Sadelhöjd i förhållande till styre

Vorstehman

Ny medlem
Vad har ni för sadelhöjd i förhållande till styret?
Hur mycket sadel och sadelstolpeuppstick har ni på er MTB när ni har en bra körställning?

Titta på vad du själv ska ha. "Normalt" är allt mellan 0cm - 20cm drop, och "normalt" utstick på sadelstolpen är allt mellan 7cm - 33cm. Du kan.omöjligen dra några konkreta slutsatser från vad andra kör med. Hur mkt drop man har beror både på rörlighet och anatomi.

Så om sadel och stolpens utstick ligger på hela 32 cm så behöver det inte innebära att tamen är för liten om man bara kan klara av att leva med droppet. Med andra ord måste man prova sig fram.
20 cm i dropp låter dock som väl mycket för min rygg.

Jag har ganska långa ben i förhållande till totallängd 182/90 och får alltid problem med långa sadelstolpar.

Framförallt nu när jag köpte ny hoj.
På min nya Specialized Epic FSR comp 29” så är sadelröret bara 46cm på min Large.

Eftersom jag har 90cm i grenen och har sadeln på 80cm från vevlagret så innebär det att jag har ett sadelstolpsuppstick på över 30cm…
Så originalstolpen räcker nästan inte till trots att den är 40cm med setback.
Jag fick byta till en Thomson jag hade liggande som är nästan 42cm och utan setback.

Det är på gränsen och jag har ett drop på ca: 8-9 cm, men det funkar.
Körställningen däremot känns perfekt.

Senast redigerad av en moderator:
Långa ben och kort överkropp blir ofta kombinationen lång sadelstolpe > kort topprör/styrstam > mycket drop. Vice versa blir ju korta ben och lång överkropp motsatsen. Jag tror anatomi spelar större roll än flexibiltet där. Faller själv in i den första kategorin och har ett överdjävulskt drop för att det är bekvämt, inte för att det är aerodynamiskt, även om det senare är en trevlig bonuseffekt.

Tack för så många bra synpunkter.
Jag är helt ny på området och ju mer jag lär mig dess mer förvirrad känner jag mig.
Allt bottnar i att jag skall köpa ny cykel vilken dag som helst.
Jag kommer att cykla mycket med hundarna längs grus och skogsvägar, men även trampa ett antal mil på vanliga vägar för att själv få lite kondis inför höstens jakt.
När man cyklar med jyckarna är det en fördel om man kan ha kopplet i ena handen och andra på styret och fortfarande ha någon form av kontroll på ekipaget. Jag inbillar mig om jag köper en hoj som ger stort dropp så kommer det att vara svårt att den önskade kontrollen. När jag cyklar själv vill jag dock ha en lägre position.
Jag är drygt 195 cm och benlängden är 98cm. Avstånd golv-halsgrop 161cm och axelled-knogar 72 cm. Jag vet inte om måtten är extrema.

Jag är sugen på att beställa en Merida 29"HT XT-D med 21" eller 23" ram.
Med 23"an blir framändan 1cm högre, men överröret ökar från 642mm-650mm. 21" har en stack på 635mm och 23" en stack på 654mm.

Alternativ blir det en Canyon AL 29 7.9 med 21,5" ram, den har ett överrör på 630 mm.
Den har ett stack som ligger mellan Meridan 21" och 23".

Jag har ingen möjlighet att testa dessa cyklar där jag bor, så jag vet inte hur jag skulle komma att sitta på dem, varför jag inte vet vilken som skulle passa mig bäst. Kanske passar ingen av dem mig. Vad skall jag nå kolla på. Går det att på något sätt att räkna ut hur stort dropp man får om sadel ligger på 87cm räknat från vevlagret?

Tacksam för alla råd som ej förvirrar... :)

Om du ska cykla med hundarna så tror jag att du ska tänka bort att hålla koplet i handen. Sätt det istället som multisportarna när de bogserar - i en pinne bakom eller framför cykeln.

Intressant... Jag har inte koll på hur dom riggar det hela, funkar säkert när man väl är på grusvägen eller skogsvägen. Först måste man dock ta sig dit och då får man trampa asfalt ett par km. Då måste jyckarna kuta vid sidan av hojjen och i koppel.

Har någon en länk till hur multisportarna tränar sina hundar med cykel?

fs_2260_2.jpg

http://www.haromi.se/springeroriginal-p-1295.html?gclid=CKb5-uCRy7ACFSU3cgodThATMg

En sån här är perfekt för transporten, hunden kopplad bredvid cykeln (inte framför)
och båda händerna på styret.

Mustach och bister uppsyn är valfritt.

Vi brukar bara knyta kopplet runt sadelstolpen. Funkar bra och man kan enkelt korta upp kopplet. Men vi har bara en hund.

Jag har bundit kopplet i ramen, antingen runt styrhuvud, överrör eller sadelstolpe. Om det blir ett ryck i ramen gör det inget, lilla jag på knappt 60kg i riktning framåt är inte så lätt att flytta på.
Håller man koppel i handen o handen på styrt flyger man om hunden gör ett ryck. Hålla i handen utan att hålla i styret blir fortfarande vinglig, du måste burka emot vad hunden gör.
Till min nya unghund blir det springer nu, han fladdrar o far mer än min gamla. Springer ärprylen poliserna på bilden har. Ett annat alternativ som du kanske redan har hemma om du jagar är baggenbälte.

Tillbaka
Topp