Såga ner headtube?

båtbensbudet

Aktiv medlem
Såga ner headtube?
Ngn som känner till ngn kompetent person / butik som man vågar lämna in finare stålram hos för att korta ner en headtube ett par cm? Kanske ngn som tom gjort ngt liknande tidigare?

Såga ner headtube?
jag gjorde detta på en aluminiumram med en bågfil på frihand, dock kapade jag bara 2-3 mm. Där var det inga krav på att kapningen varken skulle bli rak eller snygg eftersom styrlagret låg i koppar inuti headtuben. Kanske kallas semi-integrerat? Är det ett lager som ska pressas fast i headtuben krävs det rätt snäva toleranser för att det ska bli funktionellt.

Såga ner headtube?
Vem som helst med en vanlig rörkap kan fixa det åt dig.
Gjort det själv ett antal ggr, blir rakt och snyggt. Skulle själv aldrig använda bågfil
då jag är för petig med resultatet.... Även om det funkar...

Såga ner headtube?
Alltså pratar vi gaffelrör? Headtube är ju området på ramen som styrlagret monteras på och jag antar att du inte vill kapa ner ramen? Classe och dylika har rörkap för kaffepengar som ger bra resultat även för en amatör. Men man ska inte räkna med att den orkar mer än ett rör.

Såga ner headtube?
Eftersom jag är nervöst lagd skulle jag undvika att ta bort så mycket att den efterföljande brotchningen överlappar svetsen mot överröret (om det nu är en svetsad ram). Men det kanske bara är paranoia, eller ens aktuellt i det här fallet.

Såga ner headtube?
båtbensbudet skrev:
-------------------------------------------------------
> Ngn som känner till ngn kompetent person / butik
> som man vågar lämna in finare stålram hos för
> att korta ner en headtube ett par cm? Kanske ngn
> som tom gjort ngt liknande tidigare?

Headtube = röret som styrlagret sitter i?
Vad är det för ram som tillåter att man kapar det några cm?
Jag har kapat ett 5-7 mm en gång. Först använde jag ett strykmått för att få en bra markering, sen tog jag Dremeln.

Har svårt att se hur en rörkap skulle funka.
Men för en "steerer tube", styrrör/gaffelrör så går en rörkap bra. Särskilt om man knackat in stjärnmuttern innan man kapar.

Såga ner headtube?
Nåt sånt här kanske?
index.php

Såga ner headtube?
handlar väl om som jlarsson är inne på, att såga ur en bit i ramen, böja ihop över och underrör och sen löda ihop den igen ?

Såga ner headtube?
dabac skrev:
> hgrd skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nåt sånt här kanske?
> >
> http://www.light-bikes.it/forum/index.php?action=d
>
> > lattach;topic=27104.0;attach=40957
>
> En given kandidat för fula cyklar-tråden!

Själv skulle jag byta den mot vilken som helst av mina cyklar (eller alla) (och sedan iofs såga av styrhuvudöverskottet)

Såga ner headtube?
hgrd skrev:
> Eftersom jag är nervöst lagd skulle jag undvika
> att ta bort så mycket att den efterföljande
> brotchningen överlappar svetsen mot överröret
> (om det nu är en svetsad ram). Men det kanske
> bara är paranoia, eller ens aktuellt i det här
> fallet.

Det låter klokt och resonerar lika dant. Men i det här fallet skulle det röra sig om att ha kvar minst 1.5cm ovanför överrör även efter "sågen" varit framme.

Tillbaka
Topp