Ryde Trace Trail, dj*vla dyngskit!

SalkinL

Aktiv medlem
Efter en timmas kämpande med fälgen från helvete så har jag en bucklig fälg med hål i men inte något djävla däck på.

Började med att tejpa skiten och försöka kränga på däcket. Det tog nog 30min att få på däcket. Pumpade upp, ventilen läckte, lyckas byta ventilen till en annan och försöker igen. Läcker fortfarande. Tar loss däcket, bara det tog nog 10min. Tänkte att jag får väl tejpa om, tar loss tejpen och börjar torka rent. Det är fan hål i fälgfan efter däckjärnen i PLAST!!! Bucklor överallt!! Härligt, nya hjul och dom är redan paj.
Får väl slänga i en slang istället sålänge och beställa en ny fälg. Men slang, det går inte heller minsann för eftersom däcket sitter så djävulskt tajt på fälgen får man inte på däcket utan att skada slangen. Så nu sitter jag här med nya hjul varav ett med paj fälg och inga däck på.

Humöret är sådär psykopat dåligt nu.

Hur fan lyckas man få på ett djävla däck på den där förbannade djävla fälgen utan att göra sönder den????

Edit: tog bort lite stora bokstäver i rubriken /mod

Senast redigerad av en moderator:
Fast en fälg ska tåla ett däckjärn i plast, speciellt i kombo med såpvatten och dessutom med däckskanten nedputtad i "dalen" på fälgen.

Däcket går på för hand på andra hjul.

Senast ändrad:
Viktigt att du kränger från rätt sida eftersom fälgen är asymmetrisk. Ryde fälgarna verkar vara rättså stora så även viktigt att du ser till att de ligger ordentligt nere i mittspåret innan du kränger på den sista biten.

Vissa däck-fälgkombinationet är ett verk av satan. Bränn och börja om.

Eller vänta. Spara kombon. Det brukar alltid finnas ett gäng som hävdar att det bara handlar om teknik. Jag har en idé till en jättefestlig tävling...

Jag tog sidan där ventilen inte är sist. Men det kanske hade varit bättre att göra tvärtom.

Får väl beställa en ny fälg nu... 1000kr rakt ner i bingen. Ska ha rituell slakt av den pajjade fälgen.

Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Vissa däck-fälgkombinationet är ett verk av
> satan. Bränn och börja om.
>
> Eller vänta. Spara kombon. Det brukar alltid
> finnas ett gäng som hävdar att det bara handlar
> om teknik. Jag har en idé till en jättefestlig
> tävling...

Ja det här verkar onekligen vara just ett verk av satan. Helt sanslöst, har aldrig varit med om något som ens är i närheten av det här. Nu står de nya hjulen på bänken i förrådet. Får se hur jag gör med dom.

Med rätt sida menade jag från den sida där avståndet mellan spåret i fälgen och fälgkanten är minst gör man tvärtom är det tom tungt att få på däck på sram roam som annars funkar bra för hand. Att ta av först och på sist vid ventilen är väl även det ganska givet om man vill göra det så lätt för sig som möjligt :-)

SalkinL skrev:
> Jag tog sidan där ventilen inte är sist. Men det
> kanske hade varit bättre att göra tvärtom.
>
Ventilen sitter väl i diket, så ja det hade nog varit bättre att göra tvärt om.
Har för mig att det var någon annan här som också lyckades buckla sin asymmetriska fälg vid däckmontering, de borde nog börja skicka med en tydlig instruktion.

Men otroligt trist med nya fälgar som blir paj direkt :(

DanielW:

Hur har det hållt med fullagningen? För mitt hål ser tämligen likt ut, men fan vet om jag inte köper en ny fälg ändå. Jag kommer störa mig på att hålet finns annars.

