Sachs Pentasport 5, växelproblem.

Loonquawl

Ny medlem
Tjenare.

Har en gammal Monark City jag köpte bättre begagnad för en 50-lapp. Bytte veven eftersom ena pedalarmen var av. Helt ok pris då donator fanns och Monarken i övrigt rullade på fint.

Nu, 40 mil senare så börjar växlarna jävlas såklart!

Den har väl handen på hjärtat egentligen bara växlat 1-2-3 innan trots att den är 5-växlad.
Nu är det bara 2:an som fungerar som den ska. 1+3 karvar, knäpper och "kuggar över" emellanåt, framför allt 3:an i motlut och man lägger lite muskler på pedalerna.

Jag har efter lite googling förstått att jag har den gamla typen av klickbox med en vajer och inga justeringsmöjligheter.
Nån gammal tråd på utsidan.se talade om att köpa ny box och växelreglage med justeringsmöjlighet, men det känns lite halvt overkill.
Klickboxen och reglaget löper fint vad jag kan se.

Cykla tills det rasar och byta bakhjul?
Dra isär navet, tvätta, fetta, hoppas?
Kolla något uppenbart fel nånstans?

Om vajern/höljet ändrat sig något så spelar det ingen roll om navet är felfritt eller inte, det kommer inte att fungera.

Inga justeringsmöjligheter låter konstigt. Justeringen brukar sitta i att spänna lagom mellan kedjorna som går in i navet o klickboxen.
Vissa klickboxar är däremot lite engångs genom att man inte kan byta bara vajer, utan måste köpa helt set.

Bilder?

Hmmm...

Är det en "gammal variant", fast med clickbox och inte med en kedja på var sida, så bör den vara någorlunda funktionsmässigt identisk med den moderna lastcykelvarianten "P5 Cargo", i alla fall inne i själva navet. Manualerna finns på nätet, bara att söka. Trean är direktväxel, den driver inte genom planetväxeln utan via hakar på sidorna och skall definitivt inte "kugga över"!

Grundjustering av vajerlängden har du väl i vilket fall, eller saknas till och med det? Om inte vajerlängden går att ändra, kan du då inte flytta klickboxen ut och in på hjulaxeln i alla fall? (jag minns ärligt talat inte på rak arm hur alla olika varianter sett ut genom tiderna).

Om det finns någon möjlighet att justera, utgå då från att få trean bra. Visar det sig då att antingen bara ettan och femman, eller tvåan och fyran, eller ingen går i ordentligt så borde det vara "pinnen" eller "röret" (eller båda) från klickboxen och in genom hålet i axeln som gängat ur sig lite, eller helt sonika gett med sig med tiden och behöver bytas. Röret avgör om navet skall växla ned, driva direkt eller växla upp. Pinnen avgör om upp/nedväxling skall vara i första eller andra steget (låser antingen det ena eller det andra solhjulet till axeln).

Finns det någon justermöjlighet över huvud taget, och det ändå inte går att få trean att sluta "kugga över" (egentligen fel uttryck då trean inte går via några kugg, "haka över" kanske...) så har kanske fettet beckat ihop, eller så är någon del i navet helt enkelt slut. Plocka isär, inspektera, gör rent och smörj upp, och se till att du har planethjulen i rätt (dvs inbördes samma) läge när du sätter ihop det igen.

+1 på att några bilder skulle vara bra. Kanske har du någon variant där du behöver byta klickbox + vajer om justermöjligheter saknas helt, men det är ju i så fall ingen garanti för att det inte dessutom är något fel inuti också!

Med reservation för att jag är ganska hungrig och kanske minns fel och blandar ihop det hela med exempelvis en gammal smörgåstårta och det i själva verket är tonfisken som tagit slut eller majonnäsen som beckat ihop eller något... :-)

Potatiskvalitet på bilderna, men ändå.

Vajern är helt utan justeringsmöjligheter, och mycket riktigt är det ett nav utan kedjor men väl dubbla pinnar.

Jag har inte vågat dra i pinnarna men det känns som dom kan dras helt ur navet.
Ska rör eller pinne sitta gängad i botten?
Om ja, så kan felet mycket väl sitta där.

Kan inflika med att det "kan" vara 2-3-4 som funkar (med 3:an som bra växel) men i sådana fall är den ganska lågt utväxlad.

