Sadelvinkel och dämpartryck

Oakenbeach

Ny medlem
Hej igen Happyriders!

Nu är jag tillbaka igen med fler frågor som jag hoppas att någon med mer erfarenhet kan besvara. Jag har försökt researcha så mycket jag kan själv och även sökt här på forumet, men kan inte riktigt få till det här med sadelvinkel. Jag har följt råd som helt rakt med vattenpass, och lite smått vinklat uppåt, samt allt emellan. Problemet är att när jag inte trampar glider jag fram och nästan av sadeln, alternativt den blir extremt obekväm. Även nu när den är lite vinklat uppåt, så frågan är skall jag vinkla den ännu mer, eller beror det på att jag kanske är lite för otränad i min sittposition?

Jag försöker att ha så lite vikt på styret som möjligt, är detta rätt väg att gå?

Sedan har jag en fråga om dämparen som är en rockshox reba 140mm. Jag väger 83kg och har pumpat den till 110 Psi, ca 25% sag. Om ni kollar på oringen så har jag bara 25% kvar innan den bottnar och detta är bara när jag pendlar till jobbet, Visst jag passar ju på att hoppa lite på vägen och drar några trappor för att piffa upp den annars väldigt tråkiga vägen, men asså det känns klent. Bör jag pumpa den hårdare eller behöver jag 170mm travel i framtiden, denna kommer ju inte palla en sekund i skogen känns det som nu.

Tack för svar!

Bilagor

• 20180413_131230.jpg
    20180413_131230.jpg
    340.6 KB · Besök: 51
  • 20180413_131308.jpg
    20180413_131308.jpg
    200.9 KB · Besök: 53
Släng in volymreducerare i gaffeln. "Tokens". Trycket är rimligt för din vikt och slaglängd på gaffeln, kanske 5-15psi mer.

BjornR sa:
Släng in volymreducerare i gaffeln. "Tokens". Trycket är rimligt för din vikt och slaglängd på gaffeln, kanske 5-15psi mer.

Okej skall prova några extra PSI. Det där med tokens har jag funderat på, de gör så att det blir trögare mot slutet va?
Jag håller på att spara till en ny cykel och funderade då på ifall Canyon Torque med 175mm skulle vara något för mig, eller är den bara otymplig att trampa under allt annat än utför?

Du har alltså använt 75% av gaffeln och undrar om du inte måste köpa ny cykel .... ?

Senast ändrad:
hm sa:
Du har alltså använt 75% av gaffeln och undrar om du inte måste köpa ny cykel .... ?

75% av gaffeln när jag pendlar till jobbet ;)
Vill ju kunna kötta i skogen utan att behöva bottna.

Nej, det är inte därför jag vill köpa ny. Jag ville egentligen ha en FS, men hade inte råd med direkt så fick bli denna. Jag planerar för framtiden, om ca 1,5 år. =)

Olika sadlar är olika hala och formen på sadeln påverkar också hur mycket man glider (eller inte) från önskad position. Om möjligt, testa lite olika sadlar. Jag har >10 st i lager, du har säkert kompisar med sadlar som ligger å skräpar som du kan låna/testa bara för att.

Längre slag i gaffeln behöver du nog inte.
Prova att gå upp 120-125 psi och känn hur det känns. Känns gaffeln då hård och mindre komfortabel, testa tokens.
Det sitter 1 st token standard och du kan ha max 3 st (enligt manualen).
Fler tokens vid samma psi gör att gaffeln fortfarande är mjuk initialt men blir snabbare hårdare längre ner i slaglängden.
Mer progressiv fjäderkurva alltså.

Bilagor

• Reba.png
    Reba.png
    32.8 KB · Besök: 45
Sixten Fors sa:
Olika sadlar är olika hala och formen på sadeln påverkar också hur mycket man glider (eller inte) från önskad position. Om möjligt, testa lite olika sadlar. Jag har >10 st i lager, du har säkert kompisar med sadlar som ligger å skräpar som du kan låna/testa bara för att.
Så det är rätt normalt att man glider om sadeln är hal?
Just nu glider jag fram över den smala delen som glider så långt upp i arslet att jag måste fortsätta trampa trots att jag är dö trött eller stå upp, haha!

