(RR) Passo Stelvio / Stilfserjoch - favorit i repris

kart

Medlem
Återbesök på detta mytomspunna pass. Första gången var 2011 som tämligen nybakad cyklist, men har sedan dess alltid haft en längtan tillbaka, för att få återuppleva alla serpentiner och de vyer man bjuds på samt utmaningen...

Söndag kväll 27:e augusti efter mitt 4:e Ötztaler Radmarathon, så ligger jag på hotel Tyrolerhof i Sölden och funderar på var man skall cykla under veckan som kommer. Ser då att prognosen för Stelvio regionen visar sol och ca 20-25 gr på tisdagen. Detta avgör att jag bokar boende i Nauders Österrike, för att kunna ha det som utgångspunkt för Stelvio klättringen. Bodde förra gången i Prato allo Stelvio, men det är alltid kul men nya orter(även om jag över dagen åkt skidor i Nauders vid ett par tillfällen).

Incheckning på Astoria i Nauders
20170828_154430.jpg

20170828_152456.jpg

Alla orter i Österrike har ett "Hotel Post".
20170828_140207.jpg

En kort tur måndag eftermiddag, på sega ben ner till Schweiz via Norbertshöhe.
20170828_151916.jpg

20170828_142255.jpg

Därefter afterbike och uppladdning inför morgondagen och Stelvio.
20170828_160005.jpg

Vaknar till detta tisdag morgon - kan bli en bra dag
20170829_083424.jpg

Efter en femrätters på måndag kväll, så vankades det frukost kl 8 tisdag morgon. Fortfarande lite sega ben, men lite bacon,korv, äggröra mm skall väl mjuka upp benen...

Den planerade rutten var Nauders - Prato - Stelvio - St Maria och åter Nauders. "Baby Dreiländergiro" kallade kyparen på hotellet den.
Jag följde i grova drag denna sträckning http://www.dreilaendergiro.at/de/strecke.html (strecke B) med skillnaden att jag mestadels körde cykelvägar till Prato.

Prognosen var fortfarande strålande sol hela dagen. Men en vindväst låg kvar i den stora sadelväskan sedan Ötztaler, så den fick följa med. Utöver det, fem gels i bakfickan och vatten i flaskorna samt fulladdad telefon och cykeldator.

Den obligatoriska startbilden.Torget i Nauders kl 09:00 på morgonen. Körde med finishertröjan från Ötztaler. Italienska storlekar så den satt som ett korvskinn:)
20170829_085419.jpg

15 minuter senare var man i ett nytt land på fina cykelbanor
20170829_091015.jpg

20170829_093025.jpg

Sträckan Nauders till Prato knappa 4 mil, var som sagt till största delen på kanonfina cykelvägar och svagt utför med total fallhöjd på ca 550 hm. Lagom uppvärmning för mina fortfarande lite sega ben - träningsappen hade på söndag kväll beordrat vila i fem dagar, men vila får man göra hemma...

Framme i Prato. Fyllde upp flaskorna och sedan väntade 24,5 km 1850 hm 7,6% ren njutning.
20170829_103622.jpg

20170829_105011.jpg

Hade ett minne av Stelvio som att backen smög igång, dvs lagom brant till att börja med och så var det. Det kändes väldigt lätt till att börja med i partier med "bara" 5-6% och att det till och från gick i skugga tackade jag för. Trampade på i en lagom takt i mitt eget tempo och tittade på omgivningarna, sade nå't kort till de jag passerade eller passerades av. De små orterna Gomagoi och Trafoi efter 8-10 km är utmärkta delmål där det planar ut lite med tillhörande återhämtning.

Nedräkning med 48 serpentiner
20170829_112248.jpg

Börjar se topparna
20170829_113320.jpg

Trafoi
20170829_113532.jpg

20170829_113605.jpg

Nu kommer den i min värld trevligaste biten, där det iofs brantar på lite mer, men alla serpentiner funkar perfekt som delmål, samt ger lite mikrovila om man tar dem i yttersväng.

