Sadel för touring cykling, några tips??

bicicleto

Medlem
Letar sadel för touring cykling. Har kollat runt lite och hittar fizik aliante vs, charge spoon, specialized toupe. och självklart brooks b17.
Finns det andra sadlar som jag har missat??
Både nytt och begagnat.

mvh / bicicleto

I första hand något som passar dina sittben, har du tur så kommer den sadeln från Gilles Berthound och då är du i mål annars får det bli någon kompromiss och såna vet jag inget om.

När jag skulle köpa finsadel hade jag bestämt mig för en modell som jag tyckte att jag ville ha. Men min kloke lbs upplyste mig vänligt men bestämt om att man lämpligen väljer sadel med röva. ”Så du kommer hit med din cykel och sen testar du den här, den här, den här och den här. Ta en tur på vardera sadeln så känner du skillnaden. En lädersadel blir mer bekväm med åren, men den som är skönast som ny kommer också att vara skönast som inkörd. Seså, ut och testa. Hej då.”
Jag testade mig både fram till och förbi den modell som jag från början hade bestämt mig för. När jag småningom rullade därifrån hade jag en Gilles Berthoud Aspin med mig och den sitter som gjuten. Nu sitter det GB Aspin på alla de cyklar som jag använder någorlunda regelbundet.

Lycka till!

Med en inkörd Gilles Berthoud blir det bara bättre och bättre.
Verkligen! Den sadel som har gått längst är överlägset mest bekväm, därefter i fallande ordning beroende på hur många mil jag har hunnit plöja ned i resp. sadel.
Därför har jag också flyttat sadlarna mellan olika cyklar, för hur jag än vänder mig så går pendlarcykeln längst, iaf var det så innan pandemin, och de roliga och fina cyklarna går minst antal mil. Därför sätter jag nyaste sadeln på pendlarcykeln för att köra in den och flyttar undan för undan de mer inkörda sadlarna till de roligare cyklarna.

Har aldrig suttit skönt på en "bekväm sadel" sitter alltid skönast på hårda sadlar med minimal stoppning. Tycker sittställningen är mest avgörande för en sadel, upprätt en typ av sade, ordentligt framåt lutad en annan typ av sadel.

Tyvärr är det ju fullständigt individuellt vad som funkar och således svårt att komma med tips.

Jag har kört ett antal sadlar som varit "okej", men inte perfekta, under de senaste två åren har jag dock bytt till Pro Stealth på samtliga cyklar då det är en sadel som jag kunnat cykla långt på (bland annat ett par 600km+) helt utan bekymmer.
Alltså kan en sadel som är designad för rätt aggressiv och framåtlutad sittställning och med minimal stoppning men som pga rätt form för cyklisten ändå gå att sitta och trampa ett dygn på.
Innan dess körde jag ett tag på en Brooks-sadel som inledningsvis kändes bra, men hammock-känslan blev efter ett par timmar för mycket och bara obekväm.

Tyvärr är det ju fullständigt individuellt vad som funkar och således svårt att komma med tips.

Jag har kört ett antal sadlar som varit "okej", men inte perfekta, under de senaste två åren har jag dock bytt till Pro Stealth på samtliga cyklar då det är en sadel som jag kunnat cykla långt på (bland annat ett par 600km+) helt utan bekymmer.
Alltså kan en sadel som är designad för rätt aggressiv och framåtlutad sittställning och med minimal stoppning men som pga rätt form för cyklisten ändå gå att sitta och trampa ett dygn på.
Innan dess körde jag ett tag på en Brooks-sadel som inledningsvis kändes bra, men hammock-känslan blev efter ett par timmar för mycket och bara obekväm.
Jag har kört Pro Stealth på innecykeln hela vintern och är supernöjd. Jag var lite orolig att den skulle kännas för liten på tex Sverigetempot men jag ska nog ge den en chans på några längre rundor ändå i sommar.

hej igen, hur mäter man då?? Jag är ganska kraftig och inte så lång.
Jag är 170 cm lång och väger 90 kg.

mvh / antonio
Det finns lite olika sätt. Det är bredden mellan sittbenen man mäter. En bra cykelbutik bör kunna hjälpa dig att få fram rätt bredd. Annars kan du testa att sätta dig på en kartonbit. Efter en stund ska du kunna se två gropar från dina sittben i kartongen. Mät c-c på de groparna.

Betänk att bredden mellan sittbenen beror på hur upprätt eller framåtlutat du sitter. Det mått jag fått hjälp med att mäta upp i cykelbutik har inte stämt alls med vad som funkar att sitta på, utan jag behöver en bredare sadel. Antagligen för att jag sitter betydligt mer upprätt än vad mätmodellen tycker är rimligt, vilket gör att benen hamnar bredare isär. Av samma anledning kan man klara sig med en vrålsmal sadel om man sitter ihopvikt som en fällkniv.

Skillnaden mellan en plastsadel och en lädersadel är att medan röven får anpassa sig efter den förra anpassar sig den senare sig efter röven.
Är man, som jag, lite sned i bäckenet finns egentligen inga alternativ.
Men lädersadeln brukar vara populär bland långfärdscyklister, inte utan anledning. En bra lädersadel är fö rätt hård, ”hammockeffekten” finns inte på min Ideale.

hej tack för svar men då undrar jag pro stealth vilken
Jag har kört Pro Stealth på innecykeln hela vintern och är supernöjd. Jag var lite orolig att den skulle kännas för liten på tex Sverigetempot men jag ska nog ge den en chans på några längre rundor ändå i sommar.
Kör också Pro Stealth sedan förra hösten och är supernöjd, men det kan vara värt att notera att grusväg plus regn innebär supermycket grus sprutandes upp genom sadeln, varefter man sandpapprar ner sina dyra Rapha-vinterbibs.. Har inte cyklat skärmlöst mer än några gånger i regn, men är lite osäker på hur stort problemet blir vid regn och skärmlös randocykel på längre turer. Värt att notera eventuellt!

Kör också Pro Stealth sedan förra hösten och är supernöjd, men det kan vara värt att notera att grusväg plus regn innebär supermycket grus sprutandes upp genom sadeln, varefter man sandpapprar ner sina dyra Rapha-vinterbibs.. Har inte cyklat skärmlöst mer än några gånger i regn, men är lite osäker på hur stort problemet blir vid regn och skärmlös randocykel på längre turer. Värt att notera eventuellt!

Tips: en ass saver fyller ut hålet i sadeln. ?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp