Sabotage i Sandsjöbacka

• Trådstartare Trådstartare LOK
  • Start datum Start datum
Sabotage i Sandsjöbacka
Vad är syftet med spängerna? Är det inte för att minska slitaget på stigen? I så fall bör man ju göra allt för att underlätta för cyklister att ta sig upp på spängerna så inte slitaget på marken blir större.

Är spängerna där enbart för att vandrare inte skall bli leriga om fötterna? Även i detta fall bör ju man underlätta för cyklisterna så inte de heller blir leriga.

Sabotage i Sandsjöbacka
Att sätta upp farthinder för cyklister tycker jag låter som fel väg att gå. Om cyklister är välkomna i området vore det lämpligt att kommunicera till besökarna hur gångare, cyklister mfl skall samsas, tex att cyklister skall sakta ner till ca 10 km/h vid passager av gångare, vilka som har företräde på spänger vid möte etc.

Sabotage i Sandsjöbacka
Är det bara jag som skulle vilja läsa protokollen från mötena där stolparna diskuterades och beslut togs?
Var kan man begära ut dem?

Sabotage i Sandsjöbacka
Det verkar ju som att det nu finns någon på stiftelsen som planerar att se över frågan, och dessutom vill ha dialog med GSC? Kanske dags att sluta hetsa upp sig och ge dem lite arbetsro?

Ja, det blev inte så lyckat. Men nu ska man göra om. Och kan göra det rätt. Låt det vara så och starta inga nya världskrig. Det är bara cyklisterna som kommer förlora på det.

Sabotage i Sandsjöbacka
oxr sa:
Det verkar ju som att det nu finns någon på stiftelsen som planerar att se över frågan, och dessutom vill ha dialog med GSC? Kanske dags att sluta hetsa upp sig och ge dem lite arbetsro?

Ja, det blev inte så lyckat. Men nu ska man göra om. Och kan göra det rätt. Låt det vara så och starta inga nya världskrig. Det är bara cyklisterna som kommer förlora på det.

+1

Sabotage i Sandsjöbacka
oxr sa:

Linus verkar samarbetsvillig och resnonlig. Och nu har han kontakt med GSC.
Jag tror det blir bra!

Sabotage i Sandsjöbacka
oxr sa:

+2

Sabotage i Sandsjöbacka
oxr sa:

Inga skyttegravar i skogen?

Sabotage i Sandsjöbacka
Mölndalsposten igår, torsdag 22/3.

20180323_141201-01.jpeg

Sabotage i Sandsjöbacka
Om de skulle "råka" sätta upp för höga stolpar igen, kan man ju enkelt korta ner dem så både cyklister och gående kan ta sig över utan bekymmer. Är det tillåtet att cykla där så är det. Några tycker sig ha rätt till att helt enkelt förstöra för cyklister och sätta en jäkla stolpe mitt i leden som inte ens är uppmärkt, vilket i sig absolut kan vara farligt trots relativt låg fart.

Dumt att såga bort hela stolpen såklart, men att göra den lägre är något jag lätt hade tyckt var mer ok än att låta den utgöra en risk för att ett cykelstyre skulle kunna slå i.

Edit: självklart är det riktigt bra att LOK vill hålla en dialog ang detta, nu kan vi bara hoppas på att de lyssnar på honom/oss.

Senast ändrad:
Sabotage i Sandsjöbacka
Vad är det för konfligt man pratar om? Brukar se några enstaka trailrunners där, nästan ingen annan varken cyklist eller vandrare, inga konflikter som jag vet. Stolparna är ju dumma, var uppenbart att dom var att hindra cyklister, varför skulle dom stå på innekurvorna också? Intressant att man nämner cyklister både på GP och Mölndalsposten, undrar hur dom har fått denna informationen?

Sen lite positivt: själva spångar var en lyft för leden, eloge för dom som fixade dessa.

