Sämre än läsk?

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum

DH

Aktiv medlem
Sämre än läsk?
Jag har en sån däringa fruktcentrifug. Utmärkt att göra div juicer med äpplen fr trädgårn, morötter, celeri, apelsin, kiwi etc.

Hur nyttig el onyttig är sån hemmagjord juice att dricka?

Smakar bra gör det hursomhelst.

Sämre än läsk?
Det råder kanske lite delade meningar om det...

Det är fler kalorier i färskpressad juice än i läsk och i bägge fallen är det "dåligt" socker (fruktos).

Skillnaden ligger väl framför allt i att du får med dig en del nyttigt i juicen, typ vitaminer, mineraler, lite fibrer och annat nyttigt.

Juice anses av många vara en dolk bov för folk som försöker hålla vikten eftersom den har ett rykte om sig att vara hälsosam. Ungefär nio minuter in i följande video berättar de att det bästa är att äta frukten som den är...

Sämre än läsk?
Vanlig läsk och juice ligger på runt 11% kolhydratlösning. I läsk är det främst sackaros, som bryts ner i glukos & fruktos. Vad gäller frukt så beror det på vilka frukter du använder. På det hela taget, even steven.
Likadant med ph-värde, ingen större skillnad på apelsinjuice och Coca-Cola.
Frukt är generellt rätt näringsfattigt, lite C-vitamin, men skörbjugg är knappast ett problem.

Sammanfattning: Juice eller CocaCola - shit the same på molekylärbiologisk/ämnesomsättningsnivå.

Sämre än läsk?
Skulle ju hellre dricka 1 liter frukt/grönsaks juice om dagen en 1 liter cola. Har inga belägg för att det skulle vara bättre men litar till fullo på mina skamlökar i detta fall. Cola känns som skit. egen pressad frukt/grönsaksjuice känns hälsosamt.

Sämre än läsk?
Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> Vanlig läsk och juice ligger på runt 11%
> kolhydratlösning. I läsk är det främst
> sackaros, som bryts ner i glukos & fruktos. Vad
> gäller frukt så beror det på vilka frukter du
> använder. På det hela taget, even steven.
> Likadant med ph-värde, ingen större skillnad på
> apelsinjuice och Coca-Cola.
> Frukt är generellt rätt näringsfattigt, lite
> C-vitamin, men skörbjugg är knappast ett
> problem.
>
> Sammanfattning: Juice eller CocaCola - shit the
> same på
> molekylärbiologisk/ämnesomsättningsnivå.

Menar du att fruktjuice eller läsk är skit samma?

Det finns ju frukterianer. Jag tror knappast att de lever särskilt hälsosamt, men om man tvingades välja mellan att leva på olika soters läsk eller på olika sorters fruktjuice, är det då alltför djärvt att gissa att den som valde det sistnämnda skulle klara sig lite bättre?

Nu snackar jag förstås om juice med fruktkött. Kanske det är den avgörande skillnaden?

Sämre än läsk?
Fördelen med juice är att man kan blanda in grönsaker också och då är det inte längre jämförbart. Annars håller jag med om att fruktjuicer är en dold sockerbov. En snubbe i min subgrupp körde hela förträningen samt VR på tyska fuljuicer. Körde själv en tredjedel av VR med det pga ett missförstånd, varpå min mage inte riktigt ville hänga med. Vi körde på strax över 8:30 så det gick åt en del kalorier.
Jag dricker också hellre juice än läsk.

Tillbaka
Topp