Sixten Fors sa:
Fler tokens vid samma psi gör att gaffeln fortfarande är mjuk initialt men blir snabbare hårdare längre ner i slaglängden.
Mer progressiv fjäderkurva alltså.
Det är precis så jag vill att den skall jobba, så får bli en token till =)

Oakenbeach sa:
Jag håller på att spara till en ny cykel och funderade då på ifall Canyon Torque med 175mm skulle vara något för mig, eller är den bara otymplig att trampa under allt annat än utför?

Allt hänger på om du accepterar att den känns seg uppför och på platten och att du bör köra 1-1,2kg däck för annars vore det rätt meningslöst att köra mycket slaglängd om däcken inte tål det. För mig skulle det vara tråkigt att harva runt på 120mm slaglängd när jag använder minst 150mm varje tur och 160-170mm när jag pushar hårdare och 180mm när jag drar utför dropp 1-1,5m till platt för att hålla farten istället för att köra runt. Cyklar runt på 180/170mm som väger 15kg.

Vad tror du om canyon torque AL 6.0 Sixten?
Kommer den vara rolig för stigar som Änggårdsbergen där de har endurot i helgen, bor precis bredvid, eller kommer den mest vara klumpig där?

BjornR sa:
Oakenbeach sa:

Allt hänger på om du accepterar att den känns seg uppför och på platten och att du bör köra 1-1,2kg däck för annars vore det rätt meningslöst att köra mycket slaglängd om däcken inte tål det. För mig skulle det vara tråkigt att harva runt på 120mm slaglängd när jag använder minst 150mm varje tur och 160-170mm när jag pushar hårdare och 180mm när jag drar utför dropp 1-1,5m till platt för att hålla farten istället för att köra runt. Cyklar runt på 180/170mm som väger 15kg.

Hur seg snackar vi, mycket segare än Vitusen?
Vilken cykel har du?

Inte mycket långsammare om du kör samma gummi på däcken. Allt handlar om hur du trampar då mycket slaglängd så behöver du sitta mer för att hålla det effektivt för då är det bara vikten som du kämpar mot. Jag räknar 1 sekund långsammare per kilo per minut uppför.

Absolut roligast i gbg? Nä, men för mig som vill pröva nya linjer som inte alltid fungerar och inte bryr mig riktigt om rapphet så är det trevligt. Körde på NS Snabb först tills ramen gick sönder, och köpte mig Nomad 4 ram för typ två veckor sedan. I princip ökade jag bara slaglängden bak med 7mm då allt annat är identiskt.

Pröva att cykla med din HT först och bestäm dig. Är du mer lagd åt extremsporthållet så är det fett med överdrivet mycket cykel.

BjornR sa:
Inte mycket långsammare om du kör samma gummi på däcken. Allt handlar om hur du trampar då mycket slaglängd så behöver du sitta mer för att hålla det effektivt för då är det bara vikten som du kämpar mot. Jag räknar 1 sekund långsammare per kilo per minut uppför.

Absolut roligast i gbg? Nä, men för mig som vill pröva nya linjer som inte alltid fungerar och inte bryr mig riktigt om rapphet så är det trevligt. Körde på NS Snabb först tills ramen gick sönder, och köpte mig Nomad 4 ram för typ två veckor sedan. I princip ökade jag bara slaglängden bak med 7mm då allt annat är identiskt.

Pröva att cykla med din HT först och bestäm dig. Är du mer lagd åt extremsporthållet så är det fett med överdrivet mycket cykel.

Kommer nog köra samma gummi, gillar dessa sulor skarpt!
Okej, jag bryr mig inte så mycket om tid, tänker mest, då jag har rätt kass kondition för tillfället att det kommer att bli tråkigt.
Extremsport är mer min grej =)

Sökte upp din hoj och den ser riktigt kaxig ut!