Sabotage i Sandsjöbacka
Ola sa:
Vad är det för konfligt man pratar om? Brukar se några enstaka trailrunners där, nästan ingen annan varken cyklist eller vandrare, inga konflikter som jag vet. Stolparna är ju dumma, var uppenbart att dom var att hindra cyklister, varför skulle dom stå på innekurvorna också? Intressant att man nämner cyklister både på GP och Mölndalsposten, undrar hur dom har fått denna informationen?

Sen lite positivt: själva spångar var en lyft för leden, eloge för dom som fixade dessa.
Personen de intervjuar som står angiven med namn säger ju det i Mölndalsposten i artikeln ovan. Ganska uppenbart var det kommer ifrån... :)

Sabotage i Sandsjöbacka
Tycker också de artiklar som tar upp cykling i reservaten överdriver konflikten, efter ett par års cyklande 4-5 ggr per vecka i ängårdbergen har jag fått väldigt få sura miner och endast en gång sura kommentarer. De låter ofta som att de skulle vara många som hamnar i konflikt och de tror inte jag är verkligheten.

Vad gäller stolparna så var min tanke när jag såg dem att de var uppsatta för att försvåra för cykling. Vilket tydligen var sanningen också. Tråkig inställning. Kan inte påstå att jag möt särskilt många cyklister i förhållande till fotgängare i just Sandsjöbacka. Har i och för sig inte cyklat där i nån större utsträckning.

/Anders

Sabotage i Sandsjöbacka
Uppdatering från Västkuststiftelsen.
När jag pratade med journalisten från Mölndals-Posten bad jag henne fokusera på lösningen, inte konflikten.

I en intervju i Radio Halland tyckte jag att vår åsikt blev mera tydlig.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=6917533

Här är artikeln, intervjun i radio är längre.
”Stiftelse vill hitta lösning i Sandsjöbacka
Publicerat kl 18.35
Stolpar på vandringsleder har väckt starka reaktioner från cyklister som också använder leden i Sandsjöbacka. Nu letas efter en lösning.

Västkuststiftelsen som tar hand om många naturreservat i landet, bland dem Sandsjöbacka satte nyligen upp ledstänger för att hjälpa folk som går på leden.

Men i helgen sågade någon ner stängerna som annars har väckt många reaktioner på sociala medier.

– Cyklister är en stor grupp som är ute i naturen. De använder cykel och vandringsleden och stolparna har ju irriterat. Därför hörde vi av oss till en stort cykelforum för att prata med cyklister för att hitta en gemensam lösning, säger Linus Kron är vd för Västkuststiftelsen.

Stolparna har väckt många diskussioner på sociala medier. Linus Kron har nu bokat tid med Göteborgs stigcyklister för att diskuttera en lösning.

– Vi får ransaka oss själva och se om det vi gjorde var en bra lösning eller om vi kunde göra något annat, säger Linus Croon.

– Har ni kommit på någon annan lösning som ni kunde ha gjort?

– Vi har fått många bra tips på cykelforumet som vi kommer ta till oss, säger Linus Kron.”

Sabotage i Sandsjöbacka
Den enkla lösningen är väll att inte göra något?
Möjligen ta bort understa biten som är kvar också som de såg ut på någon bild.

Det sattes upp hinder, de är nu borta. Problemet är löst. Svepakälen om att förenkla för vandrare är redan genomskådade.

Sabotage i Sandsjöbacka
LOK sa:
Uppdatering från Västkuststiftelsen.
När jag pratade med journalisten från Mölndals-Posten bad jag henne fokusera på lösningen, inte konflikten.

I en intervju i Radio Halland tyckte jag att vår åsikt blev mera tydlig.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=6917533

Här är artikeln, intervjun i radio är längre.
”Stiftelse vill hitta lösning i Sandsjöbacka
Publicerat kl 18.35
Stolpar på vandringsleder har väckt starka reaktioner från cyklister som också använder leden i Sandsjöbacka. Nu letas efter en lösning.

Västkuststiftelsen som tar hand om många naturreservat i landet, bland dem Sandsjöbacka satte nyligen upp ledstänger för att hjälpa folk som går på leden.

Men i helgen sågade någon ner stängerna som annars har väckt många reaktioner på sociala medier.

