[RR(+WR)] - När 7,7kg inte räcker.

42Hz

Aktiv medlem
I lördags var det svårt att hålla sig från att ta en vända med hojen, tänkte jag skulle ta en kort vända i dagsljuset för att se om jag kunde hitta en rakare väg till ett vindskydd som gäckat mig länge, har bara hittat den efter en stunds irrande i skogen. =)

Strax efter 13 kom jag äntligen iväg!
rr01.jpg

Solen kom inte åt riktigt överallt...
rr02.jpg

Det trots att det var öppet här och där.
rr03.jpg

Närbild av dagens förövare, vid det här laget anade jag föga vad som väntade!
rr04.jpg

Efter en massa klättrande kom belöningen i form av kalasstigar!
rr05.jpg

Efter att jag rensat bort en stor stam som låg tvärs över stigen, så hann jag cykla några hundra meter och vid en kort uppförsbacke knakade det till i växlarna, trodde jag, cyklade en bit till och det smattrade till en gång till och plötsligt trampade jag luft! Tänkte nu hade kedjan hoppat men till min förvåning låg den på kuggen både fram och bak.

Sedan upptäckte jag detta:

Beslöt mig för att fortsätta till fots och knuffa cykeln framför mig, kändes som jag var på rätt väg och kunde ju inte vända ännu!
rr06.jpg

Bara några hundra meter efter att haveriet inträffade kom jag in i rena rama trollskogen!
rr07.jpg

Fick lov att stanna för att ta en bunt bilder. Det var ett helt område som var sållad med stenbumlingar som var täckta av tjock mossa.
rr10.jpg

Trollskt så det räcker och blir över. =)

"This is Pugley country"
rr08.jpg

Den våta veden gjorde sitt till, röken låg tät ett tag!
rr11.jpg

Efter en kaffe o smörgåspaus var det dags att ta sig hemmåt igen, denna gång till fots då jag inte kunde trampa. Precis när jag var på väg tillbaka kom jag på att jag kan ju switcha plats på bak o framhjul så har jag i alla fall single speed på hemvägen, bakhjulet sitter med QR, dock gick planen i stöpet då framhjulet sitter med 15mm muttrar!

Rotade igenom Camelbaken men hade inte ens min Leathermantång med mig! Vägde ryggan med kameran innan jag drog ut och den vägde 7,7kg, tydligen hade jag inte tillräckligt med skrot med mig, eller så hade jag fel skrot... ;)

Beslöt mig för att ta samma väg tillbaka, då visste jag att jag skulle kunna rulla hem den sista kilometern, kruxet var bara om jag skulle hinna innan solen gick ner, hade inte packat med mig någon form av lampa över huvudtaget så jag inte hade räknat med att vara ute så länge!

Kan säga att jag hann med nöd och näppe, blev lite jedi-style på slutet men jag kom ner utan missöden. :)

rr09.jpg

Så det blev en RR och en WR (Walk Report), lovar att nästa gång jag är ute med Puggen kommer jag ha med verktyg för att få loss hjulen även om det blir ännu tyngre packning! Nästa gång kommer jag att hitta vindskyddet på första försöket (med reservation för eventuellt snöfall) även i mörkret med pannlampa.

Fick även nöjet att för första gången dissekera en Shimanobody, det har ju inte gjort det enkelt men tanken är väl inte att man ska försöka serva den, synd då enda felet verkar vara klackarna som mosats sönder, i övrigt såg det bra ut.

nr02.jpg

Snodde en body från ett hjul med XT-nav, tacksamt enkelt att swappa, ibland är det värt att ha prylar liggandes, som dessutom är kompatibla! Navet som pajade var en FH-M525, är det samma body på den som på XT-navet eller skiljer det bara på navkroppen?

nr03.jpg

Tips var man hittar billiga bodys till Shimano mottages tacksamt! =)

Senast ändrad:
bruce skrev:
-------------------------------------------------------
> Osis!!
>
> Här har du klackar, du får även med en body på
> köpet, 233 kr, som hittat!

Var?!

=)

Tack!

Migiska bilder från magiska skogar.
Fick mig att längta efter de djupa berslagsskogarna.

Trist med haveri, det hjälper väl föga att få veta att du inte är ensam med att ha råkat ut för Shimanos baknavsförbannelse....

Härliga mustiga höstskogsbilder! Sånt får en att längta ut.

Har du ansökt om medlemskap i frihjulsnördarnas riksförbund än? Välkommen!

PM:a din adress så kan jag skicka några klackar. Det är ju onödigt att byta hela bodyn om bara klackarna är trasiga.

