[RR] Plan D: Titta på träd i Norrlands inland

Karin_P

Aktiv medlem
Av oförklarliga anledningar fick jag för mig att flytta ifrån världens vackraste plats (Tromsø!), där jag huserat några år, för att återvända till betongen och stressen jag kom ifrån. Det skulle naturligtvis ske med stil, dvs på cykel, ned längs norska kusten. Spred ut mina planer till vänner och kollegor och de tyckte att ”Oi, så kult, så tøff du er”. Lovade att jag skulle skriva en RR och tänkte kalla den för nåt vitsigt som ”Från Nordpol till Metropol” eller nåt. Det var plan A.

Sen kom jag på att jag hade en b*l (pinsamt!) som skulle köras till Stockholm eftersom den inte blev såld. Ta tåget tillbaka upp, och sen cykla ner, för att inte alldeles skämma ut mig. Det var plan B.

Sen var det SJ, och totalkaos, banarbeten och hägrande tågstrejk. Men till Arvidsjaur skulle det visst gå att komma ändå. Då kan man cykla raka vägen över till Bodö och sen ner längs kusten. Svänger förbi Arvidsjaur med bilen, får parkera cykeln på hotellet i stan (tack!). En snabb tisdagsrajd och jobbintervju i storbyen, och sen upp med tåg och buss. Det var plan C.

Väl tillbaka i Arvidsjaur kollar jag vädret för Norge…”omfattande lågtrycksområde längs norska kusten” de närmsta 10 dagarna. Bestämmer mig för att hålla mig på den torra sidan kölen, alltså söderut på ändlösa grusvägar. Plan D!

Efter all planering visade det sig att utförandet av planerna inte var den bästa.
  1. Jag har glömt kaffe! Och upptäckte det inte förrän jag var långt ut i obygden. Att gå cold turkey efter fyra-fem koppar om dagen ger dålig stämning. Tur att jag är ensam iaf. Lyckan av kaffe med påtår och wienerbröd på Café Princess i Sorsele efter två dygn.
  2. Jag har med mig ett läckande liggunderlag. Visste att det läckte innan jag gav mig ut, så i ett anfall av genidrag tog jag med mig ett vanligt i skumplast också. Har letat, men inte hittat läckan, och det är oklart varför jag släpat med mig det. Funkar fint i två timmar, innan det måste blåsas upp igen. Dålig nattsömn.
  3. Jag har med mig två sadlar. Hade inte cyklat mer än enstaka kilometer senaste året (pga snö!) men mindes vagt att sadeln var rätt obekväm. Köpte i panik en ny när jag var i Stockholm och vände. Nya är jävlig, gamla är jävlig. Frågan är bara vilken som är minst jävlig.

Det blir alltså inte snirklande kustvägar, pittoreska fiskesamhällen, färjor mellan öarna, våfflor med brunost, kristallklart hav som mjukt skvalpar mot kritvita stränder.

Men i Sverige kan man titta på träd! Både granar och tallar, minsann. Och björk i lövsprickning. Visade sig att det var mest stubbar att titta på, och ibland tallplantor.
IMG_6854.jpeg

Finns också mycket sten att titta på. Ibland är den kantig och ibland är den rund.
IMG_6860.jpeg

Strosa längs vita stränder till ett halvfullt vattenkraftsmagasin medan vågorna kluckar mot land.
IMG_6875.jpeg

Inget jävla tramseri med vindlande snirklande pittoreska landsbygdsvägar. Ska man rakt fram, kör rakt fram. Gärna med några burkar Norrlandsguld utkastade i diket. Och renar.
IMG_6867.jpeg

Skulle köra till tippen, men iddes int’.
IMG_6887.jpeg

Dagens höjdpunkt 1: Pyttesmå älgkalvar i diket. De såg tama ut, men var nog paralyserade av skräck. Mamma älg låg i bakhåll.
IMG_6892.jpeg

Dagens höjdpunkt 2: Cykelparkering med stil på Järjagården i Storsele utanför Vilhelmina. Och ägarna fattade på en gång att jag behövde en omedelbar bastu.
IMG_6893.jpeg

Kanhända att det blir en fortsättning, lär finnas fler träd att se nedåt landet.