Serpentiner, motorcyklar, cyklister och bilar....
20170829_115102.jpg

20170829_115940.jpg

Kända namn - förutom längst till höger?
20170829_115932.jpg

Weisser knott på 1875 möh - halvvägs till toppen(i hm)
20170829_120100.jpg

Förtydligande: "Trevligheten" startar med alla serpentinerna och ökar från kurva 24 när det öppnar upp sig?

Bilagor

• 20170829_122355.jpg
    20170829_122355.jpg
    272.4 KB · Besök: 99
Ok, jag brukar dela in den i tre delar mentalt: Prato-Trafoi, Trafoi-kurva 24 (eller Franzenshöhe som väl är kurva 22?) samt resten. Därav min invändning.

Senast ändrad:
Vi tar väl en bild på Franzenshöhe också - mycket riktigt kurva 22:)

Bilagor

• 20170829_122546.jpg
    20170829_122546.jpg
    338.7 KB · Besök: 84
Det är en grym backe, men tar det verkligen ett par dygn att hoja upp? ;)

Senast ändrad:
Hur är det med all trafik där? Känns som det skulle kunna vara då där med bilar, bussar, motorcyklar, cyklar + annat??

Fortsätter efter lite "vila bakom tangenterna" att trampa vidare från Weisser knott. Återstår 10 km med snitt 8,7% men med alla serpentiner upplever jag inte denna del av Stelvio som jobbigare än första delen upp till W knott, som är ca 14 km och snitt 6,8%. Solen skiner hela vägen upp och tempot är lagom hårt för att fortsätta ta in alla vyer och fota på.

Strax efter Franzenshöhe hör jag ett vinande ljud som inte låter som en bil och ej heller som en motorcykel - vänder mig om och ser en man på Mtb som kommer med bra fart och passerar mig. Det var inte vilken Mtb som helst utan en med elmotor:)

Med 5 km kvar tilll toppen så närmar jag mig en annan cyklist som håller ett betydligt lungnare tempo än mig, men med bara 10 meter fram till denna cyklist så höjer han farten och jag får nöja mig med att ligga på rulle. Ser dock efter en stund att detta är en racer med elmotor:) Men med ett par km kvar så fick han nog slut på batteriet, för då vek han ut, slog av på farten och vinkade förbi mig.

Så efter 2 h 20 m var jag upp på toppen och jag säger så här: skall man bara cykla ett pass i livet, välj Stelvio i sol:)

El Mtb med bra fart och liten ansträngning:)
20170829_123130.jpg

Dit upp skall jag
20170829_124000.jpg

20170829_124420_001.jpg

El racer
20170829_130054.jpg

Firade med wurstl hos Ernst
20170829_131426.jpg

Blandade bilder från toppen
20170829_131251.jpg

20170829_131920.jpg

20170829_134936.jpg

20170829_132814.jpg

20170829_135408.jpg

20170829_135434.jpg

20170829_132425.jpg

Relativt lungt med tanke på att det var kanonväder och fortfarande semestertider. Som vanligt visar dessutom de flesta stor hänsyn till oss cyklister.

glitch sa:
Hur är det med all trafik där? Känns som det skulle kunna vara då där med bilar, bussar, motorcyklar, cyklar + annat??

Har åkt några andra stigningar som också skulle kunna vara möjliga om man bara ska välja en backe att cykla, men jag håller med om att Stelvio är en god kandidat i den kategorin.

Vi var där samma dag :-)

Vi började dock nere från Prato kl 16 eller 17, så vi möttes nog inte...

Tycker att Schönblick förtjänar en (nästan) horisontell bild.

Du missade väl inte minnesplaketten i muren (för den som inte förstår tyska så föreslår jag Google translate)?

