Sänka styrstam med kolfiberstyrrör?

Eriksson2

Aktiv medlem
Hej! Vill sänka styret på min gravel men får fram lite blandade resultat när jag kollar upp det. På vissa ställen står det att man inte ska ha styrstammen för långt ner med spacers ovan för att styrröret då inte får stöd av expandern. På andra står det att det inte är några problem. Vad säger ni? Kan jag flytta alla spacers ovanför styrstammen utan att oroa mig?

Bilagor

• IMG_7868.png
    IMG_7868.png
    1.1 MB · Besök: 130
Hej! Vill sänka styret på min gravel men får fram lite blandade resultat när jag kollar upp det. På vissa ställen står det att man inte ska ha styrstammen för långt ner med spacers ovan för att styrröret då inte får stöd av expandern. På andra står det att det inte är några problem. Vad säger ni? Kan jag flytta alla spacers ovanför styrstammen utan att oroa mig?
Ja, sitter Styrstammen bra med spacers under den sitter den lika bra med spacers över den.

Ja, sitter Styrstammen bra med spacers under den sitter den lika bra med spacers över den.

Det gäller vid alu. Men med ett gaffelrör i kolfiber behövs ofta stöd av expandern för att förhindra att röret deformeras.

Expandern borde sitta precis bakom hela klämmytan av stammen. Hur lång är skruven för top-capen? Om den är lång kan du sänka expandern så att den sitter rätt.

Det gäller vid alu. Men med ett gaffelrör i kolfiber behövs ofta stöd av expandern för att förhindra att röret deformeras.

Expandern borde sitta precis bakom hela klämmytan av stammen. Hur lång är skruven för top-capen? Om den är lång kan du sänka expandern så att den sitter rätt.
Okej, får ta isär ock kolla då. Tack för svar!

Man kan köpa långa expandrar. Men våga såga, du kan alltid vända stammen uppåt om du råkar bli gubbe som vi andra.

Ok, det var faktiskt lite nytt. Jag vet inte hur många gaffeltrör jag haft i kolfiber. Jag har aldrig ens reflekterat över det hela. Inga krascher spricker eller dylikt.

Exakt varför skulle det vara ett problem. Styrstammen klämmer hyffsat symmetriskt runt gaffelröret så det borde inte vara ett problem.

Edit. Jag funderade på hur många jag haft/har. Det är nog bara tre så erfarenheten är begränsad. Jag har heller aldrig dragit något på en cykel efter moment, utan bara dragit på känsla ”lagom” hårt, dvs så det sitter ordentligt, inget har någonsin havererat pga detta. Jag har heller aldrig betraktat kolfiber som något ”speciellt” eller behandlat det på annat sätt än aluminium.

Senast ändrad:
Ok, det var faktiskt lite nytt. Jag vet inte hur många gaffeltrör jag haft i kolfiber. Jag har aldrig ens reflekterat över det hela. Inga krascher spricker eller dylikt.

Exakt varför skulle det vara ett problem. Styrstammen klämmer hyffsat symmetriskt runt gaffelröret så det borde inte vara ett problem.
Hade det varit så kinkigt kan man lika gärna slänga cykeln direkt imho! Överteoretiserande alternativt underdimensionerade skräpcyklar - välj ditt alternativ.

Känner mig inte direkt orolig. Om du med expander menar den plastgrej som expanderar när du drar åt stjärnmuttern (”starnut”) så begriper jag inte riktigt vad styrstammen har med det att göra.
IMG_5535.jpeg

Jag hade problemet att min styrstam på min helstel MTB flyttade uppåt med en för klen expander. Rör i kolfiber kan deformeras lite, kanske för att fibern vanligtvis inte är rund röret men l längdriktning (bara en gissning). Det finns video på nätet på lvggafflar där röret expanderar synligt (min MTB har en relativt tjock gaffelrör). Det betyder att klämmkraftrr är bara där expandern sitter bakom. Stammen kan då röra sig.

Det är därför att nästan alla instruktioner skriver att stammen ska sitta helt på expandern.

En längre expander löste min problem, liksom för en annan happyit.

Känner mig inte direkt orolig. Om du med expander menar den plastgrej som expanderar när du drar åt stjärnmuttern (”starnut”) så begriper jag inte riktigt vad styrstammen har med det att göra.
Visa bilaga 711458
Har du verkligen starnut i gaffelrör av kolfiber? Brukar vara expander där och i ditt fall borde den sitta innanför styrstammen. Sedan tror jag inte heller att det spelar någon roll om expandern är innanför stammen, men TS gaffelrör skall definitivt kapas efter att höjden på stammen justerats till belåtenhet.

Starnut:
1720788583966.png

Expander:
1720788617110.png

Den första bankar man helst inte ner i ett kolfiberrör som sagt. Expander finns i massa modeller. Vissa sämre än andra. Men långa finns om man är orolig att klämma sönder sitt gaffelrör

För dom (igen) inte tror på det länkar jag till samma video som någon länkade i gamla tråden där jag beskrev mitt problem. Det är en kanske en lättviksgaffel, men kraften som används är riktigt lågt jämfört med krafterna man borde använda.

Har du verkligen starnut i gaffelrör av kolfiber? Brukar vara expander där och i ditt fall borde den sitta innanför styrstammen. Sedan tror jag inte heller att det spelar någon roll om expandern är innanför stammen, men TS gaffelrör skall definitivt kapas efter att höjden på stammen justerats till belåtenhet.
Vi har diskuterat det förr,
aldrig använda starnut i kolfiber….