Haha, väl skrivet. Anar jag möjligen en bitter udd mot Norrlands inland?
Nejdå, inte alls :) Det är ju fint här ändå, på sitt sätt.
Bara lite långt mellan våfflorna med brunost. Och de blånande bergen i fjärran är ju fina, om än inte så spektakulära som grannarnas. Och myggen har inte vaknat ännu, när de gör de drar jag härifrån.

Roligt att du hamnade på Järjagården, släktingar till mig som var med och startade upp det på 80-90-talet och känns bra att så här många år senare så bedrivs det fortfarande verksamhet där med andra ägare.

Nejdå, inte alls :) Det är ju fint här ändå, på sitt sätt.
Bara lite långt mellan våfflorna med brunost. Och de blånande bergen i fjärran är ju fina, om än inte så spektakulära som grannarnas. Och myggen har inte vaknat ännu, när de gör de drar jag härifrån.
Våfflor med brunost åt jag för första gången ute på Kvaløya, Tromvik mer exakt.
Mycket bättre än våfflor med sylt.

Härlig RR!

Men våfflor med brunost? Jag tänker urk. Jobbade en del i Norge en period, i Oslo, men bilpendlade någon gång så provade på det Norska köket både i storstan och i obygden. Men just våfflor med brunost är kanske ett undantag?

Ja Norge är väl inte känt för sitt kulinariska kök, och Norrlands inland inte för sina sevärdheter. Dock finns några, Silvermuseum i Arjeplog, Samekulturmuseum i Jokkmokk, Inlandsbanemuseum i Sorsele och Jamtli i Östersund...

Ja Norge är väl inte känt för sitt kulinariska kök, och Norrlands inland inte för sina sevärdheter. Dock finns några, Silvermuseum i Arjeplog, Samekulturmuseum i Jokkmokk, Inlandsbanemuseum i Sorsele och Jamtli i Östersund...
Beroende på hur rutten går finns ju även världsarv att titta på

Lite dåligt med täckning här i spenaten, så ska fatta mig kort. Det är VÄLDIGT mycket av de här spåren längs vägen, så om ni inte hör av mig på några dagar är jag förmodligen uppäten. Då finns ett sprillans nytt tält, och en ganska bra årsgammal cykel att bärga från en skogsdunge mellan Surberget och Tallmyran.
IMG_6899.jpeg

Trevlig start på din live RR!
Har du planerat hela rutten innan start, eller går du lite på känsla?
Ungefärlig tidsåtgång och avstånd?
Stort lycka till!

Fint, får nästan lite hemlängtan! Sen är det ju oförståeligt hur man kan flytta från Tromsø till myrstacken (kanske våfflor med brunost kan vara en delförklaring). Säger jag som ganska nyligen flyttat till landet sydligaste delar, men jag när ändå en dröm om att bo på en plats som Tromsø omgiven av fina fjäll, djupa fjordar och ändå ha ett fullt habilt utbud av vinbarer och restauranger!

Lite dåligt med täckning här i spenaten, så ska fatta mig kort. Det är VÄLDIGT mycket av de här spåren längs vägen, så om ni inte hör av mig på några dagar är jag förmodligen uppäten. Då finns ett sprillans nytt tält, och en ganska bra årsgammal cykel att bärga från en skogsdunge mellan Surberget och Tallmyran. Visa bilaga 628948
Bra info! Några hemsydda väskor på cykel också?!

Om du har vägarna förbi Strängnäs kan du titta förbi Sund Örtagård som brukar ha våfflor med brunost.

Lite dåligt med täckning här i spenaten, så ska fatta mig kort. Det är VÄLDIGT mycket av de här spåren längs vägen, så om ni inte hör av mig på några dagar är jag förmodligen uppäten. Då finns ett sprillans nytt tält, och en ganska bra årsgammal cykel att bärga från en skogsdunge mellan Surberget och Tallmyran. Visa bilaga 628948
Ett sånt inlägg kräver en snar lägesuppdatering!

Härlig RR!

Men våfflor med brunost? Jag tänker urk. Jobbade en del i Norge en period, i Oslo, men bilpendlade någon gång så provade på det Norska köket både i storstan och i obygden. Men just våfflor med brunost är kanske ett undantag?
Mmm, och med rømme också. Det, och friterade torsktungor. Så mycket mer tycker jag inte erbjuds i matväg.

