[RR] Sydeuropeiska berg med tält och öl

Skräckslagen - nu blev det väl ändå fel? Tror att ordet du letar efter är hänförd. ;-)

Genom att du har tält med så är det ju inte lika kritiskt. Annars kan det ju vara problematiskt om man blir hindrad av snö, det är sent på dagen och långt tillbaka till närmast ort. Misstänker dock att det börjar smälta en del så om du bara tar det lugnt så kommer det nog att lösa sig.

Känner dig inte Karin... Men kom igen nu, hoppas att även en okänd snubbe från Skåne kan peppa lite! Det kommer gå fin fint över passen, vi sitter på spänn här hemma för att få ta del av nya RR hela tiden!!!

Tack för peppen! Nu känner jag mig faktiskt lite mera hänförd än skräckslagen. Har tagit det lite lugnare med trampandet ett par dagar, och mer fokuserat på att äta ost och dricka kaffe, så nu går benen som trumpinnar igen. Går sisådär med vindrickandet dock, kanske ska ändra rubriken till "berg med ost", de har en del fantastiska fårostar här (fast manchegon smakar mest skosula). Vädret har varit lite skruttigt (ösregn) också ett par dagar, annars hade jag nog haft svårt att sitta still.

Nu ni!
IMG_20170502_183420.jpg

Tänkte att det kanske skulle bli lite ensamt att kajka runt ensam, men det har inte varit något större problem hittills. Trots min bristfälliga spanska som består av ca 100 ord har jag lyckats ha flera stycken timslånga konversationer. Jag blir bara lite tystare när mina ord har tagit slut, så får den andra personen snacka vidare. Kanske ser jag väldigt hjälplös och korkad ut, eller så är folk sjukt trevliga här: nån snubbe som egentligen skulle cykla och handla började snacka och följde med mig nån timme upp i bergen, en gammal senig pensionär på mtb hängde med någon mil och visade vägen, frukosterade med ett par cyklister som varit och kollat på DH i Lourdes och som kom med massa tips om singletrack i Ainsa några mil bort (som jag har landat i nu). Har blivit bjuden på kaffe, käk, öl och sovplats. Och otaliga bilister har frågat om jag behöver hjälp när jag har knuffat cykel uppför branta backar. Eller bara tutat glatt och tummen-uppat. Omkörningarna är faktiskt också betydligt hänsynsfullare här än i Sverige och andra länder jag cyklat i.

Spökstad, ser ut att ha stått obebodd ett tag, men det luktade fortfarande kossa i ladugården (kospöken?)
LRG_DSC00256.JPG

Har couchsurfat igen, hos ännu en trevlig långcyklist (han hade cyklat fram och tillbaka genom Finland för att han gillar skog och ödemark. Då lär han ju ha fått sig en helt fantastisk semester). Först tyckte jag att det var lite underligt att det låg sprutor och piller strödda över hela huset, men sen kom det fram att han var veterinär, så det var nog till djuren... Fick massa bra tips om omgivningarna, och han pekade ut ett berg i Ordesa nationalpark som jag absolut inte får missa att cykla över. Rutten jag följer skulle egentligen gå mer låglänt, men det skulle ju vara slöseri på fina backar (notera annorlunda inställning från random folk på gatan jag träffade första dagen). Dock lite oklart om det ligger snö däruppe på dryga 2000 m, kanske borde kolla upp det. Jag tror det är någonstans bakom det här berget:

LRG_DSC00284.JPG

Cyklat geggväg av rent episka dimensoner. Spenderade en halv dag knuffandes upp till ca 1600 m, och tänkte att jag förtjänade en sjysst utförslöpa. Istället fick jag kilometervis av lätt sluttande träsk. Det började som sån där klistrig gegga som fastnar i hjulen tills det tar tvärstopp och man får antingen bära cykeln eller släpa med låsta hjul. Eller så blir geggan aningens mera puréig, och den skrapas av mot gaffeln och en blandning av gegg och fårbajs väller ut över vattenflaskorna. Eller så är den som på bilden, bara blöt och bottenlös. Mina skor hade precis torkat efter att jag missbedömt djupet på ett vattendrag jag cyklade igenom dagen innan, men nu var jag upp över fotknölarna i träsk istället.

LRG_DSC00267.JPG

Jo, så nu har jag alltså hängt i Ainsa en dag och cyklat fantastisk fin singletrack, utan väskor. Bra tryck i benen nu, jäklarns vad det gick snabbt uppför. Hade tänkt få mig lite guidning härikring och kontaktade Basque MTB som har guidade turer i Baskien och i det här området som kallas Zona Zero. Tyvärr var deras grupp fullbokad, men jag har blivit lovad en öl av dem ikväll.

Rodelbana. Inte mycket hår kvar på vaderna efter den:
IMG_20170504_132529_1.jpg

Å den här också förresten, stenmur aka stenkista. Jättejättelång.

Bilagor

• LRG_DSC00286.JPG
    LRG_DSC00286.JPG
    548.7 KB · Besök: 98
Fortsatt grymt underbart liv du har just nu!
Berg ska vara spetsiga och gärna vitpudrade :)
Perfekt med vaxning au naturel, slipper du kroppsvård några dar ;)

Mer, mer, mer, ..., fast de där kilometerlånga sluttande träsken skulle jag nog föreslå att du skippar framöver. ;-)

(Fortsätt gärna inkluderandet av namn på orter, parker, etc. Jag gillar att sitta och "följa med" på kartan.)

Senast ändrad:
Ett par till bilder, men internätet går så nedrans långsamt, så nu blir det inga fler idag.