– Cyklister är en stor grupp som är ute i naturen. De använder cykel och vandringsleden och stolparna har ju irriterat. Därför hörde vi av oss till en stort cykelforum för att prata med cyklister för att hitta en gemensam lösning, säger Linus Kron är vd för Västkuststiftelsen.

Stolparna har väckt många diskussioner på sociala medier. Linus Kron har nu bokat tid med Göteborgs stigcyklister för att diskuttera en lösning.

– Vi får ransaka oss själva och se om det vi gjorde var en bra lösning eller om vi kunde göra något annat, säger Linus Croon.

– Har ni kommit på någon annan lösning som ni kunde ha gjort?

– Vi har fått många bra tips på cykelforumet som vi kommer ta till oss, säger Linus Kron.”
bra jobbat Linus!

Verkar ju som de som sätter upp stolparna inte förstår att cyklister tar sig förbi ändå fast bredvid spången istället och där vill man ju inte ha någon pga känslig mark. Skumt ja. Bäst om de lagt den energin för att reparera eller bygga fler spänger istället.

Sabotage i Sandsjöbacka
Loftberg sa:

I artikeln står att borttagningen av stolparna har polisanmälts. Men är det inte olagligt att lägga ut hinder för cyklister när det inte finns något cykelförbud? Jonas erkänner ju de är avsedda som hinder.
Skulle man då i princip kunna polisanmäla stolparna likt det här fallet?
http://www.harrydaposten.se/2017/02/27288/

Men eloge får väldigt trevliga nya spänger.

Sabotage i Sandsjöbacka
Robert sa:
Loftberg sa:

I artikeln står att borttagningen av stolparna har polisanmälts. Men är det inte olagligt att lägga ut hinder för cyklister när det inte finns något cykelförbud? Jonas erkänner ju de är avsedda som hinder.

Vad är det för "hinder" du menar har lagts ut? Förvaltaren av leden/reservatet har byggt spänger för att underlätta framkomlighet, och du känner dig kränkt för att man valde en utformning som gör det svårt att hålla hög fart som cyklist (men som underlättar för gamla och rörelsehindrade)? Herregud...

Sabotage i Sandsjöbacka
ooms sa:
...att man valde en utformning som gör det svårt att hålla hög fart som cyklist (men som underlättar för gamla och rörelsehindrade)? Herregud...
På vilket sätt underlättar fristående stolpar UTAN ledstänger mellan stolparna för gamla och rörelsehindrade?

Sabotage i Sandsjöbacka
JTF sa:
ooms sa:
...att man valde en utformning som gör det svårt att hålla hög fart som cyklist (men som underlättar för gamla och rörelsehindrade)? Herregud...
På vilket sätt underlättar fristående stolpar UTAN ledstänger mellan stolparna för gamla och rörelsehindrade?
Det står i första inlägget i tråden. Men visst, ni kanske föredrar alternativet med ledstänger istf denna kompromiss som jag uppfattar det var tänkt som?

Sabotage i Sandsjöbacka
ooms sa:
JTF sa:
ooms sa:
Det står i första inlägget i tråden. Men visst, ni kanske föredrar alternativet med ledstänger istf denna kompromiss som jag uppfattar det var tänkt som?
Ja, hade jag varit gammal med yrsel eller annat så hade jag hellre sett riktiga ledstänger/räcken och inte bara nakna stolpar på flera meters avstånd. Det går att arrangera på rätt höjd och med ett antal cm utstickande från spångens centrum, med bibehållen funktion för gående att hålla handen i OCH så att cyklisters styren går fria.

Om man bara har lite fantasi, samlar in lite verklighetsbaserade data/mått och önskemål från BÅDA målgrupper, samt inte har tummen mitt i handen så kan riktigt bra saker göras.