Trevlig start på din live RR!
Har du planerat hela rutten innan start, eller går du lite på känsla?
Ungefärlig tidsåtgång och avstånd?
Stort lycka till.
Tack tack. Nä, det går lite på dagsform och känsla. Skulle ju inte alls cykla i Sverige egentligen, men nu har jag bestämt mig för att hålla mig här. Kikar på kartan efter nån väg som är lagom liten, och siktar söderut. Har blivit ett par mil på E45:an, inte jätteskoj, men funkis ibland för att knyta ihop mindre vägar.
Tänker nog vara ute ca en månad, hade jag tagit omvägen via Norge hade det nog blivit ett par veckor till. Är mellan jobb nu och börjar inte förrän i september, så ingen stress egentligen, men ska försöka hinna lite annat i sommar också. Väldigt behaglig situation att vara i :)

Fint, får nästan lite hemlängtan! Sen är det ju oförståeligt hur man kan flytta från Tromsø till myrstacken (kanske våfflor med brunost kan vara en delförklaring). Säger jag som ganska nyligen flyttat till landet sydligaste delar, men jag när ändå en dröm om att bo på en plats som Tromsø omgiven av fina fjäll, djupa fjordar och ändå ha ett fullt habilt utbud av vinbarer och restauranger!
Högst oklart egentligen, när det är fint är det helt oslagbart! Men vädret… och mörkret… och en cykelsäsong bestående av två månader ?
Men, men… inte helt omöjligt att jag flyttar tillbaka när myrstacken blir för överväldigande. Jobbet och vännerna är ju kvar.

Ett sånt inlägg kräver en snar lägesuppdatering!
Jag överlevde den här gången!

Om du har vägarna förbi Strängnäs kan du titta förbi Sund Örtagård som brukar ha våfflor med brunost.
Ooooh?! Inte den här turen kanske, men en liten utflykt senare i sommar.

Bra info! Några hemsydda väskor på cykel också?!
Japp, men dåligt måttanpassad. Ska fixa när jag komme i närheten av en symaskin nästa gång. Den var egentligen sydd till en Surly som jag gjorde mig av med förra året. Hade tänkt sälja härket billigt som bojsänke i hamnen i Tromsö, men det var en snubbe som insisterade på att köpa den och ha som cykel, trots att jag varnade honom. Eller, egentligen vet jag inte om han tänkte ha den som cykel, han hade inte ens lust att provcykla. Han kanske skulle ha den som bojsänke eller draggankare. Eller så skulle han dra vattenledningar och behövde de där gjutjärnsrören den var svetsad av.

Beroende på hur rutten går finns ju även världsarv att titta på
Fin-fint ställe! Jag och frun sommarjobbade där två somrar för längesen. Alltid värt ett besök om så bara för fikat i "Amerikahuset". Frågar man någon ur lokalbefolkningen kan man säkert få smaka surmört också :)

Ärligt så har jag aldrig haft någon större lust att cykla i Norrland. Bara träd och myggor. Inte heller i Norge, där är det backar och regn och torkad torsk.

Tackar vet jag Europa. God mat & öl och fina cykelvägar längs floder !

Japp, men dåligt måttanpassad. Ska fixa när jag komme i närheten av en symaskin nästa gång. Den var egentligen sydd till en Surly som jag gjorde mig av med förra året. Hade tänkt sälja härket billigt som bojsänke i hamnen i Tromsö, men det var en snubbe som insisterade på att köpa den och ha som cykel, trots att jag varnade honom. Eller, egentligen vet jag inte om han tänkte ha den som cykel, han hade inte ens lust att provcykla. Han kanske skulle ha den som bojsänke eller draggankare. Eller så skulle han dra vattenledningar och behövde de där gjutjärnsrören den var svetsad av.
Lägg gärna upp bilder på väskan när du fixat den så att du är nöjd. Jag tycker att det är inspirerande!

Lycka till med cyklingen btw! ?