42Hz skrev:
> bruce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Osis!!
> >
> > Här har du klackar, du får även med en body
> på
> > köpet, 233 kr, som hittat!
>
> Var?!
>
> =)

Där är där där man inte är. Här är här där man ä-är.

Antar alltså att Bruce har något hemma som han vill sälja.

Edit: Snygg RR/WR som vanligt. Tänkte hela tiden jag läste att det väl bara var att skifta bak- och framhjul, men du kom ju på det själv efter ett tag. Synd att det skall falla på ett verktyg bara. Även traktordäck kan väl få penetreringspunka?

Senast ändrad:
Äsch, jobbigt med bodyn. Men otroligt fin skog du hittade!

Sedan är det ju otroligt retfullt att ha världens enda (?) hoj med reservbakhjul fram och inte ha med sig verktyg för att kunna byta plats på hjulen. Detta var kanske enda gången i hojens livstid du kunde haft användning av den featuren? ;)

Var det krångligt att få av bodyn? Jag har ett bakhjul med exakt samma symptom nämligen.

En av kuggarna i kassetten hade dock ätit sig in i själva bodyn så jag fick inte av den. Har inte kommit längre eftersom jag nog skulle behöva två kedjepiskor.

Får du bort låsringen från bodyn så kan du plocka bort den med kassetten kvar, och sedan knacka loss bodyn från kassetten.

Tack för alla glada tillrop. :)

@MRobson: Har faktiskt aldrig punkterat ett hjul på puggen ännu! Köpte en reservslang men den har legat och samlat damm. =)

@heklamama: Har förstått att det tydligen inte är så ovanligt, första gången det händer mig.

@erih h: Var skickar jag ansökan? ;)

@oxr: Härligt, vore kalas, känns fel på något sätt att kassera en annars felfri body på bara på grund av några små klackar man kan byta själv! Skickar PM!

@Stumpy: Ah, du tänkte så! =)

@Westman: Word! Som tur var så hade jag bara nån kliometer hem, värre om man råkade ut för det mitt i Alaska! :)

@fastforward: Plockar man loss axeln kommer man åt med insexnyckeln (glömt storlek, men rätt stor) och sedan kan man skruva loss hylsan som håller bodyn på plats.

42Hz skrev:
> @fastforward: Plockar man loss axeln kommer man
> åt med insexnyckeln (glömt storlek, men rätt
> stor) och sedan kan man skruva loss hylsan som
> håller bodyn på plats.

10 mm

oxr skrev:
> Får du bort låsringen från bodyn så kan du
> plocka bort den med kassetten kvar, och sedan
> knacka loss bodyn från kassetten.

Låsringen för bodyn - det är inte samma som man skruvar av för att få loss kassetten va?

Tack för tipset annars, ska klura lite hemma ikväll. I alla mek-guider jag kollade började de alltid med att plocka bort kassetten, därför kom jag inte vidare.

Tips på Shimano-body som inte är gjord av mjukost?

Snajsiga bilder =)
Men shit vilken bike. Vart får man tag i en sån?

Har sett ett par här på forumet men inte vågat ställa frågan =D

/panos

42Hz skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > Osis!!
> >
> > Här har du klackar, du får även med en body
> på
> > köpet, 233 kr, som hittat!
>
> Var?!
>
> =)

Åh, det var tur för dig Harri att jag missade länken igår, idag kostar den bara 232 spänn ;)

Satan vilka bilder du får till varje gång.. Snacka om att ha talang med kameran!
Grymma däck med, ser helt bizarrt ut, coolt som fan....

fastforward skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Får du bort låsringen från bodyn så kan du
> > plocka bort den med kassetten kvar, och sedan
> > knacka loss bodyn från kassetten.
>
> Låsringen för bodyn - det är inte samma som man
> skruvar av för att få loss kassetten va?

Låsringen till kassetten måste bort först, därefter demonteras axeln och slutligen en gängad hylsa som håller bodyn på plats i navet.

> Tips på Shimano-body som inte är gjord av
> mjukost?

På Shimano passar nog bara Shimano.

Hmm, undrar om man skulle investera i en 32poe body?

I have to dig out this old thread, since I am on the subject at the moment. I was in one of our local bike shops and checked out the following hubs:

FH-M770 - 36 clicks
FH-M665 - 32 clicks
FH-M629 - 32 clicks
FH-M529 - 16 clicks
FH-M590 - 16 clicks (FH-M595 uses the same freehub body)

So half-squid and the Shimano tech docs are absolutely right. FH-M529, -M590, -M595 share the same freehub body and have low engagement.
SLX hubs and FH-M629 also use the the same freehub body (identical part number) and have the micro ratchet.