För dom (igen) inte tror på det länkar jag till samma video som någon länkade i gamla tråden där jag beskrev mitt problem. Det är en kanske en lättviksgaffel, men kraften som används är riktigt lågt jämfört med krafterna man borde använda.

Det är du som är den modiga som vågar cykla med en sådan gaffel, inte vi som ifrågasätter expanderns betydelse som är modiga.

Är det den frambromslösa cykeln det handlar om eller? Är nog bra att du inte har broms på den isåfall!

expanderns enda uppgift är, väl??!!, att agera mothåll när man spänner till rätt lagerspänning mellan övre och nedre styrlager. Inte särskilt mkt kraft där, iaf inte på ngn av mina cyklar. Därefter torde man kunna avlägsna expandern, då kraften hålls i av styrstammens bultar. - Så särskilt stor kraft, tryck utåt mot gaffelröret, bör det inte behöva vara av expandern (sedan kanske det, onödigtvis, ändå är det.)

väl?

expanderns enda uppgift är, väl??!!, att agera mothåll när man spänner till rätt lagerspänning mellan övre och nedre styrlager. Inte särskilt mkt kraft där, iaf inte på ngn av mina cyklar. Därefter torde man kunna avlägsna expandern, då kraften hålls i av styrstammens bultar. - Så särskilt stor kraft, tryck utåt mot gaffelröret, bör det inte behöva vara av expandern (sedan kanske det, onödigtvis, ändå är det.)

väl?
”Problemet” är väl att eftersom styrstammen har ett cirkelformat hål med en ursparning så kommer det klämmas åt i en mer oval form. Om man då inte har en expander bakom så deformerar man styrröret.
Sen hur stor risk det är låter jag vara osagt.

Finns ju små expanders också typ denna:

Och den är gjord specifikt för kolfiber

väl?
Det finns tydligen så sköra gafflar att de inte tål att pressas ihop inåt av en helt rund stystam.. Roligt om de inte tål att pressas ihop inåt, men utåt (dvs åt det "sköra på riktigt-hållet") kan man dra åt en expander först för att sedan klämma åt utifrån... Nja, b-grejer säger jag på det. Påminner lite om att det absolut sista man vill går sönder är framgaffeln. Cykla medför en backe i 60-80 km/h (som man ju gör ganska regelbundet) och få styret i nävarna när man bromsar - fy satan. Hade min styrstam okynneslossat pga klent styrrör hade jag slängt gaffeln åt helvete.

Starnut: Visa bilaga 711461
Expander: Visa bilaga 711462

Den första bankar man helst inte ner i ett kolfiberrör som sagt. Expander finns i massa modeller. Vissa sämre än andra. Men långa finns om man är orolig att klämma sönder sitt gaffelrör
Hade jag ingen aning om. Bankade glatt ned skiten, alltså vanlig stjärnmutter. Men så har jag noll koll på kokos också. ?

Funkar gör det. Gott så.

väl?

På ett styrrör i alu, ja. Ett styrrör i kolfiber tar inte kompressionskrafter lika bra. Alla instruktioner på kolgafflar jag har sett skriver att man måste har expandern bakom stammen.

Och som jag skrev stannade min stam inte kvar med en för låg expander. En som är lite längre en stammen funkar utan problem.

På ett styrrör i alu, ja. Ett styrrör i kolfiber tar inte kompressionskrafter lika bra. Alla instruktioner på kolgafflar jag har sett skriver att man måste har expandern bakom stammen.

Och som jag skrev stannade min stam inte kvar med en för låg expander. En som är lite längre en stammen funkar utan problem.

Fast det kan ju också bero på stammens toleranser.

Tjena!

Även om vi aldrig har träffats så uppskattar jag väldigt mycket om du håller dig vid liv. Vill inte att någon ska möta döden i onödan, men riktigt bra forumdkribenter ska definitivt inte lämna jordelivet i onödan.
Ut och kolla om du verkligen har tryckt i en starnut i ett kolfiberör, om det är så så ber jag dig på min bara knän att byta gaffel.

Stammen i botten och kapa röret i rätt längd så har du inget problem.
(Starnut kan du kanske skippa)

Tjena!

Även om vi aldrig har träffats så uppskattar jag väldigt mycket om du håller dig vid liv. Vill inte att någon ska möta döden i onödan, men riktigt bra forumdkribenter ska definitivt inte lämna jordelivet i onödan.
Ut och kolla om du verkligen har tryckt i en starnut i ett kolfiberör, om det är så så ber jag dig på min bara knän att byta gaffel.
Har nu kollat. Det var ett aluminiumrör!

Inte troligt när en längre expander löste problemet. Stammen är en CNC Race Face Turbine R. Har ingen anledning att misstänka stammen, ser perfekt ut och har aldrig hört om problem med Turbine.

Fast det är en mtb / endurostam, där gaffelrören i regel är i alu. Det behöver inte betyda någonting, men om den inte glider med längre expander så är det ju något som gör att det blir en tightare passning med en expander bakom.
Med ett alurör är det ju relativt riskfritt att bara dra åt stammen lite till + i regel mer friktion från anläggningsytan också.
Expanderns roll är ju samma som en starnuts, se hur en starnut är utformad, knappast designad för att ta upp extra klämkrafter från styrstammen.

Hur som helst, spelar ju ingen roll egentligen när allt funkar för dig med längre expander, men det är lite intressant med eventuella friskrivningar från vissa tillverkare kring expandern placering va styrstammens klämområde.

Tillbaka
Topp