Nu har jag sett mera träd! En ganska deprimerande skara träd faktiskt. Däruppe kring Arvidsjaur och Arjeplog var det förvisso en hel del kalavverkat, men också mycket myr med små taniga tallar och små dungar som ändå såg ut att ha fått stå ifred ett tag. Full trängsel i skogen var det också: Ett par-tre älgar om dagen, rödräv, massa tjädrar (tror jag) i dikena (de käkar tydligen sten i dikena), ripor och skogsharar som höll på att byta till sommarskrud. Och så de där björnspåren…

Lite längre söderut verkade allt vara i ett eller annat stadie av avverkat: klargjort för avverkning, pågående avverkning, nyligen avverkat, nyplanterat eller en ogenomtränglig vägg av tät sly och ungskog. Såg knappt några djur, förutom lite flygande, typ en kråka. Och ett rådjur. Förutom att det såg lite trist ut, biologisk mångfald, klimat, etc. etc. så GÅR DET JU INTE ATT TÄLTA! Där det är ogenomträngligt är det som sagt ogenomträngligt, men i övrigt så är det ju bara massa pinnar och skit på backen. Går ju inte att slå upp tält på ju.

Inga bilder på den skiten! Eller jo, en reklambild. SCA kan swisha mig sen.
IMG_6913.jpeg

Höll på att tappa modet totalt, och funderade på att baila, när jag letat tältplats i flera mil och fick lägga mig i ett snår bredvid E45:an och lyssna på långtradare hela natten. Men det gick inte att baila, för jag var i Norrlands inland, och där finns inga kommunikationer.

Således: bara att fortsätta veva på.

Det var nån som skrev i en kommentar att det bara är skog och mygg i Norrland. Det är inte sant, men man får leta lite om man ska se nåt annat.

I Vilhelmina kan man t ex fika på Stenmans konditori från 1965. Både fasad, inredning och utbud tycks oförändrat sen dess.
IMG_6895.jpeg

Dorotea touchade jag bara lite i kanten, och susade förbi i en sällsynt medvind.

I Hoting kan man ta en runda runt stan och leta sevärdheter. Hittade ett lok.
IMG_6900.jpeg

Medan jag tog rundan funderade jag på varför Hoting lät så otroligt bekant… Tror inte jag känner någon från Hoting, och har definitivt inte varit där förut. På vägen därifrån kom jag på det! Det är Hoting Flytt som får symbolisera hela avfolkningen av Norrlands inland i konstverket ”Flytten till staden” på min hemmastation Solna C.
IMG_6903.png

Hittade dock en karl som flyttat andra hållet, från Stockholm till en förort till Hoting. Jag tog skydd från regnskurar på hans veranda medan jag kokade kaffe, med risk för att istället för regn få både veranda och hus över mig. Han tyckte det var toppen där, tydligen hade jag missat massa sevärdheter på min runda genom stan, men jag åkte inte tillbaka för att kolla.
IMG_6904.jpeg

Ps. Han hade ett annat hus också.

Om man tänker att man ska veva på allt vad man orkar för att komma bort från all skog, så finns tyvärr Norrlands ivrigaste väghyvlare i trakterna kring Strömsund. Hittills hade grusvägarna varit fantastiskt cyklingsbara, men nu hade någon jobbat på ackord för att vända uppochner på alla vägar.
IMG_6906.jpeg

Första gången jag svängde in på en uppfluffad grusväg tänkte jag att ”nämen det ska nog gå bra”. 2 mil senare hatade jag väg, cykling och livet generellt.
Andra gången tänkte jag ”det går nog bättre den här gången”. Det gjorde det inte.
Tredje gången jag kom till nyhyvlad väg tänkte jag ”fuck it” och så tog jag asfaltsvägen istället.

Nu är jag söder om Östersund. Häggen blommar, det bor människor längs vägarna, fåglarna kvittrar och myggen har äntligen vaknat ur sin törnrosaslummer.

Utmärkt tältplats, förutom tvättmadamernas osaliga andar som ylade genom natten. Gammalt tvätteri det där, en bäck är ledd rätt under och genom huset, och det är stora tvättkar därinne.
IMG_6920.jpeg

Utmärkt tältplats, förutom myggen.
IMG_6929.jpeg

Våle Diverse var tyvärr stängd.
IMG_6918.jpeg

Tur att det finns gårdsbutiker. Det där smöret! Med tunnbrödet som sitter på pakethållaren! ?
IMG_6897.jpeg

Nu är siktet inställt på ovan nämnda hälsingegård. Som ligger i Dalarna!

Bilagor

• IMG_6903.png
    IMG_6903.png
    751.8 KB · Besök: 94
Ärligt så har jag aldrig haft någon större lust att cykla i Norrland. Bara träd och myggor. Inte heller i Norge, där är det backar och regn och torkad torsk.

