[RR] Sydeuropeiska berg med tält och öl

Äsch, ut med tummen bara :) Det behövs egentligen inte så mycket, inte ens ett tält om man tar sikte på några trevliga vandrarhem på lagom avstånd från varandra. När jag har letat info tycker jag att det har varit så mycket fokus på "rätt" cykel, prylar, väskor och gram hit o dit...och så tappar man sugen på att cykla för att man gräver ner sig i hur det måste vara. Hade jag orkat bry mig mer hade jag haft både lättare och smartare packning, men det funkar det jag har.

Andorra imponerade ju inte vid första anblick. Och inte vid andra heller, men sen var det helt ok till slut.
Svängde in på första bästa hostal i La Massana efter att jag blivit dränkt i regnhagel så fort jag kom in i landet. Dagen därpå skulle jag ta mig in till Andorra La Vella och pyssla om Honzos bromsar...och asså trafiken! Det är helt galet! Det bor ju knappt nåe folk här och det är inte turistsäsong, men det verkar som varenda människa (som trots allt är här) sitter i en bil och kör som en idiot.

Först på tredje försöket hittade jag en cykelbutik i som faktiskt hade verkstad, annars var det mest bara glassiga hojar som nog ingen kommer cykla på. Har sett några lvg-cyklister, en handfull grusvägs-mtb:are och en (1!) vanlig pendelcyklist. Så mycket cykelmecca som jag tänkt mig är det alltså inte, men nåväl, det kanske blir bättre när DH-säsongen börjar.

Trodde att jag skulle bli fast i Andorra när benen inte pallade ett till bergspass och det inte skulle gå att ta sig levande ut längs huvudleden söderut (där man slipper berg). Men så slumpade det sig så att jag hittade en supertrevlig butiksägarinna som också var mtb- och touringcyklist, och som gav mig en mycket exakt beskrivning på hur man hittar en grusväg parallellt med huvudleden och där man har nedförsbacke hela vägen till Spanien. Så...tadaa! Tillbaka i Spanien med liv och ben i behåll.

Inte världens mest inspirerande cykling, men inga berg och bilväg på behörigt avstånd:
IMG_20170516_175903.jpg

Samma butiksägarinna drog för övrigt även med mig för att vandra i bergen en dag trots att jag svurit över de förbannade bergen och gnällt över hur less jag var på dem. Fast till fots så var bergen ganska fina ändå, och Andorra var inte bara galna bilister. Och under promenaden fick jag veta allt om Andorra som skatteparadis och om dess tobaksindustri: på minsta lilla platt plätt odlas tobak, som man säljer till staten, som eldar upp den. Sedan importerar man cigaretter som säljes skattefritt i jättestora cigarettvaruhus, som sedan smugglas ut och säljs dyrt i Frankrike och Spanien. Logiken däri gick oss båda förbi.

Sista av Spanien. Idyll deluxe med grusig grusväg och blommiga blommor och Sierra del Cadi i fjärran:
DSC00473.JPG

Kaffekok innan soluppgång:
IMG_20170518_142841.jpg

Pyttetält i stor natur:
IMG_20170518_142949.jpg

Nu hade man nog med lite god vilja kunnat skymta Medelhavet snart, men innan jag kom så långt hoppade jag på tåget från Enveitg till Provence för lite myscykling (och vin!) med syrran. Häpp!

Är huvudleden så illa som du skriver eller är det lite "konstnärlig frihet" inblandad?

Då kan vi alltså se fram emot lite franska berg i nästa rapport. ;-)

Jag trodde nog den skulle vara värre än den var, efter det jag läst och med tanke på trafiken i stan. Men det skulle ha gått att cykla där, det fanns till och med en liten strimla målad längs vägen som man med god vilja skulle kunna ta för cykelbana.

Karin_P sa:
Plusdäck och helstelt hade säkert varit alldeles utmärkt. Har annars suktat efter en Salsa Fargo för att jag tycker den är så snygg. Men jag har aldrig provat bockstyre i skogen (förutom på cx:en då, men då har jag mest bara fått punka) och så vitt jag vet finns den inte i butik i Sverige så att man kan få klämma på den, så jag har inte vågat slå till. Men om någon har en till utlåns, så hojta gärna till!
.

Jag har en Fargoram på ingång och hoppas på att kunna bygga ihop den innan sommaren är slut, så har du vägarna förbi sundsvall någon gång så är det bara att hojta till om du vill klämma&känna!

inte ok att dissa republiken bara sådär från ingenstans!

