Ryggsäck på mtb...

Rabalder

Ny medlem
Ryggsäck på mtb...
Hej, är väl inte så himla bra att ha en alldeles för tung rygga med sig när man hojar, men ngn som vet om det finns ngn cyklingsanpassad ryggsäck i ca 40 liters storlek...?

Ryggsäck på mtb...
Camelbak Transalp är nog ett alternativ, men den är väl inte riktigt 40 liter? Så stor rygga känns lite för mycket, om man ska cykla i terräng. Nya Camelbak Havoc rymmer också en del, likaså gamla H.A.W.G. men båda är gjorde för cykling, inte transport av allt för mycket prylar. ;-)

/Leo

Ryggsäck på mtb...
Hmm, rygga på mtb! Kan bli ett tungt fall om det vill sig illa. Men om man nu måste ha ryggsäck så ska man nog definitivt satsa på en softpack (ryggsäck utan ram). Finns en uppsjö av modeller. Haglöfs har sin Climber-serie. Skulle nog undvika en special-säck för cykel som är så stor som 40 lit. Det är risk att den bara blir liggande sedan. En allround-säck kan man ha till mycket annat än att bara ha på cykeln.
Du har inte funderat på att sätta väskor på hojen istället?

/steen

Ryggsäck på mtb...
Har sett bilder på Source Whistler. Den såg bra ut, men den var inte 40 liter. Om du ska ha en så stor rygga så kolla på en smidig vandrarsäck med bra spännrämmar för mage och bröst.
/J

Ryggsäck på mtb...
Kanske ett litet tips...
Jag handlade en Everest rygga på stadium som skall användas då jag är på cykeltur eller korta övningar i skogen. Den är liten, har vattenblåsa och två fack för några sportsbars och verktyg. Bra remmar, bra ventilation mm. Ett klart plus var priset, 390 kr inkl. vattenblåsa (som starkt liknar CamelBak 1.5 liter med stora locket) på 1 liter.

Nu tror jag att stadium har andra modeller av Everest ryggor med eller utan vattenblåsa som kan passa mångas behov och dessutom har de ett fördelaktigt pris. Jag har provat BlackBurn och DEUTER och denna Everest rygga står sig bra mot de andra.

Ryggsäck på mtb...
Arcteryx Bora, 30 l har jag. Sitter som en smäck, finns i olika rygglängder och torde passa utmärkt för turen då den inte är ivägen för hjälmen. Sen skyddar den nog vid fall. Lite dyr kanske.

Ryggsäck på mtb...
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Camelbak Transalp är nog ett alternativ, men den
> är väl inte riktigt 40 liter? Så stor rygga känns
> lite för mycket, om man ska cykla i terräng.

Har en Camelbak Transalp, den rymmer 4 l vatten o 28.5 l packning. Det är en utmärkt säck. Men jag skulle inte gärna åka med den fullpackad, att hoja med rygga gör snart ont eftersom vikten hamnar på ryggraden snarare än på axlar o höfter.

Haglöfs klättersäckar är urusla, bör undvikas till varje pris

Per

Ryggsäck på mtb...
Jag använder en Haglöfs Tight Medium som jag är ganska nöjd med. Sitter bra och rymmer en hel del. I den har jag en Camelbak Unbottle isolerad vattensäck. Ser ut sålunda:

050604%201438%20IMG_3458.jpg

Ryggsäck på mtb...
Jag använder en Litepac. Multisport modellen. Den är iofs inte alls så stor som 40 liter, tror den är på 27, extremt lätt och det är ju skönt men det gör att den är något sladdrig. Tycker ändå att den funkar riktigt fint. Skönt att slippa släpa på en massa extra vikt.

När jag cyklar till jobbet har jag en Mamut Granit Guide (40 liter) som är en helt fantastiskt bra säck, men inte optimal för cykling. Har man den helt fullpackad kommer den för högt upp och är ivägen för hjälmen.

// Malin

Ryggsäck på mtb...
Kör med Everst 15 l med en 2 liters vattensäck när jag är ute och kör i skog och mark. Är jätteskön att ha på sig och sitter inte alls ivägen. Får plats med det man kan behöva för en tur på 1-6 timmmar. Priset är också mycket bra och som R_C skriv så finns det flera modeller.

Till jobbet blir det en gammal Haglöfs Climber 2 på 30 liter. Mycket packad blir den lätt hög och otymplig men annars funkar den perfekt till ändamålet.

/Thomas

Ryggsäck på mtb...
Tusen tackar för tips, ska prova ngr av ovan nämnda modeller. Ytterliagre en fråga... Om man jämför med "vanlig" ryggsäck, så är väl en "cykelanpassad" konstruerad så att den bär en större del av vikten på länden...? Det optimala i detta sammanhang är väl att ha en säck som avlastar både axlar och höft...? Att jag frågar dylikt (lite petitesser...) beror på att jag inte hinner utvärdera säcken innan avfärd. Ska säcken ha stor eller liten anläggningsyta mot ryggen eller bärs den upp av höft eller länd...? Korkade frågor ja vet...

