Rubbertubes - Ghettomod

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Rubbertubes - Ghettomod
Läste tråden om olika däck-inlägg, allt ifrån Schwalbe Procore till lite mer hemmapul-lösningar. Fast ändå sofistikerade fina lösningar. Smartmousse t ex (MrWolf), den såg ju ganska fiffig ut för mig som kör slang.

Så tänkte jag, nypunkterad och när jag ändå skulle till Bauhaus, så skulle man ju kunna titta om det finns något bra där.

Hittade sådan rörisolering, inte den vanliga PE som har lite sämre flex utan sådan elastomer i EPDM.
https://www.bauhaus.se/isoleringsband-o28mm-13mm-1m

Köpte 28mm-varianten, 13mm tjock (dvs, ytterdiameter 54mm, eller 2,1"). Samt en mindre också som passar inuti denna, men den använde jag inte. Kändes lite väl mycket.

IMG_3750.jpg

Två sådana bitar blev perfekt till 27,5+ (2,8"). Limmade ihop dem med Neopren-lim. Så det blev såhär:

IMG_3756.jpg

Sliceade upp den med mattkniv och stoppade i däcket, sedan i med slangen (en slang för 27,5" vanlig size)

IMG_3758.jpg

Var något pyssligare att montera och ventilen sticker ut just precis tillräckligt. Pumpade till 1 bar.

Tog en liten testtur och det verkar ju grymt bra iaf. Greppet blir helt annorlunda och däcket kränger inte som det brukar i kurvorna.

Grymt bra koncept detta! Om det här visar sig fungera kasst i längden så kanske jag går på någon finlösning men det här var ju ett enkelt och billigt sätt att testa konceptet! :)

Senast ändrad:
Rubbertubes - Ghettomod
JesperA sa:
Aldrig sett nudel + slang combo. Blir det inte äckligt mycket roterande massa som skall accelereras & decelereras?
Jag cyklar så långsamt så det märks ingen större skillnad :)

Noterade idag att det har redan börjat plattas till. Fick öka trycket i slangen för att det skulle bli som vanligt och man inte cyklar runt med halvplatta däck. Något hårdare blev det då. Men fortfarande väldigt bra skydd för fälgarna så det går att köra lågt tryck utan att bonka fälgen.

Rubbertubes - Ghettomod
Intressant! Vad har du för fälgbredd?

Jag testade nästan exakt samma men delade en rörisolering på mitten (den hårdare varianten, 20mm tjock och för 22mm rör så 62mm bred) och körde med vanlig 27,5 slang i 2,6 tums däck.

Känslan var grym och jag kunde köra lägre tryck, dock trycks nog isoleringen ihop litegrann för fick genomslagspunka andra dagen. När jag öppnade upp så var den dock inte ihoptryckt. Med den hårdare isoleringen blir däcket nästan så hårt att det går att rulla utan luft i slangen.

Jag vet inte varför det inte fungerade bra för mig men tror att det är en kombination av att trycket sjunker när isoleringen trycks ihop och att man i början kan köra så lågt tryck att slangen rör sig? Jag körde typ 13-14 psi enligt min golvpump, brukar köra 17-18 psi (bakdäcket).

Bilagor

• IMG_20190513_173533.jpg
    IMG_20190513_173533.jpg
    207.8 KB · Besök: 79
  • IMG_20190513_182705.jpg
    IMG_20190513_182705.jpg
    468.8 KB · Besök: 71
  • IMG_20190513_184619.jpg
    IMG_20190513_184619.jpg
    280.7 KB · Besök: 74
Rubbertubes - Ghettomod
Ok, coolt!
Mina fälgar är ca 35mm innerdiameter.
Ok, ja du hade sådana vanliga PE-nudlar. Tror det materialet är lite sämre på det viset. Men vet inte säkert, kanske lika illa :)
Man skulle hitta nåt bättre material så skulle det nog bli ännu bättre.
Ett problem med att köra slang i är att det ligger tryck på materialet hela tiden, skulle man köra tubeless skulle materialet få chans att expandera.
Eller så kanske man får släppa ut luften efter varje tur? Då kanske det återhämtar sig? :)

Rubbertubes - Ghettomod
Är de du kör de som är mjukare mer elastiska? Jag tänkte att de blir för mjuka och trycks ihop mycket?

De jag körde trycktes inte ihop speciellt mycket, kunde känna de innanför däcket med 1 bar i tryck, man kände att de tryckte mot däcksidan typ 2cm upp på varje sida.

Jag testade med en hantel att lägga 3,5kg tryck på isoleringsväggen men kanten på stången som borde vara kring 1 cm2. Isoleringen sjönk ihop kanske 30% eller mindre så det borde väl inte tryckas ihop så mycket?

Rubbertubes - Ghettomod
Precis beställt hem Rimpackt, tror det blev 600:- för två st ink ventiler och frakt, känns lite onödigt att köra getto lösningar då :)

Rubbertubes - Ghettomod
Sambal Oelek sa:
Ok, coolt!
Ok, ja du hade sådana vanliga PE-nudlar. Tror det materialet är lite sämre på det viset. Men vet inte säkert, kanske lika illa :)
Ett problem med att köra slang i är att det ligger tryck på materialet hela tiden, skulle man köra tubeless skulle materialet få chans att expandera.
Eller så kanske man får släppa ut luften efter varje tur? Då kanske det återhämtar sig? :)

Kört mer på dom? Fungerar det bra? :)

Rubbertubes - Ghettomod
ninoh sa:
Sambal Oelek sa:
Ok, coolt!