Palle Kuling sa:
Jag har en Fargoram på ingång och hoppas på att kunna bygga ihop den innan sommaren är slut, så har du vägarna förbi sundsvall någon gång så är det bara att hojta till om du vill klämma&känna!
Asch, Sundsvall är ju en bit ifrån mina hemmatrakter, men om jag har vägarna förbi, jatack gärna.

Smart med heatmap, hade jag ju kunnat kolla på innan för att se vilken rutt som verkade görbar. Transpirenaica går uppför alla de där femtielva switchbacksarna nere till höger om huvudleden, och sen österut i det tomma svarta. Men det var som sagt skönt att slippa det...

Oj, nämen hejsan igen. Eh... några glas vin blev det visst. Men jag är fortfarande vid liv.

lundatok sa:
CHATEAUNEUF-DU-PAPE! Som vi säger, fan vad härligt!

Det var visst nån som sa nåt om Chatönöff du Pape, nu har jag cyklat till Chatönöff. Och druckit öl där. Servitören var tvungen att gå ut i baren och kolla om de verkligen hade öl, och jorå, det hade de, men även väldigt mycket vin. Sen anlände syrran.

Vi hade lite lösa planer att följa en föreslagen och uppskyltad touringrutt kring Luberon, men inget bokat och inte någon vidare koll på hur långt man kommer på en dag. Det var ett alldeles lysande koncept.

Första dagen pekade syrran ut några berg vi skulle kunna cykla över, men det var mer kullar än berg enligt mig, och det var rätt lagom.
DSC00531.JPG

Vi har badat i flod, pool, bäck och svett (det var 30 grader varmt)
DSC00626.JPG

Susat förbi vinodlingar
DSC00642.JPG

Ätit körsbär
DSC00634.JPG

Sightseeat i byar
IMG_20170527_210940.jpg

Och bott på de mest bedårande små b&b's i pittoreska små stenstäder.

Syrran tjatade om att det kändes som att det var en elmotor inbyggd i cykeln (det var det inte) och jag tyckte det kändes som att Honzo hade klister i sulorna när jag hängde som en vante 10 meter efter. Honzo gör sig lite bättre i berg än på asfaltsvägar. Apropå däck så börjar det bli dags för ett par nya, inte mycket kvar av dem nu.

Kan tänka mig att Venedig kanske är ett av de sämsta ställena att leta cykeldäck på, men dit är jag på väg nu (om bara nattåget behagade komma). Tänkte först ta tåget direkt till Trieste och börja Sloveniencyklingen därifrån, men skulle ändå byta tåg i Venedig, så nu ska jag passa på att trängas med pensionärer i gondoler någon dag innan det blir mer cykling. Någon som har koll på terrängen kring Venedig (förutom vattnet alltså)? Är det kul att cykla därifrån till Slovenien, eller ska jag hoppa på tåget igen och åka sista biten? Och var i Slovenien borde jag cykla? Har en veckas cykelguidning i Soca valley inbokat, men i övrigt så är min uppfattning om Slovenien mycket vag. Men det finns fina berg har jag hört.

Karin_P sa:
Men jag är fortfarande vid liv.
Va härligt att höra... lika härligt att läsa om dina äventyr.

Kan tyvärr inget om cyklingen runt Venedig, men varit i Venedig rätt många gånger, mycket folk men kul att besöka då det ju är rätt speciellt!

Mangartsko Sedlo, precis på gränsen till Italien, ligger på min bucket list. Men jag är ju asfaltsråtta så jag är inte säker på om det faller på läppen. Jag hade tagit tåget från Venedig då det är platt (=tråkigt) runt Venedig.

Ta tåget norr ut till CONEGLIANO cirka 50 km norr om Venedig. Där börjar föraningen av Dolomiterna, härliga gröna kullar fyllda med vinrankor. Passa på att pimpla Prosecco. Sen tar du dig ann Dolomiterna. Undvik slätten runt Venedig, otroligt trist.

GoranS sa:
Mangartsko Sedlo, precis på gränsen till Italien, ligger på min bucket list.
Uj uj, kollade på google streetview, det ser ju fint ut det där! Jag siktar ditåt så får jag se var jag hamnar.

Conegliano låter som en bra ide, verkar lätt att ta sig med tåget.