Senast ändrad:
Provade med 5-10 extra PSI och drog precis ut och testade hoppa över några trappor med typ 1,5 meter drop. Typ 10% av dämparen kvar :/
Det är tokens som gäller va? :P

Bilagor

• Saaaaag.jpg
    Saaaaag.jpg
    234.2 KB · Besök: 36
Senast ändrad:
20-22% kvar. Om du inte flyttat o-ringen så har du 3cm slaglängd att använda och kom ihåg att gaffeln rampar upp hårdare i slutet.

BjornR sa:
20-22% kvar. Om du inte flyttat o-ringen så har du 3cm slaglängd att använda och kom ihåg att gaffeln rampar upp hårdare i slutet.

Okej då kanske det är rätt lugnt?
Har fortfarande inte provat riktig skog än, så får prova detta efter att de är klara med endurot så man inte stör :P

Bottnar jag så ökar jag trycket med 5psi tills jag tycker det är lagom mycket stöd och fortsätter jag bottna så slänger jag in tokens för att inte påverka för mycket i början av slaget.

Titta på denna. Jag tycker det är onödigt med att mäta häng(sag) för att den berättar absolut ingenting mer än att man är någorlunda rätt och bättre resultat får du genom att köra och justera tills du känns att det är bra nog.

Oakenbeach sa:
Provade med 5-10 extra PSI och drog precis ut och testade hoppa över några trappor med typ 1,5 meter drop. Typ 10% av dämparen kvar :/

Jag vill så gärna se när du droppar 1,5 m med den där har och slaglängd kvar, på cykeln som aldrig har fått se skogen. Leverera!

jofahjalm sa:
Oakenbeach sa:

Jag vill så gärna se när du droppar 1,5 m med den där har och slaglängd kvar, på cykeln som aldrig har fått se skogen. Leverera!

Kan inte de exakta termerna men hoppa ner för en trappa av ungefär strax över metern. Men ja skall lösa film åt dig.

Angående sadelvinkel. Nu kör jag LVG så kanske skillnad, dessutom är jag amatör. Men när jag är otränad eller slöcyklar glider jag lättare fram. Det är inte enbart sadelvinkeln som skall förhindra att man glider fram.

Det verkar vara ganska vanligt att man glider fram och måste trycka bak aschlet då och då. Brukar titta en del på cykellopp och det verkar vara vanligt att även proffsen får korrigera då och då. I extremfallen typ vart 10:e tramptag, har jag noterat. Inte omöjligt att det är när de börjar bli trötta, tror det är mer mot slutet i långa etapper med långa utbrytningar.

Men som sagt, är amatör, men finns en del här på tävlingsnivå som förhoppningsvis vet mer.

Senast ändrad:
Bonzo sa:
Oggler sa:
Inte för att det har med ämnet att göra. Men när kom reban i 140mm? Kan någon som vet förklara det här?

Typ 2010 kanske?
site:forums.mtbr.com reba 140mm

De rebor jag har haft som är dual air har max gått att ställa till 120mm. Jag har aldrig heller sett air shaft för mer än 120mm till solo air. Är det en speciell modell av reborna som går att ställa till 140mm? För övrigt så tycker jag reban börjar bli svajig redan vid 120mm.

Jag tror att 140 mm Reba kom 2018, som del i en helt ny line-up:

Nya Recon RL i svart med 32 mm stålrör och SoloAir, bara 100 mm https://www.sram.com/rockshox/products/recon-rl-0
Nya Reba RL i svart med 32 mm alurör och SoloAir, 100-150 mm https://www.sram.com/rockshox/products/reba-rl-1
Nya SID RL/RLC i svart med 32 mm alurör och DebonAir 100-120 mm https://www.sram.com/rockshox/products/sid-rlc-0
Nya Sector RL i svart med 32 mm alurör och DebonAir, 100-150 mm https://www.sram.com/rockshox/products/sektor-rl-0

Samt nya Revelation som vuxit från tidigare 32 till 35 mm med 120-150 mm slag, samma som Pike 120-150 mm.
Samt nya Yari och Lyrik 150-180 mm.