En två-baguett-tur. Då vet man att man ska vara i bushen ett tag...
IMG_20170502_100017_1.jpg

IMG_20170502_184422.jpg

Sluttande träsket är från toppen av La Corona ner till Fiscal. Undvik det! Fast det är så småttiga ställen att de kanske inte syns på en vanlig karta...

Karin_P sa:
Sluttande träsket är från toppen av La Corona ner till Fiscal. Undvik det! Fast det är så småttiga ställen att de kanske inte syns på en vanlig karta...

På OSM Outdoors hittade jag en ort som heter Fiscal och ligger väst-nordväst om Ainsa, ca 26 km bilvägen. Och nord-nordost därom finns La Corona. Skulle det kunna stämma?
ZZZ.JPG

Du ska ha stort beröm för ditt sätt att beskriva det du utför och upplever. Inte alla som kan utrycka sig så att en känsla kan upplevas genom text.

Och guldstjärna för att du lyckats öppna upp och smita ur "The Box".

GoranS sa:
Karin_P sa:

På OSM Outdoors hittade jag en ort som heter Fiscal och ligger väst-nordväst om Ainsa, ca 26 km bilvägen. Och nord-nordost därom finns La Corona. Skulle det kunna stämma?
Nästan rätt! Fiscal stämmer, men La Corona verkar det finnas flera. Den jag cyklade förbi ligger nära där det står Punta del Mallo. Följde det gula spåret.
Screenshot_2017-05-04-23-44-07.png

Fantasilösa, de där spanjorerna! Å andra sidan finns det ju (minst) tre sjöar bara på Södertörn som heter Kvarnsjön, så vi svenskar är tydligen inte så uppfinningsrika heller.

Henrik_E sa:
Den där spökstaden ser ut som republikanernas läger i Pans labyrint. Akta dig för bleka män.
Stämmer rätt så väl :)
Jag trodde i min enfald att alla de där öde byarna jag cyklade förbi uppe i bergen hade övergetts som vilken annan håla som helst, av brist på jobb, och att folk hade flyttat till stan. Men snackade med en fransos igår som förklarade att de hade övergivits under spanska inbördeskriget, och folk hade flytt över till franska sidan bergen. Alltså någon gång under slutet på 1930-talet.

Senast ändrad:
Asså, bara en liten fråga...
Om man råkar ha en bakbroms som är på upphällningen och skulle behöva luftas, men man befinner sig ganska många mil från närmsta cykelmek. Vad är minst dåligt att fylla på med?
a) kedjeolja (wet lube)
b) olivolja (extra virgin)
c) bensin (95-oktan)

Eller:
Gaaah, det kommer implodera vilket som.

Eller:
Braking is waste. Skit i bromsen.

Inte bensin iaf.

Tror på Olivolja , den är minst frätande dvs du borde inte mörda nåt och kan då enkelt byta olja vid nästa pitstopp.

Tur att det är bakbromsen iaf.

Håller med Mini_me om att bensin låter fel, men jag har ingen kompetens på området så jag skriver mest för att bumpa tråden.

Mini_me sa:
Tror på Olivolja , den är minst frätande dvs du borde inte mörda nåt och kan då enkelt byta olja vid nästa pitstopp.
Jo, det låter ju vettigast. Men jag väntar nog ändå tills den är tokslut, än så länge är den bara väldigt dodgy. Nästa pitstop blir nog Andorra, där borde det finnas cykelkompetens.
Kan bjussa på en bild från toppen av backen som eldade upp bromsen :)
DSC00334.JPG

Mini_me sa:
Inte bensin iaf.

Tur att det är bakbromsen iaf.

Jag skulle prova med vatten. Och bromsa försiktigt. Kan tänka mig att olivolja blir för trögflytande? Bensin går fetbort.

Ja det var faktiskt lite tappa hakan när jag kom upp där. La Cuta heter det, på ca 2200 möh, och man tittar ut over en canyon och så ligger Ordesa nationalpark på andra sidan. Knappt en käft däruppe förutom några murmeldjur som tassade runt. Helt tyst så när som på bruset från floden 700 m nedanför... bäst hittills!

Och den som känner sig inspirerad att cykla Transpirenaica ska veta att den "officiella" dragningen inte går ditupp av någon anledning, man får leta gps-spår från den tidigare utgåvan som har några år på nacken.

Miss Lycka sa:
Andorra? Festina är ju ett gammalt hederligt cykelstall som ibland var registrerat i Andorra.

Ska jag be Festinas mek att lufta bromsen åt mig?

Nu är det länge sedan Festina fick lägga ner, men de var nog mer "berömda" för sina läkare än sina mekar...

(Sitter och äter semi varm gröt och dricker kaffe , ska snart åka till jobbet och känner att denna dag kommer kännas lite sämre för jag inte upplever det du upplever :) )

Kört hårt och grymma bilder!

Ah, hittade La Cuta (2242 möh) precis söder om floden Rio Arazass som rinner nere i dalen. Verkar populärt att vandra nere i dalen om man kikar på antalet bilder som ligger inlänkade på google maps.

Vilken JÄVLA tråd!!!! HURRA! Och HEJA!!! Fyfaan vad mäktigt och kul och tack för att du är så tuff och för att du delar!! Göttaste moset!

Skit med bromsen. Surt :( Hoppas det fixar sig. Jag skulle nog vara rädd att pumpa i nått annat än vad som ska vara där. Riskabelt att förorena systemet och i värsta fall förstöra packningar osv. Men, utan broms i bergen är ju inte kul...

Beror ju lite på vad det är för broms också. Är det Shimano eller Magura hade jag hällt i olivolja utan större betänkligheter, eller kanske hellre jordnötsolja som tål värme bättre. Byt till riktig olja så fort det går, den är antagligen ännu värmetåligare.

Är det andra bromsar med DOT-vätska i så vet jag inte däremot..

Tillbaka
Topp