Tackar vet jag Europa. God mat & öl och fina cykelvägar längs floder !
Vill minnas att du skrivit liknande kommentarer tidigare… typ tre gånger i min senaste RR? Men då var det berg som dissades. Föreslår att du tar och cyklar ner till Europa, finner dig en flod, och skriver en RR och övertygar oss andra.

Underbar RR! När jag cyklade längs liknande sträckning tänkte jag många gånger att hängmatta vore fint. Aldrig platt mark men oftast tätt med träd.

Hej KarinP. Bifogar lite gamla RR's om du vill läsa. Hoppas du får en fin tur.

Sånt är riktigt spännande när man tältar själv och tur man ofta är trött efter dagens strapatser så man somnar ändå och vaknar till sin förvåning levande och utvilad morgonen efter :)

Underbar RR! När jag cyklade längs liknande sträckning tänkte jag många gånger att hängmatta vore fint. Aldrig platt mark men oftast tätt med träd.
Funderat på hängmatta. Men fattar inte hur man t ex ska kunna laga mat när det är ett mygghelvete i skogen. Ska man svepa in sig i myggnät och sitta i hängmattan med gasköket mellan knäna?

är det myggsäsong i norrland är det fördel tälta på myggfri höjd. inte så lätt alla gånger.

eller ta in på hotell. lätt värt.

hösten efter nattfrosten kommit är annars en fin och myggfri tid med fantastiska färger.

Vad tänker du dig för väg från Fågelsjö?

Vägen över Los och in till Voxnabruk är fin. Tälta vid Frostkilen utmed Voxnan?

Funderat på hängmatta. Men fattar inte hur man t ex ska kunna laga mat när det är ett mygghelvete i skogen. Ska man svepa in sig i myggnät och sitta i hängmattan med gasköket mellan knäna?
Det finns hängmattor med inbyggt myggnät. Men, i Norrland känns ett tält som det naturliga. Man kan överleva i ett tält. Utan tält så blir det både bett och insekter i potatismoset.

Fågelsjö ligger i Orsa finnmark, Gävleborgs län och Ljusdals kommun! Sa jag att jag jobbat som guide där? ;)

Tält är mkt bättre om det är regn eller myggor. Och håller med om Frostkilen, det stället är värt en omväg, perfekt att campa där.

Låter som en riskfri tillvaro!:D

Men hur gör du nu? Gasolkök i innertältet? Vi hade trangia och satt i regnkläder och lagade mat :D men biten blev man genom tyget :)

Fågelsjö ligger i Orsa finnmark, Gävleborgs län och Ljusdals kommun! Sa jag att jag jobbat som guide där? ;)
Starkt jobbat :) Väldigt fint här. Ska gå en guidad tur i morgon, orkade inte mer än att fika när jag kom fram.

Passade förresten på att gå en tur i koboltgruvan i Los på vägen. Trodde den hade nåt med den gröna omställningen att göra, men den var från tiden före både klimatkris och omställning (1700-tal).
IMG_6937.jpeg

Låter som en riskfri tillvaro!:D

Men hur gör du nu? Gasolkök i innertältet? Vi hade trangia och satt i regnkläder och lagade mat :D men biten blev man genom tyget :)
Jag har nyligen köpt mitt livs bästa tält! Ett Hilleberg Anjan 2-manna. Sitthöjd, och stor absid som man får gott om plats för både bagage och matlagning i. Är det myggigt så är det bara att sticka ut händerna litegranna under myggnätet medan köket står i absiden. Eller så kan man vika undan hela absiden och få full utsikt genom myggnätet.

Körde på ett Enan förut, pyttelitet. Och eftersom jag är en god bit över medellängd (medellängd för karlar alltså) så fick jag inte plats. Alltid tältduk i ansiktet när jag skulle sova, och fotänden på sovsäcken blev fuktig för den låg emot duken. Droppen blev när jag bokstavligen inte kom ut ur tältet på morgonen… får alltid ont i ryggen på cykeltur, och en morgon så gick det bara inte att vika sig tredubbel och åla ut. Som tur var hade jag värktabletter inom räckhåll, och fick ligga där som i en sarkofag tills de hade verkat.

Lättvikts och minimalism är bara för Instagram, bekvämlighet ftw.