You can interchange the freehub bodies, because they have the same spline interface. However the total length of the micro ratchet freehub bodies is about 2mm longer compared to the conventional freehub bodies. That's why they won't fit so nicely into non micro ratchet hubs.

FH-M770 has 36 clicks, however the freehub body is not interchangable with the above hubs, because it uses a thicker aluminum axle instead of the 10mm steel axle. The splined interface has a lager diameter and 15 splines instead of 10 splines with the old style hubs.

Här finns för övrigt lite bilder på hur bodyn sitter fast och hur den kan servas: http://www.parktool.com/blog/repair-help/freehub-service

Med 29" diameter på hjulen skadar det ju inte, det verkar som det var problem med hållfastheten ett tag men det verkar åtgärdat?

Beställde en SHIMANO SLX rear wheel hub Disc FH-M665 för 234:- från rosebikes.se, hoppas bodyn passar att swap:a, det är i alla fall med "micro-ratchet".

Tyvärr verkade det något kajko med beställningen, går det så lyckas jag krångla till det, hamnade troligtvis på rose tyska sida efter en vända i bike configuratorn, beställningen blev plötsligt över 50:- dyrare än vad bekräftelsemailet säger!?

Kan meddela att SHIMANO SLX FH-M665 bodyn inte riktigt passar FH-M525, blir en glipa mot navkroppen, ska testa om det fungerar ändå eller om jag får göra mer fulmoddning...

freew.jpg

42Hz skrev:
> Tyvärr verkade det något kajko med
> beställningen, går det så lyckas jag krångla
> till det, hamnade troligtvis på rose tyska sida
> efter en vända i bike configuratorn,
> beställningen blev plötsligt över 50:- dyrare
> än vad bekräftelsemailet säger!?

Så blev det för mig oxå fast ungefär 600 kr differens (köpte en cykel). Deras svenska sida är helt värdelös på omräkningen mellan SEK och Euro, jag påtalade det för dem men det verkar inte ha gått fram riktigt.

Ser ju lite jobbigt ut med bodyn, blir nog ganska skitigt där inne?

nej, det är tvärt om, det är billigare i SEK på svenska sidan, de räknar med en växelkurs på 9 sek/euro (eller gjorde när jag beställde), sen får man betala i euro iaf, med den växelkursen som gäller (9,3 när jag beställde). SEK-priserna ska nog bara ses som ca-priser, jag hade hellre beställt från den tyska sidan om jag vetat om det.

skier skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Tyvärr verkade det något kajko med
> > beställningen, går det så lyckas jag
> krångla
> > till det, hamnade troligtvis på rose tyska
> sida
> > efter en vända i bike configuratorn,
> > beställningen blev plötsligt över 50:-
> dyrare
> > än vad bekräftelsemailet säger!?
>
>
> Så blev det för mig oxå fast ungefär 600 kr
> differens (köpte en cykel). Deras svenska sida
> är helt värdelös på omräkningen mellan SEK
> och Euro, jag påtalade det för dem men det
> verkar inte ha gått fram riktigt.

Kan ju diffa rätt rejält om man köper för mer det lilla jag gjorde!

> Ser ju lite jobbigt ut med bodyn, blir nog ganska
> skitigt där inne?

Njao, vet inte om det blir så stor skillnad mot annars, det finns ju som inget där under som är känsligt.

Igår höll jag nog på minst 1h med att få bakhjulet att rulla som det ska, fick lov att skriva ut sprängskiss på navet från Shimano, fick det ändå inte att lira vettigt, tills jag upptäckte att jag blandat ihop lagerkonan från de olika naven på icke-drivsidan! *Doh!*

Nästan kandidat till mektabbe-tråden...

Med rätt lagerkona rullade hjulet plötsligt hur lätt som helst! =)

I tiden ingick momentet att slipa upp en Park tools 14mm konnyckel till 15mm så att jag kunde justera lagerspänningen. ;)

Så nu sitter det en FH-M665 body på FH-M525 navet, det blev någon mm bredare med det verkar inte göra till eller från på Pugslyn, få se om man hinner ut på en testtur idag. En kort provcykling innomhus några meter och det kändes riktigt gött med de extra grepp-punkterna!

Senast ändrad:
Kan uppdatera med att hjulet rullar fortfarande och att bodyn har överlevt, har dock fultrixat för att kunna använda det minsta drevet.

Tillbaka
Topp