Sixten Fors sa:
Jag tror att 140 mm Reba kom 2018, som del i en helt ny line-up:

Nya Recon RL i svart med 32 mm stålrör och SoloAir, bara 100 mm https://www.sram.com/rockshox/products/recon-rl-0
Nya Reba RL i svart med 32 mm alurör och SoloAir, 100-150 mm https://www.sram.com/rockshox/products/reba-rl-1
Nya SID RL/RLC i svart med 32 mm alurör och DebonAir 100-120 mm https://www.sram.com/rockshox/products/sid-rlc-0
Nya Sector RL i svart med 32 mm alurör och DebonAir, 100-150 mm https://www.sram.com/rockshox/products/sektor-rl-0

Samt nya Revelation som vuxit från tidigare 32 till 35 mm med 120-150 mm slag, samma som Pike 120-150 mm.
Samt nya Yari och Lyrik 150-180 mm.
En del handlare har ju t.o.m. börjat lägga ut modellår 2019 redan på sina sajter.

Oggler sa:
Bonzo sa:
Oggler sa:
Inte för att det har med ämnet att göra. Men när kom reban i 140mm? Kan någon som vet förklara det här?

Typ 2010 kanske?
site:forums.mtbr.com reba 140mm

De rebor jag har haft som är dual air har max gått att ställa till 120mm. Jag har aldrig heller sett air shaft för mer än 120mm till solo air. Är det en speciell modell av reborna som går att ställa till 140mm? För övrigt så tycker jag reban börjar bli svajig redan vid 120mm.

Nu funkade tydligen inte min länk, men en googling på ”Reba 140mm” fick många träffar från 2010 och 2011. Därav min gissning att de kom däromkring. Har ingen djupare kunskap än så.

Detta verkar ju vara mkt märkligt. 2012 var väl sista modellen av reba med dual air. På de gafflarna ställdes slaglängden genom att man ploclade bort distanser i gaffeln. När alla distanser var borta så blev slaglängden 120mm. vilka rebor skulle det varit som gick att få hela 140mm?

Oggler sa:
Detta verkar ju vara mkt märkligt. 2012 var väl sista modellen av reba med dual air. På de gafflarna ställdes slaglängden genom att man ploclade bort distanser i gaffeln. När alla distanser var borta så blev slaglängden 120mm. vilka rebor skulle det varit som gick att få hela 140mm?

http://twentynineinches.com/rock-shox-reba-140mm-travel-fork-out-of-the-box/

https://www.feedthehabit.com/mountain-biking/2011-rockshox-reba-rlt-ti-29-fork-review/

Ställ in gaffeln så du har 30% sag. Sen tycker jag att du ska ha minst 3 klick på din motioncontrol dämpare (den blåa ratten). Returen, följ tillverkarens rekommendation.

Vill du ha mer tips så kolla srams guide som finns länkad i en pinnad artikel på forumet.

Gällande sadel så har jag en pole och alla skrattar åt min sadelvinkel som pekar nedåt. Men det funkar för mig.

Ett tips för dämpningen, luftfjädern har två uppgifter. 1, hålla din vikt uppe i slaget vid sagpunkten. 2, returnera dämparen till utsträckt läge efter en kompression.
Kompression hanteras i den bästa världen av kompensationsdämpningen. Tokens ger dig möjlighet att påverka luftfjädern tryck progressivt i slaget. Det är dock väldigt svårt att få en kontrollerade dämparinställningar om fjädern är extremt progressiv. T.ex kommer returdämpningen bli lite okontrollerbar vid full kompression om luftfjädern har ett jättehögt tryck som returdämpningen inte kan hantera i förhållande till övriga inställningar. Din gaffel är ganska enkel. Hade du haft en gaffel med fler inställningar hade det varit enklare att få till en bra setup.

Reba 2018-2019 är väl i princip gamla revelation (fram till 2017?). Namnen har flyttat upp ett "steg" så Reba fick Revelation chassi och Revelation fick Pike chassie i Rockshox underbara gaffel värld.

Jag gilla iaf. RS. Stabila och bra grejor som är väldokumenterade, går alltid att hitta en manual även på gamla prylar, lätta och billiga att serva, prisvärda. Snygga i black-on-black. Finns i alla prisklasser och löser alla problem (utom kanske inte 29" DH Ø40 mm med 200 mm slag).

Tillbaka
Topp