Jag har nyligen köpt mitt livs bästa tält! Ett Hilleberg Anjan 2-manna. Sitthöjd, och stor absid som man får gott om plats för både bagage och matlagning i. Är det myggigt så är det bara att sticka ut händerna litegranna under myggnätet medan köket står i absiden. Eller så kan man vika undan hela absiden och få full utsikt genom myggnätet.

Körde på ett Enan förut, pyttelitet. Och eftersom jag är en god bit över medellängd (medellängd för karlar alltså) så fick jag inte plats. Alltid tältduk i ansiktet när jag skulle sova, och fotänden på sovsäcken blev fuktig för den låg emot duken. Droppen blev när jag bokstavligen inte kom ut ur tältet på morgonen… får alltid ont i ryggen på cykeltur, och en morgon så gick det bara inte att vika sig tredubbel och åla ut. Som tur var hade jag värktabletter inom räckhåll, och fick ligga där som i en sarkofag tills de hade verkat.

Lättvikts och minimalism är bara för Instagram, bekvämlighet ftw.
Aha! Förstår :)
Vi körde bergans 2p Trollhättan (tror jag, modellen hette annat då). Ingen sitthöjd för två snubbar på över medellängd tyvärr :/ Men långt så fötter fick plats!

Håller med - mår man inte bra spelar det ingen roll hur lätt packningen är. Däremot lär man sig ju med tiden var man kan spara (jag sover exv gott på bara marken).

Tack för tips om Frostkilen, perfekt att få guidebok i realtid! En helt underbar liten oas ute i skogen. Varma sanddyner, och så råkar jag vara en stor fan av att bada också.
IMG_6961.jpeg

Synd bara att jag började må lite dåligt och blev tvungen att spy i buskarna.
Kanske pga diet av mackor och geléhallon de senaste dagarna.
Kanske pga druckit tveksamt vatten ur tveksamma vattendrag.
Men kanske mest troligt smittad av magsjukegänget som jag delade vandrarhem med.

Sen spydde jag längs skumpig grusväg in mot Voxna. Tittade på vacker bruksmiljö i Voxnabruk medan jag letade lämplig plats att spy bland liljekonvaljerna. Hittade en bänk att sitta på och må dåligt, och funderade hur otrevligt det blir att bo i tält i det här tillståndet. Då kommer det en karl, nån sorts lokal profil, sätter sig och äter glass och berättar sitt livs historia för mig, bara avbruten av att jag ibland springer iväg och spyr i en skogsdunge. Till slut framgår det väl att mitt tillstånd är ohållbart, och då visar det sig att den lokala profilen känner nån som hyr ut övernattningslägenheter bara tvärs över vägen. Oklart var ägaren håller hus, men nycklarna sitter i, så det är bara att gå in och välja en. Hinner precis vingla över vägen och ta mig in innan nästa spya.

Tappade gnistan litegrann, och tror det är relativt färdigcyklat för den här gången. Får bara se när benen bär för 15 mil cykling till tåget i Gävle.

Vila i frid, cykel.
IMG_6948.jpeg

Fick i alla fall se lite urskog till slut! En liten liten fläck fanns sparad i Hamra nationalpark. Men i sån skog går det ju inte heller att tälta. Massa bös på backen!
IMG_6943.jpeg

De där träden i myren är visst också väldigt gamla, men också dessa är placerade i otältningsbar och ocyklingsbar mark.
IMG_6945.jpeg

Och för övrigt, lyssna på ekots granskning som sändes häromdan. Om hur skyddsvärd gammelskog i Norrlands inland höggs ner av girig kapitalist.
https://sverigesradio.se/artikel/up...t-skogsbolaget-kunde-avverka-400-extra-hektar

Bilagor

• IMG_6948.jpeg
    IMG_6948.jpeg
    2.2 MB · Besök: 76
Om du inte redan har tagit dig till Gävle och inte har nåt emot ett par mil fin grusväg kan jag tipsa om att cykla över Annefors, Gruvberget och Åmot på vägen mot Ockelbo och Gävle. Blir ett par mil kortare än asfaltsvägen över Kilafors. Visst, det är ett litet berg som ska passeras, men så får man också uppleva en av Sveriges finaste asfaltssträckor mellan Rimsbo och Gruvberget.

