade haft premiär på spåret. Men de säger ju att det är så fint nu så vi får kanske åka en bit på det också...

Senast redigerad av en moderator:
[RR] Nickspåret norrort
Flyttade på några träd som låg över vägen förra gången jag åkte, Vet inte varför de lagt träd över vägen !? fälla träd är väl ok. Men ser de inte att det är en väg där ?

[RR] Nickspåret norrort
Får passa på att tacka de som underhåller spåret. Tror det var "skaparn" jag var ute med i Torsdags, får passa på att säga hej på forumet också.

[RR] Nickspåret norrort
gzon skrev:
-------------------------------------------------------
> Får passa på att tacka de som underhåller
> spåret. Tror det var "skaparn" jag var ute med i
> Torsdags, får passa på att säga hej på forumet
> också.

Tjena! Så även du är happyit. Det finns chans att vi blir en till inom en väldigt snar framtid.

[RR] Nickspåret norrort
nisseson skrev:
> Who ever takes "the svåra backe" på genvägen
> är värd stor respekt. Själv brukar jag komma
> till strax innan det som är innan det riktigt
> svåra börjar...

+1

Jag var ute o hojjade nick igår och tog genvägen i hopp om att komma fram lite snabbare, men så uppenbarar sig världens elakaste backe, jag kom väl också till hälften innan jag insåg att jag dels inte orkade och att jag nog såg bra fånig ut då jag låg dubbelvikt över styret för att cykeln inte skulle stegra sig ;). Kanske inte helt optimalt att cykla uppför med en 130 mm-AM-gaffel som inte går att låsa eller det kanske finns knep för det med?

[RR] Nickspåret norrort
cosmos skrev:

> Röjde upp i spåret tillsammans några andra idag
> så nu är vanliga NICK-spåret helt farbart!

Stort tack! Det bidrog till mitt nya pers. igår!

/M2M

[RR] Nickspåret norrort
Jag blev guidad runt NICK för första gången igår, och det är verkligen ett kanonspår! Allt finns: uppför, nerför, snabba singletracks, rötter, snäva svängar, några teknikaliteter (varav jag failade ett antal :P - så det blir definitivt en revanschrunda snart igen) och ett par surhål som iofs inte var så sura just igår. Genvängsbacken testades dock inte, ytterligare en anledning till återbesök.

//Kristin

[RR] Nickspåret norrort
Tog igår första turen på NICKspåret med en kompis. Gick precis på 1h :)
Satan vad svårt det var ! 2st vurpor blev det

- ska jag.. nej...jo...(SPD)krasch
- Full karriär! Åh fan för fort! Bromsa! Krasch!

Är det meningen att man ska klara alla passager utan att sätta ner fötterna ?? Känns som man har ett bra tags övning tillsdess...

[RR] Nickspåret norrort
slippy skrev:
> Tog igår första turen på NICKspåret med en
> kompis. Gick precis på 1h :)
> Satan vad svårt det var ! 2st vurpor blev det
>
> - ska jag.. nej...jo...(SPD)krasch
> - Full karriär! Åh fan för fort! Bromsa!
> Krasch!
>
> Är det meningen att man ska klara alla passager
> utan att sätta ner fötterna ?? Känns som man
> har ett bra tags övning tillsdess...

Det trodde jag också de första vändorna, och jag vill till och med minnas en diskussion med en kamrat dr vi sa att en passage var omöjlig. Men det går rätt fint när man kört där några gånger och vet att göra rätt spårval. Jag är nog inte rätt person att ge generella tips, men tar mig ändå friheten; kör _på_ stenarna och de stora hindren, inte runt dem. Det senare funkar oftast riktigt dåligt.

[RR] Nickspåret norrort
Körde premiärtur på Nick i går kväll. Fixade alla hindren första varvet förutom stockdroppet som jag dumt nog inte rekade innan jag körde. Hade för mig att det fanns en ramp ner på baksidan också, men hej vad jag bedrog mig. Han inte riktigt med att dra upp framhjulet så det blev lite pankakslandning istället. =D

Andra varvet tog vi genvägen med djävulsbacken. Inte särskilt svår rent tekniskt men jag kom väll ungefär en tredjedel innan mjölksyran slog till. Fan va dåligt tränad man är. Kristin, du fixar den nog med din über-kondis! Till råga på eländet så mötte jag Ville, Rippa och Mytis som lurade med mig på en liten bonusrunda. Tack grabbar det var skitkul, men nu vet också jag vad ordet kränkt betyder...

slippy: Som skaparn är inne på. Kör rakt över alla hinder med fart. Om du börjar svänga hit och dit så tappar du snabbt både balans och fart, men framförallt överblick över kommande hinder. Småskravvel som rötter och stenar lägre än c:a 10 cm skall man normalt inte behöva ta hänsyn till. Du skall ha så pass bra fart att du flyter över dessa och kan fokusera på större hinder och att hitta rätt linje längre fram i spåret.

[RR] Nickspåret norrort
Ja jävlar vad fint det var igår:) Kul med Mytis som verkligen hittar i området och därför kan lura ut en på lite mer hemliga stigar.

Lyckades även ta genvägsbacken i etapper så det är väll en bra början för att ta hela. Den såg faktistk mycket lättare ut denna gång.