Jag tycker det känns onödigt tajt oavsett, däcken sitter mycket lösare på mina Mavic hjul och det håller tätt utan problem. Enda skulle väl vara att om man släpper ut luften så släpper inte däcket från kanten om fälg/däck är snortajt.

theBrand skrev:
> SalkinL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tog sidan där ventilen inte är sist. Men
> det
> > kanske hade varit bättre att göra tvärtom.
> >
> Ventilen sitter väl i diket, så ja det hade nog
> varit bättre att göra tvärt om.
> Har för mig att det var någon annan här som
> också lyckades buckla sin asymmetriska fälg vid
> däckmontering, de borde nog börja skicka med en
> tydlig instruktion.
>
> Men otroligt trist med nya fälgar som blir paj
> direkt :(

Jo jag inser det nu när jag tänker på det. Tvärtom hade varit bättre. Gör väl ett nytt försök med bakhjulet imorgon.

skier skrev:
> De verkar framkalla mkt känslor de där
> Ryde-fälgarna...
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2694227/page=
> 1
>
> För en som inte förstår, vad är fördelen med
> så tighta fälgar? Är det nödvändigt för
> tubeless?

Nej inte alls. Mina Ryde och stam är som natt och dag att få på det viktiga är att fälgbanan där däckkanten vilar är tillräckligt stor själva kanten på fälgen behöver inte vara hög. Tror ett problem som spär på när det gäller Ryde är att de inte är fabrikstejpade och att när man tejpar med en relativt oelastisk tejp inte får ner den helt i botten på spåret i fälgen vilket bygger och gör att man inte får samma spelrum när däcket förs ner i spåret när det ska av och på.

Men de facto kvarstår; vissa combos är inte gjorda för varandra. Jag återkommer imorn med den combo jag tänker på. Det krävdes två riktiga skogshuggare till karlakarlar och däckjärn i just järn plus en sjuhelvetes massa svordomar.

Luthman Photography skrev:
> Jag tycker att Maxxisdäck är bland de bättre
> att jobba med. Men både Arch och Flow ska väl
> vara rätt tighta?

Ja, både jag och tompaa känns som att vi krängt på vår beskärda del däck men just den kombon var löjlig. Sen som det beror på exakt den fälgen tillsammans med exakt det däcket är såklart en möjlighet. Annars behövs aldrig ett däckjärn tycker jag :)

Om det är ett nytt däck kan det faktiskt vara defekt (jag såg att så inte var fallet för OP). Jag har haft ett sådant, skadade fälgen (lite) under mycket svärande innan jag insåg att det faktiskt var omöjligt. Jag skickade tillbaka till tyskland, fick ett nytt. Liknande har hänt bekanta. Mitt var ett Schwalbe Ice Spiker Pro 29, men det kan nog hända på alla modeller.

Senast ändrad:
Jag har haft Schwalbe-däck (Rocket Ron / Racing Ralph) som helt enkelt varit felkonstruerade och inte gått få på hjulet. Testar man ett annat däck (av samma märke/modell) så går det sen bra att få på. Det är bara att slänga (och naturligtvis reklamera om man orkar). Jag har inte råkat ut för samma problem med något annat däckmärke.

SalkinL skrev:
> DanielW:
>
> Hur har det hållt med fullagningen? För mitt
> hål ser tämligen likt ut, men fan vet om jag
> inte köper en ny fälg ändå. Jag kommer störa
> mig på att hålet finns annars.
>
> Jag tycker det känns onödigt tajt oavsett,
> däcken sitter mycket lösare på mina Mavic hjul
> och det håller tätt utan problem. Enda skulle
> väl vara att om man släpper ut luften så
> släpper inte däcket från kanten om fälg/däck
> är snortajt.

När jag krängde på från rätt håll var det ingen skillnad mot hur det var att kränga på däck på ett par flow ex.

Lagningen sitter som en smäck, har inte tänkt på det efter jag monterat däcken. Trodde att jag skulle störa mig och var nära att beställa en ny fälg men jag kör tills det havererar. När det havererar så blir det ännu lättare kinakolfiber (om dollarn har vänt). Jag cyklar dock inte särskilt snabbt och verkligen inte snabbt nerför.