Sabotage i Sandsjöbacka
JTF sa:
ooms sa:
JTF sa:
ooms sa:
Ja, hade jag varit gammal med yrsel eller annat så hade jag hellre sett riktiga ledstänger/räcken och inte bara nakna stolpar på flera meters avstånd. Det går att arrangera på rätt höjd och med ett antal cm utstickande från spångens centrum, med bibehållen funktion för gående att hålla handen i OCH så att cyklisters styren går fria.

Om man bara har lite fantasi, samlar in lite verklighetsbaserade data/mått och önskemål från BÅDA målgrupper, samt inte har tummen mitt i handen så kan riktigt bra saker göras.
Hur får man då ner hastigheten på cyklisterna, som också är/varit ett problem och orsak till konflikter enligt tidningsartiklarna?

Sabotage i Sandsjöbacka
ooms sa:
JTF sa:
ooms sa:
JTF sa:
ooms sa:

Hur får man då ner hastigheten på cyklisterna, som också är/varit ett problem och orsak till konflikter enligt tidningsartiklarna?

Spikmatta?

Sabotage i Sandsjöbacka
ooms sa:
Genom att bruka allvar!
Med tydliga skyltar, informationskampanjer på nätet och i tidningar/TV, och kanske andra fysiska fartdämpande hinder, som inte är farliga på samma sätt som t.ex. stolparna. (t.ex. "sväng-fållor" i anslutning till spångar och dolda kurvor)

Tillägg: Men förhoppningsvis så kommer mötet och diskussionerna mellan Västkuststiftelsen och Göteborgs StigCyklister att resultera i en lösning som passar alla, eller så många som möjligt åtminstone.

Senast ändrad:
Sabotage i Sandsjöbacka
ooms sa:
JTF sa:
ooms sa:
JTF sa:
ooms sa:

Källkritik?

Sabotage i Sandsjöbacka
Måste ju va bättre med högre fart på spängerna , då blir det färre möten och konflikter där .

Måste ju vara jätte jobbigt att va rörelsehindrad vandrare och behöva kliva över cyklar o cyklister som ligger här o där över spängerna sen dom fällts av stolphinderna, förstår att det blir konflikter av det.

Sabotage i Sandsjöbacka
Rattnalle sa:
ooms sa:
JTF sa:
ooms sa:
JTF sa:
ooms sa:

Källkritik?
Har ingen anledning att misstro det. Tvärtom, det stämmer bra med min egen erfarenhet. Har du någon trovärdig källa som säger att det INTE är så? Dvs att det finns några få rötägg som buskör utan att ta hänsyn till andra, mindre skyddade, "trafikanter" på leden? Det är ju för att få stopp på dessa som inte bryr sig om regler och information som farthinder behövs.

Sabotage i Sandsjöbacka
ooms sa:
Robert sa:
Loftberg sa:

Vad är det för "hinder" du menar har lagts ut? Förvaltaren av leden/reservatet har byggt spänger för att underlätta framkomlighet, och du känner dig kränkt för att man valde en utformning som gör det svårt att hålla hög fart som cyklist (men som underlättar för gamla och rörelsehindrade)? Herregud...

Var står det att jag är kränkt? Använde inte ens orden "jag" eller "kränkt". ;)
Var frågan för svår att svara på? Finns det någon likhet eller inte?
Är det i så fall ok att lägga ut grenar på stigarna på eget bevåg?

Sabotage i Sandsjöbacka
Robert sa:
ooms sa:
Robert sa:
Loftberg sa:

Var står det att jag är kränkt? Använde inte ens orden "jag" eller "kränkt". ;)
Var frågan för svår att svara på? Finns det någon likhet eller inte?
Är det i så fall ok att lägga ut grenar på stigarna på eget bevåg?
Nä, jag tror inte att de anordningar (i detta fall spänger) en förvaltare anlägger för att underlätta framkomlighet på den led/naturreservat denne är satt att förvalta, är att jämställa när någon random person lägger ut spikförsedda plankor i skogen med syfte att skada andra.
En liknande frågeställning är om kommunen/trafikverkets anläggande av farthinder på vägar är att likställa med nån dåre som lägger ut fotanglar på vägen. Jag tror inte det.