Och en liten kommentar om att resa på tåg med cykel. På lokal- och regionaltågen går det ju utmärkt att bara rulla på cykeln. Men på snabbtåg måste den vara ihoppackad. Var förutseende nog att sy ihop en transportväska av tunt men starkt vindtyg. Väger inte många gram, och stor som ett halvt mjölkpaket när den är ihoprullad. Funkade fint på TGV och fick hjälp att bära på cykel och stuva undan, men på nattåget blev det strul. Hade kollat och dubbelkollat dimensioner, och det skulle vara ok. Men så mitt i natten när jag skulle kliva på i Dijon: nä nä, den där kan du ju inte ta med. Såg framför mig hur jag skulle tälta på perrongen under natten och sen tvingas cykla till Slovenien därifrån. Men med lite charm lyckades jag övertala de tre vänliga konduktörerna att få försöka knöla in den i hytten. Fick med nöd och näppe plats under nedersta slafen om man fällde upp madrassen lite, och Honzo blev bara lite mosad när någon sedan lade sig att sova i den sängen.

Bilagor

• LRG_DSC00671.JPG
    LRG_DSC00671.JPG
    175 KB · Besök: 292
Antar att det du skrev om tåg gäller Frankrike. Om så, vet du om det gäller generellt eller om det bara är så i de trakter du varit? Lite nyfiken då jag förr eller senare hoppas att det ska bli av med lite fransk cykling för min del och tågtransporter ju ibland gör att man kan eliminera mindre intressanta och/eller trafikerade sträckor och verkligen plocka russinen ur cykelkakan.

I Spanien har jag blivit hindrad att kliva på ett lokaltåg (Cercanías från Totana - Alicante) med "oförpackade" cykel. Och i Italien är det åtminstone vissa lokal/regionaltåg som man enligt trenitalia.com inte får ta med cyklar på om de inte är nerpackade. Dock tycker jag det är föredömligt då de tydligt anger om det är tillåtet eller inte, både på tidtabellerna som sitter på stationerna och om man söker på nätet.

I Slovenien finns det många fina ställen att hoja på! Har varit där ett par gånger men har då mest fokuserat på utförsstigar.
Lite bra länkar,
http://www.singlca.si/
http://www.bike-alpeadria.com/en/
http://www.slovenia-trips.com/eng/map/mountain-biking

Kranjska Gora, Bovec, Kobarid och Tolmen är bra ställen att bo på för att utforska terrängen kring Triglavski narodni park. En tur som borde funka med din hoj är tex. längs kammen på Stol väster om Kobarid. I närheten finns också 1600 meters åk ner från Matajur.
Till skillnad från Italien där det är tillåtet att hoja typ överallt så är det dock markägaren som måste ge tillåtelse i Slovenien, därav så är många guidningsföretag extra försiktiga. Tex. så var det ganska mycket jox kring endurotävlingen dom hade i Bovec. Bäst är att hänga med cykelklubbarna upp i bergen :)

Ja, mestadels har tågåkandet varit i Frankrike, men nattåget var Dijon - Venedig. Kollade på sidan trainline.eu som är enkel att använda och har bra förklaringar på hur det funkar med cykel... men det lyckades visst ändå bli fel.
Vid bokningen (av franska tåg) så kan cykel komma upp som tillval för 10€, eller så står det att det är inkluderat. Eller så står det ingenting, och så antar jag att det är cykelväska som gäller.
Italienska tåg har jag inte förstått mig på ännu. Frågade på stationen och de sa att det är ok att ta den som den är till Conegliano, men läser man här https://faq.trainline.eu/article/159-take-my-bike-on-the-train så verkar det som att det är väska som gäller på italienska tåg, samma sak sagt på väldigt många sätt. Möjligtvis ok på regionaltågen, med separat bokning, kanske är det som gäller för mig då...

Karin_P sa:
Italienska tåg har jag inte förstått mig på ännu. Frågade på stationen och de sa att det är ok att ta den som den är till Conegliano, men läser man här https://faq.trainline.eu/article/159-take-my-bike-on-the-train så verkar det som att det är väska som gäller på italienska tåg, samma sak sagt på väldigt många sätt. Möjligtvis ok på regionaltågen, med separat bokning, kanske är det som gäller för mig då...