P1010464.JPG

P1010478.JPG

P1010479.JPG

Efter korvätande och sightseeing bar det av utför in i Schweiz via Umbrailpasset ner till St Maria. Umbrailpassets övre del var visserligen asfalterad men otroligt skumpig väg. Nedre delen jämn fin väg, synd bara att man inte har modet och tekniken att släppa på. Nere i dalen fortsatte det sedan svagt utför ner mot Mals i Italien och sedan vidare upp mot Nauders. Rundan slutade på ca 12,5 mil och 2800 hm, i runda svängar en halv Ötztaler:)

Avslutade med en öl och diverse kakor/bakelser från "eftermiddagsfikat" som serverades varje dag på hotellet, för att därefter ta en dusch och ner till matsalen för en femrätters. Somnade sedan ovaggad. Sämre tisdagar har jag haft i mitt liv:)

Vägskylt när man kommer från Bormio hållet

20170829_140409.jpg

Vy över Müstair dalen

20170829_142418.jpg

Local utför utan hjälm:)

20170829_142405.jpg

St Maria

20170829_143815.jpg

20170829_143638.jpg

Mot Nauders via Resia, Reschenpass och Rechensee. Bild på kyrktornet & text från Wikipedia: "Lago di Resia (tyska Reschensee) är en konstgjord sjö i västra delen av Sydtyrolen i norra Italien. Sjön är känd för det delvis nedsänkta tornet som tillhört en 1950 riven 1300-talskyrka. Innan sjön skapades, evakuerades byn Alt-Graun. Byns byggnader sprängdes och lades under vatten. Endast det romanska klocktornet skonades"

20170829_162240.jpg

20170829_150332.jpg

Reschensee_with_Graun_Church_tower_and_boat.jpg

Senast ändrad:
Kul:) Startade runt 9 tiden i Nauders och tror att hon var närmare 11 när jag lämnade Prato. Denna plankett har jag missat - jag var dessutom tvungen att slå upp "Gatten". Skjuter från höften under färd så få bilder blir horisontella:)

Bele sa:
Vi var där samma dag :-)

Vi började dock nere från Prato kl 16 eller 17, så vi möttes nog inte...

Tycker att Schönblick förtjänar en (nästan) horisontell bild.

Du missade väl inte minnesplaketten i muren (för den som inte förstår tyska så föreslår jag Google translate)?

Känner igen lutningsproblematiken vid fotograferande från sadeln. Om det dessutom är rejält brant kan det bli riktigt snett. Brukar därför knäppa rätt friskt med bilder i hopp om att någon ska bli hyggligt rak.

Sista biten ner mot Sta Maria är en av mina favoritutförskörningar, inte så snabb och med lagom branta kurvor. Dessutom inte speciellt trafikerad väg. Är man lite aktiv i sitt spanande kan man dessutom ha ganska bra koll på om det kommer trafik nerifrån när man går in i en kurva.

Sen är det några år sen jag åkte den, så asfalten kanske inte är lika bra som då.

En halv "Ötztaler" två dagar efter den riktiga, du är en riktig hårding.

@ Glitch - Vill man undvika merparten av trafiken är sen eftermiddag en bra tid att cykla. Då kan man dessutom ta ut kurvorna ordentligt utför. Biten mellan Stelivo och Umbrail är rolig med öppna, snabba kurvor med bra asfalt.

@ Kart - Min minnesbild av asfalten på övre delen ner mot St Maria är mer positiv än din. Jag hade innan vi cyklade där cyklat Gaviapasset. Där kan vi prata om bitvis dålig asfalt...

Liksom GöranS tycker jag att det finns fler kandidater till once in lifetime passcykling, bl.a. Grossglockner och Col de Nivolette, men Stelvio är från Pratosidan är en klar femma på en femskalig skala. Från Bormio 4,5 och från St Maria en 4:a.

@ Fjärdebrunn, Fhloston mfl - det är absolut värt att testa. Det ger en annan dimension åt cyklingen. Haken är bara att vädret är en nyckelfaktor, men det är samtidigt viktigt att inse att det kan vara en höjdare även vid dåligt väder. Vi hade ostadigt väder de flesta dagarna, men så länge inte molnen hänger så lågt att man inte ser något och/eller det regnar för kraftigt kan det ändå vara njutbart. Dessutom kan man få häftiga väderupplevelser, se bilden från Dolomiterna nedan där vi hade kallt regn halva vägen uppför Valporala för att sen mötas av solsken som värmde och en regnbåge när man titttade bakåt när vi väl nådde passet.