Kört mer på dom? Fungerar det bra? :)
ja lite har jag kört. Det verkar ha satt sig lite nu på något vis. Har säkert blivit hårdare packat där inne. Har fått fylla upp med luft igen. Men tycker det fungerar bra fortfarande även om det inte är samma mjuka känsla. Sist jag körde blev en ganska redig tur med mycket rotmattor och sådant. Dundrade på ganska bra men fick ändå inget sådant genomslag som jag garanterat skulle fått utan dessa.

För 238 kronor tycker jag att det blev rätt bra :) (kör bara bakhjul). Ska prova sedan att släppa ut luften och se om de återhämtar sig lite. Vore intressant också att ta ur en och titta nu. Men det orkar jag inte. Vill inte röra något som funkar :)

Rubbertubes - Ghettomod
Jaha, nu fick jag punka på mitt punkteringsfria bakhjul :(

Det var en tagg eller något, spik kanske. Så jag fick tillfälle nu att öppna upp och kolla.

Det visar sig att det var sämre ställt än jag trodde med denna fulmodd. Det har sjunkt ihop riktigt mycket och är bara ca 2mm tjockt nu. Ganska ojämt dessutom. Samt rätt slitet på vissa ställen.

Här ser man slangen inuti där, bara för att jämföra tjocklek.

IMG_3933.jpg

Ganska slitet blir det.

IMG_3937.jpg

Sedan har jag låtit den hänga fritt nu ca ett dygn och det har inte återhämtat sig nämnvärt.

Så det funkade inte så bra detta ändå. Visst får man lite tjockare slang men det som verkade så grymt bra i början blev ju inge vidare när detta trycktes ihop med tiden.

Kör man med slang är det visst svårt detta. Är nog en bättre idé att köra tjockare slang då, freeride-slangar eller Surlys slangar med lite tjockare gummi. Så klarar sig iaf slangen rätt bra mot genomslag. Men den här bra effekten är svårt med slang visst, det krävs nog slanglöst för att detta ska bli bra.

Rubbertubes - Ghettomod
Jaha, nu fick jag punka på mitt punkteringsfria bakhjul :(

Det var en tagg eller något, spik kanske. Så jag fick tillfälle nu att öppna upp och kolla.

Det visar sig att det var sämre ställt än jag trodde med denna fulmodd. Det har sjunkt ihop riktigt mycket och är bara ca 2mm tjockt nu. Ganska ojämt dessutom. Samt rätt slitet på vissa ställen.

Här ser man slangen inuti där, bara för att jämföra tjocklek.

Visa bilaga 381555

Ganska slitet blir det.

Visa bilaga 381556

Sedan har jag låtit den hänga fritt nu ca ett dygn och det har inte återhämtat sig nämnvärt.

Så det funkade inte så bra detta ändå. Visst får man lite tjockare slang men det som verkade så grymt bra i början blev ju inge vidare när detta trycktes ihop med tiden.

Kör man med slang är det visst svårt detta. Är nog en bättre idé att köra tjockare slang då, freeride-slangar eller Surlys slangar med lite tjockare gummi. Så klarar sig iaf slangen rätt bra mot genomslag. Men den här bra effekten är svårt med slang visst, det krävs nog slanglöst för att detta ska bli bra.
Intressant! Jag funderade på EPDM då jag tänkte att det skulle vara mer resistent på sätting, men dina bilder talar tydligt emot :) En annan aspekt är att EDPM skulle kunna bli svajigare än PE, och det antar jag att man inte vill.

Testade du PE?

Jag testar just nu PE i form av liggunderlag. Fälgen skar igenom ganska lätt, så nu har jag täckt PEn med vävtejp på den sida som vetter mot fälgen. Ska bli spännande att kränga av däcket senare idag!

Rubbertubes - Ghettomod
Intressant! Jag funderade på EPDM då jag tänkte att det skulle vara mer resistent på sätting, men dina bilder talar tydligt emot :) En annan aspekt är att EDPM skulle kunna bli svajigare än PE, och det antar jag att man inte vill.

Testade du PE?

Jag testar just nu PE i form av liggunderlag. Fälgen skar igenom ganska lätt, så nu har jag täckt PEn med vävtejp på den sida som vetter mot fälgen. Ska bli spännande att kränga av däcket senare idag!
Testade bara de där, har nu gått tillbaka till old-school med bara slang :)

Rubbertubes - Ghettomod
Har nu kollat i däcket, liggunderlagsbiten var helt platt, dock rätt hyfsad tjocklek kvar i mitten mellan fälgens sidoväggar - kanske räcker att öka tjockleken där, så att mitten av inserten är en bit högre än fälgsidorna...

Ska även kolla Armaflex, tack för tipset Pennan! Dock misstänker jag att isolermaterial har för mycket luft och kollapsar.

Tillbaka
Topp