Sadel/sadelknakar och har sig?

OFFTHEGOOP

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Cannondale S6 Evo som knakar när jag sitter på sadeln. Nu när jag framkallar samma ljud enligt video nedan så ser jag hur mycket det rör sig och det gör mig lite orolig.

Knakande sadel/ram

Någon som vet vad det beror på?

Obs, kollat specifikationer för cykeln och jag är inte för tung… ;)

Hej! Sadelröret verkar också röra på sig, i längsled. Det ska inte ske, och jag undrar om maxgränsen för dess höjd är överskriden. Vad gäller själva sadeln finns det litet olika varianter. Vanligast är kanske att sadelns undre rör ligger i en metallbits två spår, och jag föreslår att du kollar så att sadelns skenor ligger rätt i dem.
Min Oltre-häck har två insexskruvar på baksidan för justering och fastsättning.

Hej! Sadelröret verkar också röra på sig, i längsled. Det ska inte ske, och jag undrar om maxgränsen för dess höjd är överskriden. Vad gäller själva sadeln finns det litet olika varianter. Vanligast är kanske att sadelns undre rör ligger i en metallbits två spår, och jag föreslår att du kollar så att sadelns skenor ligger rätt i dem.
Min Oltre-häck har två insexskruvar på baksidan för justering och fastsättning.
Precis, därav min lite panikartade oro. Som HejaSverige skriver ovan så ser och låter det verkligen inte klokt.

Jag har gjort en bikefit hos Musette här i Malmö och kan inte tänka mig att det skulle vara dåligt monterat på något vis.

Hade även problem med att sadeln i smyg hade glidit ner totalt ca 10cm under mina turer, vilket jag fick åtgärda nu efter att ha mätt och jämfört med bikefit-rapporten.

Bilagor

• IMG_1403.jpeg
    IMG_1403.jpeg
    464.6 KB · Besök: 36
Precis, därav min lite panikartade oro. Som HejaSverige skriver ovan så ser och låter det verkligen inte klokt.

Jag har gjort en bikefit hos Musette här i Malmö och kan inte tänka mig att det skulle vara dåligt monterat på något vis.

Hade även problem med att sadeln i smyg hade glidit ner totalt ca 10cm under mina turer, vilket jag fick åtgärda nu efter att ha mätt och jämfört med bikefit-rapporten.
Inte dåligt monterat och sjunkit 10 cm does not compute.

Inte dåligt monterat och sjunkit 10 cm does not compute.
Precis, därav min konfundering… En välrenommerad cykelbutik och en cykel som knakar och där sadel sjunker går inte ihop.

Har skruvat lite nu och det knakar när jag ska lossa samt när jag ska skruva åt. Så jag misstänker att jag hittat boven i dramat - den lilla plattan som ska trycka mot sadelstolpen

Hur ser detta ut egentligen, med mängden carbon paste osv?

Bilagor

• IMG_1408.jpeg
    IMG_1408.jpeg
    146.7 KB · Besök: 74
Löste sig nu. Skönt att det inte var något värre! Dock lite läskigt hur mycket sadelstolpen rör sig. Men det sitter där det ska och det knakar inte! (y)

Senast ändrad:
Jag fick en ny sadelstolpe av Biketown efter att jag klagat. Oljudet försvann ett tag men är nu tillbaka igen. Cyklar inte så mycket på den hojen så har inte orkat ta tag i problemet :/

Jag fick en ny sadelstolpe av Biketown efter att jag klagat. Oljudet försvann ett tag men är nu tillbaka igen. Cyklar inte så mycket på den hojen så har inte orkat ta tag i problemet :/
Störtlöjligt!

Har googlat till mig en lösning med ett laminerat kort som man ska klippa till och använda som lager mellan sadelklämman och ramen, tydligen där ljudet uppstår. Killen som gjort så har inte haft ett enda ljud sedan dess.

Ska testa och återkomma!

Det finns en tråd om "fulmek", och jag tror det kvalificerar. Själv tycker jag inte om när det är så där. Fanns problemet före bikefiten?

Litet sent nu, och det kan inte vara bara det, men det behövs inte mycket skräp på 'stolpen eller i 'röret för att det ska bli svårt att dra fast stolpen ordentligt. Torka av det ena och kör med förslagsvis en flaskborste i det andra. Om du eller mekanikern gör det är det förstås bra att sätta dit en bit tejp innan man lossar, så man vet rätta höjden.
Hoppas dina bekymmer försvinner, det borde de göra!

Hej igen på er,

Jag tog ut den för en kort provtur runt grannskapet och det verkar (håller tummarna)som att jag lyckades fixa det! Låt oss bara hoppas att det inte kommer tillbaka mitt under morgondagens tur.

För att lösa det så gjorde jag följande:

1. Rengör allt.

2. Applicera nytt fett överallt på klämman utom på kolfibersidan. Jag satte "plastbiten" på den konvexa sidan och applicerade fett på den också. Applicerade sedan kolfiberpasta på kolfibersidan, sadelröret och sadelstolpen.

3. Montera sadelklämman och se till att den är rätt inriktad, dvs horisontellt med cykeln.

4. Sätt på rikligt med kolfiberpasta på sadelstolpen och inuti röret

5. Kritiskt ögonblick!! Som många föreslagit, vrid upp till 3-4 nm, dra och tryck och vrid sadelstolpen, du kommer med största sannolikhet att höra något knarr och knak de första par trycken/dragen. När knarrandet upphör, vrid på upp till 4-5 nm och tryck, dra och vrid igen och upprepa upp till 6-8 nm (vad du än är bekväm med). Jag vred den till 6,5-7nm

Njut av en tyst, snabb och smidig cykel!

Bifogar sånt jag tog mig hjälp av här nedan (utöver foruminlägg från internets alla hörn):

Cannondale-gjord video som en kille med samma problem fick skickad till sig

Bilagor

• Cannondale_Creak.jpg
    Cannondale_Creak.jpg
    54 KB · Besök: 54
Tillbaka
Topp