@ Kart - Hann du se dig omkring i St Maria? Vi som även turistade hittade världens minsta Whisky-bar (50 m västerut på väg 28 när man kommer nerför Umbrail.

P1010731.JPG

P1010754.JPG

P1010300.JPG

Bele sa:
@ Kart - Min minnesbild av asfalten på övre delen ner mot St Maria är mer positiv än din. Jag hade innan vi cyklade där cyklat Gaviapasset. Där kan vi prata om bitvis dålig asfalt.
Körde du utanför tunneln också? Där är det banne mig inte helt lätt att ta sig upp med racer. Jag fegade ur och gick ca hälften. Hade det verkligen gällt kanske jag kunde ha grejat hälften av återstoden, men en del var bara för mkt stenskravel för att jag skulle ha klarat det med racer, och i synnerhet med 23 mm däck. Dessutom gjorde tidigare snöfall att det var lite blött.

Sen har jag för mig att det finns ngn dag då det i alla fall under ett antal timmar är avstängt för motortrafik.

Missade "whiskeybaren". Får bli en ny runda nästa år och testa deras sportdryck?

Angående asfalten så var det sträckan från där Stelvio delar sig med Umbrail och biten ner till trädgränsen. Asfalten var slät och fin(inga sprickor eller så) men jag upplevde att jag studsade upp och ner på sadeln hela tiden just där?

Grossglockner med bil är ju fantastiskt vackert - borde bli än mer på cykel?

Glömde en sak angående trafiken. Mötte en lokalbuss på hela Stelviostigningen.

Är det ej tillåtet med vanliga turistbussar, eller är det ren själbevarelsedrift som gör att de håller sig undan?

GoranS sa:
Bele sa:
@ Kart - Min minnesbild av asfalten på övre delen ner mot St Maria är mer positiv än din. Jag hade innan vi cyklade där cyklat Gaviapasset. Där kan vi prata om bitvis dålig asfalt.
Körde du utanför tunneln också? Där är det banne mig inte helt lätt att ta sig upp med racer. Jag fegade ur och gick ca hälften. Hade det verkligen gällt kanske jag kunde ha grejat hälften av återstoden, men en del var bara för mkt stenskravel för att jag skulle ha klarat det med racer, och i synnerhet med 23 mm däck. Dessutom gjorde tidigare snöfall att det var lite blött.

Sen har jag för mig att det finns ngn dag då det i alla fall under ett antal timmar är avstängt för motortrafik.

Jag antar att du menar tunneln på bilden, dvs på södersidan ner mot Ponte di Legno. Vi cyklade genom tunneln. Vi har alltid lysen på cyklarna (även med dem tända kan man bli förundrad över hur dåligt man syns när molnen lägger sig över vägbanan). Trots lysena var det en ganska obehaglig upplevelse, söderut var det verkligen becksvart och mitt framlyse är mer av karaktären synas än att se.

P1010257.JPG

kart sa:
Glömde en sak angående trafiken. Mötte en lokalbuss på hela Stelviostigningen.

Är det ej tillåtet med vanliga turistbussar, eller är det ren själbevarelsedrift som gör att de håller sig undan?

Tror att jag såg en skylt med åtminstone maxvikt. Det borde även finnas andra begränsningar. Jag har kört buss och kan utifrån det säga att ingen chaufför med sunt förnuft tar risken att köra upp där om man inte vet att bussen får plats genom alla svängar och man har kunskapen att verkligen utnyttja tillgängligt utrymme till max. Tänk dig scenariot att du faktiskt inte kommer igenom en kurva. Då ska du backa genom alla kurvor du redan har kört inklusive få all bakomvarande trafik att backa så långt att ni kan komma förbi varandra. Det torde bli en övning som man kommer ihåg resten av livet.

