Ryggproblem 2.0

Tebbans

Medlem
Ryggproblem 2.0
Startar en ny tråd angående ryggproblem.
Det är ju något som vi nästan alla som tränar med cykeln som redskap råkar ut för på olika sätt. Tänkte att många har erfarenhet och tips hur man kan göra för att minska ryggproblemen vid framför allt cykelträning. Har själv haft problem med ökade ryggsmärtor i ländryggen under några år framförallt vid mycket sittande och lite längre cykelpass. Har gått hos naprapat och fysioterapeut efter att gjort röntgen av ryggen som visar på artros och vissa förslitningar av ländkotorna. Nu har besvären ökat igen och jag har knapp suttit på en cykel på tre veckor och istället jobbat med både att stretcha och träna styrkan i ryggen. Det jag framförallt är intresserad av nu är tips på en bra naprapat som är kunnig om cyklingens anatomi och som kan ge mig relevanta övningar för en bättre fungerande rygg!

Ryggproblem 2.0
Startar en ny tråd angående ryggproblem.
Det är ju något som vi nästan alla som tränar med cykeln som redskap råkar ut för på olika sätt. Tänkte att många har erfarenhet och tips hur man kan göra för att minska ryggproblemen vid framför allt cykelträning. Har själv haft problem med ökade ryggsmärtor i ländryggen under några år framförallt vid mycket sittande och lite längre cykelpass. Har gått hos naprapat och fysioterapeut efter att gjort röntgen av ryggen som visar på artros och vissa förslitningar av ländkotorna. Nu har besvären ökat igen och jag har knapp suttit på en cykel på tre veckor och istället jobbat med både att stretcha och träna styrkan i ryggen. Det jag framförallt är intresserad av nu är tips på en bra naprapat som är kunnig om cyklingens anatomi och som kan ge mig relevanta övningar för en bättre fungerande rygg!
Lite tips finns här ?
lycka till med ryggen !

Ryggproblem 2.0
Att sitta ned under arbetstid är döden för ryggen, stå upp. När man sitter så drar höftböjarna ihop sig och blir kortare och kortare. Nä stå upp, öka rörligheten i höftböjarna och cykla mera. Det har funkat för mig. Höll på att bli tokig under covid restriktionerna då jag satt alldeles för mycket på en kass köksstol framför datorn.

Ryggproblem 2.0
För cykling så experimentera gärna med sadelns lutning, min är lätt nedåtlutad och det möjliggör långa smärtfria cykelrundor för mig med diskproblem. För mycket lutning kan bli förödande för axlar och nacken dock, man får testa sig fram och hitta the sweet spot.

Ryggproblem 2.0
Ländryggen, hm. Kan du hitta en höjd där du i n t e gungar och guppar på sadeln? Det är benen som ska jobba, på lagom lätta växlar.

Ryggproblem 2.0
Om alla hade exakt samma ryggproblem skulle jag hålla med dig?
Nä, visst kan det vara klokt att bli utredd någon gång, men mycket är ändå sådant som vården inte kan göra så mycket åt. Bättre då att de focuserar på allvarligare tillstånd med bättre prognos än försöker hjälpa medelålders gubbar med dålig rygg.

Ryggproblem 2.0
Nä, visst kan det vara klokt att bli utredd någon gång, men mycket är ändå sådant som vården inte kan göra så mycket åt. Bättre då att de focuserar på allvarligare tillstånd med bättre prognos än försöker hjälpa medelålders gubbar med dålig rygg.
Om man resonerar så borde man ändå klara sig ganska bra utan professionell hjälp. Dom vet inte alltid bättre heller faktiskt.

Ryggproblem 2.0
Fick ta del av lite intressanta dokument av en kompis som är läkare när jag funderade på operation.

Dels så bedöms en ganska stor andel av besvären som psykosomatiska och det är viktigt att undersöka ordentligt så att det verkligen finns något att operera. Dels så är det stor (!) skillnad på framgångsprocenten på olika ställen. Lite mellan raderna kunde man läsa att de som hade sämre framgång med sina operationer överbehandlade och opererade sådant som kanske inte alls skulle opereras.