På trenitalia.com är det bara att knappa in mellan vilka stationer man vill åka och när och så får man upp tänkbara avgångar:
ZZZ.jpg

Klickar man sen på i:et (röda pilen) får man upp information som säger om det är OK att plocka med cykel eller inte. Detta gäller medtagande av cykel utan demontering/nerpackande i väska. Om man packar ner den i (godkänd) väska går det att ta med den på i stort sett alla tåg (tror jag).
ZZZ.jpg

Sen är det lite olika hur det funkar. Ibland finns en speciell avdelning i en vagn i tåget som är avsedd för cyklar, typiskt längst bak eller längst fram; se första bilden i https://happyride.se/forum/read.php/1/2836639/2841508#msg-2841508 I andra fall kan det vara att man får ställa den i något utrymme mellan vagnar. Det brukar finns på tågen någon form av tågvärd/konduktör och ser man tillräckligt förvirrade ut är min erfarenhet att de förbarmar sig över en och förklarar/visar vad det är som gäller.

En sak att tänka på är att man behöver lösa en tilläggsbiljett för cykeln (åtminstone var det så 2015 när jag senast åkte). På många stationer finns det biljettautomater som jag tycker funkar rätt smidigt. Som jag minns det var det dock s.a. man var tvungen att göra ett val ganska tidigt i bokningsprocessen där man gick in på special/tilläggsbiljetter för att hitta cykelbiljetterna. Minns inte om man kunde få köpet av personbiljetten och cykelbiljetten på samma betalning eller om man var tvungen att göra två separata inköp.

En annan sak som kan vara bra att känna till är att biljetterna för regionaltågen ska "konvalideras" innan man stiger på tåget. Detta innebär att man stoppar in biljetten i vänstra delen av den horisontella springan i en sådan här manick (som det finns gott om på stationerna).
IMG_0511.JPG

Den skriver då på datum och tid på biljetten och den är då giltig för färd mellan stationerna i en viss tidsrymd (sex timmar?). Brukar finnas ett fält på biljett där det står ngt om Convalida som indikerar vilken ände av biljetten det är man ska stoppa in. Om man är "dum turist" brukar det dock inte vara några problem om man råkar glömma det. Man får bara en tillrättavisning och lovar att göra rätt nästa gång.

Extra lurigt är det på sträckor som trafikeras av andra bolag än Trenitalia. När jag åkte från Bolzano upp till Valdaora i Val Pusteria var det byte strax norr om Bressanone. Jag hade i Bolzano köpt biljett för hela sträckan, men det visade sig när jag på det andra tåget visade biljetten att jag skulle ha "konvaliderat" biljetten även i det andra bolagets blåa maskiner då jag bytte tåg. Inte så lätt att veta!

Senast ändrad:
GoranS sa:
På trenitalia.com är det bara att knappa in mellan vilka stationer man vill åka och när och så får man upp tänkbara avgångar:
Klickar man sen på i:et (röda pilen) får man upp information som säger om det är OK att plocka med cykel eller inte.
Ah, sjysst. Den lilla detaljen hade de missat för de italienska tågen på den websidan som jag bokade igenom.

Camping Fusina är nice, skuggig, med restaurang, och det går en båt in till Venedig. Bra & billig bas att bo på för lite sightseeing ! Dom flesta regionale tar med cykeln, men dom går som sagt kortare sträckor, blir en del byten, men bara att rulla ombord cykeln !

Karin_P sa:
Var förutseende nog att sy ihop en transportväska av tunt men starkt vindtyg. Väger inte många gram, och stor som ett halvt mjölkpaket när den är ihoprullad..

Bra tänkt! Är det en "låda" med dragkedja och vilken sorts tyg? Har du något speciellt skydd för bakvägen? Är lite sugen på att kunna köra racer i bilen eller smuggla med på Öresundståget.:)

/A

Bikzz sa:
Camping Fusina är nice, skuggig, med restaurang, och det går en båt in till Venedig
Tack för tipset, men jag hittade en annan camping som var helt ok. Gömt bakom något mycket ocharmigt industri/handelsområde. Försökte cykla ut till stan därifrån, har nog sällan varit så nära att dö så många gånger under så kort tid. Är jättefin cykelbana längs bron, men för att komma dit måste man ta sig genom två motorvägsrondeller. Mötte två grupper av panikslagna touringgcyklister som fastnat mellan motorvägarna. Gick lite bättre för mig som inte hade packning på, bara att springa jävligt snabbt över vägen, kasta cykeln över vägräckena och klättra över själv. Dag 2 tog jag bussen istället...