Bilagor

• Pentasport 5 - 1.jpg
    Pentasport 5 - 1.jpg
    167.1 KB · Besök: 697
  • Pentasport 6 - 2.jpg
    Pentasport 6 - 2.jpg
    157.6 KB · Besök: 730
  • Pentasport 6 - 3.jpg
    Pentasport 6 - 3.jpg
    60.6 KB · Besök: 990
Ojoj, nu var det ju det där med att minnas... Du kan ju dra ut dom, om dom är lösa, och se om dom har några gängor, eller någon brottyta längst in... :-)

Det låter rimligare att det skulle vara växel 2-3-4 eller 1-3-5 som du får i och som fungerar än växel 1-2-3 eller 4-5-6. I så fall är det nog inte en inställningsfråga utan pinnen, något i mekanismen som den petar på alternativt det ena solhjulet eller motsvarande planethjul som är paj.

Kolla sidan 79, eller 87, och framåt för instruktioner: https://www.google.se/url?sa=t&rct=...=Rn_FwssZSlgrg9sgF-_vTw&bvm=bv.95277229,d.bGg

Hade för mig jag läste nått i förbifarten om att man inte skulle dra ut pinnarna för det kunde vara pill att få tillbaka dom, men inser nu att jag blandat ihop det med nått helt annat.

Enligt vad jag kan se på sprängskisserna verkar både hylsa och pinne vara ogängade. Lär sluta med att jag river navet och tar en kik.

Har inte cykeln i närheten just nu så får greja vidare i nästa vecka på den.

Som tur är har jag en knippe andra hojar att skruva på här hemma så länge :)

Tack för hjälpen så långt allesammans!

Troligtvis är det ett nytt reglage som behövs, men prova att ta bort röret och pinnen, spruta sen in 5-56 el. WD40 i navet, använd plaströret och spraya hela vägen in i navet. Rulla hjulet alt. cykla en sväng så det sprids i navet.
Gör även rent pinnen och röret, det ska inte vara fett eller seg olja där, det drar åt sig skit o5cg blir segt så småningom.

Har du tur så kommer lägena tillbaka efter ett tag :)

Manualen är för den senaste versionen, det har som sagt funnits lite olika varianter. Se under rubriken "Installing clickbox" på sid 87...

Lycka till!

Tack igen.
Kör på som Maillard tipsar om. Att det inte ska vara fett och mög på pinnarna kan ni vara en de i problemet. Dom är definitivt smetiga och löper inte lätt.

Vore ju fantastiskt om det gick att lösa utan ny box såklart. Hittills har cykeln kostat 50 i inköp, 39 för nya trampor och 29 för en cykelkorg. 3-500 för växelreglage och box känns som overkill i sammanhanget :)

Tack för att jag fått lära mig nåt nytt idag: Det finns nav som har pinnar på båda sidor istället för kedjor på båda sidor.
Pinnarna i fråga är inte gängade.

Finns det verkligen ingen justeringsmöjlighet? Ingen skruv framför klickboxen?

ratatosk skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för att jag fått lära mig nåt nytt idag:
> Det finns nav som har pinnar på båda sidor
> istället för kedjor på båda sidor.
> Pinnarna i fråga är inte gängade.

Med en klickbox på varje sida om navet menar du? Och med gemensamt växelreglage för två vajrar, eller till och med två växelreglage, som den ursprungliga Pentasporten, fast med klickboxar på sidorna? Länk?

Jag tror att jag ser felet. Du har tappat bort den röda plastbiten som ska sitta på axeln och se till att röret är i rätt position så att haken i klickboxen, som ska greppa mot röret, gör det, och inte hamnar i skåran.

Loadrunner skrev:
> ratatosk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack för att jag fått lära mig nåt nytt
> idag:
> > Det finns nav som har pinnar på båda sidor
> > istället för kedjor på båda sidor.
> > Pinnarna i fråga är inte gängade.
>
> Med en klickbox på varje sida om navet menar du?
> Och med gemensamt växelreglage för två vajrar,
> eller till och med två växelreglage, som den
> ursprungliga Pentasporten, fast med klickboxar på
> sidorna? Länk?