Ryggsäck på mtb...
Har cyklat en hel del med en Haglöf Tight XL, 38l. Har plats för en vattenblåsa internt. Funkar bra på längre turer när man måste ha med ombyte, reservdelar, fika osv.

Sitter bra även i stökig terräng. Har ett bra midjebälte som fungerar och tar upp en del av lasten. Komprimeringsrämmar på sidorna gör att "lasten" ligger still även om säcken inte är full.

24.jpg

Full last

Senast redigerad av en moderator:
Ryggsäck på mtb...
Funkar det bra att ha väskor på cykeln i stökig terräng?
Nån som har erfarenhet av det?

Knäcks sadelstolpen om man har en sån "pinne" med väskor på?
Funkar det med pakethållare?
Blir det lätt framåtvolt med väska på styret?
Alltså om man cyklar på stigar med rötter o stenar o lera o sånt.

Ryggsäck på mtb...
Rabalder skrev:
> Om man
> jämför med "vanlig" ryggsäck, så är väl en
> "cykelanpassad" konstruerad så att den bär en
> större del av vikten på länden...?

Inte vad jag vet, att hoja med ryggsäck tenderar att bli plågsamt, ett par liter vatten, några verktyg o en banan, är inget problem, men så fort det blir mer blir det fel efter några timmar. Vattnet fungerar visserligen som "dämpare" men jag har hittills inte stött på en ryggsäck som man kan cykla med packning i. Vikten hamnar på ryggraden, istället för på höfter och axlar, det bara är så, och det enda man kan göra åt saken är att ta sitt bagage på något annat sätt. För lättare bagage, men ändå mer än verktyg o banan o något varmt, är sannolikt det bästa räcken som fästs på sadelstolpen, för tyngre bagage är det cykelväskor eller släpkärra som gäller.

Per

Ryggsäck på mtb...
bensu skrev:
> Funkar det bra att ha väskor på cykeln i stökig
> terräng?

Det beror väl på hur mycket man har i dem. För egen del skulle jag aldrig ge mig ut i stökig terräng med bagage.

> Knäcks sadelstolpen om man har en sån "pinne" med
> väskor på?

Sadelstolpsräcken brukar tåla max 15 kg.

> Funkar det med pakethållare?

image010.jpg

Man märker inte ens att man har ett tubusräcke

Ja, tubusräcken väger bara 0,5 kg, och klarar 40 kg http://www.tubus.net/eng/produkte/hinterradtraeger/cargo.php hojade med sådan ett år i alperna http://www.lowdin.nu/MTB/singletrack2000/SingleTrack2000.htm, dock åkte vi aldrig singletrack med bagaget på. Uppfattar det inte som meningsfullt.

> Blir det lätt framåtvolt med väska på styret?

Det beror på, om väskan balanseras av väskor bak, är det ingen större skillnad, men om man bara har en framväska ökar naturligtvis risken att slå över eftersom hojen blir framtung. Det mest slående med styrväska är dock att styret blir instabilt (som vingarna på viggen). Om styrväskan inte balanseras med lowriders, väskor på gaffeln, kan man inte släppa styret en sekund, eftersom styret i det fallet omedelbart vippar runt. Man måste alltså konstant hålla i styret.

Per

Senast redigerad av en moderator:
Ryggsäck på mtb...
Har några olika Haglöfssäckar. Tight XL Funkar till och från jobbet inte i många mil, skulle aldrig cykla med den fullpackad några längre sträckor. Tight L också lite stor att ha på ryggen men funkar om man inte har den fullpackad och drar åt kompressionsremmarna. Tight M Funkar bra, HIC23 funkar också bra men frågan är om kvalitén är lika bra som hos Tightsäckarna. Har en Everestsäck med vätskeblåsa i, 10l packvolym, funkar bra märks knappt på ryggen.

Ryggsäck på mtb...
Rabalder skrev:
> Bobtrailern kan bli aktuell. Såg att den svenska
> generalagenten finns i Danmark, vet ngn om det
> finns ngn återförsäljare i Sweden...?

molasspass4.jpg

Cykelcity förde dem, vi köpte våra där, har åkt två somrar med BOBar, dels i Colorado http://www.lowdin.nu/MTB/Colorado/Singletrack.htm dels i Kalifornien, och har bara gott att säga om dem när det gäller själva cyklingen. Det är skönt att inte behöva ha någon last på ramen. Däremot är de lite besvärliga att transportera. Dock för åkning i stökig terräng är de värdelösa med eller utan fjädring.