Bele sa:
GoranS sa:
Bele sa:

Jag antar att du menar tunneln på bilden, dvs på södersidan ner mot Ponte di Legno. Vi cyklade genom tunneln. Vi har alltid lysen på cyklarna (även med dem tända kan man bli förundrad över hur dåligt man syns när molnen lägger sig över vägbanan). Trots lysena var det en ganska obehaglig upplevelse, söderut var det verkligen becksvart och mitt framlyse är mer av karaktären synas än att se.
Precis den, ja. Jag körde dock från sydsidan så för mig kom den på uppvägen. Kände till tunneln och att den böjer s.a. den väsentligen är nattsvart så jag hade med mig ett framlyse av "se-modell", så om jag valt att köra tunneln tror jag inte det varit några större problem. Tyckte dock att det var roligare med utsidan då det är den gamla vägen och den enda vägen fram tills tunneln byggdes, något som enligt http://switchbackpublications.blogspot.se/2011/08/passo-mortirolo-and-passo-gavia.html ska ha skett på 50-talet efter att ett militärfordon kört över kanten (klart olämpligt).

Kanske inbillning, men från norr kändes den mörkare. Möjligen beror det på att man åtminstone en del av tunneln norrut får lite dagsljus genom öppningen som är vänd "uppåt" när man kommer söderifrån.

Vi visste inte om och reflekterade inte ens över utsidan. Det är alltid en balansgång hur mycket tid man ska lägga på att läsa in sig. Det har hänt ett par gånger att vi har missat saker. Det är å andra sidan en anledning att komma tillbaka...

Ja, oavsett hur mycket man anstränger sig så verkar det som det alltid är saker man missar när man sitter hemma innan resan och försöker inse vad godbitarna i området man ska till är. Har fortfarande inte varit på en cykelresa där jag inte sett saker under resan som väckt funderingar som när jag i efterhand sökt svaren fått mig att inse att jag "missat" något som kunde varit kul att cykla och som hade varit möjligt att göra med lite ändrad plan.

Men, som du säger, man får ta det en annan gång. Problemet är bara att det finns så många ställen man skulle vilja cykla på. Snacka om i-landsproblem ...

Jag blir riktigt imponerad bland bilderna från toppen, en på handvevad liggcykel!!!
Jösses vad vältränade armar han ska ha, eller var den elassisterad?

frippegubben sa:
Jag blir riktigt imponerad bland bilderna från toppen, en på handvevad liggcykel!!!
Jösses vad vältränade armar han ska ha, eller var den elassisterad?

Han kom "inrullande" från Bormiohållet, men såg ut att endast ha armarna till hjälp - imponerande?

Stelvio riktigt fin, har bara varit där en gång. Men har man vägarna förbi, missa då inte Gavia, på Italiensidan. Lite vildare, lite ballare. (ev. lite lättare kanske?) Och inga turistfällor på toppen!

GoranS sa:
Ja, oavsett hur mycket man anstränger sig så verkar det som det alltid är saker man missar när man sitter hemma innan resan och försöker inse vad godbitarna i området man ska till är. Har fortfarande inte varit på en cykelresa där jag inte sett saker under resan som väckt funderingar som när jag i efterhand sökt svaren fått mig att inse att jag "missat" något som kunde varit kul att cykla och som hade varit möjligt att göra med lite ändrad plan.

Men, som du säger, man får ta det en annan gång. Problemet är bara att det finns så många ställen man skulle vilja cykla på. Snacka om i-landsproblem ...

+1

Det blev Stelvio i år eftersom vi hade missat Umbrail tidigare. Dumt att nörda in på att köra t.ex. topp 20 :-)
Både Gavia och Stelvio är dock speciella pass som man kommer ihåg efteråt och värda att köra flera gånger.

Underbart!

Men once-in-a-lifetime är väl ungefär som att bara äga en cykel? N+1!

Men att elcykla här, då missar man väl hela grejen...

/A

För mig vore det lika otillfredsställande att åka elcykel som elmoped upp, dvs totalt otillfredsställande och ytterst frustrerande att inte cykla upp på riktigt.

Tillbaka
Topp