Sadelstolpe inkl. sadel kan vara bra...

Rumpestumpen

Ny medlem
men hur löser man det om man vill uppgradera en gammal Peugeot från tidigt 80-tal?
På denna ljuva tid fanns inte systemet med klämmkoppling på sadelröret utan en expander invändigt. Att använda ursprungslösningen är nog kört. Var finns dylika stolpar att köpa?
Finns möjligen någon adapter eller är det bara att sätta bågfilen i ramen (aj,aj aj, på en sådan gammal goding)
Den gamla stolpen finns kvar och skulle kunna användas men PG:n är värd en finare svart kompositersättare.
Tar tacksamt emot alla kreativa lösningar, gärna sådana som även har genomförts i praktiken.

Rumpestumpen skrev:
-------------------------------------------------------
> På denna ljuva tid fanns inte systemet med
> klämmkoppling på sadelröret utan en expander
> invändigt.

Nja, klämkoppling har funnits sen cykelns begynnelse, men expander för stolpen laborerade bla Peugeot med som sagt var under 80talet. Varför kan man ju fråga sig...

Letade själv efter ersättningsstolpar på nätet för ett tag sedan och hittade inte mycket - läs inga alls:-(
Hittade dock nån på nått forum som låtit en finmekanisk verkstad tillverka en ny expanderstolpe för hutlösa pengar...

Slutade med att originalstolpen autosolades upp trots att den är på gränsen att vara för kort för mig - sen att expanderstolpar inte är för ww:s torde vara självklart - mycket gods och lång bult i en sån stolpe:-)

Hur tänkte du isf fixa ramen? Såga upp mellan sadelstagen och svetsa dit klämkoppling eller?
På min ram finns det inte mycket sadelrör ovanför sadelstagen så där skulle det bli svårt att få det bra. Såga, svetsa, lacka - mycket jobb för en sadelstolpes skull:-)

Även på min ram är det dåligt med gods ovanför sadelstagen så mycket tveksam till att det går att såga men...
Ett annat alternativ kan vara att göra en fix installation kanske med en genomgående bult på något vis. Har som sagt inte lösningen klar.
En fix lösning är acceptabel tycker jag då måtten är väl utprovade efter 17 vätten rundor ( och några träningsmil). Vid ev. byte av sadel får man väl ta hänsyn till byggmåttet.

Rumpestumpen skrev:
> En fix lösning är acceptabel tycker jag då måtten
> är väl utprovade efter 17 vätten rundor ( och
> några träningsmil). Vid ev. byte av sadel får man
> väl ta hänsyn till byggmåttet.

ja visst, hittar man stolpe av rätt dim går den väl att limma (går det att svetsa stål mot alu?) fast - men liite jobbigt om man vill byta sadel:-)
Kanske nån typ av lim som går att värma loss?

Fast du ville ju köra med kolfiberstolpe....

Vad är det för en Pegga du har? Jag har en Gold Special.

Bilagor

• Bild-011web.jpg
    Bild-011web.jpg
    64.8 KB · Besök: 26
En kompis tillverkade en klämma i stål, slitsade upp sadelröret en bit och svetsade fast klämman. På så vis blev den ramen "vanlig".

Hmmm. Tänker...

Är inte sadelstolparna normalt 25,4mm på Peugot?
En sådan ahead-adapter som visas i fotot fins väl i samma mått.
Finns det möjlighet att svarva ned toppen till 22mm kan man ju använda vanlig sadeklamma.

/Martin

http://www.cykelforum.se

Martin O skrev:
> Hmmm. Tänker...
>
> Är inte sadelstolparna normalt 25,4mm på Peugot?
> En sådan ahead-adapter som visas i fotot fins väl
> i samma mått.
> Finns det möjlighet att svarva ned toppen till
> 22mm kan man ju använda vanlig sadeklamma.

Skall mäta, problemet med ahead-adapter om den skulle passa är att de jag sett bara är ca 100mm långa...skulle man hitta en sådan som är 250-300mm skulle den oxå väga bly.

Tillbaka
Topp