Per

Ryggsäck på mtb...
En sak bara: Som Malina sa så tar stora ryggsäckar emot i nacken, och det finns ingen cykelspecifik ryggsäck (Camelbak, Vaude eller Deuter) som är större än 30L. Sen beror det ju naturligtvis på vad man har för kroppsbyggnad, jag är kort och har inte plats för en större säck än 25L på ryggen.
Titta här på mig och MaVic bredvid varandra, 38 vs 25 liter:
Image-0867AA46D15711D9.jpg

Ryggsäck på mtb...
Apropå is.

Det finns ett gäng mkt dedikerade skridskoåkare
som kör med rätt stora ryggsäckar som sitter extremt
lågt för bättre ergonomi och mindre luftmotstånd.

Jag tror en av dem jobbar som cykelbud här i stan.
Jag är osäker på om det är köpesäckar eller hemma-
snickrat, troligen det senare.

Om någon är intresserad kan jag nog skaka fram
namn och nummer till karln.

Ryggsäck på mtb...
En smart idé skulle vara att köpa in en eller fler BOB-trailers
och ha dem typ som i en bilpool.

Vi snackade förut om att gå ihop typ 3-4 pers och lägga typ en
sjuhundring var. Detta forum har förmodligen ett sjukt bra underlag
för den typen av cykelmaterielskollektivismer?

Ryggsäck på mtb...
Hej

Har endast gott att säga om att bära ryggsäck när man hojjar i terrängen,speciellt efter idag när jag körde framhjulet i en stubbe ,vurpade över styret och cykeln landade på min rygg,jag hade min skal-jacka och sittunderlag i så det var mjukt och skönt.

Gick därifrån endast med ett skrubbsår på knät,använder föresten en liten billig och smidig ryggsäck jag köpte hos elgiganten, (roligare att lägga pengarna på cyklar).

Mvh

Ryggsäck på mtb...
Efter at ha transporterat min pappas beställning av en helfalska whisky i 2,5 timma i Hellas och runt lite diverse sjöar i den Stockholmska närtrakten måste jag ställa mig den stora frågan.

När Kropp cyklade till Himalaya hade han en packningskärra.
Han var ett proffs om någon.
Kanske säger det något om var det är effektivt att ha packning.

Randennoeour cyklisterna har väldigt sällan packning på ryggen - i alla fal av de bilder jag sett. Vätskan sitter på cykeln i två olika ställ.

Är det vettigt att transportera någonting överhuvudtaget på ryggen när man cyklar ? Förmodligen är det ett nödvändigt ont när man inte kan planera sina behov bättre. Men jag vet inte.....

Varje gupp, varje svaj i cykeln, varje misstramp, varje tramp överhuvudtaget borde bli tyngre när du har något på axlarna....

Teoretiskt känns det som om ryggsäck är ett nerköp.

Ryggsäck på mtb...
Jag är på. Jag har redan tjyvstartat med packväskor, jag har ett par som jag aldrig har använt men dom har redan hunnit gå 2000 km ;-)
BOB-pool är är taget. En annan sak vore några riktigt heavyduty cykeltransportväskor.
Newsboy skrev:
> En smart idé skulle vara att köpa in en eller fler
> BOB-trailers
> och ha dem typ som i en bilpool.

Tepåsen, randonneurcyklisterna kör lugnt och långt på landsväg, då det inte spelar så stor roll om själva cykeln blir lite tyngre. Göran Kropp släpade med sig så mycket att det hade varit fullständigt omöjligt att ta det på ryggen. Och Kropp var äventyrare som ville klara sig själv, men han körde på asfalt och grus. Och han var inte proffscyklist.

Prova själv vad som känns trevligast att stöka runt med, en lastad cykel eller en lastad ryggsäck.

Min heldagsryggsäck för Hellasturer och liknande väger oftast mer än 5 kg när jag ger mig ut (med vatten). Förra sommaren MTB-tourade jag i tio dagar i norra Italien med en ryggsäck som vägde 5135gram.
Året innan cyklade jag landsväg med packväskor och 15kg packning. I våras cyklade jag på semester i en vecka med en budväska som vägde 8200 gram när den var full med souvenirer på hemvägen.

Vad man väljer för packningssätt är beroende på vilken typ av cykling man är ute efter, och även på vilken typ av resa man vill uppleva.

Ryggsäck på mtb...
Har cyklat tre dagar teknisk stig i sträck med tält, mat, sovsäck och verktyg. Använde mig av en Osprey kodine 48l som är byggd på det sättet att den är lite mjukare men följer ryggens former vilket passar sig väldigt bra till ändamålet samt att den har en låg höjd vilket oxå gör att den inte tar i hjälmen. Fick packa säcken med löst tält så det kom närmast ryggen vilket gav en mjukare jämnare yta. Tycker faktiskt cykling med väska har förbättrat min teknik på stökig terräng. Man tvingar sig att köra följsamare, jag brukar föreställa mig att jag har ett barn på ryggen då rullar jag mjukt över stenar och rötter :)

Tillbaka
Topp