Sadel Mtb

Sadel Mtb
Behöver en ny sadel till min mtb då jag knappt kan sitta på min obekväma specialized henge,

Kollat på 2 modeller

Ergon sm enduro comp samt Wtb Volt...

Överviktig, så behöver nått brett, kan nån rekomendera nått utöver dessa....

Sadel Mtb
Vilken henge har du, i vilken bredd, och vad säljer du den för? ?

Kan tyvärr inte hjälpa så värst mycket mer än att fråga ifall du har rätt bredd på sadeln? Har du fått sittbenen uppmätta?
En sak till, hur länge har du kört med denna sadel?

Sadel Mtb
Det är svårare när man är tung. Har du någon seriös cykelbutik i närheten så börja med ett besök där de har låne-sadlar du kan få låna hem och prova några mil. De kan även mäta upp sittbenen på dig med en platta man sätter sig på, för vissa blir detta rätt.

Sadel Mtb
Det är svårare när man är tung. Har du någon seriös cykelbutik i närheten så börja med ett besök där de har låne-sadlar du kan få låna hem och prova några mil. De kan även mäta upp sittbenen på dig med en platta man sätter sig på, för vissa blir detta rätt.
Jag har mätt med wellpapp och det har funkat bra som utgångspunkt vid sadelköp. Givet att man köper nåt där tillverkaren faktiskt anger hur brett mellan sittbenen sadeln är designad för snarare än sadelns bredd.

Jag är otroligt nöjd med min Ergon SM Pro. Låg mitt emellan storlekarna men den bredare var rätt för mig. Kan lämna cykelbyxorna hemma på turer upp till tre fyra timmar, sedan är de ändå sköna att ha för att de spar lite på huden över sittbenen.

Sadel Mtb
Har du provat olika justeringar av sadeln?
Skjuta sadeln framåt/bakåt lite, höja/sänka sadeln lite, tilta sadeln framåt lite alternativ mäta så den är i våg.
Även små justeringar kan göra stor skillnad i känslan. Gör dock inte alla justeringar på en gång. :-)

Även om du är lite bred över rumpan behöver inte en bredare sadel vara lösningen. Det viktiga är hitta en sadel som passar bredden på sittbenen. Hur stor du är har inget samband med bredden på sittbenen. Skelettet växer ju inte när vikten ökar.

Att hitta rätt sadel för röven kan vara väldigt svårt. Att mäta sittbenen är en bra början.

Sadel Mtb
Överviktig som sagt 125 kg plus, jag har provat justeringar inget hjälper skärskilt bra, utan kan inte sitta länge alls på sadeln utan att pungen blir klämd eller jag får extremt ont så det knappt går o cykla, övervikten är som sagt ett stort problem- ej mätt eller nånting, orkar nog inte ta mig till nån cykel butik i corona tider utan den sadeln jag har nu är nog specialized henge comp eller nått sånt, ska inhandla en dyrare cykel runt sommaren men behöver en ny sadel oavsett,

Som sagt jag kommer gå för bredare..mailat wtb o dom rekomenderade Wtb Volt, man gör ju ett fit test online, ergon har jag blivit rekomenderad med, men är osäker hurpass bra den modellen är för mig ergon sm enduro comp oilslick....budget runt 1000 kr...

Oavsett om specialized sadeln är bra så är den inte skön för mig, utan en tusenlapp kan jag lägga på nått nytt o testa, wtb volt chromely ser ju okej ut i sittdynan, på 150mm bredd.... dock är jag inne på ergon för mittskåran....

Ergon Sm Enduro Comp,

WTB Volt Chrom...

Sadel Mtb
Då är det bara att beställa och chansa, den enas dröm är den andras mardröm så det är väldigt svårt att rekommendera.

Jag hade provat några enklare (tyngre) sadlar av olika modell istället för att chansa på en lite dyrare. Det skiljer mest vikt och det spelar ingen roll här imho.

Sadel Mtb
Då är det bara att beställa och chansa, den enas dröm är den andras mardröm så det är väldigt svårt att rekommendera.

Jag hade provat några enklare (tyngre) sadlar av olika modell istället för att chansa på en lite dyrare. Det skiljer mest vikt och det spelar ingen roll här imho.

Håller helt med.

WTB Volt passar många och kostar bara 30 euro i billigaste version som jag har (haft) på två cyklar. Annars finns det många sadlar på K&S så man kan prova flera billigt. Jag har en Volt (142 mm need) i Stockholm jag kan sälja för 100 kr om du är intresserat.

Sadel Mtb
Håller helt med.

WTB Volt passar många och kostar bara 30 euro i billigaste version som jag har (haft) på två cyklar. Annars finns det många sadlar på K&S så man kan prova flera billigt. Jag har en Volt (142 mm need) i Stockholm jag kan sälja för 100 kr om du är intresserat.
Precis Volt sadeln har ett bra pris, kan faktiskt bli så att jag köper den billiga varianten av volt sadeln och sedan ergon sadeln, 2 sadlar....provar Volten o e den skön o passar bra skickar jag ergon i retur oöppnad...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp