rr

rr
Räcker det inte att "verkstan" skriver ett intyg på att ramen troligen fått skador av olyckan även om de inte kan ses utvändigt - asså får du en ny motsvarande ram med avdrag för ålder.

Bilisten är ju vållande och då ska du som grundprincip gå skadeslös.

rr
Oavsett vem som gjort fel så går allt på bilens försäkring. Du ska självklart inte lägga ut några pengar.

Din butik bör skriva en offert som du skickar till försäkringsbolaget. Om det ingår att beställa en ny ram från canyon där så får de väl ha med det helt enkelt.

rr
Raggamuffin sa:
Oavsett vem som gjort fel så går allt på bilens försäkring. Du ska självklart inte lägga ut några pengar.

Din butik bör skriva en offert som du skickar till försäkringsbolaget. Om det ingår att beställa en ny ram från canyon där så får de väl ha med det helt enkelt.

Det som kan försvåra är ju ramen, kontakta Canyon och be dem skriva offert på crash replacement/ny ram (oavsett om din är mer än de tre år den normala crash replacement gäller). För de kommer i vilket fall skriva att du inte ska använda den kraschade, de är rätt bra på att friskriva sig!

Trafikförsäkringen ska täcka om du helt enkelt måste köpa helt ny cykel överhuvudtaget (och inte bara ramen).

Och sant att bilistens trafikförsäkring gäller oavsett vem som är vållande vid olycka där endast ena parten har trafikförsäkring.
(om två motorfordon krockar blir vållandefrågan avgörande om vem som ska betala självrisken osv).

rr
Jag krockade på liknande sett med en bil för 3 veckor sedan, fast på landsväg. Jag har LF som försäkringsbolag och även jag en canyon. LBS gjorde en värdering av cykeln som sedan LF godkände och betalde nypris för då min var yngre än två år.

LBS värderar och försäkringsbolag förhoppnikgsvis godkänner. LBS brukar värdera ganska högt så de kan sälja relativt dyrt till dig.

Tillbaka
Topp