Sabotage i Sandsjöbacka
Pajkastning och vem som har rätt eller fel i denna fråga leder inte nån vart. Det finns inga vinnare utan vi måste respektera varandras olika åsikter. Jag anser att alla har rätt att cykla, springa eller vandra runt i området. Jag kör fort ibland väldigt fort runt Torrekullaleden men möter jag någon så saktar jag givetvis in eller så stannar jag och visar hänsyn. Jag gissar att jag är en av de som har cyklat flest varv runt leden men har aldrig träffat någon som blivit sur eller grinig, tvärtom. Allt handlar om sunt förnuft och det gäller i synnerhet oss cyklister. Visa hänsyn och var trevlig så blir det inga problem.

Diskussion och samarbete i god ton däremot leder oftast till att bra saker händer. Hoppas och tror på mötet vi skall ha tillsammans med Västkuststiftelsen kommer leda till just detta!

/Jonander

Sabotage i Sandsjöbacka
ooms sa:
Ola sa:
ooms sa:

Vilka konflikter? Cyklar du i området? Ser du hur spångar / stolpar ser ut?
https://happyride.se/forum/read.php/1/3314744/3317061#msg-3317061
Baserat på utsagan av en person. Därav mitt påpekade om källkritik. Allt som står i tidningen är inte per automatik hela sanningen.

Sabotage i Sandsjöbacka
jonander sa:
Pajkastning och vem som har rätt eller fel i denna fråga leder inte nån vart. Det finns inga vinnare utan vi måste respektera varandras olika åsikter. Jag anser att alla har rätt att cykla, springa eller vandra runt i området. Jag kör fort ibland väldigt fort runt Torrekullaleden men möter jag någon så saktar jag givetvis in eller så stannar jag och visar hänsyn. Jag gissar att jag är en av de som har cyklat flest varv runt leden men har aldrig träffat någon som blivit sur eller grinig, tvärtom. Allt handlar om sunt förnuft och det gäller i synnerhet oss cyklister. Visa hänsyn och var trevlig så blir det inga problem.

Diskussion och samarbete i god ton däremot leder oftast till att bra saker händer. Hoppas och tror på mötet vi skall ha tillsammans med Västkuststiftelsen kommer leda till just detta!

/Jonander
+1
Att jag skriver i tråden är för att det verkar vara många här som har svårt att sätta sig in i andras situation; man ser bara till sitt eget behov, ifrågasätter och förminskar andras upplevelser, etc.
På denna typ av led är det cyklisten som är motsvarigheten till bilisten i trafiken, och därmed cyklisten som måste visa hänsyn. Det räcker med en eller två som missköter sig för att konflikter ska uppstå, och då måste man vara ödmjuk inför det och inte hålla på att ifrågasätta de drabbades upplevelser.
Hoppas det kommer fram en lösning som alla blir nöjda med.

Sabotage i Sandsjöbacka
ooms sa:
+1
Att jag skriver i tråden är för att det verkar vara många här som har svårt att sätta sig in i andras situation; man ser bara till sitt eget behov, ifrågasätter och förminskar andras upplevelser, etc.
På denna typ av led är det cyklisten som är motsvarigheten till bilisten i trafiken, och därmed cyklisten som måste visa hänsyn. Det räcker med en eller två som missköter sig för att konflikter ska uppstå, och då måste man vara ödmjuk inför det och inte hålla på att ifrågasätta de drabbades upplevelser.
Hoppas det kommer fram en lösning som alla blir nöjda med.

Håller med dig att visa hänsym är a&o. Men är lite trött att det är alltid cyklister som ska bort, både från stigarna samt från landsvägarna. Har inte upplevt att cyklister vill hålla ledarna eller vägarna till sig själva. Men som sagt, visa hänsyn, hälsa, litet tack när folk man möter gör det lätt att passera, man kommer långt med dessa enkla grejer. Har inte cyklat i Uppsala trakterna, här i Götet brukar man se väldigt sällan folk på stigarna, ju mer trafikerat är det desto viktigare är det att visa hänsyn.

Tillbaka
Topp