Sadel längsjustering; hur skulle ni tänkt?

Kristoffer R

Aktiv medlem
Hur resonerar ni kring detta...? Jag uppfattar sadeln som ganska ”centrerad” i detta läge. Men hur skall jag tolka markeringarna?

CA01973E-8DAF-45D3-AAEC-862A1228BAB0.jpeg

Ja, det blir ju knäppt. Min känsla är att sadeln vilar mitt på rälsen.

Jag tänker mig att plattan med en klämma borde ju vara minst 25mm.

Rattnalle sa:
Jag har aldrig brytt mig om markeringarna. De säger ju ingenting om de inte är anpassade till en specifik klämma.

Ungefär så. Man får klura på var ens kroppsvikt hamnar i förhållande till klämman och försöka avgöra om positionen är rimlig hållfasthetsmässigt helt enkelt. Är det inte en superlätt sadel så antar jag att man utan vidare kan använda hela den räta delen av railsen, med lite marginal till böjen (den brukar bli svagt böjd typ en centimeter innan).

Till TS: håll dig till markeringarna när du som i det här fallet har kolfiberrails. Då är sannolikheten att det håller bättre.

Jag tror att den undre delen av klämman är asymmetrisk för du ska kunna vända på den beroende på om du vill ha sadeln långt framåt eller långt bakåt.
Om du tvunget ska gå efter markeringen på sadeln så borde du nog jämföra dem mot den smalare över delen av klämman.

Det allra viktigaste är ju att sadelplaceringen ger dig en bra sittposition utifrån din kropp, så du får rätt vinklar i knän mm. Sedan behöver du ha en sadelstolpe som medger den sittpositionen.

Supersonic sa:
Det allra viktigaste är ju att sadelplaceringen ger dig en bra sittposition utifrån din kropp, så du får rätt vinklar i knän mm. Sedan behöver du ha en sadelstolpe som medger den sittpositionen.

Ja jo, men det är ju lite halvviktigt att inte sadeln bryts av och man bokstavligt talat får en stolpe uppkörd också.

Ja, alltså... som sagt. Sadelns position är ju en del i en bikefit, skall anpassas så att knäleden ligger i lod med pedalaxeln. Måttet på railsen är nog mer till för de som saknar ögonmått när det skall ljusternas ;)

I den position sadeln visas på bilden så är den justerad bakåt så långt det går enligt tillverkarens rekommendation. Kan däremot skjutas framåt tills bakre MAX är i linje med bakkanten på övre klämman. Elementärt.

26er sa:
I den position sadeln visas på bilden så är den justerad bakåt så långt det går enligt tillverkarens rekommendation. Kan däremot skjutas framåt tills bakre MAX är i linje med bakkanten på övre klämman. Elementärt.
Så vill man sitta annorlunda så filar man ner klämman?

emmer sa:
26er sa:
Så vill man sitta annorlunda så filar man ner klämman?
Vad skulle kunna gå fel?

Tack för synpunkter! Det är inte min cykel.

Jag mätte lite med lod, tumstockar mm och i stort sett stämmer sittställningen, men det är alltid lite knivigt när man som denna cyklist har hamnat i ändlägen, därav min fundering.

Cyklisten i fråga har nu sadeln max bak med rak stolpe, som synes på bilden, och även klossarna så långt bak på skorna det gick att få dem dvs för mig säger det att en setbackstolpe kanske är eftersträvansvärt men det är sällan självklart.

Det är en XC FS cykel med ”normal” geometri kan man säga.

Ägaren funderar på att önska en bikefit som julklapp.

Som okunnig är det svårt nog att mäta en knävinkel korrekt och jag gissar att en bikefit kommer sluta i att diverse saker flyttas 2-3 cm.

Tillbaka
Topp