Sadelstolpe som gliiiiider=(.

1817

Ny medlem
Har testat det mesta tycker jag men inget verkar funka för att hejda stolpen efter några timmar i sadeln.
Stolpen är en alu KCNC och ramen i Kolfiber.
Har prövat helt rena kontaktytor, testat med kolfiber pasta, tandkräm(fick tips om det!?), dra min minimala klämma oroväckande hårt men inget verkar hjälpa.

Så mer tips tack!

Nämnas bör att på min förra ram hade jag samma av allt och där funkade det hundra, sen sprack den ramen och på min ersättningsram kom detta fenomen.

Har du provat med ölburksshims? Ett varv av en remsa (två centimeter bred, typ) som gör stolpen lite bredare - eller sadelröret lite smalare - beroende på hur man ser på det.

Kralligare sadelstolpsklämma som kanske inte flexar så mycket när du spänner skruven? Eller tänker jag fel nu? Jag tänker mig att istället för att kraften i skruvförbandet klämmer ihop ramen så töjs själva klämman istället. Jag antar att din minimala klämma har ganska lite gods, eller?

kör med kolfiberstolpe också?!
Har själv en aluram med en fiberstolpe. Men skippade ultratunn klämma, utan har istället Campas klämma.
Kör med carbonpasta - har aldrig glidit något, trots att jag bara drar precis så "hårt" som man får enligt anvisningarna på klämman.

Klämman är riktigt tunn och söt men det funkade som sagt innan och jag vill helst inte ha något tyngre. Samma med sadelstolpen, KCNC är rätt lätt och fin och den funkade ju på den andra ramen. På min HT har jag samma klämma fast kolstolpe och där är det iofs inga problem.

Så länge ingen slår hål på min teori kring töjning i sadelstolpsklämman så vidhåller jag att det nog är där du har svaret, tror knappast att det är stolpens fel. KCNCs sadelstolpsklämma kanske? Ingen tungviktare även om den antagligen väger några gram mer än den du har. Det är billigare att testa en ny klämma än att hitta en kolfiberstolpe i samma viktklass som din KCNC.

som jag sa i söndags. Köp en KCNC klämma, lite tungre men funkar mycket bra. Hoppa över glassen imorgon så har du sparat den vikten.

Jag hade samma problem, dock med kol mot kol. Jag löste det med att lägga i en droppe smältlim i sadelröret som jag smetade ut med fingret runtom i röret.
Nu går det lite tyngre att trycka i stolpen och den har inte glidit nått än.

Har tidigare haft samma problem och testat alla klassiska metoder, inkl. byte av sadelklämma. När inget annat hjälpte tog jag till ölburks-shimsning och det funkade bra.
(Ett varv el-tape på stolpen några mm från sadelrörets topp kan också vara till god hjälp – funkar som en indikator på att sadelstolpen sitter. Om stolpen skulle sjunka ned tar det stopp vid tapen.)

Har brukat sandpappra min plaststolpar med lite fint slippapper typ 120-180 för att öka friktionen, funkar bra so far.

Tack för tipsen!

Ska ut nu några timmar med en kombo av dom olika lösningarna ovan, återkommer med resultat.

Mtbiker: Jag SKA ha min porriga Newultimate klämma=). I alla fall tills motsatsen verkligen är bevisad.....

1817 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för tipsen!
>
> Ska ut nu några timmar med en kombo av dom olika
> lösningarna ovan, återkommer med resultat.
>
> Mtbiker: Jag SKA ha min porriga Newultimate
> klämma=). I alla fall tills motsatsen verkligen
> är bevisad.....

porr.... Stolpen ska glida....

MTBiker skrev:
----------------------------------------------------
> porr.... Stolpen ska glida....

Så sant så=)=).

Blev inga timmar i sadeln, men ett ack så effektivt pass ändå.
Märkligt vilket inflytande frugan har ibland.

Hur som så verkar stolp problemet vara löst. Tack Bullen=).
Lösningen bestod i 120 smärjelduk, öl shims, kolfiberpasta och 6nm istället för 5nm.

MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Då är det inte bara min hustru som har sånt
> inflytande...
>
> 1817: du är 3 inlägg från 500. KÄMPA!

Nu är det bara två kvar!! Ska se vad som händer ikväll=).

Tillbaka
Topp