Rumpa bredare, större av cykling ?

• Trådstartare Trådstartare rbrt
  • Start datum Start datum
R

rbrt

Guest
Hur är det med cykling, kommer timmar i sadeln göra min rumpa till en bredbulle eller kommer den bli tajt och fin ? =)
Tränas rumpan mycket vid cykling ?

rbrt skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är det med cykling, kommer timmar i sadeln
> göra min rumpa till en bredbulle eller kommer den
> bli tajt och fin ? =)
> Tränas rumpan mycket vid cykling ?

Just så;)

Om kroppsdelar blir bredare eller smalare av cykling beror väl rätt mkt på hur mkt fett det finns där från början?!?

Oskar skrev:
> Om kroppsdelar blir bredare eller smalare av
> cykling beror väl rätt mkt på hur mkt fett det
> finns där från början?!?

så sant oskar

Fredrik Larsson skrev:
Vill ni få stora muskler bör ni köra på
> låg kadens.

Jag tror att Jan Ullrichs vader kan hålla med om den saken...

Du får trimmade ben och vader av cykling. Alltså mindre fett på de områdena, då det är dem som är aktiverade.

Rumpan kan bli mindre beroende på hur mycket kalorier du förbränner samt hur mycket fett det sitter på "stället" från början.

Allmänt kan man säga att cykling gör dig smal på ett skonsamt och trevligt sätt.
(om du tränar rätt, alltså inte äter mer än vad du gör av med. ex käkar ohälsosamt mycket "onyttig mat")

Det som står ovan kan styrkas om man läser vilken bok som helst som handlar om träning.

Senast redigerad av en moderator:
Dan_dryer skrev:
> Du får trimmade ben och vader av cykling. Alltså
> mindre fett på de områdena, då det är dem som är
> aktiverade.

punktförbränning av fett fungerar bara på TV-shop, inte i verkligheten, däremot kommer en kombination av allmän fettförbränning och träning av benmuskler av ge detta intrycket.

Undrar hur långt tid de komemr ta innan hela tråden kryllar av bilder där folk visar upp sina "cykelrumpor"... ;)

Eric W skrev:
> Undrar hur långt tid de komemr ta innan hela
> tråden kryllar av bilder där folk visar upp sina
> "cykelrumpor"... ;)

Inte min men...
3780perfect_ass_mountainbike.jpg

Dan_dryer skrev:
> Du får trimmade ben och vader av cykling. Alltså
> mindre fett på de områdena, då det är dem som är
> aktiverade.
>
> Rumpan kan bli mindre beroende på hur mycket
> kalorier du förbränner samt hur mycket fett det
> sitter på "stället" från början.
>

Du menar att man bränner bort fett från magen om man bara kör situps?! Det är lite tokigt tänkt, du blandar ihop muskler och fett. :-D

fredrikw: Förankra gärna det att man inte får mindre synligt fett på de områden som tränas ofta. Det skulle hjälpa mig att förstå.

Jag syftar inte på förbänning med hjälp av maskiner, vilket du syftar på?
Utan mer att Frekvent träning av ett område ger mer utmärkande muskulatur och träningen i sig medför mindre fett generellt.

[Edit] det jobbiga med internet är att man måste förklara sig mer tydligt, vilket jag ser att jag inte gjort. Körde med en mer "basic" förklaring. Men det gick visst inte hem. Så nu hoppas jag att ni förstår

Dan_dryer skrev:
> fredrikw: Förankra gärna det att man inte får mindre synligt fett på de områden som tränas ofta.
> Det skulle hjälpa mig att förstå.

Ni kanske pratar förbi varandra? fredrikw (och andra) påpekar att man inte kan punktförbränna fett, vilket ju stämmer. Du menar att man förbränner fett i hela kroppen, och samtidigt får mer muskler i området som tränas, vilket innebär mer muskler i förhållande till fett just där än i andra delar av kroppen. Vilket också stämmer. Plus att det i alla fall ser ut som om man har lyckats punktförbränna fett i just benen, häcken och mellangärdet, eftersom träningen gör musklerna mer synliga. Däremot förbränner man inte mer fett i det området än någon annanstans, bara för att man använder de musklerna.

hallå där. "punktförbränning" av fett förekommer visst. på alla människor! men på vissa tas det jämnare än andra. människor har olika förutsättningar att lagra fett på olika ställen. titta på hur folk ser ut. vissa har smala ben och fet mage men har just väldigt svårt att "banta" bort just magen, medans andra är jämnt knubiga och får en jämn minskning vid "bantning".

däremot går det inte vidare bra att KONTROLLERA "punktförbränningen". vissa föds med bred häck och kommer i många fall få dras med det. s.k.a problemområden i "damtidningarna".

rbrt.. för att svara på ursprungsfrågan. sätesmuskulaturen används mycket inom cykel, och ja du får en vältränad rumpa. sen hur den ser ut beror mer på genetiska anlag.