Väskan är öppen upptill, men med ganska långa sidor så att man kan vika över när man ställt ifrån sig den. Men det skulle ju gå lätt att sätta i blixtlås eller kardborreband. Sidorna är av vindtyg med sånna där små rip-stop-rutor, botten av lite grövre plastat tyg, cordura kanske det hette. Men det skulle nog funka att ta det tunnare tyget där med. Plockade bara av bakväxel och styre, och tejpade fast så det inte sladdrar runt. Och så cykeln uppochner, så inte klingan blir mos eller skär sönder tyget.
Räser är nog enklare att kånka på än 29" stål mtb :)

Två grejer:
#1 Meka inte cykel med fällkniv, särskilt inte om den tänkt fälla ihop sig.
#2 Ha ett förstahjälpenkit med något använbart i.
Jag hade en karta Ipren och några vattenreningstabletter i mitt kit, men Honzos mekkit är desto mer välutrustat. Det gick utmärkt att lägga tryckförband av eltejp och lite bättre begagnat toapapper.
IMG_20170530_185012_1.jpg

Och en annan grej, är det någon som är bevandrad i den sydeuropeiska faunan? Och då i synnerhet reptilier. Träffade på dessa två häromdan. Först trodde jag att de bara ålade ikring och hade lite mysigt tillsammans, men sen insåg jag att den ena försökte bita den andra i halsen (definiera "hals" på en orm) gång på gång på gång. Om en sådan där skulle rikta sina aggressioner mot mina ben istället, hur allvarligt skulle det vara? Strunt samma eller ambulanshelikopter? Har sett flera stycken sånna där svarta, och en större där det svarta tonar över mot grågult framåt framändan.
IMG_20170531_192649.jpg

Och en sån här.
IMG_20170603_145920.jpg

Den viftade dessutom på svansen som om den trodde den var en skallerorm. Och nu tycker jag att det prasslar väldigt mycket runt tältet och längs stigarna jag knuffar cykel på :/

Har varit varmt på sistone och rätt fuktigt, så det var ju bara en tidsfråga innan det skulle börja åska. Ösregnet började lämpligtvis just som jag:
#1 Cyklade förbi en grotta
(bild från en annan grotta, med sol utanför och ett picknickbord inne i (i beckmörkret))
DSC00732.JPG

#2 Precis hade varit och handlat och hade väskorna fulla av kakor.
För några veckor sedan utbrast en människa i Spanien "Va, ska du cykla genom hela Pyrenéerna!? Du kommer bli jättesmal!" Han hade gravt underskattat min kakätarförmåga, och jag har inte tynat bort ännu. Så där satt jag inregnad i en grotta och åt kakor och hade det rätt gött tills regnet upphörde.
Men det där ösregnet hörde egentligen till åskvädret i granndalen. Min dal fick sitt åskväder senare på natten, jäklarns vad det dundrade! Dagen efter kastade jag mig in på närmsta albergo när de första dropparna kom, och satt torr och varm och åt regionens specialitet (en sjö av smält ost) när åskan brakade loss.

Nu har jag snirklat runt lite på måfå från Sacile, och precis korsat slovenska gränsen till Kobarid. Har funkat helt ok att bara ta nån väg som ser liten ut på kartan. Ibland har de varit vanlig bilväg nästan utan trafik, ibland något som kanske var en åsnestig en gång i tiden och som ingen färdats på sedan åsnor var trendiga, och ibland alldeles alldeles underbar slingrig grusväg i medlut i lummig bokskog. Tror också jag har råkat köra ett par av årets Giroetapper, det var iaf väldigt mycket rosa i byarna, och asfalten var sprillans nylagd. En upp till Piancavallo och en över Sella Chianzutan, om det stämmer.

Det som är prickat på kartan för att markera "stig" kanske man ska undvika, om man inte gillar bergsklättring med fullastad cykel. Provade det med. Ledde till lika delar frustration och uppgivenhet, och lite blodvite, men belönade sig med bad i vattenfall, så det var lätt värt det ändå!

Kaffepaus i vattenfall (brandsäkert!):
DSC00759.JPG

Det där multifuelköket har jag fortfarande inte bestämt mig för om jag gillar eller inte. Det är ju tungt som ett as jämfört med en gasbrännare, och lika mycket som jag hatar det när jag ska tända det, lika mycket älskar jag det när bränslet är slut och det bara är att svänga in på närmsta mack och köpa en halvliter 95-oktanig och slippa jaga runt efter gasbehållare. Men det kastar brandbomber omkring sig, och har bränt av håret på mina händer. Ögonbrynen har jag kvar än så länge, oklart om det är tur eller skicklighet.

Snart kommer Hanna, och då blir det cykling utan väskor, med guide, i Socadalen. Det blir bra det!