Tack för tips om Frostkilen, perfekt att få guidebok i realtid! En helt underbar liten oas ute i skogen. Varma sanddyner, och så råkar jag vara en stor fan av att bada också.
Visa bilaga 631054

Synd bara att jag började må lite dåligt och blev tvungen att spy i buskarna.
Kanske pga diet av mackor och geléhallon de senaste dagarna.
Kanske pga druckit tveksamt vatten ur tveksamma vattendrag.
Men kanske mest troligt smittad av magsjukegänget som jag delade vandrarhem med.

Sen spydde jag längs skumpig grusväg in mot Voxna. Tittade på vacker bruksmiljö i Voxnabruk medan jag letade lämplig plats att spy bland liljekonvaljerna. Hittade en bänk att sitta på och må dåligt, och funderade hur otrevligt det blir att bo i tält i det här tillståndet. Då kommer det en karl, nån sorts lokal profil, sätter sig och äter glass och berättar sitt livs historia för mig, bara avbruten av att jag ibland springer iväg och spyr i en skogsdunge. Till slut framgår det väl att mitt tillstånd är ohållbart, och då visar det sig att den lokala profilen känner nån som hyr ut övernattningslägenheter bara tvärs över vägen. Oklart var ägaren håller hus, men nycklarna sitter i, så det är bara att gå in och välja en. Hinner precis vingla över vägen och ta mig in innan nästa spya.

Tappade gnistan litegrann, och tror det är relativt färdigcyklat för den här gången. Får bara se när benen bär för 15 mil cykling till tåget i Gävle.

Vila i frid, cykel.
Visa bilaga 631058

Fick i alla fall se lite urskog till slut! En liten liten fläck fanns sparad i Hamra nationalpark. Men i sån skog går det ju inte heller att tälta. Massa bös på backen!
Visa bilaga 631055

De där träden i myren är visst också väldigt gamla, men också dessa är placerade i otältningsbar och ocyklingsbar mark.
Visa bilaga 631056

Och för övrigt, lyssna på ekots granskning som sändes häromdan. Om hur skyddsvärd gammelskog i Norrlands inland höggs ner av girig kapitalist.
https://sverigesradio.se/artikel/up...t-skogsbolaget-kunde-avverka-400-extra-hektar
Btw...

När jag är ute på sådant är vattenreningstabletter bra skit

Dessa fungerar

Visst, det är ett litet berg som ska passeras, men så får man också uppleva en av Sveriges finaste asfaltssträckor mellan Rimsbo och Gruvberget.
Ja! Strålande fint! För er som inte varit där kan jag avslöja att det är en åsrygg som slingrar sig fram högt mellan sjöar, myrar och skogar (och hyggen). Försök till bild, men den gör väl inte vägen helt rättvisa.
IMG_6968.jpeg

Krya. Bäst att hålla sig till öl & whiskey, och skippa små skogsbäckar.
Så sant. Det blev faktiskt oroväckande lite av de varorna på turen. Säkrast att hålla sig till destillerat.

Btw...

När jag är ute på sådant är vattenreningstabletter bra skit.

Jo, har haft reningstabletter förr, men var för lat för att använda dem. Har en sån nu, där man dricker direkt genom filtret. Men det hjälper kanske inte heller så mycket om man inte använder den…
Är lite noggrannare i utlandet skal dock sägas.
IMG_6974.jpeg

Den här gången är jag dock rimligt säker på vilka som smittade mig. Delade vandrarhem med ett gäng väldigt trevliga MC-damer på gruppresa som bott där några dagar. När jag socialiserat med dem ett tag kom det fram att alla var/hade varit mer eller mindre magsjuka. Karantäääään! Bums! Allihopa! Anser jag.
Inkubationstiden stämde också väldigt bra med vinterkräksjukan (som man tydligen kan få en sommarvariant av).

Nu är jag dock lyckligt hemkommen, och utan större men, förutom att jag för alltid kommer förknippa geléhallon med att spy i skogen.

Ps. När jag ändå har er på tråden… Har mekaniska bromsar, men varför sitter det en liten oljereservoarer i vardera bromsok, som duttar ut olja på bromsskivorna? Otroligt dålig idé tycker jag. Går väl an att bromsa med fötterna så dammet yr när man är ute i obygden. Men det blev en del pinsamma Kamikazemanövrar när jag cyklade genom civilisationen där det finns andra människor och bilister. Går det att byta ut rakt av mot vanliga mekaniska bromsok?
IMG_6978.jpeg

Tillbaka
Topp