[RR] Store Mosse, banvallar och ett Norgeförsök

Det där vandrarhemmet verkar ju intressant, kollade på deras sida men lyckades inte se något pris.. vad kostade det? Edit: finns på Booking.com, men det kanske är billigare direkt? 600kr för två vuxna står det där iaf.

Det där vandrarhemmet verkar ju intressant, kollade på deras sida men lyckades inte se något pris.. vad kostade det?
1699432531237.jpeg

;)

Sen Store Mosse, denna underbara plats jag alltid vill återvända till när jag cyklar. Ute på myren finns några mindre upphöjda områden och på två av dem, Svänö och Lövön, finns det torp som tjänstgör som vandrarhem. Enkel standard, ingen elektricitet, utedass och vatten får man hämta i brunnen men mycket fina. Denna gång övernattade jag på Svänö.

53316058695_0a47fed0a0_o_d.jpg
53315829088_8b005e7f47_o_d.jpg

53316057780_84cd1bc62e_o_d.jpg
53315583621_526b52c38c_o_d.jpg

53315938229_a4a46a4e2e_o_d.jpg
53315937374_152fe6c3ea_o_d.jpg

Banvallen Värnamo - Ljungby cyklades i regn och kameran fick ligga nedpackad mesta delen men några foton tog jag som på den helt nybyggda raststugan i Hånger = "hunger" så här fick jag ta in tunnbröd med kaviar på :) Samt slutligen ett par foton från Skånes bokskogar när det var uppehåll i regnandet.

53315582101_fd8dda51ed_o_d.jpg
53315581251_94e9905b3a_o_d.jpg

53315936394_b4c6d1e464_o_d.jpg
53315825303_b5b819c9b8_o_d.jpg
Det slog mig när jag läste om vandrahemet här, men du kanske redan har koll på det aben. Det finns ju ett antal stugor i Sverige som står öppna och är till för allmänheten och gratis för övernattning. De drivs av ideella krafter.
Allt finns i boken "stuglandet, en guid till fri övernattning" och smakprov finns på friluftsfrämjandets hemsida https://www.friluftsframjandet.se/l...guider/hallbart-friluftsliv/200-oppna-stugor/

Det där vandrarhemmet verkar ju intressant, kollade på deras sida men lyckades inte se något pris.. vad kostade det? Edit: finns på Booking.com, men det kanske är billigare direkt? 600kr för två vuxna står det där iaf.
300 kr per person och natt men det finns även en raststuga alldeles intill som alltid är öppen och helt gratis men där är inga sängar utan man får sova på golvet, riktigt fin raststuga på Svänö :)

Det slog mig när jag läste om vandrahemet här, men du kanske redan har koll på det aben. Det finns ju ett antal stugor i Sverige som står öppna och är till för allmänheten och gratis för övernattning. De drivs av ideella krafter.
Allt finns i boken "stuglandet, en guid till fri övernattning" och smakprov finns på friluftsfrämjandets hemsida https://www.friluftsframjandet.se/l...guider/hallbart-friluftsliv/200-oppna-stugor/
Den boken skall jag absolut titta i, såg att den finns på biblioteket här i stan :)

Sen Store Mosse, denna underbara plats jag alltid vill återvända till när jag cyklar. Ute på myren finns några mindre upphöjda områden och på två av dem, Svänö och Lövön, finns det torp som tjänstgör som vandrarhem. Enkel standard, ingen elektricitet, utedass och vatten får man hämta i brunnen men mycket fina. Denna gång övernattade jag på Svänö.

53316058695_0a47fed0a0_o_d.jpg
53315829088_8b005e7f47_o_d.jpg

53316057780_84cd1bc62e_o_d.jpg
53315583621_526b52c38c_o_d.jpg

53315938229_a4a46a4e2e_o_d.jpg
53315937374_152fe6c3ea_o_d.jpg

Banvallen Värnamo - Ljungby cyklades i regn och kameran fick ligga nedpackad mesta delen men några foton tog jag som på den helt nybyggda raststugan i Hånger = "hunger" så här fick jag ta in tunnbröd med kaviar på :) Samt slutligen ett par foton från Skånes bokskogar när det var uppehåll i regnandet.

53315582101_fd8dda51ed_o_d.jpg
53315581251_94e9905b3a_o_d.jpg

53315936394_b4c6d1e464_o_d.jpg
53315825303_b5b819c9b8_o_d.jpg
Du oxå gillar Kaviar ?

Och mellan Ljungby och Hässleholm? Cyklade du på vanliga vägen där?
Banvallen fortsätter en 7-8 km söder om Ljungby och sen cyklade jag på vanliga vägar via Älmhult till Osby och sen Hässleholm.

Tänkte först ta banvallen från Ljungby österut mot sjön Åsnen och sen banvall vidare mot Karlshamn men det regnade mer eller mindre konstant och blåste dessutom frisk motvind så det fick bli den kortare vägen över Älmhult-Osby-Hässleholm..

I Pjätterud mellan Ljungby och Älmhult hade de placerat marschaller på båda sidor längs vägen genom hela samhället, ville inte ta fram kameran för det duggregnade så det blev ingen bild - men det var riktigt häftigt att cykla där :)

Senast ändrad:
Fråga, är det asfalt hela vägen ? Ser bara asfalt på bilderna :)

Och är det möjligt att göra denna resa utan packning och istället ta in på närliggande hotell?

Och är det möjligt att göra denna resa utan packning och istället ta in på närliggande hotell?
Banvallen från Falköping - Ambjörnarp är slät asfalt hela vägen och banvallen Värnamo - söder Ljungby är först fingrus sen grov asfalt, fin asfalt närmare Ljungby och grus söder om Ljungby. Mellan banvallarna är det beroende på vägval, det går att välja så det blir mest grus till att vara enbart asfalt. Sen vidare söderut är det vanliga vägar så man kan välja, den jag tog var mestadels asfalt, hittade en riktigt fin liten väg norr om Höör som jag kommer cykla fler gånger :)

Lär inte vara något problem att cykla utan packning, finns affärer och olika boenden på många platser längs vägen.

Banvallen från Falköping - Ambjörnarp är slät asfalt hela vägen
Den, liksom en hel del andra asfalterade vägar, syns tydligt på denna ruttbara karta

En hel del boenden, inte enbart hotell, hittar du på

En inspiration kan kanske denna RR, om cykling runt Vänern med hotellboende, vara

@Hcsokim Fått hem boken om stugorna nu och hunnit titta lite i den, blir många fina stugor att besöka framöver!
Skoj att den verkar komma till användning för fler här på forumet!
Själv har jag den ståendes i bokhyllan men pga svårt att komma till skott och livet så har jag inte använt den i skarpt läge än

Tillbaka
Topp