Edit:
Lägger till nåt mysigt också,i komplement till avhuggna fingrar och ormar. Såhär fint är det strax utanför Kobarid!
DSC00786.JPG

Senast ändrad:
Ser ut att vara en helt grym resa du är ute på. Det kanske har avhandlats tidigare i tråden, men på liten nyfikenhet. Vad lever du på ungf per dag? Hade varit roligt att veta vad man kan klara sig på om man någon gång skulle börja hata sin fru och barn och lämna dom! :D

Helt rätt på klättringarna. De var med på 19:e etappen av årest giro, men jag misstänker att du kom från andra hållet jämfört med vad de gjorde.

De där värmeåskväderna som ibland kommer på kvällarna kan verkligen vara rejäla skådespel i både ljud och ljus.

Böldprästen sa:
Vad lever du på ungf per dag? Hade varit roligt att veta vad man kan klara sig på om man någon gång skulle börja hata sin fru och barn och lämna dom! :D

Har inte räknat så noga egentligen. Kollar in på bankkontot ibland och kollar att det finns nåt kvar bara :)
Har ju med mig tält, och tältar helst ute i buskarna vilket är väldigt billigt (kanske inte helt tillåtet, men jag brukar försöka gömma mig ordentligt och hittills har ingen sagt något). I april när jag startade så var det minusgrader på nätterna, och min sovsäck är väl inte helt anpassad för sånt. Inte heller så mysigt att krypa till kojs blöt av snöslask. Så där blev det tälta ute kanske 1/4 av nätterna, resten couch surfing (gratis!) eller hostel/albergue som man kan få för 20-25€, några gånger när det krisat hotell/b&b för 40-65€ (med fantastisk frukost!). Nu har jag tältat mer ute i buskarna, och ibland camping om det är läge för en dusch (11-20€).
Om man inte käkar på restaurang så går ätandet på kanske 10€ om dan. Men ibland måste man bara få känna sig som en människa och äta mat sittandes på en stol, och då är det lätt värt det med ett restaurangbesök (med öl!).

Sen ska man väl kanske ha en buffert för oförutsedda händelser, cykeln havererar, väskorna blir stulna, man blir sjuk och måste åka hem. Förlängde precis min reseförsäkring eftersom jag varit ute över 45 dar, kostade 1700 spänn för ca 2 månader till, rätt saftigt tyckte jag.

Senast ändrad:
Tjae...det hade jag tänkt att ni kära happyiter skulle få svara på, har inte planerat supermycket ännu. Nu ska jag cykla lite guidade turer i en vecka, och sedan den här rundan tänkte jag
http://www.bikepacking.com/routes/bikepacking-slovenia/ den ska ta ca en vecka, men jag har inte bråttom, så det tar nog längre tid om jag hittar fina vattenfall att bada i. Efter det vet jag inte...men jag träffade trevligt folk i Andorra som skulle till Serbien, Rumänien och Kroatien, vore kul om det klaffade att möta upp dem. Helst någonstans utan berg...eller bara väldigt små berg.

Sigge Star har ju postat rätt friskt från Rumänien och en hel del andra ställen i sydöstra Europa/Balkan. Enligt profilen bor han i Bukarest, så om du är i de krokarna kan du kanske kolla med honom för tips. På https://happyride.se/forum/read.php/1/3144698/ finns länkar till de flesta (alla?) av hans RR:er samt en massa andra. För de som berör Albanien, Bulgarien, Kroatien, Makedonien, Moldavien och Rumänien är han dock ensam "skyldig".

Om du drar upp mot Ungern så har, om jag förstått det rätt, gabbeon rötter där och skulle kanske kunna bidra med tips.

Sen trodde jag vi hade rett ut det här med berg - de är vackra, roliga att cykla, alldeles underbara och något att sikta in sig på, inte något att undvika. ;-)

GoranS sa:
Sigge Star har ju postat rätt friskt från Rumänien och en hel del andra ställen i sydöstra Europa/Balkan. Enligt profilen bor han i Bukarest, så om du är i de krokarna kan du kanske kolla med honom för tips. På https://happyride.se/forum/read.php/1/3144698/ finns länkar till de flesta (alla?) av hans RR:er samt en massa andra. För de som berör Albanien, Bulgarien, Kroatien, Makedonien, Moldavien och Rumänien är han dock ensam "skyldig".

Om du drar upp mot Ungern så har, om jag förstått det rätt, gabbeon rötter där och skulle kanske kunna bidra med tips.

Oj...kanske ska be chefen om mera ledigt. Eller börja planera för nästa resa.

Tillbaka
Topp