Du ser bild högre upp i tråden. Jag har bara sett såna med en kedja på var sida navet.

dra ut båda "pinnarna" i navet ta med dessa till närmaste cykelverkstad köp nya samt den röda hylsan som ska sitta på navröret återmontera samt se till att allt kommer rätt skåran i hylspinnen ska vara åt ett visst håll vanligaste felet e nämligen att pinnen eller hylspinnen har fått en smäll o då jävlas växlarna

Nån röd plastbit har aldrig funnits på denna så länge jag ägt den. Lär ju vara roten till problemet. Fan så bra klurat, detta gjorde min kväll :)

ratatosk skrev:
> Loadrunner skrev:
> -----
> > ratatosk skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tack för att jag fått lära mig nåt nytt
> > idag:
> > > Det finns nav som har pinnar på båda sidor
> > > istället för kedjor på båda sidor.
> > > Pinnarna i fråga är inte gängade.
> >
> > Med en klickbox på varje sida om navet menar
> du?
> > Och med gemensamt växelreglage för två
> vajrar,
> > eller till och med två växelreglage, som den
> > ursprungliga Pentasporten, fast med klickboxar
> på
> > sidorna? Länk?
>
>
> Du ser bild högre upp i tråden. Jag har bara
> sett såna med en kedja på var sida navet.

Aha, du menade två "pinnar" på ena sidan istället för kedjor på båda sidorna! Jo, det är den "nya" konstruktionen på Pentasporten (och den i sin tur är väl i sin tredje skepnad eller så vid det här laget). Varianten med kedjor var lite pilligare att justera in, men mindre skadebenägen. Vill man få en riktigt driftsäker pentasport så kan man gräva fram en gammal och använda två växelreglage för treväxlad torpedo istället för det femväxlade reglaget som ofta jävlades, men då får man å andra sidan tänka till lite när man skall växla. :-)

Loadrunner skrev:
> ratatosk skrev:
> -----
> > Loadrunner skrev:
> >
>
> > -----
> > > ratatosk skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Tack för att jag fått lära mig nåt nytt
> > > idag:
> > > > Det finns nav som har pinnar på båda
> sidor
> > > > istället för kedjor på båda sidor.
> > > > Pinnarna i fråga är inte gängade.
> > >
> > > Med en klickbox på varje sida om navet menar
> > du?
> > > Och med gemensamt växelreglage för två
> > vajrar,
> > > eller till och med två växelreglage, som
> den
> > > ursprungliga Pentasporten, fast med
> klickboxar
> > på
> > > sidorna? Länk?
> >
> >
> > Du ser bild högre upp i tråden. Jag har bara
> > sett såna med en kedja på var sida navet.
>
> Aha, du menade två "pinnar" på ena sidan
> istället för kedjor på båda sidorna! Jo, det
> är den "nya" konstruktionen på Pentasporten (och
> den i sin tur är väl i sin tredje skepnad eller
> så vid det här laget). Varianten med kedjor var
> lite pilligare att justera in, men mindre
> skadebenägen. Vill man få en riktigt driftsäker
> pentasport så kan man gräva fram en gammal och
> använda två växelreglage för treväxlad
> torpedo istället för det femväxlade reglaget
> som ofta jävlades, men då får man å andra
> sidan tänka till lite när man skall växla. :-)

Enligt min åsikt en förbättring som blev sämre. Kedjorna är lätta att justera, pinnarna, eller snarare klickboxen, lätt att ha sönder.

> Enligt min åsikt en förbättring som blev
> sämre. Kedjorna är lätta att justera, pinnarna,
> eller snarare klickboxen, lätt att ha sönder.

Instämmer! Svagheten i den gamla konstruktionen låg i växelreglaget, i den nya ligger den i klickboxen. Den gamla lösningen ger större möjlighet för den "normalhändige" att hålla systemet fungerande.

darkforce skrev:
> dra ut båda "pinnarna" i navet ta med dessa
> till närmaste cykelverkstad köp nya samt den
> röda hylsan som ska sitta på navröret
> återmontera samt se till att allt kommer rätt
> skåran i hylspinnen ska vara åt ett visst håll
> vanligaste felet e nämligen att pinnen eller
> hylspinnen har fått en smäll o då jävlas
> växlarna

På detta andra generationens Pentasport-nav finns ingen röd plasthylsa. Till skillnad från tidigare och senare P5-nav är reglaget och clickboxen förbundna med pianotråd, och växelstiftet fanns endast i dessa nav mellan -94 till -97. Skeppshult är de enda som har dem.
Undersök först, om ni med reglaget kan känna att växlarna clickboxen klickar, när ni ändrar de olika växlarna. Finns där inget sådant, så är clickboxen slut. Annars bör ni riva navet, tvätta, UNDERSÖK FJÄDRARNAS SPÄNST och fetta samt olja in rätt.

