Sälen bike park i sommar?

D i U

Aktiv medlem
Sitter å drömmer om en vecka i Åre i sommar men boendena jag vill ha verkar redan slutsålda så jag funderar på sälen istället. Hur står sig lederna mot Åre? Värt att åka dit från Göteborg? Liftsystem?

Sälen Bike Park kan inte mäta sig med Åre. Finns en lift och typ 5 relativt lätta nedfarter. En svart, men det är bara en rätt brant och rotig stig. Jag tycker man kan ha kul typ en dag i Sälen. Sen finns ju Trysil typ 45 min bort. Trysil är inte DH, men ett stort stignätverk och ett kul område med byggda stigar (Gullia).

Spana in lite lite video från mina besök för att få bättre känsla:
Sälen:
Trysil:

Annars kan jag rekomendera Gesunda för några dagars DH. Borde vara närmare GBG, men är kanske inte det mest happening stället att bo på:

Tälta är roligt också, samt billigt. Duscha kan man ju göra lite här och där. Att sälen är kul en dag håller jag med om. Det är jättefint men för få leder.

Några dagar i Järvsö på vägen upp och sen resten i Åre i tält skulle jag välja. Har du kollat boende utanför Åre? Har man bil så är det ju ingen stor grej att åka några mil in till liftarna.

Som sagt, Sälen kan inte jämföras med Åre. Roligt, men inte så många leder. (Jag antar att vi pratar liftcykling?)
Kolla in Hafjell annars. Det roligaste stället jag har cyklat på!

Sälen är toppen för barnfamiljer som vill testa på downhill. smidig sittlift och lätta leder som sagt. Finns en rätt rolig hoppled från toppen, men den går senare in i den mer barnvänliga leden som går hela vägen ner.
Om du som vuxen vill köra "riktig" bikepark, så får du se dig om efter annat. Mitt tips är Hafjell som ligger intill Lillehammer i Norge. Två timmar från Oslo och finns bra boende vid foten av backen.

mkallstrom sa:
Vilket boende i Åre är det som är slutsålt? Har aldrig uppfattat tillgång till boende som ett problem på sommaren.

Kollat på Åre fjällgård som jag bodde i förra sommaren. I år planerar jag att åka själv och dom hyr inte ut till en person i stugor/lägenheter med 8 bäddar. De flesta andra alternativ är väldigt dyra och verkar inte ha tvättmaskin vilket jag prioriterar ganska högt.

Låter som sälen kommer bli tråkigt. Fick nog av prova-påare å barnfamiljer i Åre i somras i lågzon som stog ivägen överallt på lederna.

Som de flesta andra, du har nog roligare på annat håll.
Hängde me brorsan o hans gäng förra sommaren för dom skulle köra CV.
Jag hängde 3 dagar i bike parken o va ganska less efter det.
Absolut kul en dag, men samtidigt roligare i både Järvsö och Åre.

Gesunda några dagar? Då kan du ta en dagsutflykt till Sälen

Lofsdalen är också ett alternativ, iof också relativt få leder men dom verkar välbyggda och funkar nog fint om du vill träna upp dina skillz :) Iof lär inte utelivet vara ngt att hurra över, men du lär iaf slippa trängseln...

D i U sa:
mkallstrom sa:
Vilket boende i Åre är det som är slutsålt? Har aldrig uppfattat tillgång till boende som ett problem på sommaren.

Kollat på Åre fjällgård som jag bodde i förra sommaren. I år planerar jag att åka själv och dom hyr inte ut till en person i stugor/lägenheter med 8 bäddar. De flesta andra alternativ är väldigt dyra och verkar inte ha tvättmaskin vilket jag prioriterar ganska högt.

Åre vandrarhem bodde jag på I somras och kan varmt rekommendera. Precis under Tott dvs nära till det mesta, tvättmaskin och torkskåp och ett litet dubbelrum gick på 700 natten tror jag!

Skistar brukar ha paketpriser för boende o liftkort till vettiga priser. Du lär däremot få svårt att hitta lägenheter med tvättmaskin. 3 rummare i Åre Fjällby har stor entrehall där det går få in 3-4 cyklar.

BOBCAB sa:
Skistar brukar ha paketpriser för boende o liftkort till vettiga priser. Du lär däremot få svårt att hitta lägenheter med tvättmaskin. 3 rummare i Åre Fjällby har stor entrehall där det går få in 3-4 cyklar.

Ja, hade en trerummare där i somras som för priset var superfräsh å hade hög standard, bla tvättmaskin som var guld värt efter regniga dagar.

Det mesta står tomt i Åre under sommaren, så det lär inte vara nåt problem att hitta boende när säsongen närmar sig om några månader.

Vi hyrde för nästan ingenting i Duved. Det var tomt överallt där i somras. Men det är nog trist att sitta där på kvällen utan sällskap, långt till utelivet.

Sälen DH tröttnar man på efter nån dag, där vill man inte vara hela veckan.

Trysil är kul, men där passar det bättre med nånting mellan FS-XC och Enduro än ren DH, det liftburna är ganska lätt och begränsat men stigarna och pump-tracken är svinkul.

Järvsö är helt OK, inte som Åre, men bättre än Sälen. Dock inget man är på en hel vecka.

Gesunda kan vara värt ett besök. Lite mindre flashigt än dom andra. Inte lika tillrättalagt.

Vad åker du för hoj? Har du en som går att trampa uppför finns ju ännu fler ställen att välja på, en dag i Falun kan man klämma in om man ändå ska ta roadtrip Gesunda - Sälen - Trysil.

Hafjell?? Älskar hafjell och Nesbyen som ligger 2 tim med bil bort. Tar 5 tim från gbg till hafjell. Personlige så tycker jag hafjell räcker fint i typ 4 dagar eller mer. Bra fallhöjd och något för alla smaker. Vet ej hur det är med tvättmaskin men vi brukar bo på hotell Hafjell och dom borde väl kunna ordna med det. Annars finns det fina lägenheter på sörlia eller vad det nu hette. Vill man på äventyr så sticker man till Nesbyen och letar fina stigar (eller kontaktar någon lokal förmåga).

Octagon: åker AM hoj så för mig passar det mesta utom att behöva hålla hårt i bromsarna för att barnfamiljer är i vägen överallt :).

Bluorange: tack för tips, ska kolla in hafjell.

I så fall kan Falun ingå i roadtrip. Förmiddag i Källviksbacken med egna höjdmeter, http://www.falustigcyklister.se/stigtips-blogg/2015/3/3/kllvikens-svarta
Sedan lunch i stan och eftermiddag på Lugnet där du tar bergbanan och kör dom byggda/märkta utförs lederna plus gamla DH banan. Det blir typ samma som Endurotävlingen 2017, fast utan att behöva trampa emellan.

Hafjell låter i och för sig roligare. Men det går ju att göra två resor... :)

Det kan inte vara svårt att hitta boende i Åre på sommaren, oavsett om man ska ha tvättmaskin eller inte. Boende är dessutom det enda som inte är asdyrt på sommaren i Åre.

Tillbaka
Topp