[RR] Raid Martes de Calpe.

Stumpy

Aktiv medlem
Morsan tyckte att familjen skulle fira hennes 70-årsdag i Spanien, så hon hyrde ett hus i Calpe på Costa Blanca. Av en händelse fanns det en cykeluthyrning på orten. Hyrde en Orbea i kolfiber med Shimano Tiagra. Tyvärr hade de lagt på ett par Shin Cheng suddgummidäck på den, men det fick väl duga. Lite efterforskningar visade att flera Pro Tour-lag förlägger sin försäsongsträning här. Det borde borga för bra cykling.

Jag valde en av uthyrningens föreslagna turer och styrde ut från Calpe.
01Calpe.jpg

Vägen upp mot Benissa innebar också den första stigningen om än inte så jobbig.
02Benissa.jpg

Därifrån fortsatte ett småkuperat landskap på en högplatå. Längs vägarna odlades citroner, apelsiner och vindruvor.
03Orba.jpg

04Orba.jpg

05Pego.jpg

En liten felkörning resulterade i ett par extramil, men det gjorde inget när det var så fint.
06Benirrama.jpg

07Benirrama.jpg

Man kan ju inte cykla utan kaffe. Det intogs denna gång i Denias norra del.
08Denia.jpg

För att komma vidare mot Javea fick man avverka några fina serpentiner.
09Javea.jpg

Två liter vatten hade tagit slut när jag kom till Moraira, så det krävdes vätskepåfyllning för att inte torka ut helt.
10Moraira.jpg

När Calpeklippan kom inom synhåll var det inte långt kvar.
11Calpe.jpg

Jag glömde stänga av loggningen när jag kommit hem, så tid och snitthastighet stämmer inte. Fort gick det oavsett inte, men det var heller inte meningen.
20120605calpe.JPG

Kanonfin tur. Ganska intressant klättring ute på klippan - rejält rostiga gamla bultar när jag var där för många år sedan. Cyklingen verkar finare! Boreal har visst tillverkning i närheten - bra priser på skor och annan klätterutrustning

Vi hyrde hus en bit inåt land, men det fanns en del trevliga hotell vid stranden också. En bra tapasrestaurang i gamla delen av "staden".

Tillbaka
Topp