RR - Pamir Highway (plus)

TyvĂ€rr dĂ„ligt internet i Pamir 😬. Nytt höjdrekord iaf . Inga problem, men man har 25% mindre power. IstĂ€llet klĂ€ttra pĂ„ 38/38, klĂ€ttrar man pĂ„ 38/44 (sista jag har 😳). NĂ€r jag kommer hem, mĂ„ste snacka med veterinerĂ€n och morsan. MisstĂ€nker, att kan ha lite bergsget gener 😂
IMG_5925.webp

Senast Àndrad:
TyvĂ€rr dĂ„ligt internet i Pamir 😬. Nytt höjdrekord iaf . Inga problem, men man har 25% mindre power. IstĂ€llet klĂ€ttra pĂ„ 38/38, klĂ€ttrar man pĂ„ 38/44 (sista jag har 😳). NĂ€r jag kommer hem, mĂ„ste snacka med veterinerĂ€n och morsan. MisstĂ€nker, att kan ha lite bergsgett gener 😂Visa bilaga 842310
Tror det kan förklara alla dina bilder pĂ„ getter, men det Ă€r ju en högst vĂ€lkommen förklaring 😂😅 Grym resa, tack för att du delar!

Tror det kan förklara alla dina bilder pĂ„ getter, men det Ă€r ju en högst vĂ€lkommen förklaring 😂😅 Grym resa, tack för att du delar!
Jag Ă€r lite mer undrande kring vad Jarek menar, morsan, veterinĂ€ren, getter och gener
. törs inte ta summan i min mun pĂ„ tal om freudianska felsĂ€gningar
..

Min kompis ringde precis, sĂ„ nu vet jag att han lever. Han klarade igĂ„r bara 30 km (av 80 planerade) och har svĂ„r kris. Jag varnade honom, att det blir INTE ren cykling, utan mer övervinna alla möjliga svagheter. Han lĂ€t helt förkrossad😰 NĂ€mnde ocksĂ„ att hans cykling slutar nĂ€r vi Ă„tersamlas. Jag hoppas att han kommer tillbaka. Nu blir det mycket ”bĂ€ttre” vĂ€ggar och inga klĂ€ttringar pĂ„ sten. Jag vĂ€ntar pĂ„ honom i Jelondy iaf.

OK, tillbaka till fredag! Vi vaknar 8.30, kÀkar frukost och pigga hoppar pÄ cyklar
IMG_5751.webp
Idag ganska slĂ€ta km till Khorog. Dagen börjar med ”frukostbacke” som jag Ă€lskar đŸ„”
IMG_5752.webp
IMG_5753.webp
Efter backen (som var asfalterad!) börjar det klassiska: lite upp och ner pÄ rester av asfalt, grus, stenar, damm-sanddyner.
IMG_5759.webp
Kinesiska bilar kör i stora flockar mot huvudstaden. De sĂ€ljs senare som ”nya” 😳😂
IMG_5760.webp
Det börjar bli varmare, men mÄnga byar har massa trÀd sÄ man kör lite i skugan
IMG_5764.webp
Dags att dricka cola (5 kr 0,5 l) och Àta glass (3 kr)
IMG_5761.webp
TyvĂ€rr glass Ă€r rysk😅. Floden Panj börjar bli lie lugnare och bredare
IMG_5762.webp
Kl. Àr 13, sÄ hittar lunchstÀlle vid flodbÀnken. Bokar en tapchan och bestÀller manty (deras dumplings)
IMG_5773.webp
IMG_5775.webp
Allt pÄ bordet (med 1l lÀsk): 26 kr. Ligger lite och vilar efter maten, men efter 30 min. hoppar pÄ Basso och trampar vidare.
IMG_5776.webp
Det Ă€r sĂ„ jĂ€vla varm, att redan efter 15 km hittar ”livs”, köper cola, och kyler mina fötter i iskalla vattnet. Ofrivilligt sĂ€tter mig pĂ„ sadeln och cyklar vidare. 38 grader, och alls tankar rör sig runt vattnet. Och plötsligt hĂ€nder det😍😍😍:
IMG_5780.webp
IMG_5781.webp
Av med skor och telefon frĂ„n bakfickan och hoppar i alla klĂ€der😍😍😍 Vattnet har kanske 17 grader (i Malmö gillar jag det inte), men hĂ€r??? PERFEKT temperatur😂 Efter 10 bad, hĂ€lsar mina badvĂ€nner och ”nyfödd” cyklar vidare. Ser tydligt, att pĂ„ andra sidan floden badar Afghanska pojkar!
IMG_5782.webp
Nu har jag kanske 30 km till Khorog. I en av byar, blev jag stoppad av en kille med handduken, som pÄ ryska förklarade, att 200 m bort finns badplats. SvÀnger direkt och efter 2 min hoppar till iskalla vattnet
IMG_5785.webp
KlÀttring frÄn by och det visar sig, att det finns massa sjöar till! Nu Àr det bara 20 km. Asfalt visar sig oftare, sÄ man kan cykla snabbare! Och plötsligt Khorog!!!
IMG_5788.webp
Plötsligt som plötsligt, frĂ„n porten til staden Ă€r 7 km till😂 Hittar enda stĂ€lle som serverar fatöl, och hĂ€r pĂ„ min kompis. Vi hittar snabbt boende, kĂ€kar middag och lĂ€gger vĂ„ra kroppar i sĂ€ngar.