Punktförbränning förekommer ej. Det finns studier på tex tennisspelare som man gjort mätningar på underhudsfettet mellan höger och vänster arm. Underhudsfettet är exakt samma på höger och vä arm.

Däremot stämmer det att människor lagrar fett på olika ställen. Det finns säkert många olika anledningar men än har med hormonerna och göra. Har man mer testosteron i kroppen får man sk gubbmage och kvinnor med mycket östrogen får päronarsel och tjocka lår.

Micke L skrev:
> Punktförbränning förekommer ej.

därav citationstecknen ... det hela beror på hur nära man tittar.

micke s skrev:
> därav citationstecknen ... det hela beror på hur nära man tittar.

Men den här diskussionen handlar ju om huruvida man kan styra "punktförbränningen" genom att träna olika delar av kroppen, och på så sätt förbränna mer fett just där än någon annanstans. Och då är svaret nej.

hmm.. jag ser ingenting om punktförbränning i ursprungsfrågan? inte ens något som indikerar på att det frågas om fettförbränning alls. som jag tror så menar han en muskulär stimulation till froma för vissa fibertyper.

vem sätter upp mallar för vad trådarna handlar om. de flesta trådar här brukar ju förlora sin fokus redan efter några inlägg.

Muerto - Jag undrade hur länge det skulle bli innan denna bild kom in i trådet. Tack!

Rear ends get bigger if one eats too much and/or trains specifically to gain mass. Unless your bodyfat levels are already low, cycling regularly will be most likely to induce an overall reduction in body fat levels. The proportion of fat reduction that occurs from your rear is primarily determined by genetics, but in many, many years of involvement with cycling I have yet to see or hear of anybody's rear end getting broader or larger in a manner that could be considered to be unsightly.

I worked as a soigneur for a women's bike racing team for a while. There were plenty of muscular thighs in the pelaton that were a bit larger than what might be considered "fashionable" to some, but after quite a bit of professional "hands on experience" I'm pretty certain that those that had large bottoms were that way because of nature, and that cycling could almost certainly be credited with keeping the size and shape of the rear end under control rather than making it larger than it would otherwise be.

Daner: How do I get some of that "hands on experience"? ;)

And, the picture, yes.. It's a tough job but somebody's got to do it...

Muerto skrev:
> Daner: How do I get some of that "hands on
> experience"? ;)

Step 1: Get a degree in Physical Therapy, specializing in Sports Medicine.

Step 2: Convince the team/race director that you can be of service.

Step 3: Be professional about it, it is work, not play. You don't see the bartender going home drunk every night, do you?

smurfrox: Du har förstått vad jag har menat helatiden... Bra att alla verkar förstå varandra nu iaf... jävla internet, varför kan det inte göra så att alla förstår vad man säger ;)

[edit] och inte kan "det" hjälpa mig stava rätt heller ;)

Dan_dryer skrev:
> smurfrox: Du har förstått vad jag har menat
> helatiden... Bra att alla verkar förstå varandra
> nu iaf... jävla internet, varför kan det inte göra
> så att alla förstår vad man säger ;)
>

Jag gissar att det kanske mer har att göra med en övning i att formulera sig så att resonemanget blir logiskt och enkelt att förstå för läsarna. Men det blir förhoppningsvis bättre ju mer man skriver. "Övning ger träning", som en gammal tränare till mig sa..

Jag har snart en degree i physical therapy.

:)

-Punktförbränning fungerar inte.
-Vaderna blir inte större av cykling, eftersom det inte är styrketräning, utan uthållighetsträning. Uthållighetsträning ökar inte fiberstorleken i muskeler.
-Rumpan blir inte större.

Angående muskelfibrer så brukar man tala om 3 olika typer:

Typ 1
Typ 2(a)
Typ 2(b)

1 är mest uthållig, 2 är mera stark.