Har äntligen hamnat i hemmet där denna cykel finns och fått grejat lite med den.
Problemet är löst men jag tänker att jag drar historien så framtida googlare har mer att gå på än mig :)

RolleW har rätt. Andra gen pentasport har ingen röd plastplutt, det konfirmerades av LBS som ringde ÅF. Därifrån kom tre förslag.
1. Byt klickbox, inte säkert det funkar dock, dyrt.
2. Riv hela navet, rengör och återmontera, ett jädra jobb.
3. Häll lacknafta i navet, löser upp det mesta i skitväg och bör få eländet att funka innan man river och fettar.

Tänkte trampa iväg till Biltema på sagda cykel men bestämde mig för att rengöra pinne och hylsa medelst papper. Tro på fan att växlar helt plötsligt funkade! 5 km senare på Biltema så hade det geggat till sig igen och jag hade tappat 1 och 5 igen. Köpte lacknafta men även Biltemas "Supersmörjning" till cyklar.
Rengjorde igen på parkeringen, hällde på sagda superolja och tog en extra mils omväg hem.

Växlarna fungerar som en dröm :)
Återlämnar lacknaftan imorgon.

Tack till alla som stött och blött detta i tråden :)

Jag har en såda växel som på bilden men när cykeln vällt någon gång så har själva ”pinnen” man växlar med gått av. Vet någon om det går att köpa ny sådan eller lösa det på annat sätt?

Bilagor

• F873DBFF-3546-484F-B252-2D2F5917BB06.jpeg
    F873DBFF-3546-484F-B252-2D2F5917BB06.jpeg
    30.6 KB · Besök: 1,824
Jag antar att den här modellen är samma som Stam S7 den här Penta sport P5 fett brukar inte fungera i minusgrader syntet olja och lithium fett är bättre. När man tar i sär lägg i växel 2 på P5 justeras på 3 växel och S7 är det växel 1 och justering på 4 växeln tyvärr är klick boxen små hävarmar de skall vara till baka är det inte tillbaka gående så de köpta kan vara ute vid montering. Får trycka tillbaka så de inte händer vilket får röret utanför pinne att bli demolerade i kanten knappt synligt slutar fungera allt detta ger fel. Fungerar annars bra men alldeles för lätt gör misstag vid hjul loss och tillbaka. Sturmey Archer P5 klick boxen borde passa och ersätta rör pinne och röd plast satsen men se upp med de 2 inre små tryck armarna inne i klick boxen vid montering brukar sätta rör pinne och röd plast först sedan klick box med växel 1 på S7 borde vara växel 2 på P5 och in petade hävarmar små viktigt tryck tillbaka sedan skruvas fix skruv lås lätt fast.

Senast ändrad:
det finns några nyare trådar där allehanda problem avhandlas som drabbar pentasport, detta bottennapp bland oanvändbara nav...

sammanfattningsvis om du möter detta nav; gör din tidsspillan, ditt blodtryck och i värsta fall magkatarr en tjänst och ekra in något annat.

nexus7 är stryktåligt och bra.

sram s7 har jag inte erfarenhet av, däremot s5. i det fallet inte lika kasst som pentasport, men både klickboxen och växelhandtaget är ballerinor som kräver om inte ständigt så ofta förekommande medhårs serviceunderhåll.

återigen; nexus7 går decennier utan minsta uppmärksamhet.

Såldes för lätt göra fel montering med mera det dålig rykte är helt rätt att ett sådant nav fått. Även om mitt nav fungerar fel fritt av typen Sram S7 men samma funktion principer som i den avhandlade Penta sport P5 med rör pinne typ finns varianter fanns på Tradera ett lös nav visserligen går fungerar men lätt att få fel i systemet väldigt känslig på minsta stukad aluminium rör kant eller i klick boxen armarna om de är fel vid i hop tryck missar de funktioner sedan oljan fett orginal fungerar inte i minusgrader då flyttar inte växel alls uppt eller ner.

Senast ändrad:
det finns några nyare trådar där allehanda problem avhandlas som drabbar pentasport, detta bottennapp bland oanvändbara nav...

sammanfattningsvis om du möter detta nav; gör din tidsspillan, ditt blodtryck och i värsta fall magkatarr en tjänst och ekra in något annat.

nexus7 är stryktåligt och bra.
På’t igen ja.. 😘

ja, det är konstigt hur dessa nav ständigt dyker upp i nya trådar. men de flesta googlar väl och inser sakernas tillstånd på egen hand.

har för det mesta inga problem optimera suboptimala grejor till oväntad perfektion. kan till och med vara roligt, och är definitivt en vän av sleeper-begreppet.

men vissa saker är bara bortom hjälp😵‍💫

Tillbaka
Topp