Vi vaknade ganska tidigt, gick ner pĂ„ fantastiskt frukost (hotell), och efter frukost tar vi buss till afghansk marknad (bara lördagar!) Den dagen kommer Afghaner (genom bron) och sĂ€ljer sina varor. TyvĂ€rr visar sig, att turister Ă€r inte vĂ€llkomna🙁 Bara Tadjiker fĂ„r komma in.
IMG_5799.webp
var det dags att vÀlja VILKEN vÀg (av 3 möjliga) tar vi mot Pamir Highway. Egentligen Pamir Higway startar frÄn Khorug. Sen finns 2 andra vÀgar (som efter 163 eller 328km) ansluter till huvudvÀgen. Absolut svÄrast Àr vÀg som fortsÀtter lÀngs Panj floden (gÄr lÀngst nere).
IMG_5951.webp
Den Àr vÀrst!!! MÄnga strÀckor Àr inte cykelbara, och det Àr inte lÀtt att hitta boende. Uppe (gula vÀgen) gÄr klassiska, halvasfalterad Pamir Highway, men bestÀmde, att vi tar den i mitten (bild nere) vid Vakhankorridoren
IMG_5952.webp
Första dagen, skulle vi klara 95 km (till hotellet med varma kÀllor) och andra resten
+ lite till. Börjar cykla 9.30, kör genom Khorug
IMG_5803.webp
stannar vid marknad
IMG_5808.webp
Ă€ter mjukglass (svenska mjukglass har aldrig stĂ„tt nĂ€ra tadjikiska. Deras Ă€r feta, grĂ€ddiga och smĂ€lter inte 5 sek. efter betalningen (och sĂ„ kostar mindre: 3 kr mellan, 5 kr stor😂) 4-5 km genom stad och vi tar höger över floden och det börjar ganska lovande!
IMG_5811.webp
men asfalt slutar tyvÀrr efter 7 km
IMG_5814.webp
Jag lĂ€mnar min kompis, ochbtrampar eget tempo. Efter 20 km i en ac byar, blev jag stoppad av en kille. Han behövde hjĂ€lp att bĂ€ra in en fatt öl till ”lokalen. Perfekt tillfĂ€lle, för att jag behövde öl!!!
IMG_5816.webp
i vÀntan pÄ min kompis, fyllde jag 2 glas
IMG_5819.webp
och stĂ€llde mig utanför. NĂ€r han sĂ„g öl, blev han gladast i hela Tadjikistan. Efter första klunken sĂ„ han, att det Ă€r vĂ€rsta öl han dricker i sitt liv. Den var kanske inte bĂ€rsta, men hade ca 32 grader 😂 Vi drack inte mer utan cyklade vidare. Massa konstigheter vid vĂ€gen (kranbil?)

Bilagor

• IMG_5811.webp
    IMG_5811.webp
    1.1 MB · Besök: 1
  • IMG_5808.webp
    IMG_5808.webp
    733.9 KB · Besök: 1
  • IMG_5803.webp
    IMG_5803.webp
    640 KB · Besök: 1
Vi vaknade ganska tidigt, gick ner pĂ„ fantastiskt frukost (hotell), och efter frukost tar vi buss till afghansk marknad (bara lördagar!) Den dagen kommer Afghaner (genom bron) och sĂ€ljer sina varor. TyvĂ€rr visar sig, att turister Ă€r inte vĂ€llkomna🙁 Bara Tadjiker fĂ„r komma in. Visa bilaga 842420var det dags att vĂ€lja VILKEN vĂ€g (av 3 möjliga) tar vi mot Pamir Highway. Egentligen Pamir Higway startar frĂ„n Khorug. Sen finns 2 andra vĂ€gar (som efter 163 eller 328km) ansluter till huvudvĂ€gen. Absolut svĂ„rast Ă€r vĂ€g som fortsĂ€tter lĂ€ngs Panj floden (gĂ„r lĂ€ngst nere). Visa bilaga 842415Den Ă€r vĂ€rst!!! MĂ„nga strĂ€ckor Ă€r inte cykelbara, och det Ă€r inte lĂ€tt att hitta boende. Uppe (gula vĂ€gen) gĂ„r klassiska, halvasfalterad Pamir Highway, men bestĂ€mde, att vi tar den i mitten (bild nere) vid VakhankorridorenVisa bilaga 842416Första dagen, skulle vi klara 95 km (till hotellet med varma kĂ€llor) och andra resten
+ lite till. Börjar cykla 9.30, kör genom Khorug Visa bilaga 842419stannar vid marknad Visa bilaga 842432Ă€ter mjukglass (svenska mjukglass har aldrig stĂ„tt nĂ€ra tadjikiska. Deras Ă€r feta, grĂ€ddiga och smĂ€lter inte 5 sek. efter betalningen (och sĂ„ kostar mindre: 3 kr mellan, 5 kr stor😂) 4-5 km genom stad och vi tar höger över floden och det börjar ganska lovande!Visa bilaga 842438 men asfalt slutar tyvĂ€rr efter 7 kmVisa bilaga 842439Jag lĂ€mnar min kompis, ochbtrampar eget tempo. Efter 20 km i en ac byar, blev jag stoppad av en kille. Han behövde hjĂ€lp att bĂ€ra in en fatt öl till ”lokalen. Perfekt tillfĂ€lle, för att jag behövde öl!!!Visa bilaga 842440i vĂ€ntan pĂ„ min kompis, fyllde jag 2 glas Visa bilaga 842441och stĂ€llde mig utanför. NĂ€r han sĂ„g öl, blev han gladast i hela Tadjikistan. Efter första klunken sĂ„ han, att det Ă€r vĂ€rsta öl han dricker i sitt liv. Den var kanske inte bĂ€rsta, men hade ca 32 grader 😂 Vi drack inte mer utan cyklade vidare. Massa konstigheter vid vĂ€gen (kranbil?)

Will work for beer!

Tillbaka
Topp