Alla tre typerna förekommer i alla muskler. Träning kan differentiera fibrerna på så sätt att typ 2(b) kan omvandlas till typ 2(a) vid viss träning, men den viktigaste faktorn för vilka fibrer en viss individ har är vilka man har fötts med. Huruvida träning kan typ 2(a) till typ 1 vet man inte.

MVH /Henrik

Haxx:

Var läser du och hur omfattande är utbildningen? [edit]: läste att du ska bli sjukgymnast. Men du får gärna berätta vad du läser.

Jag blev lite fundersam ang. info om fibrerna som du skriver om.
Ny forskning pekar på att typ 2b kanske inte ens finns hos människor. utan att det är en blandning av typ 2a och 2b fibrer som kallas typ 2x. Som är den fiber som ger snabba rörelser och stor kraft. Som du visst kan träna upp innom cykel, genom styke och spurt "intervaller" sittandes på cykel.

Typ 2a ger förövrigt något långsammare rörelser, mindre kraft, och är relativt uthålliga. Dessa kan också tränas på cykel

Och styrke och spurt träning ger större muskler... eftersom de tränar typ 2 muskelfibrerna

(jag kan komma med relativa tider om hur länge fibrerna orkar med sitt arbete också)

Johan S:

Övning ger helt klart träning... =)

Jag pluggar i Lund. Det är jättekul.
:)

Grundutbildningen är 120 P, sedan kan man läsa vidare om man vill och får (man får ansöka till magisterprogram).

MVH /Henrik

Jag läste i din profil att du pluggar idrottstränarprogrammet i dalarna. Det låter kul! Är det ett bra program?

MVH /Henrik

Hoppsan hejsan, du e snabbare än vad jag är... Det är riktigt roligt, sitter just nu med en B-uppsats som syftar till kravanalys på Dual/4X cyklister.

Ville bara fylla i lite nyheter ovan ang. fibrer också

Hoppsan, jag såg att jag skrev att muskler blir större vid grenspecifik styrke och spurt träning.
Vill då förtydliga mig genom att säga att de inte blir nämnvärt större, alltså man blir inte "biffig" av att träna det.

Det är heller inte det man vill uppnå, då det kan försämra den aeroba kapaciteten
(en ökad tvärsnittsyta innebär en relativ minskning av densiteten av mitokondrier och kapillärer vilket är negativt för den aeroba kapaciteten, hämtat från cyclingnews -04)

Hej!

Jo jag vet, jag skrev ganska förenklat ovan. Det är riktigt att man inte känner till om typ 2(b) finns, vissa påstår det och andra inte. Egentligen ska man ju kalla dem typ 2b(x).

Typ 2a är ganska uthålliga ja, jag bara menade att de är inte lika uthålliga som typ 1. Typ 2a kan tränas på cykel, och det görs också när man hojar. Jag ville bara säga att cykling för det första är uthålligt så därför tränas främst typ 1. Typ 2a har ju även de många mitokondrier och mkt myoglobin t.ex, den största skillnaden jämfört med typ 1 är väl egentligen fiberdiametern som är lite större hos typ 2a än typ 1.

MVH /Henrik

Daner skrev:
>
> Step 3: Be professional about it, it is work, not
> play. You don't see the bartender going home drunk
> every night, do you?

Tjena!

Ehh.. i've seen the bartender go home drunk almost every night.. hmm.. I was that bartender..

Haxx:

Försår dig klart och tydligt nu. Det är jobbigt att skriva "fysiologi" på nätet så alla förstår =)
Jag vet det av egen erfarenhet i denna tråden =P

Hoppas att vi har hjälpt "rbrt" att förstå innebörden av att cykla nu iaf... (man blir smalare och får bättre hälsa)

=)

Varför dök denna gamla tråden upp på reklamen på happy för happy.... Något mycket märkligt stycke kod spelar oss ett spratt.

Fick också denna... Hmm fejjan avlyssnar ju samtal och visar sen reklam om det man pratat om.

Undrar om happy gör detsamma och vi sen råkat nämna nåt om rumpor och cykling....

61EBE025-8435-42F6-AB19-3BAEFEB7A617.png

Sen har jag precis köpt ny hoj... och voilá (titta på de andra två länkarna under rumpbilden) så fattar ni!!! Happy avlyssnar oss!!!!!!!

Tillbaka
Topp