Sag?

Sag?
Madcat: Är ingen fena på xc men generellt sett har man mindre sag för xc och mer för dh. Sedan tror jag att på t.ex Specialized Epic ska du inte ha någon sag alls, men där är jag lite osäker.

Sag?
Jag kör med nästan inget sag alls på min Z1 Drop-Off. när jag sätter mig på hojen sjunker den 5-7mm = ~ 4-6%. Ganska fel om man ser efter hur "det ska vara". Själv gillar jag dämparen som den är nu. Gungar inte jätte mycket , men suger ändå upp en hel del.
Men jag har å andra sidan ganska "bakåtlutad" sittställning på min hoj och därför så lägger jag nästan ingen tyngd på framdämparen när jag bara sitter på cykeln. Bakdämparen har dock lite mer sag.
Men ska ändå ställa ner saget lite , då den är rätt progressiv just nu.

Gillar inte när dämparen sjunker ihop för mycket när man bara cyklar på den, vilket den definitivt inte gör nu. :-)

Senast redigerad av en moderator:
Sag?
Det beror ju på vilken typ av komfort man vill ha. När jag cyklar aggro xc och dh vill jag ha mycket mjukare dämpning för att svälja allt och ge maximal framkomlighet. Då blir det följdaktligen mycket sag.

Till vanlig xc skulle jag föredra en hardtail med en hyffsat mjuk framdämpare.

Ska jag bara freerida med mycket hopp och drops så blir det desto hårdare fjädring för att palla de stora smällarna istället. För vanlig körning blir det alldeles för stötigt och svårt att få nått flyt.

Tillbaka
Topp