Tack för så många bra synpunkter.
Jag är helt ny på området och ju mer jag lär mig dess mer förvirrad känner jag mig.
Allt bottnar i att jag skall köpa ny cykel vilken dag som helst.
Jag kommer att cykla mycket med hundarna längs grus och skogsvägar, men även trampa ett antal mil på vanliga vägar för att själv få lite kondis inför höstens jakt.
När man cyklar med jyckarna är det en fördel om man kan ha kopplet i ena handen och andra på styret och fortfarande ha någon form av kontroll på ekipaget. Jag inbillar mig om jag köper en hoj som ger stort dropp så kommer det att vara svårt att den önskade kontrollen. När jag cyklar själv vill jag dock ha en lägre position.
Jag är drygt 195 cm och benlängden är 98cm. Avstånd golv-halsgrop 161cm och axelled-knogar 72 cm. Jag vet inte om måtten är extrema.
Jag är sugen på att beställa en Merida 29"HT XT-D med 21" eller 23" ram.
Med 23"an blir framändan 1cm högre, men överröret ökar från 642mm-650mm. 21" har en stack på 635mm och 23" en stack på 654mm.
Alternativ blir det en Canyon AL 29 7.9 med 21,5" ram, den har ett överrör på 630 mm.
Den har ett stack som ligger mellan Meridan 21" och 23".
Jag har ingen möjlighet att testa dessa cyklar där jag bor, så jag vet inte hur jag skulle komma att sitta på dem, varför jag inte vet vilken som skulle passa mig bäst. Kanske passar ingen av dem mig. Vad skall jag nå kolla på. Går det att på något sätt att räkna ut hur stort dropp man får om sadel ligger på 87cm räknat från vevlagret?
Tacksam för alla råd som ej förvirrar... :)