Sabotage i Sandsjöbacka

• Trådstartare Trådstartare LOK
  • Start datum Start datum
Sabotage i Sandsjöbacka
marr sa:
Hur ska man lösa problemen med irrationella vandrare som står och skriker på cyklister helt utan mening?

Eller de som går i bredd? Huvva!
Cykla bredvid?
Eller försöka prata med dem.
Som sagt, man löser inte grundproblemet med att modifiera stolparna (lägre, längre ut osv.). Grundproblemet är ju att några cyklister verkar ha gjort vandrarna förbannade.

Sabotage i Sandsjöbacka
marr sa:
ForesterGuy sa:
marr sa:
Hur ska man lösa problemen med irrationella vandrare som står och skriker på cyklister helt utan mening?

Ringklocka?

Ahh, du har aldrig råkat ut för dem som äger stigen och inte ska släppa fram någon? Då hjälper inte ringklockan något vidare. Som tur är, så är de ganska ovanliga på mina hemmastigar.

På de flesta stigar jag cyklar på så är det större chans att träffa på en ren än en människa, och renarna brukar kuta iväg.
I närheten av bebodda trakter har det hänt att jag träffat på folk, ibland med hund, jag brukar då stanna för att släppa förbi dem men de vinkar oftast förbi mej, och håller in hunden.

Sabotage i Sandsjöbacka
ForesterGuy sa:
marr sa:
ForesterGuy sa:
marr sa:

Ringklocka?

Ahh, du har aldrig råkat ut för dem som äger stigen och inte ska släppa fram någon? Då hjälper inte ringklockan något vidare. Som tur är, så är de ganska ovanliga på mina hemmastigar.

På de flesta stigar jag cyklar på så är det större chans att träffa på en ren än en människa, och renarna brukar kuta iväg.
I närheten av bebodda trakter har det hänt att jag träffat på folk, ibland med hund, jag brukar då stanna för att släppa förbi dem men de vinkar oftast förbi mej, och håller in hunden.

Va?!?
Menar du att du möts av hjälpsamhet när du själv visar respekt för andra?
Galet!

Sabotage i Sandsjöbacka
ForesterGuy sa:
marr sa:
ForesterGuy sa:
marr sa:

Ringklocka?

Lösning: Plantera in renar i Sandsjöbacka.

Sabotage i Sandsjöbacka
Stumpy sa:
ForesterGuy sa:
marr sa:
ForesterGuy sa:
marr sa:

Ringklocka?

Lösning: Plantera in renar i Sandsjöbacka.

I Sandsjöbacka finns det redan kor (i alla fall på sommaren). Duger det?

Sabotage i Sandsjöbacka
Nu ska de utforma stolparna så de fyller syftet bättre (syftet va att bromsa ner cyklister), ska bli intressant hur utformningen blir.

Bilagor

• 03698E72-B227-48B3-A261-0D9509154BEE.jpeg
    03698E72-B227-48B3-A261-0D9509154BEE.jpeg
    331.4 KB · Besök: 82
Sabotage i Sandsjöbacka
Ligger stolparna kvar där det fällts?

Isåfall, sätt upp dom på nytt, nu när höjden passar lite bättre.

Ligger stolparna inte kvar?
Isåfall undrar jag om det verkligen är cyklister som ligger bakom. Någon som behövde lite gratis virke?

Sabotage i Sandsjöbacka
N_sandstrom sa:

Isåfall undrar jag om det verkligen är cyklister som ligger bakom. Någon som behövde lite gratis virke?

Var inne på samma tanke tidigare.
Stolparna i bättre längd borde finnas i närheten, ungefär så långt det går att kasta dem. Om inte så kan det lika gärna vara en virkestjyv som en cyklist.

Sabotage i Sandsjöbacka
Lars.E sa:
N_sandstrom sa:

Stolparna i bättre längd borde finnas i närheten, ungefär så långt det går att kasta dem. Om inte så kan det lika gärna vara en virkestjyv som en cyklist.
Alternativt både och; en mtb-cyklist som behövde lite tryckta stolpar...

Sabotage i Sandsjöbacka
ooms sa:
Lars.E sa:
N_sandstrom sa:

Alternativt både och; en mtb-cyklist som behövde lite tryckta stolpar...
Eller en lvg-cyklist som var ute och promenerade med sin töntiga knähund och behövde virke till sitt cykelrum.