[RR] Nickspåret norrort
Tackar för en mysig tur igår. Sjukt vad Rippa och Vlile är snabba numer. Har inte skuggan av en chans, man borde kanske börja träna eller nåt...

Trevligt att träffa s också, men synd att endurospåren blev en flopp. De har verkligen röjt sönder området totalt!

Nåja, jag kom tillslut upp ungefär dit där det börjar bli svårt på mördarbacken. Ett steg i rätt riktning mot svunnen form, stil och grace.

[RR] Nickspåret norrort
Hur är det med sportstracker? Har själv en Nokia 5800 och har för mig att GPSen använder sig av telestationerna som hjälp för att hitta positionen...således tas en avgift ut när man använder GPSen stämmer detta?

gzon skrev:
> Japp jag har lurkat här ett tag och inte postat.
> Här är sportstracker loggen på turen:
> http://sportstracker.nokia.com/nts/workoutdetail/i
> ndex.do?id=1183229
>
> Ryckigt tempo blev det, inte så imponerande
> totaltid ;-) Några andra rundor också:
> http://sportstracker.nokia.com/nts/user/profile.do
> ?u=gzon
>
> Har nu tyvärr dragit på mig någon slags
> sommarsnuva så det blir vila några dar.

[RR] Nickspåret norrort
Didde skrev:
> Hur är det med sportstracker? Har själv en Nokia
> 5800 och har för mig att GPSen använder sig av
> telestationerna som hjälp för att hitta
> positionen...således tas en avgift ut när man
> använder GPSen stämmer detta?
>

Jag har en Nokia N82 och använder Sportstracker. Telefonen använder väl A-GPS som väl är en form av triangulering som gör att GPS:en hittar position snabbare första gången. Tror inte det kostar så mkt, typ några ören så det kan man avvara ;).
Man kan avaktivera A-GPS om man vill men då tar det bra mkt längre tid innan GPS:en hittar sin position osv.

[RR] Nickspåret norrort
Didde skrev:
> Så var det ja, handlar de om de "stora" summorna
> så. Hur exakt blir sträckan och distansen
> jämfört med en vanlig cykeldator?

På de landsvägsrundor jag kört så stämmer distansen bra, jag har jämfört med cykeldator samt även mätt upp efteråt på eniro osv ;). Hastigheten verkar också stämma, det enda som är knas är höjdskillnaderna som kan va lite random, men det kanske man kan leva med.

[RR] Nickspåret norrort
Nu har man avverkat ganska kraftigt på det ställe där det tidigare bara var lite trädrens. Nu är det kalhygge och stigen obefintlig. Det fick bli cyklocrossikost bärande över hygget.

Jag förvånades av att det var så torrt. Har det inte regnat hela förra veckan i sträck?

[RR] Nickspåret norrort
Så länge det inte rör sig om längre regnperioder så tycker spåret brukar hålla sig torrt. Några surhål som aldrig torkar finns såklart.

Trist med kallhygget. Får se vad det landar i. Var det borta på Kista-sidan?

//j

[RR] Nickspåret norrort
jesperC skrev:
> Så länge det inte rör sig om längre
> regnperioder så tycker spåret brukar hålla sig
> torrt. Några surhål som aldrig torkar finns
> såklart.
>
> Trist med kallhygget. Får se vad det landar i.
> Var det borta på Kista-sidan?
>
> //j

Jag vet inte riktigt vad "Kista-sidan" innebär, för jag har världens sämsta lokalsinne. Men det var som sagt på det ställe där det var några fällda träad tidigare, så kanske någon annan kan positionsange kalhygget.

[RR] Nickspåret norrort
Då är det nog dags att börja söka sig tillbaks till den tänkta orginaldragningen där borta. Om vi får tillåtelse.
Jag och oxr var ute (precis kommit hem) och letade lite nya spår på en annan del i skogen. Några riktigt fina nedförslöpor och en jättefin skråstig blev det som var "nya" (binda ihop gamla stigar på rätt sätt).

[RR] Nickspåret norrort
mytomspunnen skrev:
> Då är det nog dags att börja söka sig tillbaks
> till den tänkta orginaldragningen där borta. Om
> vi får tillåtelse.
> Jag och oxr var ute (precis kommit hem) och letade
> lite nya spår på en annan del i skogen. Några
> riktigt fina nedförslöpor och en jättefin
> skråstig blev det som var "nya" (binda ihop gamla
> stigar på rätt sätt).

Vilket ställe är det?

[RR] Nickspåret norrort
Jag tror det är efter "rikards" nedförsbacke och efter "Villes häll" därnere i skogspartiet. Alltså precis innan man kommer ut på första ängen som angränsar mot kymlingelänken. Om jag fattat det rätt.

[RR] Nickspåret norrort
Tänkte att man skall köra kraftledningsgatan, den knöliga hällen som bara kan tas med fart och den branta backen ned mot den andra bron istället. Som vi hade tänkt från början alltså.

[RR] Nickspåret norrort
Grymt spår!
Köpte MTB i augusti för att vi skulle köra cykelvasan med jobbet. Har cyklat NICK ca 10ggr. Blir bara roligare varje gång. Var ute i går och det har aldrig varit så torrt tidigare. Körde varvet på 36 min(utan tarmen ner till spårcentralen eftersom jag kliver på från ulriksdalhållet). Har dock hör om folk som kört det på 24 min så man inser hur långt efter man är.

Tillbaka
Topp