Däck som jag fått på utan problem på ryde trace trail/enduro (från rätt håll):
- On-one Chunky Monkey
- Schwalbe Racing Ralph
- Continental MK II
- Surly Knard

Kränga från rätt sida: shit vad man måste kunna saker nuförtiden. Undra om jag någonsin vågar köpa en ny hoj igen. Kanske enklast att hålla sig till sina två klassiska 26 tum XC HT / 26 tum DH med fjäderdämpning och slangdäck / fälg å sen bara cykla (när det nu kommer att hända) och vara glad.

Aron skrev:
> Vissa däck-fälgkombinationet är ett verk av
> satan. Bränn och börja om.
>
> Eller vänta. Spara kombon. Det brukar alltid
> finnas ett gäng som hävdar att det bara handlar
> om teknik. Jag har en idé till en jättefestlig
> tävling...

Plötsligt får man skrika i rubriken på Happy?

Kan upplysa om att nya assymetriska Trace 25 är också ett h-e att montera däck på. Värsta jag någonsin stött på, och då använde jag ändå gamla uttänjda däck. Felet är att "diket" i fälgen är alldeles för grunt. Och, ja, jag krängde från rätt håll närmast diket.
Ser inte fram emot att få punka med dessa i skogen. :(

För 3-4 år sedan så hade jag ett Schwalbe-däck (Rocket Ron) som absolut inte gick på mina Crest-fälgar. Jag fick på det på ena sidan men inte andra. Till slut fick jag klippa/skära bort däcket och slänga det. Nästa däck (även det Rocket Ron) gick på utan problem. Så tänk på att den möjligheten också finns: Felkonstruerat däck.

Fulkinesen sa:
För 3-4 år sedan så hade jag ett Schwalbe-däck (Rocket Ron) som absolut inte gick på mina Crest-fälgar. Jag fick på det på ena sidan men inte andra. Till slut fick jag klippa/skära bort däcket och slänga det. Nästa däck (även det Rocket Ron) gick på utan problem. Så tänk på att den möjligheten också finns: För höga toleranser/Dåligt validerad tillverkningsprocess.

Jag korrigerade stavfelet ;)

Jeppe_E sa:
Fulkinesen sa:
För 3-4 år sedan så hade jag ett Schwalbe-däck (Rocket Ron) som absolut inte gick på mina Crest-fälgar. Jag fick på det på ena sidan men inte andra. Till slut fick jag klippa/skära bort däcket och slänga det. Nästa däck (även det Rocket Ron) gick på utan problem. Så tänk på att den möjligheten också finns: För höga toleranser/Dåligt validerad tillverkningsprocess.

Är inte det samma sak som Schwalbe rent allmännt? Ojämn kvallite - man tror att de är bra och sen får man deffekta dyngdäck igen. Vittoria och conti känns rent allmänt som om de har jämnare kvallite - kanske inte bättre däck alltid, men jämnare kvallite.

Sen man man ju undra hur vissa fälgar är konstruerade - så dyrt kompromissmässigt borde det inte vara att göra diket någon mm djupare kan man tycka och blir fälgen 25 gram tyngre av det så tror jag att många är beredda att offra det för att rimligt enkelt kunna laga punka ute i fält.

Skulle inte säga att det beror på toleranser eller däck i detta fall. Samma däck som lätt kan läggas på, utan verktyg, på andra fälgar krävde däcksjärn och våld på Ryde fälgarna.
Fälgen är felkonstruerad, diket är alldeles för grunt.

Jeppe_E sa:
Fulkinesen sa:

Tack! :)

Lingon sa:
Skulle inte säga att det beror på toleranser eller däck i detta fall. Samma däck som lätt kan läggas på, utan verktyg, på andra fälgar krävde däcksjärn och våld på Ryde fälgarna.
Fälgen är felkonstruerad, diket är alldeles för grunt.

Håller med om att diket är för grunt faktiskt, men jag bytte från NN till RR på mina Ryde Edge- fälgar igår utan större problem.
Däckjärn för att få ut kanten när de skulle av, men inga verktyg för att få dit det nya däcket, men visst, det var jäkligt tajt... :)

Första gången jag stansade oxå, blev supertätt på direkten!! (Nybörjartur antar jag)

Tillbaka
Topp