Fick kommentaren av läkaren som undersökte mig på Ryggkirurgiskt centrum att det inte alltid var så att MR och patientens beskrivning stämde så bra överrens som med mig och att det absolut var värt att operera men de tyckte ändå jag skulle göra mera sjukgymnastik innan.

Har otroligt svårt att få till det tyvärr men i vardagen är jag numera symptomfri, min teori är att det beror på regelbunden (daglig) löpning och att jag minimerat bärandet av barn. Har haft mer eller mindre små barn i 10 år nu och man vänjer sig ju vid att konka runt på dem eftersom de blir större successivt, finner mig fortfarande konkandes runt på 20 kg unge på höften ibland och det är inte alls bra. När de väger 3 kg är det lite annat.

Ryggproblem 2.0
Hej

Har haft problem med längdryggen detta år kommer efter ca 1.5 timme och blir bara värre med längden. Får stanna och sträcka ut och blir kortvarigt bättre innan det kommer smygandes igen. Körde ett cykellopp på 3h och där hade man inte tid med pauser. Var totalt förstörd i rygg 2 dygn efter det.

Vilket fall har cyklat ca 500 mil per år i 5 årstid. Har aldrig haft problem med rygg innan, har suttit med denna sittställning iaf 4 år.

Har nu fått ge mig 10cm dropp klarar inte min kropp längre även fast jag inte är last gammal 34 vårar

Höjt styret 3 cm samt 1 cm kortare stam. Min rygg är som ny, 10 milare no problemas, så mitt förslag är att börja kika på hur du sitter för att skona ryggen vid bekymmer.

Senast ändrad:
Ryggproblem 2.0
Nyröntgad och ihopväxt efter 3 operationer. Nu jävlar ska det cyklas(försiktigt)

image001.png

Ryggproblem 2.0
Jag har under åren blivit alltmer sned i ryggen och har mycket smärtor, främst i ländryggen på hö. sida. MR röntgats, naprapat, läkare, sjukgymnastik, vanlig röntgen, CT. Sjukvården ställer upp. Diagnosen är numera skolios samt artros. Går ständigt med en gördel och stillastående och butiksfluktande är döden. Däremot funkar både gymnastik och promenad i hastig takt och cyklar gör jag till skillnad från en del ovan utan vare sig gördel eller smärtor utan en lång runda befriar mig ett dygn framöver. Bästa medicinen!

Ryggproblem 2.0
Om ryggen fungerar så är det likt övriga saker vi tar för givna, när den inte fungerar så är nästan allt kasst. Att bli trött i ryggen och att inte kunna sitta, lyfta och emellanåt även bara ont är fruktansvärt. Rörelse har hjälpt mig genom åren, min mamma fick diskbråck 1982 och blev ordinerad vila. En sommar på ortopeden följt av mer vila hjälpte inte henne. Förmodligen tvärtom.
En gång tog jag kodein och målade ett garage, efter en axelolycka, och det blev inte sämre iaf.

Ryggproblem 2.0
Jag har rvå diskbråck i ländryggen och så länge jag håller igång cyklingen märks de inte av. Bäst för mig ör att cykla på ht’n så man står upp mer och bryter i styret vilket stärker de minsta musklerna närmast ryggraden väl.

Ryggproblem 2.0
Jag har rvå diskbråck i ländryggen och så länge jag håller igång cyklingen märks de inte av. Bäst för mig ör att cykla på ht’n så man står upp mer och bryter i styret vilket stärker de minsta musklerna närmast ryggraden väl.

Tänk så olika vi alla är, för min struldisk var hardtail döden. Slutade cykla hardtail då ryggen bara knasade hur jag än tränade den. Givet att hela kroppen blir stötdämpare när man kör ht i stökig terräng känns det nog mer undantag än regel att det funkar så bra som det gör för dig. Bara att gratulera:)

Tillbaka
Topp