Ryggsäck för skogsåkning

Ryggsäck för skogsåkning
Update: Jag har kört rätt mycket med min Fjörå sen förra året. Både i skogen och till jobbet när jag har lite ombyte med. Mycket nöjd med den!

Ryggsäck för skogsåkning
Fjällpipare skrev:
-------------------------------------------------------
> Fint Jerry. Har tittat lite mer på FR trail 20L.
> Grejen är det att jag vill kunna packa jacka,
> extra byxor, tröja, underkläder, samt laptop
> också. Den verkar rymma allt detta.

Den ser slimmad ut men rymmer grymt mycket :)

Ryggsäck för skogsåkning
Finns många roliga väskor. Köp inte tyngre och mer feature-späckad än du behöver, det är skönt att ha lätt. Med det sagt, så har jag nog inte haft en cykelryggsäck som stör mindre under färd, än den rätt kraftiga Evoc CC FR 16. Och då har jag nog använt runt 10 st rätt ordentligt.

Det lilla Salomonsladdret är en fröjd att ta på sig i jämförelse med Evoc-monstret, men när man väl är ute och skakar i skogen så flaxar Salomonväskan runt och stör mycket mer.

Tveksamt om 16-litern får ner allt du önskar packa så det är nog rätt att kolla på 20.

Ryggsäck för skogsåkning
Jag kör 16 el 20L Salomonsladder. Tänker aldrig på att den är där bak när jag cyklar. Vatten, prylar, regnjacka och matsäck får gott om plats. Tror det är ett bra betyg.

Ryggsäck för skogsåkning
Kan då tillägga att Salomonsladdret är bland mina topp-tre cykelryggor. Evocen var en laboration, jag blev förvånad över att jag föredrar en så klunsig väska framför Salomon-trotjänaren. Kanske är det helstelskumpandet numera som kräver en extra stillasittande väska.

Den tredje favoriten var en tidig Source, genialisk design men usel kvalitet. Varenda dragkedja pajade på ett par år.

Ryggsäck för skogsåkning
Everest (Stadium) har i flera år haft 25-30 L Airflowryggsäckar som har varit väldigt bra tycker jag. Bra i tre betydelser
1) Den ventilerade ryggen där själva ryggsäcken hänger ett par cm ut från ryggen är genial
2) Plattan som utgör baksida på själva säcken funkar bra som ryggplatta
3) Airflowkonstruktionen bidrar till en stabil säck

Den sista generationen jag pendlar med nu är en 5 år gammal 26 L version. Jämfört äldre versioner är den väldigt lätt. För lite större cykelsäckar är den det bästa jag testat.

Har inte riktigt hittat någon motsvarighet i dagens sortiment. De blev nog för dyra att producera...

rygga.jpg

Ryggsäck för skogsåkning
Jag spånade på everesten då den är bra prosmässigt men den hade ingen midjerem, det är det viktigaste att ha en bra midjerem för då sitter den på plats =)

Ryggsäck för skogsåkning
Jag har en camelbak Hawg som hängt med i snart tio år. Den har gått i ur och skur med lite och för mycket packning, tvättats flitigt i maskin och vurpats duktigt med. Efter en tvätt ser den ut som ny igen. Tyvärr håller den alldeles för bra vilket gör nyköp svårmotiverat:)

Mitt tips är köp inte för liten. 18-20 liter är gött att ha och de flesta väskorna blir smutta ändå med remmar mm.

Ryggsäck för skogsåkning
Beställde i dagarna en sådan här:

http://www.bike-discount.de/en/buy/trans-alpine-32-el-black-granite-32,0-l-157429

Verkar ha fått bra omdömen det jag läst om den. Får se hur den fungerar som till allt ryggsäck och längre cykelturer. Som 1.92 lång gillar jag också att den versionen är gjord för långa människor.

Jag har sedan nu osprey raptor 14 som jag inte är 100% nöjd med.
Storleken är ganska bra och jag får ner verktyg, extraslangar och fika utan problem.

Den har dock ett problem: vätskeblåsan, den som kommer med är stel och gjorde att all vikt la sig på en punkt på ryggen när jag cyklade. Detta gjorde den väldigt obekväm tills jag började använda min gamla camelbak blåsa istället som är lealös och gjorde att vikten fördelades på ryggen istället.

Jag skulle nog personligen ha köpt en camelbak mule istället så här i efterhand. Eller kollat på andra ryggsäckar i samma storlek från andra märken. Deuter har några som ser intressanta ut, gillar att de inte har sånna där öppna fack utan dragkedjor som tenderar att bli fulla med skräp.

Tillbaka
Topp