Sabotage i Sandsjöbacka
Lars.E sa:
N_sandstrom sa:

Stolparna har legat utkastade i skogen i närheten av spängerna så någon virkestjuv är det förmodligen inte.

Loftberg sa:
50 tryckta störar är inte gratis inte!

Nix, både stolparna och arbetstiden kostar pengar vilket kommer resultera i mindre spänger i framtiden med ökat slitage som följd.

Sabotage i Sandsjöbacka
Under de två senaste veckorna så har det vid minst två tillfällen kapats ett 50-tal ledstolpar i Sandsjöbacka naturreservat. Ledstolparna har satts upp av Västkuststiftelsen som sköter underhållet av reservatet för att både göra det lättare för äldre och rörelsehindrade att ta sig upp på spängerna men också för att agera fartdämpande för cyklister efter tidigare klagomål från vandrare.

Att stolparna stör cyklister är inget giltigt skäl till att såga ner dem på eget bevåg och händelsen är polisanmäld av Västkusstiftelsen. I samband med att stolparna sattes upp så konsulterade Västkuststiftelsen en lokal cykelklubb om utformningen utan att något negativt framfördes, det har nu i efterhand ändå konstaterats att stolparna i flera fall har gjort det svårt/omöjligt att cykla upp på spängerna för vissa cyklister och Västkuststiftelsen är nu villiga att ändra utformningen. Exakt hur ska vi titta på när tjälen har gått ur marken och nya kan sättas upp men tänkbara sätt som vi diskuterade är att korta av stolparna, flytta ut dem i sidled och att bara sätta dem i ytterkurvor.

Men för att Västkuststiftelsen ska vara villiga att fortsätta samarbetet med oss så måste sabotaget upphöra. Vi vädjar därför nu till våra medlemmar att försöka sprida informationen till de som rör sig i området. Ett bra samarbete och dialog med Västkuststiftelsen är centralt för att vi i framtiden ska få bra möjligheter för cykling, både i Sandsjöbacka men också i de över 200 andra reservaten de sköter om runt om i västsverige.

Stigvårdsgruppen
Göteborgsstigcyklister

Sabotage i Sandsjöbacka
Två saker:

1. Är det klarlagt att cyklister ligger bakom? Även om det låter rimligt är det väl inte bevisat?
2. Skulle samarbetet med GSC äventyras för att någon okänd person ägnar sig åt skadegörelse så låter det som om Västkuststiftelsen inte är så roliga att ha med att göra. Hur ska GSC kunna hålla ordning på alla områdets besökare?

Sabotage i Sandsjöbacka
H. sa:
Två saker:

1. Är det klarlagt att cyklister ligger bakom? Även om det låter rimligt är det väl inte bevisat?
2. Skulle samarbetet med GSC äventyras för att någon okänd person ägnar sig åt skadegörelse så låter det som om Västkuststiftelsen inte är så roliga att ha med att göra. Hur ska GSC kunna hålla ordning på alla områdets besökare?

Punkt 2 var exakt min tanke.

Sabotage i Sandsjöbacka
edvin_m sa:
Att stolparna stör cyklister är inget giltigt skäl till att såga ner dem på eget bevåg och händelsen är polisanmäld av Västkusstiftelsen. I samband med att stolparna sattes upp så konsulterade Västkuststiftelsen en lokal cykelklubb om utformningen utan att något negativt framfördes, det har nu i efterhand ändå konstaterats att stolparna i flera fall har gjort det svårt/omöjligt att cykla upp på spängerna för vissa cyklister och Västkuststiftelsen är nu villiga att ändra utformningen.
Man kan ju inte låta bli att undra vad det var för "lokal cykelklubb" egentligen? Är det såna som bara kör trainer inomhus halva året och LVG på sopad asfalt andra halvåret? Annars måste det ha brustit enormt i kommunikationen mellan cykelklubben och Västkuststiftelsen över stolparnas tilltänkta placering och höjd. Eller så visste helt enkelt inte de eventuellt tillfrågade MTB-cyklisterna vilken höjd på stolpar som är lämpligast, för att inte krocka med styrändarna.

Sabotage i Sandsjöbacka
JTF sa:
edvin_m sa:
Att stolparna stör cyklister är inget giltigt skäl till att såga ner dem på eget bevåg och händelsen är polisanmäld av Västkusstiftelsen. I samband med att stolparna sattes upp så konsulterade Västkuststiftelsen en lokal cykelklubb om utformningen utan att något negativt framfördes, det har nu i efterhand ändå konstaterats att stolparna i flera fall har gjort det svårt/omöjligt att cykla upp på spängerna för vissa cyklister och Västkuststiftelsen är nu villiga att ändra utformningen.
Man kan ju inte låta bli att undra vad det var för "lokal cykelklubb" egentligen? Är det såna som bara kör trainer inomhus halva året och LVG på sopad asfalt andra halvåret? Annars måste det ha brustit enormt i kommunikationen mellan cykelklubben och Västkuststiftelsen över stolparnas tilltänkta placering och höjd. Eller så visste helt enkelt inte de eventuellt tillfrågade MTB-cyklisterna vilken höjd på stolpar som är lämpligast, för att inte krocka med styrändarna.
Kan ju också vara så att den lokala klubben inte fick hela bilden, eller att man bara lyssnade på delar av vad de sa.

Sabotage i Sandsjöbacka
Jag köper inte argumentet att stolparna skulle vara till någon större hjälp för rörelsehindrade. Det skulle i så fall behövas handledare på fler mer utmande ställen för att en rörelsehindrad person skulle våga sig ut.
Terrängen på dessa stigar är så pass eländig så att detta argument bara kan tolkas som falska.

Jag vill höra den brukargrupp som har framfört starka önskemål på stolpar i var ände på spänger, som ligger 10cm övet marken.
Min slutsats är att stolparna enbart är avsedda att bromsa cyklister.

Sabotage i Sandsjöbacka
Robert sa:
Jag köper inte argumentet att stolparna skulle vara till någon större hjälp för rörelsehindrade. Det skulle i så fall behövas handledare på fler mer utmande ställen för att en rörelsehindrad person skulle våga sig ut.
Terrängen på dessa stigar är så pass eländig så att detta argument bara kan tolkas som falska.

Jag vill höra den brukargrupp som har framfört starka önskemål på stolpar i var ände på spänger, som ligger 10cm övet marken.
Min slutsats är att stolparna enbart är avsedda att bromsa cyklister.

Naturligtvis så är det den verkliga orsaken - men de är bättre på politik än cyklisterna.

Sabotage i Sandsjöbacka
Det där är 100% cykelhinder! Påminner ju inte ens om stöd för en vandrare, förresten varför skulle det behövas en handledare just där och inte mitt på spången??
Sandlåda, såga ner skiten.

Sabotage i Sandsjöbacka
Kniven sa:
Kan tillägga att stolparna oxå ger en rejäl pungspark för en kartläsande orienterare.
Nog för att kartläsning är viktigt, men saknar man den grundläggande känslan och uppfattningsförmågan om sin omgivning, samt periferiseendet, så bör man kanske syssla med något annat än just orientering. Att det kommer en spång i direkt anslutning till stigen bör ju vara ett minst lika stort problem isåfall.

Sabotage i Sandsjöbacka
JTF sa:
edvin_m sa:
Låter som han ooms.

Sabotage i Sandsjöbacka
Loftberg sa:
Kniven sa:
Kan tillägga att stolparna oxå ger en rejäl pungspark för en kartläsande orienterare.
Nog för att kartläsning är viktigt, men saknar man den grundläggande känslan och uppfattningsförmågan om sin omgivning, samt periferiseendet, så bör man kanske syssla med något annat än just orientering. Att det kommer en spång i direkt anslutning till stigen bör ju vara ett minst lika stort problem isåfall.

Allt som står i vägen är ett jätteproblem när det kommer oväntat och plötsligt - gammal taggtråd, hålor täckt av ris, getingbo, Cube-ägare i bibs, stolpar, ilskna älgkor mm.

Sabotage i Sandsjöbacka
JTF sa:
edvin_m sa:

Klubben är troligen Göteborgs Stigcyklister. Läs deras senaste inlägg på Facebook så hajar du vad för sorts samarbete de haft med Västkuststiftelsen.

Sabotage i Sandsjöbacka
CW sa:
JTF sa:
edvin_m sa:

Klubben är troligen Göteborgs Stigcyklister. Läs deras senaste inlägg på Facebook så hajar du vad för sorts samarbete de haft med Västkuststiftelsen.
Inget alls fram tills nu låter det som från båda håll tycker jag.

Sabotage i Sandsjöbacka
Körde en sväng längs den (nästan) stolpfria stigen från Oxsjön till Sisjön, ca 10km. Det syns tydligt att inga vandrare har vågat sig ut nu när stolparna saknas. Jag mötte bara en person och det var en cyklist, Ola.

Tillbaka
Topp